Hanskojen käyttö

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

akvaa91
Junior Member
Junior Member

Hanskojen käyttö

Viesti Kirjoittaja akvaa91 »

Käyttättekö te muuten hanskoja kun vaihdatte esim. vettä akvaarioon tai kun kätenne koskee akvaariovettä. Eikös sieltä voi saada kaikenlaisia tauteja, jos ei ole hanskoja??
Jos käytätte, millaisia ja mistä niitä saa? Aloittelija kun olen :D
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

En käytä, koska bakut eivät läpäise tervettä ihoa ja ei sinne akvaarioon tuu käsiään työnnettyä jos ne on naarmuilla. Mutta apteekista niitä hanskoja saa jos haluaa. [;)]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Makeavesialtaiden kanssa en käytä. Jos riuttaan pitää kättä tunkea, niin silloin kädessä on tuommoset, tosin hanskojen funktio merivesipuolella on suojella selkärangattomia käsissä olevilta rasva tmv. paskajäämiltä.

Ittestä ei nyt ole niin väliä juu :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Haavaista kättä tuskin kukaan akvaarioon tunkee eli jos iho on terve niin riskit ovat melko pienet. Olen lätrännyt lähes koko ikäni akvaarioiden kanssa ja "juonut" akvaariovettä laposta imaistessa niin monta sataa/tuhatta kertaa enkä ole koskaan saanut vatsatautia kummempaa sairautta jonka akvaarioon voisi yhdistää. Tietty se varmaan vähän jarruttaisi jos tietäisi altaassa olevan vaikka kalatuberkuloosin...

Niin ja ihmiset saavat muutenkin liian vähän bakteereja kun elävät niin steriilissä ympäristössä. Ja sekin on terveydelle haitallista ja voi johtaa mm. allergioihin.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tarpeetonta, sanoisin.

Tietysti, varma on aina varmaa. Kaupingille lähtiessä kannattaa vetää kaasunaamari hyvillä suodattimilla päähän, ettei ilmassa mahdollisesti leijailevat bakut hiippaile keuhkoihin:D
Lunatic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

sani kirjoitti:Haavaista kättä tuskin kukaan akvaarioon tunkee...
Minä olen kyllä ihan surutta laittanut käden akvaan, vaikka on minkälaisia haavoja. :| Ehken osaa pelätä tarpeeksi tauteja.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Mulla käsien akvaarioon tunkeminen aiheuttaa kutiavaa ihottumaa, jonka aina raavin rikki ja taas käsi altaaseen. :roll: Ei sitä itsellä niin väliä.

Hanskojen hommaaminen alkaa kyllä tuntua ajankohtaiselta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Teemu Salonen kirjoitti:Tarpeetonta, sanoisin.

Tietysti, varma on aina varmaa. Kaupingille lähtiessä kannattaa vetää kaasunaamari hyvillä suodattimilla päähän, ettei ilmassa mahdollisesti leijailevat bakut hiippaile keuhkoihin:D
Kannattaa lukaista:
http://www.aqua-web.org/aponogeton/05-2005.pdf
sivu 24 ja Harrin tarina.
Suomessa 10 kalatubi tapausta joista 8 saatu akvaariosta.
santtuliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja santtuliini »

Itse ainakin aion vastedes käyttää hanskoja esimerkiksi vedenvaihdon yhteydessä. Itselläni on ollut kädessä jo noin kolmen kuukauden ajan sitkeä ihottuma. Koepala siitä tosiaan otettiin, muttei varmistunut akvaariogranuloomaksi. Jokin sitkeä tulehdus on tuon ihottuman aiheuttaja ja ihotautien erikoislääkäri epäili vahvasti, että akvaariovedestä olen voinut tuon ihottuman saada. Muutenkin painotti, ettei käsiä saa ikinä lilluttaa akvaariovedessä ilman hanskoja. Käsissä olevien naarmujen ja haavojen kautta voi jonkinsortin ihottuman tai tulehduksen saada, vaikkei nyt sitten tuota tubin aiheuttamaa akvaariogranuloomaa. Ja käsien ihon kuivuus on myös riskitekijä, koska kuivassa iho yleensä halkeilee yms. Lopuksi painottaisin vielä, että tosiaan syytä tuohon tulehdukseen ei tiedetä-ei siis välttämättä ole tullut akvaariosta. Ihottuma oli kuitenkin parin kuukauden ajan niin häijynnäköinen, että en sellaista enää uudestaan halua ja siksipä aion kokemuksesta viisastuneena käyttää hanskoja.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

"Hanskaamiset" saa kotona jäädä, töissä kun odottaa 3x7 60l, 3x4 ~200l, 1x ~500l, 1x200l & 2x300l vedenvaihtoa niin siinä ei paljoa kumihanskoilla pelata ;). Ja ihottumaa kummempaa en ole saanut, sekin "ihottuma" taisi olla vain kuivan ihon kiukuttelua.

Edit: Ulkomuistista altaiden määrä, muista nyt noita tarkkaan :roll:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

En minäkään mitään hankoja ole käyttänyt.
Töissäkään rappuja ja saunoja siivotessa pesuaineilla ei hanskoja ole kädessä. Välillä töiden jälkeen ollut "kilpikonnan nahkaa" kädet ja eikun rasvaa käsiin.

Akvaristin kuiville käsille parasta on ostaa hajustamatonta ja allergiatestattua rasvaa apteekista. Itse käytän Orionin Nutraderm -perusvoidetta (on halvin pumppupullo ja imeytyy nopeasti).
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Merialtaassa käytän samanlaisia hanskoja kuin JohnD, mutta se onkin lähinnä suojatakseni allasta minulta, ei päinvastoin :roll: Makeiden altaiden kanssa ei tulisi mieleenkään käyttää hanskoja, edes vaikka kädet olisivat naarmuilla (joskus joku kissa voi aiheuttaa pieniä kiihdytysjälkiä :mrgreen: ). Kuten Aponogetonin tubijutussa todettiin, on suurempi riski jäädä auton alle kuin saada tubi-ihottuma. Huomattavasti suurempi.

Aivan toinen asia on sitten allergiat. Moni on allerginen surviaisille ja jotkut jopa niin allergiaia etteivät pysty laittamaan käsiään altaaseen, jota on ruokittu ko mömmöllä. Eli jos on kova allergia niin ymmärrän hyvin suojakäsineiden käytön. Silloin suosittelisin noita merivesi-siittäjähanskoja :mrgreen: Ovat kestäviä, siistejä ja niitä saa pienempääkin kokoa kuin "mestarisiittäjä" :twisted:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Olin tässä juuri pari viikkoa sitten puhdistamassa yhtä hoitoallasta, jossa oli tuolloin paha sinileväongelma. Hanskat unohduivat kotiin, joten jouduin tekemään homman paljain käsin. Huomasin laavakiviä pestessäni, että sain sormeeni pienen haavan, mutta en ajatellut sitä sen kummemmin. Sormi turposi pari päivää tapauksen jälkeen kunnolla ja tulehtui haavan kohdalta. Homma meni ohi lääkekuurilla, mutta varoitan vain, että ainakin sinileväakvaarioita hoitaessa kannattaa ehdottomasti käyttää hanskoja.

Itse käytän kotiakvaarioita hoitaessa aina hansikkaita, ja tästä lähtien täytyy muistaa ottaa ne mukaan myös hoitoakvaarioita hoitaessa... en viitsi riskeerata terveyttäni noin pienen asian vuoksi. Ja sitä paitsi, pitkät hanskat eivät juurikaan haittaa hoitotoimenpiteitä, päin vastoin kun ei tarvitse varoa että hihat kastuvat.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

En ole oppinut käyttämään hanskoja, tuliliskonkin tarvittaessa nostan ilman hanskoja vaikka puhuvat että, olis myrkyllinen. Ainut milloin käytän hanskoja akvaarion ja liskon kanssa, on kun noita pakastesurviaisia annan, jotenkin vaan on niin inhottavan tuntuisia jos sormeille niitä. Enemmän pelkään että itse tartutan kaloille jotain, esim räkätaudissa, vaikka kyllä pesen kädet, ilman saippuaa tosin, ennen kuin tungen käsiäni altaaseen.
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Jos ei satu olemaan haskoja saatavilla ja on haava kädessä, niin voisiko tuosta olla apua?
http://www.salvequick.fi/activities/liquid/
Luin juuri lehdestä mainoksen. Tuo nestemäinen laastari tekee 100% vettä läpäisemättömän kalvon, pitää bakteerit poissa haavasta. Ajattelin vaan, kun avokki kyseli eilen, että koskas minä ne hanskat hankin. On ne ollut ostoslistalla kauan, mutta eipä koskaan muista :roll:
Antti =)
Junior Member
Junior Member

=)

Viesti Kirjoittaja Antti =) »

aquamarina:

"En ole oppinut käyttämään hanskoja, tuliliskonkin tarvittaessa nostan ilman hanskoja vaikka puhuvat että, olis myrkyllinen. Ainut milloin käytän hanskoja akvaarion ja liskon kanssa, on kun noita pakastesurviaisia annan, jotenkin vaan on niin inhottavan tuntuisia jos sormeille niitä. Enemmän pelkään että itse tartutan kaloille jotain, esim räkätaudissa, vaikka kyllä pesen kädet, ilman saippuaa tosin, ennen kuin tungen käsiäni altaaseen."

Väärin, kun käsittelee tuliliskoa olisi hyvä olla ainakin hanskat, koska Tuliliskojen iho on herkkä ja ihmisen kädessä olevat luontaiset suolat ja rasvat ärsyttävät tuliliskon ihoa ja stressaavat myös itse eläintä. Jos on pakko käsitellä Tuliliskoa niin hanskat kannattaa hommaa tai sitten nosta sen jollakin kipolla.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

En minäkään ole hanskoja pitänyt. Jonkinlaisia viiltohaavoja on käsissä ollut, mutta ei ikinä ole mitään tullut *koputtaa puuta*

Kädet tulee oltua altaassa niin usein, että johan siinä hermot menisi, kun joutuisi aina etsimään hanskoja. Täytyy kai myöntää, että lappoakin olen imassut, jotta vesi lähtisi valumaan altaasta pois.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

viivis67 kirjoitti:Jos ei satu olemaan haskoja saatavilla ja on haava kädessä, niin voisiko tuosta olla apua?
http://www.salvequick.fi/activities/liquid/
En tiedä käykö tuo, mutta luulisi, että tuollaiset pitkävartiset hanskat olisivat kuitenkin käytännöllisemmät. Hanskat suojaavat koko käsivarren kainaloon asti ja ne eivät ole kertakäyttöiset, vaan en voi huuhdella käytön jälkeen ja käyttää taas uudelleen.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

En minäkään ole hanskoja käyttänyt, tosin se kävi tässä taannoin mielessä.

Olin pessyt puhallushiekkaa puolisen päivää ja sain käteni pienelle ruvelle ihan kohtuulliselta alueelta.
Sen jälkeen liotin kättäni altaassa hyvän aikaan. Tästä oli seurauksena aivan järkyttävä ihottuma. Käsi turposi ihottuma-alueelta hetkessä ja oli "kivan" punainen.
Laitoin äkkiä tulehdusalueille tarkoitettua rasvaa, kirveli älyttömästi.
Ihottuma ja tuvotus helpottivat kortisonin avulla vähitellen.

Sen jälkeen hoidin akvaariota pitkien pihtien kanssa.
Nyt kun käsi on parantunut en ole edelleenkään käyttänyt hanskoja eikä käteen ole tullut ihottumaa.

Olen kuitenkin varuillani ja valmis siirtymään hanskojen käyttöön, mikäli vastaavanlainen toistuisi
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Ite en kyllä hanskoja käytä, kerran oli sellaset "keinosiementäjähanskat", alkoivat heti ekalla käyttökerralla vuotaa. Enpä ole moisiin rahojani sen jälkeen hassannut.

Sivusilmällä olen yrittänyt välillä noita ei-kertakäyttöisiä etsiskellä, mutta en ole löytänyt mistään, ennenkuin nyt tästä ketjusta löytyi hyvä linkki. Ajattelin ne kyllä tuolta Akvaariotekniikasta tilata, koska avo joutuu syömään immuunivastetta alentavia lääkkeitä, ni hälle tarttuu hiukan liian helposti kaikki tulehdukset. Omasta puolesta ei mullakaan niin väliä. :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Eipä tule käytettyä. Kädet vaan ennen akvaariossa kaivamista ja sen jälkeen pesuun, niin en tunne tarvetta. Näin ei KAIT akvaarioon mene mitään vierasta eikä itseen tartu mitään kalapöpöjä.
melodiesse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja melodiesse »

No huh!
No eipä ole aikaisemmin käynyt mielessä käyttää suojakäsineitä allasta putsatessa. Juuri pari viikkoa sitten hinkkasin pahimpia leviä irti altaan pikkukivista ja oli pieni haavakin kädessä :o Ja kaiken lisäksi imeskelin laposta, kun meillä se on niin paksuputkinen, ettei saa kikkailemalla vettä tulemaan :o
Pakko myöntää, että luettuani tuon jutun taidan ehkä harkita jatkossa hanskojen ostoa, kun talvisaikaan ainakin kädet kuivuu kylmän vaikutuksesta.
Ei vaan jaksaisi alkaa pelkäämään jälleen uutta asiaa. Mies kun opiskelee ja tekee työkseen hommia ties missä kalanviljelyaltaissa ja rypee joka työpäivä kalojen kanssa niitä käsitellen ja tutkien. Taidan saada vain makoisat naurut, jos alan ehdottelemaan suojakäsineiden ostoa hänelle :D
Onko kalatubia tosiaan siis 80 % kaloista? Tarkoittaako tämä, että suurin osa maailman kaloista kantaa kalatubia? Miksi ihmeessä? Mihin tämä ilmiö perustuu?
Eli varmaan sitten meidänkin altaassa, vaikkei oireita olisi? :o
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Taidan olla tyhmä, kun en kerrasta usko ja käytä jatkossa aina hanskoja...

Minä pistän ton ihottumaepisodin ihan täysin ruvelle pessyn ihon piikkiin.
Luulisi, ettei kukaan tollo laittaisi sellaista kättä altaaseen...noh minä tollo laitoin...

Yksilöllisiähän noi reagoimiset ovat, eli ei kannata säikähtää liikaa. Mun tapaus oli vaan yks luultavasti harvinaisten tapusten joukossa.
caroh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja caroh »

Eipä ole tullut hanskoja käyteltyä akvaarion kanssa pelehtiessä, itse asiassa ei ole edes mielessä käynyt vaikka kaapissa laatikollinen kertakäyttö hanskoja onkin ja niitäkään ei tule käytettyä kun hiusten värjäysten yhteydessä. Voisipa ajatella rupeamaan käyttämään niitä varmuuden vuoksi ettei tule mitään tauteja kun muutenkin saan ihottumaan herkästi iholleni. :roll:
~ei se oo niin justiinsa~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”