Sinulla on siis kahden vuoden kokemus kotialtaan sorapohjasta. Hiekkaa tuo raekoko ei enää ole.Teemu Salonen kirjoitti:Kotioloissa hiekkapohja kokemusta on kahdelta vuodelta. Se riitti. Ilmeisesti hiekka oli liian karkeaa (2-3mm).
Akvaariokasvit liian usein uusiksi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Miten olisi joku levää syövä monni, omenakotilo tai katkarapu puutarhuriksi? Ei ainakaan pahentaisi. Minulla pärjää ne lajit jotka kantapään kautta opeteltu. Annan joidenkin lajien kellua välillä jotta saavat enemmän valoa ja kasvuvauhtia (konnanputki; monnisten suosikki, köynnöstävät lajit...) 

kaloja, kotiloita, kissa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Tuota noin. Olisikohan nyt loisteputkitietämyksessäsi se hetki kun tiedot päivitetään edes 90-luvun alun tasolle?Teemu Salonen kirjoitti:jalokaasuja. Kun yksi kaasu palaa loppuun, onkin putken väri jo aivan toisenlainen. Sen voi vaikka itse kokeilla vertaamalla vanhaan ja uuden uutukaista putkea keskenään.
Ns tehosarjan eli 8-sarjan putket perustuvat kolmen erivärisen fosforin käyttöön ja yksi niiden tärkeimpiä ominaisuuksia on värisävyn pysyvyys. Osramin putkille luvataan että valoteho tippuu 15% ennen kuin putki lakkaa toimimasta, värisävyn luvataan pysyvän samana.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Hiekan havaintoesityykseen on syy ihan sama kuin muihinkin hiekkoihin. Asiakas näkee käytännössä, milta hiekka/sora näyttää akvaariossa. Nehän eivät säkissä ole ihan samannäköisiä.
Samalla voisin korostaa vielä tuota allekirjoitustani: Esille tuomani asiat ovat minun HENKILÖKOHTAISIA mielipiteitä.
Loisteputkitietämykseni perustuu valmistajilta ja sen kautta tukkureilta saatuun infoon. Joku meistä on siis väärässä:) VAi olisiko mahdollista että putkia valmistetaan eri tekniikoilla?
Itse tosiaan vaihdan putket 6-9 kk:n välein ja kyllä huomaan eron. Se on kuin yö ja päivä. Käytän sekä arcadian, hagenin ja sylvanian putkia.
Samalla voisin korostaa vielä tuota allekirjoitustani: Esille tuomani asiat ovat minun HENKILÖKOHTAISIA mielipiteitä.
Loisteputkitietämykseni perustuu valmistajilta ja sen kautta tukkureilta saatuun infoon. Joku meistä on siis väärässä:) VAi olisiko mahdollista että putkia valmistetaan eri tekniikoilla?
Itse tosiaan vaihdan putket 6-9 kk:n välein ja kyllä huomaan eron. Se on kuin yö ja päivä. Käytän sekä arcadian, hagenin ja sylvanian putkia.
Niin. Ja jos ja kun jollakulla muulla on eriävä henkilökohtainen mielipide niin eikö ole aika luonnollista tuoda se esille? Varsinkin kun tämä mielipide esitettiin käyttäen sanoja "auttamattomasti liian vanhat" ja "tulisi vaihtaa".Teemu Salonen kirjoitti: Samalla voisin korostaa vielä tuota allekirjoitustani: Esille tuomani asiat ovat minun HENKILÖKOHTAISIA mielipiteitä.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
-
- Member
Arvostan kaikenlaisia henkilökohtaisia mielipiteitä, ja kun rehellisesti vielä tuo esille, että on myyjä-tausta, ei minusta ole mitään ongelmaa, vaikka mielipide onkin tiheän lampunvaihtovälin kannalla.
Tässä on varmaan takana joku märkäkorvalle aukeamaton juttu, mutta keskustelu on karannut aloittelijalle annettavista neuvoista koulukuntasotaan, jossa meillä uudemmilla menee sormi suuhun.. "mää oonkii isompi kuin sää" jne.
Eikö vain voi sanoa, että "olen 100%:sti erimieltä" ja kertoa syyn ilman nälvimistä?
Tässä on varmaan takana joku märkäkorvalle aukeamaton juttu, mutta keskustelu on karannut aloittelijalle annettavista neuvoista koulukuntasotaan, jossa meillä uudemmilla menee sormi suuhun.. "mää oonkii isompi kuin sää" jne.
Eikö vain voi sanoa, että "olen 100%:sti erimieltä" ja kertoa syyn ilman nälvimistä?
112L
-
- Advanced Member
On mahdollista. Vanhalla tekniikalla valmistettujen putkien valoteho hiipuu ja värisävy muuttuu jo lyhyen käyttöajan jälkeen. Siksi itse pysyn erossa noista kala- ja kasvilampuista.Teemu Salonen kirjoitti:VAi olisiko mahdollista että putkia valmistetaan eri tekniikoilla?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Heippa tappajatäti. Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Vaikka itsekin kyllä välillä syyllistyn tuohon mä oon isompi ku sää, leikkiin...
Keskustelupalstahan tämä on, mutta vähän turhan usein kuten esmes tässä keskustelu polveilee täysin muihin aiheisiin... Ikävää, että tällä palstalla riidellään aina siitä absoluuttisesta totuudesta. Jonkun pitää aina päästä sanomaan se viimeinen sana. Akvaarion hoidossakin on monta eri koulukuntaa ja käytäntöä. Samoin lasten- ja koirien kasvatuksessa. Toisilla onnistuu, toisilla ei. Mielestäni rakentava keskustelu on ihan ok mutta riitely, joksi tämäkin keskustelu on mennyt, on täysin naurettavaa.
Siksipä päätänkin keskustelun tästä aiheesta omalta osaltani tähän.
Keskustelupalstahan tämä on, mutta vähän turhan usein kuten esmes tässä keskustelu polveilee täysin muihin aiheisiin... Ikävää, että tällä palstalla riidellään aina siitä absoluuttisesta totuudesta. Jonkun pitää aina päästä sanomaan se viimeinen sana. Akvaarion hoidossakin on monta eri koulukuntaa ja käytäntöä. Samoin lasten- ja koirien kasvatuksessa. Toisilla onnistuu, toisilla ei. Mielestäni rakentava keskustelu on ihan ok mutta riitely, joksi tämäkin keskustelu on mennyt, on täysin naurettavaa.
Siksipä päätänkin keskustelun tästä aiheesta omalta osaltani tähän.
-
- Advanced Member
-
- Imperaattori
- Viesti:
Tuntuupa tuota riitelyä olevan muillakin palstoilla. Olen jopa kuullut että joissakin akvaarioliikkeissäkin "absoluuttista totuutta" on tuputettu.Teemu Salonen kirjoitti:Ikävää, että tällä palstalla riidellään aina siitä absoluuttisesta totuudesta.
Ja jottei jäisi ihan irralliseksi tuo kommentti; nykyiset 80W T5 putket täyttivät juuri 3 vuotta, vielä ei ole mitään oireita siitä että täytyisi vaihtaa.
Jotkut kasvit ovat pärjänneet hyvin, jotkut hävinneet olemattomiin. Joidenkin kasvien kanssa tapahtuu vuodenaikojen mukaisia muutoksia (lämmön säätämisen yhteydessä muutenkin), etenkin tuossa kiekkoaltaassa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla nyt on tällä hetkellä Aquastarit olleet neljä vuotta ja kaksi kuukautta käytössä jos haulla löytämiini päivämääriin on uskominen enkä ainakaan vielä havaitse mitään heikkenemistä kasvien viihtymisessä. Samassa altaassa on myös kaksi Philipsin 840:aa joiden ikää en lähde muistelemaankaan, vanhempia ne kuitenkin ovat kuin nuo Aquastarit. Allas on 60 cm korkea ja esim. melalehtiä on edelleen varjostettava etteivät ne kasvaisi maata myöden. Muina kasveina on usein valosyöpöksikin väitettyä liuskavesitähdikkiä ja sitten noita varjostustarkoituksiin hankittuja; lummetta ja jotain verkkolehtilajia.
-
- Elite Member
Joo, ei ole varmaan yhtä totuutta. Minulla on miekkakasveista sellaisia kokemuksia että ne kasvavat akvaarioissani korkeiksi vasta jos loisteputki on pamahtamaisillaan, ja uuden putken alla riittää vähempikin korkeus esim. adventiivitaimien tuottamiseen. Tälläkin hetkellä varjostetuimmat jättimiekkakasvini ovat korkeimpia, näkyy esim. tuossa kuvassa ihan selvästi: http://koti.welho.com/mruismak/257/IMG_1420.JPGJJVi kirjoitti:Yhtä totuutta asiaan ei varmaankaan ole, mutta ainakaan miekkakasvit eivät tunnu kasvavan vanhojen aquastarien alla yhtä korkeiksi kuin uusien. Toki tuohonhan voi aina vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä valo. Jokatapauksessa uuden aquastarin valo on huomattavan eri sävyinen kuin käytetyn.
tuohon vaikuttaa muuten varmaankin myös miekkakasvien laji. Nuo punertavat miekat (kuten nuo ozelotit mitä mulla oli) pystynevät säätämään valaistusolosuhteet mieleisekseen muuttamalla väriään, eli punainen miekka kasvaa korkeaksi hyvässä valossa ja muuttuu samalla punaisemmaksi. Tavallinen miekka taas "joutuu" säätämään pituuttaan valontarpeen mukaan.
/jari
Siis punertavalehtiset miekat eivät kyllä itse säädä mitään.JJVi kirjoitti:tuohon vaikuttaa muuten varmaankin myös miekkakasvien laji. Nuo punertavat miekat (kuten nuo ozelotit mitä mulla oli) pystynevät säätämään valaistusolosuhteet mieleisekseen muuttamalla väriään, eli punainen miekka kasvaa korkeaksi hyvässä valossa ja muuttuu samalla punaisemmaksi. Tavallinen miekka taas "joutuu" säätämään pituuttaan valontarpeen mukaan.
Värin vaihtuminen ei ole mikään sopeutuma.
Itse asiassa vihreä väri tulee vihreästä valoherkästä pigmentistä klorofylli (a ja b), joka kehittyy hitaammin kuin punainen valoherkkä pigmentti karoteeni.
Kun valoa on siis paljon monien miekkojen ('Ozelot', x barthii, 'Red Special') kuten myös vesitähdikkien (Hygrophila) lehdissä karoteeni kasvaa nopeammin ja enemmän, jolloin lehti punertuu. Vanhemmiten klorofylli pääsee vauhtiin mukaan ja lehti vihertyy. Tällöin siis klorofylli peittää karoteenin. Karoteeni ei kuitenkaan kuole alta pois.
Siis esim. haavan lehti syksyllä punertuu siitä syystä, että puu hajottaa lehtien klorofyllin ja jäljelle jää lehdissä aiemminkin ollut karoteeni, joka oli vain peittynyt vihreän värin alle.
t. Harry
-
- Senior Member
maisu kirjoitti:...ja nyt sammui ensimmäinen.maisu kirjoitti:Minulla nyt on tällä hetkellä Aquastarit olleet neljä vuotta ja kaksi kuukautta käytössä...

Niin, ja ketjun alkuperäiseen kysymykseen: kasvithan tarvitsevat jonkin määrän myös nitraattia. Jos määräsi on tuo minkä ilmoitit, varsin pieni, voisiko huono kasvu johtua siitä? Nitraattia saat lisää seuraavilla toimenpiteillä: 1. Lisää kaloja ja ruokaa
2. vähemmän vedenvaihtoja. Ihannenitraatti taitaa olla noin 10mg/l. Meillä jo hanavedessä on sen verran.

Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
- Elite Member
Neljä vuotta ja neljä kuukautta, koska tuo viesti jota lainasin oli jo huhtikuulta.Veikkonen kirjoitti:maisu kirjoitti:...ja nyt sammui ensimmäinen.maisu kirjoitti:Minulla nyt on tällä hetkellä Aquastarit olleet neljä vuotta ja kaksi kuukautta käytössä...Riemukasta. *nauraa* Eli loisteputkien ikä on vaivaiset 4 vuotta ja kaksi kuukautta.

Teemu Salonen:
Ai että jbl:llä ainakin puolet halvempaa, kuin tetra? Kerro se pohjanmaan kauppiaillekin! Täällä jbl on tuplahintaista tetraan ja seraan verrattuna, siis samaan litramäärään riittäviä kun vertaa. Kyllä ne jbl:n tuotteet jäävät kauppaan ihan suosista jo tuon hinnan takia.
Onko kukaan huomannut noissa Sylvanian aquastar putkissa samaa kuin minä: vanhemmilla putkilla kasvit kasvaa paljon paremmin kuin uusilla. Vuosi sitten käytin muutaman kuukauden ajan 15w ainakin 1.5v vanhaa putkea 80L, mm. punarotala ja papukaijalehti kasvoivat hyvin. Sitten vaihdoin 18w uuden putken, niin alkoi kasvu heikentymään ja puolen vuoden päästä lisäsin vielä toisen 18w philips aquarellen, jolloin samaiset kasvit eivät enään suostuneet kasvamaan ollenkaan ja kuolivat pois. Merkittävin muutos on tapahtunut tuossa valaistuksessa ja noin pitkällä aikavälillä olisi kasvien pitänyt tottua uusiin valoihin.
Ai että jbl:llä ainakin puolet halvempaa, kuin tetra? Kerro se pohjanmaan kauppiaillekin! Täällä jbl on tuplahintaista tetraan ja seraan verrattuna, siis samaan litramäärään riittäviä kun vertaa. Kyllä ne jbl:n tuotteet jäävät kauppaan ihan suosista jo tuon hinnan takia.
Onko kukaan huomannut noissa Sylvanian aquastar putkissa samaa kuin minä: vanhemmilla putkilla kasvit kasvaa paljon paremmin kuin uusilla. Vuosi sitten käytin muutaman kuukauden ajan 15w ainakin 1.5v vanhaa putkea 80L, mm. punarotala ja papukaijalehti kasvoivat hyvin. Sitten vaihdoin 18w uuden putken, niin alkoi kasvu heikentymään ja puolen vuoden päästä lisäsin vielä toisen 18w philips aquarellen, jolloin samaiset kasvit eivät enään suostuneet kasvamaan ollenkaan ja kuolivat pois. Merkittävin muutos on tapahtunut tuossa valaistuksessa ja noin pitkällä aikavälillä olisi kasvien pitänyt tottua uusiin valoihin.
Onkos tämä ihan turvallinen ja tehokas keino lannoittaa kasveja? Voisi vaikka mennä hirvenkasoja tonkimaan metsään, jos homma oikeesti toimii. Luulisi läjissä kuitenkin olevan jotain akvaarioon sopimattomia bakteereja?vuorimies kirjoitti: Pohjalannoitteena pytyssäni on hirvenpapanoita, erityisesti miekkojen juurella, nehän tarvitsevat runsaasti lannoitetta.
Älkääs nyt kovin naurako tai yökkäilkö noille hirvien luomutuotteille, halpaa ja toimivat hyvin.
Ja aiheesta seuraavaan, täällä on akvaariossa käytössä 80-luvun alussa ostettu, siis yli 20 vuotta vanha, loisteputki. Hienon värinen ja valaisee ihan mukavasti. No myönnetään, että käyttöaikaa putkella ei ole kuitenkaan ollut kokoaikaa, onhan se välissä ollut 15 vuotta käyttämättä..
Edit: Sylvania GRO-LUX näkyy lukevan putkessa.
-
- Senior Member
Papanoiden turvallisuudestahan täällä on kans käyty polemiikkia, ja oltu kahta mieltä, puolesta ja vastaan.
Minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa akvaariossa eikä myöskään muutamilla samaa lantaa käyttävillä kavereillani.
Kyllä itsekin alkuun vähän vierastin koko papanoita, mutta kun kokenut akvaristiystäväni vakuutti niiden olevan turvallisia ja toimivia, niin lykkäsin pohjaan.
Ovat toimineet. Kannattaa kokeilla.
Minulla ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa akvaariossa eikä myöskään muutamilla samaa lantaa käyttävillä kavereillani.
Kyllä itsekin alkuun vähän vierastin koko papanoita, mutta kun kokenut akvaristiystäväni vakuutti niiden olevan turvallisia ja toimivia, niin lykkäsin pohjaan.
Ovat toimineet. Kannattaa kokeilla.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Vähän ot: JBL:n hintaa nostaa maahantuojan tekemä hinnannosto (syystä että?). Musitaakseni tämä nosto tapahtui aika vähän aikaa sitten eli JBL oli edullisin vielä tovi sitten.Höpötys kirjoitti:Teemu Salonen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet