Perhosten sukupuolet?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisuli
Senior Member
Senior Member

Perhosten sukupuolet?

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Viikonloppuna kaupasta tarttui mukaan oletettu pariskunta perhoskirjoahvenia. Mistä niistä erottaa kumpi on kumpi? Toisella on selvästi pidentyneet toinen ja kolmas ruoto selkäevästä, kuva http://s23.photobucket.com/albums/b365/ ... oja031.jpg
Toinen on pienempi ja selkäevä on tasainen, ei noita "punkkari" ruotoja, mutta kertooko se että se on varma naaras? Molemmilla on hieman punaista mahassa. Huono kuva oletetusta rouvasta http://s23.photobucket.com/albums/b365/ ... oja033.jpg
Osaisiko joku viisaampi neuvoa asiassa?
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Naaraalla on yleensä punertava vatsa ja sinisiä täpliä kyljessä olevan mustan täplän sisällä. Koiraalla täplä on kokonaan musta.

Näiden tuntomerkkien perusteella väittäisin, että ensimmäisessä kuvassa oleva kala olisi naaras. Toisesta en sano mitään. Saattaa olla, että sinulla on kaksi naarasta, varmaksi tiedoksi en tosin uskalla sanoa. Tarkkaile käytöstä, kyllä ne sukupuolet selviävät, kutuaikaan viimeistään. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Samaa mieltä kuin amanda. Ensimmäinen perhonen on selkeästi naaras, toisen kuva on sen verran huonosta kulmasta, että vaikea mennä sanomaan mitään.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
fisuli
Senior Member
Senior Member

Ahaa, eli siis luultavimmin minulla on kaksi naarasta. No parempi kai sekin kuin kaksi koirasta :roll:
- Muumit
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kuvista samaa mieltä, eka on tyttö, toisesta paha mennä sanomaan. Mutta jos molemmilla on punaista mahassa, veikkaisin kahta naarasta.

Meillä ainakin naaraan vatsa on punertava, koiraan keltainen.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Eli tuo kyljen musta täplä on varma merkki sukupuolesta? Siis että koiraalla kokonaan musta, naaraalla siinä on niitä kirkkaita sinisiä täpliä? Täytynee sitten alkaa metsästämään urosta näille kaveriksi. Menevätkö haaremina vai luovunko toisesta naaraasta? Tai no sehän selvinnee vain kokeilemalla.
- Muumit
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Ei koiraallakaan tuo piste aivan kokonaan musta ole. Sinisiä pilkkuja on reunoilla, mutta mustan pisteen keskusta on täysin musta. Naaraalla näkyy mustan pisteen keskelläkin siniset pilkut himmeästi/kirkkaasti. Voimakkuus riippuu kuvakulmasta.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Tässä muutama huono kuva mulla joskus olleista perhosista
naaras:
Kuva
Huomaa punertava vatsa ja siniset täplät mustan täplän päällä.

koiras:
Kuva
Ei punertavaa vatsaa, sinistä mustan täplän ympärillä, ei kuitenkaan päällä.

molemmat:
Kuva
siira
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siira »

Minulla ei mahtunut 200L akvaarioon kahta naarasta. Ekan kudun jälkeen alkoi toisen naaraan vainoaminen. Ylimääräisestä tuli alle viikossa vainaa :cry:
"Yöllä hyeenat nukkuvat ympärilläni, mutta ne iskevät vain raatoihin."
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jepjee, näyttäisivät rouvilta molemmat. Ensimmäinen selkeästi ja toinen myös näyttäisi, sillä sen rakenne on niin tyttömäinen ja viistosta näyttäisi, että täplätkin ovat tyttömäisissä kohdissa ja poikavärejä ei ole näkyvillä. Normaalin värisissä pojissa on aina vaaleansinistä ja keltaista kyljessä. Rakenteeltaankin koiraat ovat vähän erilaisia. Haaremin toimivuus selviää kyllä kokeilemalla ja se riippuu aika pitkälle akvan koosta.
Marianan perhoset ovat nättejä, mutta hiukan ehkä saattavat hämätä perhosiin perehtymätöntä noiden jalostettujen eviensä kanssa! :)
Guuglettamalla löytyy kuitenkin kuvia. Itsellänikin on perhospari, voisin laittaa niistä halutessanne pari kuvaa. :)
Fishy fella.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Azkhaeracan kirjoitti:Marianan perhoset ovat nättejä, mutta hiukan ehkä saattavat hämätä perhosiin perehtymätöntä noiden jalostettujen eviensä kanssa! :)
Niin tosiaan, unohdinkin mainita että ovat/olivat huntueväisiä. :mrgreen:
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jepsis ;)

Kuitenkin, tässä meidän ukko. Ilmeisesti on unohtanut siniset pöksynsä kotiluolaan ennen ulos lähtoä :D
Kuva Akasta ei olekaan sitten esittelykelpoista kuvaa. Ukkokin on tuosta kuvasta kasvanut ja komistunut jonkin verran.
Fishy fella.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Kiitos kaikille neuvojille. Yritin tänään käydä metsästämässä rouville herraseuraa, huonolla tuloksella. Kaupungista löytyi yksi ainut kala joka olisi edes voinut olla uros, ja sekin oli niin pieni ja tautisen oloinen että jäi kauppaan. No, ensi tiistaina uusi yritys, silloin kuulemma pitäisi olla.
- Muumit
Timoteus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Vaikka tuo sukupuoli tunnistus näyttää ratkenneen niin laitan tähän siitä huolimatta linkin josta hyvin erottaa uroksen ja naaraan!!

http://www.apistogramma.com/cms/microge ... _ramirezi/
fisuli
Senior Member
Senior Member

No tuo toinen on ainakin 100% varmasti naaras, mutta kun noiden touhuja olen nyt seuraillut niin toisesta, siitä pienemmästä en mene sittenkään sanomaan juuta enkä jaata. Tuo naaras olisi hyvinkin halukas kutemaan (mm. muna-asetinputki näkyvillä) ja se koittaa kovasti värisytellä itseään ja esitellä mahaansa sille pienemmälle, joka ei ole huomaavinaankaan. Että ota siitä sitten selvää. Voivat kyllä olla kaksi naarasta.
- Muumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”