Kätevää vedenvaihtoa, vinkki aloittelevillekin!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rullarapu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kätevää vedenvaihtoa, vinkki aloittelevillekin!

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Monta vuotta sitä pitikin kulua ennenkuin keksi kätevämmän keinon vaihtaa vettä :?

Ennen sitä käsipelillä vaihdettiin ja sankkojen kanssa ravattiin väliä... Sitten kun tuli isompi allas niin kyllästyi sankkojen kanssa juoksemiseen ainakin toiseen suuntaan, joten ostin puutarhaletkun kaupasta ja kytkin samaan tsydeemiin pohjaimurin.. eikun toinen pää kohti lattiakaivoa ja imuttamaan pohjalietteet veks..

Ja sitten tänään päätin ostaa toiseen päähän liittimen ja vesiliikenne kulkee samaa letkua myöten nyt myös toiseen suuntaan. :mrgreen: (tavan puutarhaletku yhdistettynä tavallisen suihkun liittimeen, ½" x 13mm, kromattu letkuliitin sisäkierteillä mikäli joku haluaa marssia rautakauppaan).

Just sitten kokeilin että patentti toimii niinkuin pitää. Levikset ja monniaiset kyllä tykkäs uuden mallin karusellista, mutta kiekot vähän tais loukkaantua moisesta toimituksesta :mrgreen: niiden naamoilta näkee vieläkin että päällimmäisenä niiden mielessä on kysymys että mamma hei minne sä jätit silkkihansikkaat?? 8O Itseä hieman kammoksutti kun vesi lorisee suoraan hanasta ja siinä annostelen vedenparannusaineen suoraan altaaseen että siellähän nuo toivon mukaan sekoittuu..? :| Että ei tule mitään sivuvaikutuksia tms, tai sitten vaan kuvittelen.
Ex-kiekkoilija...
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Vedenparannusaineen (kannattaa pohtia onko sen lisäämiseen oikeasti tarvetta) ja nestemäinen kasviravinteen voi sekoittaa jossain astiassa veteen ja sitten lorotella veden mukana altaaseen.

Itse käytän vettä lisätessäni mattosuodatinmaton palasta letkun päässä (kuminauhalla mattopalanen letkun pään ympärille), jotta vesisuihku hieman rikkoontuu ja altaaseen ei joudu niin paljon kaasukuplia.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

En henk.koht. ymmärrä, miksi se aine pitäisi sekoittaa 50 litraan vettä. Silloin kun sen kippaa altaaseen, niin sekoittuuhan se siihen joka tapauksessa. Jos siinä on jotain haitallisia aineita kaloille, niin millähän perusteella se muuttuu haitattomaksi, kun se sekoitetaan ensin pieneen vesi määrään?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
rullarapu
Member
Member

Kemia on mielenkiintoista.

Niin ja kyllä minä käytän sitä vedenparannusainetta vaikka pikkumillin ihan näön vuoksi jotta itse pysyn rauhallisena... 8O
Vai eikö kukaan tosiaan käytä sitä enää?? (miltähän vuosisadalta sitten itse olen peräisin.. heh) :roll:
Ex-kiekkoilija...
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

No, minä käytin 9 vuotta, ennen kuin äitini serkku, noin 40 vuotta harrastanut, ainakin 7 kertainen viljelyn Suomen mestari, kertoi, että Espoossa sitä ei tarvita. Tarvehan riippuu hanavedestä, tai jos se on oman kaivon vettä ja arvot kohdallaan. Hänen kokemukseensa luotan ja ongelmia ei ole ollut. Rahaakin on säästynyt kummasti.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Fakkenoo kirjoitti:En henk.koht. ymmärrä, miksi se aine pitäisi sekoittaa 50 litraan vettä. Silloin kun sen kippaa altaaseen, niin sekoittuuhan se siihen joka tapauksessa. Jos siinä on jotain haitallisia aineita kaloille, niin millähän perusteella se muuttuu haitattomaksi, kun se sekoitetaan ensin pieneen vesi määrään?
Liekö tämä oli minulle suunnattu, mutta jäitä hattuun ja 50 litran saavi takaisin kaappiin. :) Sanoin vain, että lisättävän aineen voi sekoittaa astiassa - jollainen on myös esim. vesikauha.
rullarapu
Member
Member

En tiedä millaista lie Kuopion vesi, mutta en halua ottaa selville ainakaan kalojeni kustannuksella... 8O

Off-topiciksi menee nyt tuo aineiden kanssa läträäminen, koska pääpuheenaiheena oli vedenvaihtotyylit!
Ex-kiekkoilija...
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Aloittaja mainitsi tuon vedenparannusaineen. :roll: Juu, 50 litraa ei ollut kenellekkään henkilökohtaisesti, hatusta sen vetäisin. Kirjoitin nyt vain kokemuksesta. Taisi vain unohtua tuo aihe...Sehän on hyvä ja toimivaksi havaittu, siis tuo vedenvaihto systeemi. :D
rullarapu
Member
Member

Njoo mainitsin kyllä :D

Kyllä tuossa on säästänyt aikaa ja vaivaa tosiaan, kun osaa käyttää vähän päätäänkin eikä juoksentele sankkojen kanssa ees sun taas [;)]
Ex-kiekkoilija...
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Siis, oi kauheeta. Taas sai aikaan väärinkäsitysten ketjun, kun ei osannut jäsennellä lauseitaan. [:I] 8-)
rullarapu
Member
Member

Siis täh
Ex-kiekkoilija...
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

No kun ruvetaan puhumaan litroista ja kuka kysyy vedenparannusaineista, otettiin henkilökohtaisesti. Siihen viittasin, mutta niin en suoraan tarkoittanut. Kai sitä voisi opetella jäsentelemään näitä kirjoituksia, ettei kukaan ymmärtäisi väärin. Jos jolla kulla ei äly riitä luetun ymmärtämiseen, niin siihen voi auttaa. :roll:
rullarapu
Member
Member

No minä en ainakaan ole nokkiini ottanu tähän mennessä kenenkään kirjoituksista enkä tule ottamaankaan :mrgreen:
Ex-kiekkoilija...
Elme
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elme »

Ach, puutarhaletku on kyllä kätevää tavaraa. Itselläni meinasi jo hermo mennä sankopelillä vettä vaihtaessa, vaikka on vain kolme pienehköä allasta. Altaat vaihtelivat paikkoja noin puoli vuotta sitten, ja niin kauan meni ennen kuin arvon isäntä otti sen minkälietyökalun käteensä ja vaivautui ruuvaamaan mulle oikeanlaisia liittimiä. Liitinruuvailuun se saa ryhtyä tosin tänä viikonloppunakin, koska en sittenkään ole tyytyväinen noiden liittimien sijaintiin :mrgreen: ("Kato nyt sitte että nää on varmasti oikeissa hanoissa ni ei tarvi alkaa vaihtelemaan!")

Rullaravulle: Näin tossa joku aika sitten, kun olin tulevaa hoitoallastani katsomassa, pehmennetyn version tosta vesien laskusta altaaseen. Mikäli sattuu omistamaan sopivia kansilaseja, sen letkun ulostulos voi laittaa kansilasin päälle ja valutella siitä hiljakseen altaaseen. Kiekot eivät ahdistu. Kokeilin tota kotona ja toimihan se.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Eikö vedenparannusaineella mene jokin aikamäärä, ennenkuin sen raskasmetalleja ja esim. kloramiinia "neutraloivat" ainesosat toimivat, näin ainakin olen antanut kertoa itselleni?

Jos siis lykkää ensin raakaveden akvaan ja sitten perään vedenparannusaineen, joka laimenee saman tien koko akvaarion tilavuuteen, mun vajavaisilla kemman taidoilla elää käsityksessä, että neutraloituminen tapahtuu hitaammin ja kalat saavat elimistöönsä noita mahdollisia aineita hyvinkin ennen kuin reaktio on kokonaan tapahtunut.

Espoossahan tuota kloramiinia laitetaan putkistoon ja jos ei ole kaukolämpöverkossa, kuuma vesi tulee jonkinsorttisesta varaajasta, jossa vesi seisoo. Ainakin sukaravut kuuluvat olevan herkkiä pienemmillekin kloramiini- ja kuparipitoisuuksille.
112L
Asko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Asko »

Nestemäisen kasviravinnon olen annostellut lääkeruiskulla ja suihkauttanut suoraan sisäsuodattimelta tulevaan virtaan mistä se on levinnyt luultavasti aika nopeasti ja tehokkaasti.
Taunus76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minä laitan sankon pohjalle vedenparannusaineen ( käytän sitä minäkin ihan vain näön vuoksi [;)] ) ja kasviravinteen, sitten lasken vettä päälle. Siellähän se sitten sekoittuu. Merisuolan liuotan kuumaan veteen, kaadan sankon pohjalle ja kylmää vettä päälle.

Taitaapa joutua nyt miehelle vihjailemaan puutarhaletkupatentista, menee tuhottomasti aikaa riehua sankkojen kanssa eestakasin...
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
rullarapu
Member
Member

Tappajatäti: vastaava käsitys on itsellänikin että vesi kuitenkin sekoittuu ja jos sen vedenparannusaineen lisää jälkeenpäin niin se ehtii "vaikuttaa" vasta myöhemmin, siksi olenkin vähän kammoksunut tuota veden losottamista suoraan akvaarioon... Pitäisi tosiaan kehitellä jonkin sortin vedenlaskusysteemi ;)

Taunus76: Niin minäkin tein että samalla kun laskin veden sankoon niin lisäsin vedenparannusaineen, siellähän uo kätevästi pyörteilyssä sekoittui ;)

Ja nyt tuon letkupatentin kanssa aion tehdä niin että lisäilen tarpeelliset aineet ihan siihen vedenlaskupaikkaan jolloin sekoittuu suht kivuttomasti, muttei kumminkaan mitenkään tasaisesti :frown:

Tarkemmin kun taas pohtii, jos lisäisi sen verran mitä aikoo lisätä vettä, jo etukäteen akvaarioveteen ennenkuin laskee vesijohtoveden, jolloin tuleva vesi reagoi akvaarioveden kanssa joka jo sisältää parannusaineen. Silloin systeemi voisikin toimia suht "luotettavasti", en tohtisi kiekkojen kärsivän kloorista tms mitä vesijohtovesi nyt täälläpäin sisältääkään.

Apua, nyt sorruin itse jaarittelemaan näistä aineläträilyistä, mutta menkööt :mrgreen:
Ex-kiekkoilija...
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Minäkin olen jonkin aikaa käyttänyt letkusysteemiä, mutta yksi asia askarruttaa: ilmakuplien suuri määrä vettä altaaseen laskiessa. Kaloja se ei tosin ole näyttänyt haittaavan. Olen laskenut vettä altaaseen vaihtelevalla nopeudella, mutta aina sama juttu - niin kasvit ja osin lasitkin ovat ilmakuplien peitossa. Miten tuon voisi välttää vai tarvitseeko edes?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

@Sarkka.
Taitaa olla kuitenkin typpi kuulia jota veden mukana tulee.
Vesi kun on putkistossa paineen alaisena ja sitten vapautuu altaaseen veden mukana niin typpikuulat karkaavat. Riippuu kai kaloista miten nen reagoivat. Ainakin kiekot eivät pidä ylimääräisistä kuplista iholla. Ravistelevat hermostuneesti niitä irti. Mä olen laittanut palan suodatin mattoa letkun päähän. Se hajoittaa kuplat niin pieniksi että eivät jää veteen pyörimään ja kiusaamaan kaloja.
Kannattaa muuten lukea vaikka tämä juttu alusta asti, joka vastaus.... [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ilmassa ainakin on 78% typpeä ja 21% happea. Viimeinen prosentti lähinnä jalokaasuja kuten argonia. Mikä sitten lienee vesijohtoveden liuenneitten kaasujen koostumus? Mikäli talossa on painejärjestelmä ilmanpaineella toimiva ("vesiautomaatti"), luulisi happea riittävän veteen liuenneessa ilmassa. Lisäksi voisi miettiä mahdollisia hapenkuluttajia veden pitkällä matkalla putkistossa. (?)

Miksi vapautuvat ilmakuplat ovat typpeä? Liukeneeko happi paljon helpommin veteen?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Hmm.. Ehkäpä taas liikaa toitotetaan tuota "Ei vedenparannusainetta tarvitse käyttää!" -fraasia. Ne, jotka eivät käytä, voisivat perustella tarkoin sen, että eivät käytä. Vesijohtovesi ei ole puhdasta vettä, mitä hanasta tulee ja se, mitä se on vesilaitokselta lähtiessään muuttuu vielä matkan varrella siihen, mitä sinulta hanasta tulee; tähän vaikuttaa se, kuinka pitkän matkan se vesi kulkee ennen kuin päätyy taloosi, missä kunnossa suuremmat vesiputket ovat ja lopulta se, millaisessa kunnossa talosi putkisto ja vesisäiliöt ovat.

Eipä tuossa ole aikaakaan, kun erääseen akvaarioliikkeeseen tuli soittoja asiakkailta ja kyselivät, että mikä on, kun kalat näyttävät oudoilta - syynä oli, että asiakkaat olivat tehneet vedenvaihtoja ja juuri sillä hetkellä vesilaitos oli muuttanut vedenkoostumusta; veteen lisättiin tavallista enemmän kemikaaleja.

Se on sitten eriasia lopulta, miten paljon sitä vedenparannusainetta tulee käyttää: 1/10 ohjeesta vai 2x ohjeellinen määrä. Tyypillisesti nuo on suunnattu Euroopan muihin maihin, kuin meille tänne Suomeen, jossa vesi on ehkä vähiten käsiteltyä loppukäyttäjälle tai enemmän tarkoitan sitä, että vedenlaatu loppukäyttäjälle on vähemmän kemikaalirikasta ja puhtaampaa. Itse käytän vedenparannusainetta, mutta en ohjeellista määrää vaan vähemmän. Ja eron huomaa; Jos vedenvaihdon tekee ilman vedenparannusainetta, alkaa monniset heittää kuperkeikkaa hiekkaa vasten ja leväbarbit syöksähtelemään kasvinlehtiin. Vedenparannusaineen kanssa tällainen on hyvin vähäistä - satunnaista käyttäytymistä.

Jos mulla itsellä olisi vielä arvokkaampia kaloja, niin en edes enää ajattelisi vaihtavani vettä ilman vedenparannusainetta. Muutama vuosi takaperin jätin vedenparannusaineen käytön pois, kun sitä toitotettiin samaan malliin, että se on ihan turhaa. Vuosi-pari sitten otin vedenparannusaineen jälleen käyttöön ja voin todeta, etten palaa takaisin siihen, etten käyttäisi.

Esimerkiksi kerritetrat ja kiilakyljet. Nykyisin näitä pidetään varsin hankalina kaloina ja saattava kupsahdella tuon tuostakin ilman sanottavaa syytä. Jos ajatellaan, että esim. kerritetraa luonnehditaan herkäksi kalaksi, niin miten paljon syynä näidenkin kuolemaan on asenne "minähän en käytä vedenparannusainetta, kun kerran ei tartte ja muutkaan ei käytä". Jokainen jolla on ollut "ongelmallisia" kerritetroja, kiilakylkiä etc. voi mielessään miettiä, käyttikös näiden kalojen kanssa vedenparannusainetta vai heittikö suoraan hanasta sitä mitä tuli.

Jos haluaa minimoida kalojen kokeman stressin, niin kannattaa toimia luonnollisesti seuraavan mallin mukaisesti:

1) vesi letkulla viemäriin
2) paluuvesi isoon saaviin, lasketaan saavi täyteen (saavissa pumppu ja letku akvaarioon)
3) lisätään vedenparannusainetta saaviin, jotta vaihdettava vesi saa "reagoida" vedenparannusaineen kanssa rauhassa
4) 5 minuuttia myöhemmin käsitellään vesi pH-, kovuus-, jne-arvoiltaan sopivaksi, tarkastetaan lämpötila
5) kytketään pumppu päälle ja annetaan veden valua esim. suodatinvanun läpi akvaarioon
6) joko toistetaan sama tai annetaan hanaveden valua samaa nopeutta saaviin kuin mitä saavista poistuu vettä pumpun voimalla - välistä käsitellään saavivettä, jotta vesiarvot eivät muuttuisi kovin jatkuvan vesivirtauksen takia (hanavesi)
7) kun akvaario on jälleen täynnä, lisätään kasvilannoitetta (mieluusti 2/3 vedenvaihtopäivänä ja 1/3 tästä pari päivää myöhemmin)

Väliastian käytöllä päästään eroon pienen pienistä kaasukuplista, eikä akvaario samene, letkun päässä oleva suodatinpatruuna vielä hajoittaa tätä ja vaihtovesi on lähes tulkoon kirkasta ilman paineistuksesta aiheutuvia kaasukuplia. Vaihtovesi on käsitelty akvaarioon sopivaksi, jolloin vedenvaihdosta aiheuta kalojen kokema stressi on vähentynyt.

Vedenparannusaine suoraan akvaarioon?
Monet näistä vedenparannusaineista sisältää suhteellisen vahvaa pelkistintä, tiosulfaattia, joten mielestäni ei ole kovinkaan fiksua ruiskaista sitä suoraan akvaarioon jonkun kalan kiduksiin. Mitä hyötyä sillä saavutetaan sitten? Konsentraatio laskee vesitilavuuteen nähden merkittävästi ja, minkä kanssa vedenparannusaine reagoi akvaariossa. Tarkoitushan on se, että se vaihtovesi käsitellään sillä vedenparannusaineella eikä akvaariovesi tai lorauteta pelkistintä kalan päälle. Tiosulfaatti reagoidessaa mm. vapaan halogeenin kanssa (esim. Cl2) reagoi sitten, että muodostuu halogenidia (2 Cl-) ja tiosulfaatti itse tetrationaatiksi.

Koko vedenparannusaineen käyttämättä jättäminen on noussut kuin uskonnoliseksi hurmokseksi akvaristien keskuudessa - suusta suuhun menetelmällä: Kun asutaan samalla paikkakunnalla, niin ei tarvi käyttää. Tai kun tutun tuttukaan ei käytä, niin en minäkään käytä. Säästetään vedenparannusaineesta, mutta kitataan se oluena terassilla alas. Mukavampihan se on sitä kallista olutta kiskoa terassilla, kuin vähentää kalojen kokemaa stressiä - kun ei sitä aina silmin näe, niin turhaahan sen täytyy olla. Ihan liiallisuuksiin ei tuon säästämisen kanssakaan kannata mennä akvaarioharrastuksessa ja varsinkaan vasta-alkajia, joilla menee sormi suuhun, jos ongelmia tulee eteen, niin neuvoa säästämään kaikessa ja jättämään aineet käyttämättä.

Olin itsekin pitkään samalla kannalla, että kun kerran asun Hgissä ja moni muukaan ei täällä käytä vedenparannusainetta, niin miksipä minäkään. Kun palasin takas vedenparannusaineen käyttöön, niin voin sanoa, että paljon mukavampaa on kaloja katsella, kun eivät syöksähtele sinne tänne tai värit katoa vedenvaihdon yhteydessä.

Jokainen tekee tyylillään, mutta ihan ei kannata täytetä totuutena tuputtaa jokaiselle vastaantulijalle sitä autuutta, jonka saa kun suoraan hanasta laskee veden akvaarioon.
Taunus76 kirjoitti:Minä laitan sankon pohjalle vedenparannusaineen
Älä laita vedenparannusainetta ja kasvilannoitetta samaan saaviin; se vedenparannusaine voi sitoa sen kasvilannoitteen. Lisää mieluummin se vedenparannusaine siihen vaihtoveteen, vesi akvaan ja sitten kasvilannoite; 2/3 vedenvaihdon yhteydessä ja 1/3 pari päivää myöhemmin.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kun niin moni käyttää tuota letkumenetelmää, niin kertokaas kuinka paksua ja pitkää se teidän letku on!

Mulla on 20m 1/2 tuuman letkua ja sillä kun valuttaa vettä pois 240L niin tunti menee ennen kuin on 50% poistunut. Ja sitten vielä se täyttö. Eli letkun tulisi olla paksumpaa, mutta kuinka paksua? Ja onko sitten järkevämpää täyttää se allas tällä ohuemmalla vai uudella paksummalla letkulla?
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Täällä on 22mm letku käytössä ja 300l altaan veden poistoon menee aikaa reilu 5min kun vaihdan puolet vedestä.En tosin ole sekunttikellolla aikaa ottanut mutta suunilleen.Täyttö tapahtuu samalla letkulla ja aikaa menee kauemmin kuin tyhjentämiseen.Letkun sisähalkaisia on 20mm ja se menee suoraan oras hanan päähän eikä erillisiä liittimiä tarvitse.Lappoilmiön saa käynnistymään niin että laskee tyhjennyspäästä letkun täyteen vettä jonka jälkeen letkunpää vessanpönttöön.Akvaarion puoleisessa päässä on reijitetty pullo jolloin vesi ei pöllytä pohjahiekkoja eikä pienimmät kalat joudu viemäriin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”