300-litrasen akvaarion suunnittelua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kunoici
Starting Member
Starting Member

300-litrasen akvaarion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Kunoici »

Elikkäs, liiketilalle pitäisi suunnitella semmoinen 120cm*50cm*50cm, eli 300L akvaario. Mutsi haluisi värikkäitä kaloja ja minä biotoopin, mutta jouduin luovuttamaan. Niinkuin yleensäkin. :roll: Kaiken huipuksi en ole pitkään aikaan akvaarioita kovin harrastanut, sillon ku oli akvaario ei puhuttukaan mistään pH arvoista, kH arvoista, kaloilla oli liian pienet akvat yms. joten olen vielä aika pihalla näistä "uusista" asioista. Elikkäs haluisin vähän mielipiteitä mitä kaloja kannattaisi laittaa yhteen yms. Mutta tämmöstä olen alustavasti suunnitellut:

- Lehtikalapariskunta (vai onko akvaario näille liian pieni :| )
- Taistelukala uros + n. 2 naarasta
- Piikkisilmiä n. 6kpl
- "Greenejä" ?kpl
- Joku pleko olisi upea
- Näyttävä tetraparvi, timanttitetra?

Akvaariossa olisi paaaljon kasvillisuutta, hiekkapohja. Suodattimeksi varmaankin Eheim 2026 ulkosuodatin.

Niin, siihen se jääkin. Haluaisin myös aasianmutakaloja, koska ihastuin niihin joskus vuonna nakki ja kivi. Myös perhoskalat, marmoritapparakalat ja perhoskirjoahvenet kiinnostaisivat paljon.

Elikkäs, pitäisi suunnittella, näyttävä akvaario jossa olisi väriä ja paljon vilinää, mutsin mukaan ainakin. Ehdotuksia? Laittakapaas vaikka lisäyksiä omaani tai kenties teillä olisi ihan kokonaan uusi kalastosuunnitelma minulle? :D
matias92
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja matias92 »

Greenit varmaa hävii aikaa nopee tonne altasee vai monta ajattelit? Ja eikös taistelukala joissain tapauksissa syö/näyki katkarapuja ja oliko vielä niin ettei lehtikalat näykkää taistoja. :?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meidän katkaravut ja taisto eivät toisistaan välitä. Minua on varoiteltiin, että lehtikalat saattavat näykkiä taistoa. Lehtikalat sopivat kyllä koon puolesta.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Taistot harvemmin rapuja vainoavat, mutta lehtikalat saavat niistä gourmet -aterian :roll:

Lehtikalapari mahtuu tuonne ihan hyvin, ja joku vilkas, muttei lehtiksiä häiritsevä tetraparvi olisi ihan hyvä juttu. Taistoa en itse lehtikalojen kanssa laittaisi, eli laittaisin vain toisen. Lehtikalat itse valitsisin tuon kokoluokan akvaarioon.

Piikkisilmiä menee joukkoon useampiakin, tai sitten jotain monnisia voisi laittaa lisäksi. Ja joku pienehkö pleko, tai vaikkapa tähtipartamonni voisi olla kaunis lisä akvaarioon :D
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: 300-litrasen akvaarion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Ehdotus:

- Lehtikalapariskunta
- Piikkisilmiä n. 6-10kpl
- Joku pleko (partamonni/tähtipartamonni/albiinopartamonni, on niitä kai muitakin tähän sopivia plekoja, mutta partamonni taitaa olla edullisin)
- 10-15 timanttitetra/sitruunatetra
- lämpivän veden monnisia n. 6-10 (vähintään kuusi)

Monniset ja piikkisilmät tarvitsevat hiekkapohjan. Kannattaa miettiä tuota tetraparven kokoa, ensin hankkia pienen parven 6-8 kpl ja sitten lisää jos näyttää mahtuvan. Monniset ovat todella söpöjä, mutta eivät välttämättä hirveän värikkäitä. Ne voi tietysti jättää poiskin, jos et innostu. Mitä vähemmän lajeja niin sitä enemmän yhtä lajia voi olla.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mun ehdotukseni:
- lehtikaloja (aluksi 4-6, joista sitten pari jää)
- pariskunta perhos-, lippu-, tai ruostekirjoahvenia TAI jotain kääpiöahventa
- piikkisilmiä 10-20 (mitä isompi porukka, sitä todennäköisempää niitä on nähdä)
- iso tetraparvi esim. timantti- tai keisaritetroja vaikka 15 TAI kardinaali- tai mustaneontetroja tms. joku 30 kpl
- pari partista levää syömään (taviksia, albiinoita, tähtipartiksia)

Lehtikalat eivät käsittääkseni ahdistelisi pohjan tuntumassa eleleviä pienempiä ahvenia, jotka sitten taas suhtautuisivat suopeasti piikkisilmiin... Piikkareita tosiaan näkee isommassa laumassa useammin. Isompia ja vähän reviirikäytöstä omaavia tetroja vähän vähemmän, kun taas noita "perusparvitetroja" voi olla isokin lauma. Partiksen levänsyönti-innosta voi olla montaa mieltä (meidän tähdillä erittäin vähäinen), joten ne voi jättää poiskin tai ottaa vaikka ison lauman nuolimonneja tai muutaman nokkamonnin tai pikkuporukan noitamonneja... Tai ihan jotain muuta... [;)]
Be merrier with a terrier!
Kunoici
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kunoici »

Kaikun ehdotus on kovin houkutteleva. :D

Partikset voisin huonojen kokemuksien vuoksi vaihtaa vaikka uuteen tuttavuuteen, noitamonniin. Ja tetroista voisi ottaa hmm, 15kpl timanttitetroja. Kardinaalit tai mustaneontetrat ei jostain syystä houkuttele. Parikunta perhoskirjoahvenia ovat myös minun mieleen.

Mitenkäs akvaarion pintaosa? Se näyttää jäävän tyhjäksi, mutta toisaalta eihän siellä tarvitse mitään ollakkaan, mutta osaisiko joku suositella jotain lajia?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kunhan altaassa kansilasit niin marmoritapparakaloja tai kynäkaloja sellainen 10-15yksilön parvi pintaan uiskentelemaan.

Jos partamonnit vaihdat noitamonneihin suosittelen ottamaan "punaisia" noitamonneja, niitä menisi n. 4-6 yksilöä, sopuisia "tikkuja" ovat. Saattaisin lisätä joukkoon jopa n. 10yksilön poppoon nuolimonneja.

Lehtikala pariskunta (alkuun 4-6 jotta pari muodostuu)
15 timanttitetraa
15 marmoritapparaa
10 nuolimonnia
4 noitamonnia
perhoskirjoahvenpariskunta
10 piikkiisilmää tai 10 monnista

Itse laittaisin monnisia, touhottavat paljon enemmän esillä, mikä lienee hyvä asia liiketilan altaassa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”