Onko tiedossa mitään ongelmia Kuopion vedessä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Advanced Member
Onko tiedossa mitään ongelmia Kuopion vedessä?
Viikon sisään on kuollut neljä kalaa, vesiarvot tetran tippatestien mukaan ok. (nitriitti alle 0,3, nitraatti 12,5, kovuudet ja happamuudet kohdallaan) Kalat ovat roikkuneet pinnassa (nytkin kolme milliskoirasta) melko apaattisina, mitään näkyvää vikaa ei ole.
Ja kaiken kaikkiaan minulla ei näitä kalakuolemia ole näin sumpussa koskaan ollut, ja hoitorutiinit ovat pysyneet samoina. Näitä kaloja on toisesta altaasta kuollut kaksi (neontetra ja kultapäämonninen)ja toisesta kaksi (hunajarihma ja miljoonakala) Kalojen iästä ei ole muuta tietoa, kuin että neontetra oli n. puolitoistavuotias ja kultapäämonninen alle vuoden ikäinen.
Pistin nyt vaihdossa askorbiibihappoa Aqua safen lisäksi varmuuden vuoksi, olisiko vinkkejä, missä on vika..?
Ja kaiken kaikkiaan minulla ei näitä kalakuolemia ole näin sumpussa koskaan ollut, ja hoitorutiinit ovat pysyneet samoina. Näitä kaloja on toisesta altaasta kuollut kaksi (neontetra ja kultapäämonninen)ja toisesta kaksi (hunajarihma ja miljoonakala) Kalojen iästä ei ole muuta tietoa, kuin että neontetra oli n. puolitoistavuotias ja kultapäämonninen alle vuoden ikäinen.
Pistin nyt vaihdossa askorbiibihappoa Aqua safen lisäksi varmuuden vuoksi, olisiko vinkkejä, missä on vika..?
-
- Junior Member
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei tuolta löytynyt menneistä mullistuksista mitään, mutta tulossa olisi tuollainen pieni vedenvaihdoton jakso Leväsellä.
Mitenkä nopeasti vedenvaihdon jälkeen nuo kalat kuolivat? Noiden miljoonakalojen lämmönsiedosta meillä ei ole kokemuksia, kylmää ainakin kestävät hyvin, mutta lämmintä vettä emme ole kokeilleet. Näin ollen neontetra ja miljoonakala voisivat mennä tuon hapenpuutteen piikkin, mutta monniset ja hunajarihmat saavat happea myös suoraan ilmasta. Ja kultapäämonnisia on pidetty kiekkoaltaissakin hyvällä menestyksellä.Leväsellä huuhdellaan vesijohtoja 6.6. ja 7.6. välisenä yönä klo 23.00 - 6.00.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
Tuossa millisaltaassa on lämpötila 24. Eilen vaihdoin aika runsaasti vettä, mikä taisi olla paha virhe, sillä tuolta on pudonnut vielä kaksi millistä... Mitä tässä voisi tehdä? Saman altaan katkaravut eivät näytä kärsivän lainkaan, mikä on vähän outoa, sillä yleensä ne ovat herkkiä vedenlaadulle. Kaloja ei tuossa 63 litraisessa ole tällä hetkellä kuin 5, katkarapuja kylläkin lukematon määrä, ei kai hapen puute voi aiheutua tästä..? Samassa altaassa on myös omenakotiloita, jotka kyllä yleensä ovat hengitysputki pinnassa, jos happi on vähissä, tai jotain muuta häikkää vedessä. Ainoat kärsivät ovat siis tässä altassa nuo villimuotoiset miljoonakalat. Jotka ovat tähän saakka olleet oikein virkeitä ja hyvävointisia, tämä ongelma on alkanut ihan viikon sisään. Ovat pinnan tuntumassa evät supussa haukkomassa, Jjärven sivuilla nämä molemmat mainitaan kroonisen myrkytyksen oireina. Ja samassa altaassa on yksi jalostettu milliskoiras, joka ei ole moksiskaan...
Toisessa altaassa, jossa neontetrat ovat, ei ole tapahtunut mitään muutosta (ei uusia oireiluja tai kuolemia), mutta en ole uskaltanut vaihtaa siihen nyt vettä...
Tässä altaassa kävivät lämmöt korkealla (28 astetta) pari viikkoa sitten (kiitos luotettavan saksalaisen lämmittimen, joka on säädetty 24 asteeseen)
, ja vaikka otin koko lämmittimen pois päältä, pysyy altaassa 25-26 astetta, vaikka huonelämpö on 23... Olen vähentänyt valaistusaikaa ja pistänyt pintaan kiertoa, jotta saisin tuon lämmön alas. Neontetrat ovat nuorimmat n. 1,5 vuotiaita, eivät kai ne vielä voi vanhuuteen kuolla..?
Minä olen ihan neuvottomana nyt, olen tosi kiitollinen mistä tahansa neuvosta, joka teille tulee mieleen.
Eikös tämä pitäisi näkyä kaasun nousemisena tai hajuna tai jotain, vai mistä tämän voi tietää? Pohja on mielestäni ihan normaali, ataissa on kierteisiä ja sen lisäksi pöyhin pohjaa silloin tällöin, mitään poikkeavaa hajua ei ole huomannut.Eihän myöskään pohja käy? (Toinen mahdollinen syy happivajeeseen) Happi loppuu ensin pohjan tuntumasta.
Toisessa altaassa, jossa neontetrat ovat, ei ole tapahtunut mitään muutosta (ei uusia oireiluja tai kuolemia), mutta en ole uskaltanut vaihtaa siihen nyt vettä...
Tässä altaassa kävivät lämmöt korkealla (28 astetta) pari viikkoa sitten (kiitos luotettavan saksalaisen lämmittimen, joka on säädetty 24 asteeseen)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Minä olen ihan neuvottomana nyt, olen tosi kiitollinen mistä tahansa neuvosta, joka teille tulee mieleen.
-
- Junior Member
Ok. Voidaan siis poistaa syylistalta pohjakäyminen ja hapenpuute. Hapenpuutetta on kyllä voinut olla hetkellisesti lämmön ollessa 28, mutta sen olet siis korjannut jo.
Mikäli se ei ole joku myrkytys, niin ei voi epäillä juuri muuta kuin että millikset ja neontetrat eivät ole kestäneet tuota lämpötilan nousua. Jos se on tapahtunut nopeasti ja kestänyt jokusen päivän, niillä on saattanut sisäelimet sanoa sopimuksen irti. Ne eivät kuole välttämättä heti siihen, vaan kituuttavat juuri tuon pari viikkoa ennenkuin kuolo korjaa.
Kahden asteen lämpötilanmuutos on turva-maksimi kerralla yleensäkin kaloille, ja kun nuo kuolleet ovat muutenkin viileän veden kaloja, niin epäilen tuon 28:n olleen niille liikaa.
Mikäli se ei ole joku myrkytys, niin ei voi epäillä juuri muuta kuin että millikset ja neontetrat eivät ole kestäneet tuota lämpötilan nousua. Jos se on tapahtunut nopeasti ja kestänyt jokusen päivän, niillä on saattanut sisäelimet sanoa sopimuksen irti. Ne eivät kuole välttämättä heti siihen, vaan kituuttavat juuri tuon pari viikkoa ennenkuin kuolo korjaa.
Kahden asteen lämpötilanmuutos on turva-maksimi kerralla yleensäkin kaloille, ja kun nuo kuolleet ovat muutenkin viileän veden kaloja, niin epäilen tuon 28:n olleen niille liikaa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ihan ensimmäisenähän pitäisi tietysti kysyä onko akvaarioihin tullut uusia kaloja tai onko muita muutoksia tehty viime aikoina ja pyytää tarkempia tietoja altaista (hunajarihma ja jalostettu miljoonakala samassa altaassa...?). Pelkkä lämpötilan muutos ei tuota selitä ja olisi varsin mahdotontakin kun kaloja kerran tipahtelee kahdesta altaasta joista vain toisen lämmöt ovat käyneet ylhäällä.
-
- Advanced Member
No tuo jalostettu millis on suhteellisen uusi. Siis voisiko se olla tuonut jonkun miljoonakalataudin joka iskee vain villimuotoihin? Koska se itse näyttää voivan ihan hyvin, vaikka villimuodot kärsivät. Karanteenissa tuo uusi oli kolmisen viikkoa. Ja tuo hunajarihma (rescuetapaus, ei todellakaan ihanteellisissa oloissa) kuoli juuri ennen kuin siirsin jalostetun tuohon samaan altaseen, samassa yhteydessä vaihdoin vettä, ja tämän jälkeen alkoi tippua noita villimilliksiä.maisu kirjoitti:Ihan ensimmäisenähän pitäisi tietysti kysyä onko akvaarioihin tullut uusia kaloja
Karsin aika jokunen viikko takaperin rankasti kasveja, mm. ison pantterimiekan vaihdoin pienempään. Voisiko tämä vaikuttaa happitilanteeseen? Kasveja tuolla tosin on edelleen runsaasti. Mitään ei altaaseen tuon kalan lisäksi ole lisätty, ihan normaalit hoitorutiinit, edes uusia ruokia en ole lähiaikoina ottanut käyttöön.tai onko muita muutoksia tehty viime aikoina
Pelkkä lämpötilan muutos ei tuota selitä ja olisi varsin mahdotontakin kun kaloja kerran tipahtelee kahdesta altaasta joista vain toisen lämmöt ovat käyneet ylhäällä.
No varsinkin, kun tuo ylikuumenneen altaan tilanne näyttää asettuneen, mutta pikkualtaassa villimillikset ovat edelleen pinnalla evät supussa... hengissä kuitenkin toistaiseksi.
pH tuossa altaassa on 7,5 ja GH oli eilen 10, yritin juuri tarkistaa tuon vaan testiaine loppui ---kele.
Tuntuukohan tämä Leväsen ulkopuolella mitenkään..? Taitaa olla kuitenkin paras vaihtaa tuon toisenkin altaan vedet nyt, katsotaan kuinka käy.Kaizu kirjoitti:Ei tuolta löytynyt menneistä mullistuksista mitään, mutta tulossa olisi tuollainen pieni vedenvaihdoton jakso Leväsellä.Leväsellä huuhdellaan vesijohtoja 6.6. ja 7.6. välisenä yönä klo 23.00 - 6.00.
-
- Starting Member
Jännä homma, omassa altaassani kävi juuri samanlainen joukkokuolema viikko sitten. Paikkakunta kylläkin eri mutta "taudinkuva" juuri sama. Ei vikaa vesiarvoissa/pH, KH,NO2,NO3), ei lämpötilassa, pohjakin tuli kaiveltua, mitään ulkoisia oireita ei ollut mutta osa kaloista haukkoi happea pinnassa ja kuolema korjasi pari mustaneontetraa, kuusi monnista, neljä piikkistä ja plekon. En sitten osannut enää muuta kuin katsoa voimattomana vierestä. Vedenaihdoista ei mitään apua, minustakin tuntuisi että enemmän siitä saattoi olla haittaa. Myrkytys tuli ensimmäisenä mieleeni mutta mikä kumma myrkky se olisi voinut olla ja mistä se sinne akvaarioon tuli? Hanavedestä? Eikö ammoniakkia muodostu vasta kun nitraattia on tarpeeksi? Enkä usko happikatoonkaan, mikä sen sitten olisi aiheuttanut yhtäkkiä? Mitään uusia kaloja meille ei ole tullut. Ja samaan syssyyn kuoli melkein kaikki monnisen poikaset poikasaltaasta. Mutta, yksi allas säästyi kokonaan ongelmilta. Tämän haluaisin todellakin tietää jos tällaisen teurastuksen voisi välttää jatkossa!!
-
- Advanced Member
No täällä tilanne on ilmeisesti asettunut. Villimiljoonakaloista jäi henkiin kaksi keltaista, parin päivän pinnassa roikkumisen jälkeen nämä uivat nyt tuolla normaalisti. Kolme villimiljoonakalaa ja hunajarihma kuolivat samoin oirein tässä altaassa. Toisen altaan kuolemat saattavat jotenkin liittyä lämpöpiikkiin, mutta toisaalta kultapäämonnisen ei pitäisi olla sille herkkä...
Jos (Kun) tässä oli kyseessä myrkytys, niin miten se vain noihin tietyihin iski...
Jos (Kun) tässä oli kyseessä myrkytys, niin miten se vain noihin tietyihin iski...
Samat kysymykset minuakin vaivaavat, josko voisi vastaavan ikävän tapauksen tulevaisuudessa välttää. Mielessä on käynyt, olisiko käsien mukana mennyt ruokaan jotain myrkyllistä... Mutta miksi vain tietyt kalat kuolivat, kun kaikki söivät samaa ruokaa..? Edelleen epäilen kaikkein eniten vesijohtovettä...blossom1978 kirjoitti:Myrkytys tuli ensimmäisenä mieleeni mutta mikä kumma myrkky se olisi voinut olla ja mistä se sinne akvaarioon tuli? Hanavedestä? Eikö ammoniakkia muodostu vasta kun nitraattia on tarpeeksi? Enkä usko happikatoonkaan, mikä sen sitten olisi aiheuttanut yhtäkkiä? ---Tämän haluaisin todellakin tietää jos tällaisen teurastuksen voisi välttää jatkossa!!
-
- Advanced Member
Ja taas vedenvaihtoa seuraavana päivänä tipahti yksi villimillis! Pakko kai tässä on vaihtaa vettä vähän ja usein, eivät näytä kestävän suuren määrän vaihtoa. Nyt on siis jäljellä enää yksi villimuotoinen, joka kyllä näyttää hyväkuntoiselta... Tämä on tosi ärsyttävää, kun ei oikein enää keksi mitään syytä noihin kuolemiin! Samat kalat samoilla rutiineilla kun ovat tähän saakka voineet oikein hyvin ja olleet erikoisen vilkkaita.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kaasukuplatauti? Jostain lukaisin, että oireet ja kuolleisuus siihen vaihtelevat paljon kalan iän (tarkoittanee ihan pieniä poikasia) ja lajin mukaan.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Advanced Member
-
- Member
Jos kyse olisi vesijohtovedestä, voisi olla kaksikin syytä. Toinen se kaasukuplatauti, mutta toinen kloramiini.
Ehkä helteiden/putkitöiden takia putkistoja on jouduttu klooraamaan. Kuuluvat ainakin täällä Espoossa käyttävän _putkistoihin_ kloramiinia, joka siis suurina pitoisuuksina hajotessaan klooriksi ja emäksisessä vedessä ammoniakiksi aiheuttaa hengenhaukkomiskuolemaa noin vuorokauden viiveellä. AquaSafe ei ymmärtääkseni neutraloi kloramiinia tai hajoamistuote ammoniakkia, mutta Junglen ja Seachemin mömmöjen pitäisi.
Kloramiinia tuskin havaitsee millään rutiinitesteillä, hajoamisvaiheessa ehkä sitten ammoniakki-testillä. Minä olen vaihtanut hiekkaa, kuurannut seinämiä, huuhdellut kannot ja vielä pessyt suodattimet vanhoilla ohjeilla, eikä kaloja ole kuollut, joten taipuisin uskomaan, että kun akvassa kerran on bakut päässeet valloilleen, ei ne ihan hetkessä heitä henkeään. Mutta ekat isot yli 30% vedenvaihdot täältä saaduilla ohjeilla tekivät ekan joukkokuoleman. Sen jälkeen olen ollut isojen vedenvaihtojen kanssa suhteellisen tarkka vedenparannusaineesta, ja lämpötilan + pH:n vastaavuudesta..
(Ja lämpö voisi pelata roolia tuossa siinä mielessäkin, että se saattaa nopeuttaa kloramiinin hajoamista, jolloin bakteerit eivät ehdi mukaan ammoniakin hajoittamiseen, kuten kylmemmällä ilmalla ehtisivät ja siksi pitoisuudet kohoavat juuri kesällä vaarallisen korkeiksi?)
Korjatkaa viisaammat, jos olen ihan ulalla.
Ehkä helteiden/putkitöiden takia putkistoja on jouduttu klooraamaan. Kuuluvat ainakin täällä Espoossa käyttävän _putkistoihin_ kloramiinia, joka siis suurina pitoisuuksina hajotessaan klooriksi ja emäksisessä vedessä ammoniakiksi aiheuttaa hengenhaukkomiskuolemaa noin vuorokauden viiveellä. AquaSafe ei ymmärtääkseni neutraloi kloramiinia tai hajoamistuote ammoniakkia, mutta Junglen ja Seachemin mömmöjen pitäisi.
Kloramiinia tuskin havaitsee millään rutiinitesteillä, hajoamisvaiheessa ehkä sitten ammoniakki-testillä. Minä olen vaihtanut hiekkaa, kuurannut seinämiä, huuhdellut kannot ja vielä pessyt suodattimet vanhoilla ohjeilla, eikä kaloja ole kuollut, joten taipuisin uskomaan, että kun akvassa kerran on bakut päässeet valloilleen, ei ne ihan hetkessä heitä henkeään. Mutta ekat isot yli 30% vedenvaihdot täältä saaduilla ohjeilla tekivät ekan joukkokuoleman. Sen jälkeen olen ollut isojen vedenvaihtojen kanssa suhteellisen tarkka vedenparannusaineesta, ja lämpötilan + pH:n vastaavuudesta..
(Ja lämpö voisi pelata roolia tuossa siinä mielessäkin, että se saattaa nopeuttaa kloramiinin hajoamista, jolloin bakteerit eivät ehdi mukaan ammoniakin hajoittamiseen, kuten kylmemmällä ilmalla ehtisivät ja siksi pitoisuudet kohoavat juuri kesällä vaarallisen korkeiksi?)
Korjatkaa viisaammat, jos olen ihan ulalla.
112L
-
- Advanced Member
Pikkualtaassa suodatin on pois päältä alle puoli tuntia.
Kaasukuplatauti on tässä pikkualtaassa melkein poissuljettu, kun lasken veden sankkoihin (käytetään vain akvaariohommiin, eivät ole koskaan sisältäneet mitään pesuaineita) ja kaadan siitä altaaseen, ainakaan näkyvää kuplaa ei ole.
Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo askorbiinihappo tehoaa tuohon kloramiiniin, olenko väärässä? Seachemin parannusaine on tilauksessa jo.
Joo, olen tullut siihen tulokseen, että 50+ prosentin vedenvaihto ei sovi tuolle pikkualtaalle. Nyt olen vaihtanut pari kertaa viikossa vajaan neljänneksen, ja viimeinenkin villimillis sinnittelee hengissä. Lämpötilakin on noussut sen verran korkealle, että noilla vedenvaihdoilla saa sitä paremmaksi.
Tuo luonnonmuoto ja jalostettu jahtaavat toisiaan kyllä, muttei villi näytä olevan mitenkään alakynnessä. Harmittaa tosissaan, kun nuo villit olivat niin kauniita. Enkä kyllä uskalla niitä enää hankkia, jos eivät tässä altaassa selviä.
Kaasukuplatauti on tässä pikkualtaassa melkein poissuljettu, kun lasken veden sankkoihin (käytetään vain akvaariohommiin, eivät ole koskaan sisältäneet mitään pesuaineita) ja kaadan siitä altaaseen, ainakaan näkyvää kuplaa ei ole.
Olen ollut siinä käsityksessä, että tuo askorbiinihappo tehoaa tuohon kloramiiniin, olenko väärässä? Seachemin parannusaine on tilauksessa jo.
Joo, olen tullut siihen tulokseen, että 50+ prosentin vedenvaihto ei sovi tuolle pikkualtaalle. Nyt olen vaihtanut pari kertaa viikossa vajaan neljänneksen, ja viimeinenkin villimillis sinnittelee hengissä. Lämpötilakin on noussut sen verran korkealle, että noilla vedenvaihdoilla saa sitä paremmaksi.
Tuo luonnonmuoto ja jalostettu jahtaavat toisiaan kyllä, muttei villi näytä olevan mitenkään alakynnessä. Harmittaa tosissaan, kun nuo villit olivat niin kauniita. Enkä kyllä uskalla niitä enää hankkia, jos eivät tässä altaassa selviä.