Levämagneetit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fumér
Starting Member
Starting Member

Levämagneetit

Viesti Kirjoittaja Fumér »

Hyviä, todella vahvoja levämagneetteja ja niiden hintoja & saatavuus? Nykyisellä ei saa 10 mm paksusta lasista mitään irti.
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Noista ketjuista varmaan sait jo hyviä vihjeitä. Mikäli skrabattavana ei ole neliömetritolkulla akvan pintaa, niin parhaat ja edullisimmat:

* vanha muovinen luottokortti. Tehoaa hyvin sekä pii- että vihreäänpilkkulevään. Ei naarmuta laseja.

*ikkunaskraba, myydään rautakaupoissa..n. 4 - 5 eceä. Tehoaa todella sitkeään levään. Oikein käytettynä ei narmuta laseja.

Mikäli käsiään ei akvaan halua tunkea, niin sitten jotain kalliita erikoisvermeitä.

Noilla kahdella hoituu levänpoistot vedenvaihtopäivinä kun vettä on se 40 - 50 %:a. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Fumér
Starting Member
Starting Member

Tarkoitin kylläkin ihan levämagneetteja. Minulla on käytössä tuo ikkunaskarba, ja hyvähän se on, mutta eihän sillä joka päivä ole tarvetta pyyhkiä (ainakaan minun tietääkseni - tai vielä! :roll: )
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Ei kukaan täysjärkinen suosittele levämagneetteja, ei niillä saa aikaiseksi mitään muuta kuin naarmuja.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Fumér
Starting Member
Starting Member

Levämagneetilla naarmuja? Ei onnistu ainakaan meidän vehkeillä :mrgreen: Tarkoitan levämagneetilla sitä kaksiosaista magneettia, jonka toinen puoli on akvaariossa ja toinen sen ulkopuolella.. Tuskin kukaan torvelo sillä naarmuja saa aikaiseksi :roll:

Leväskrabat/ikkunaskrabat ovatkin sitten ihan erikseen. Niissähän on vain yksi terä, jolla putsataan akvaario sisäpuolelta?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Juuri sellaisella on meidän 528 litraisen lasi naarmutettu pilalle. Sen väliin jää pienen pienet hiekan muruset ja se on lasin menoa. Sorapohjalle se sopii.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
henene
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Sopii myös hiekkapohjalle, en minä ainakaan ole saanut sinne väliin vielä kertaakaan hiekkaa menemään :?
Toisin mulla on semmonen malli, että jos ne irtoo toisistaan niin se altaassa oleva osa rupeaa kellumaan..
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Noin niin kuin, kaupan esitteetkään, ei suosittele hiekkapohjalle. Toki jokainen raapii lasinsa, millä parhaaksi näkee.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Samoilla linjoilla kuin Fakkenoo.

Minäkin joskus ostin sellaisen levämagneetin ja ihan sinne kevyesti menee hiekkaa väliin, kun läheltä hiekan pintaa skrapaa laseja. [}:)] Ja jälki on ikävää. Uskoin kerrasta ja heitin roskiin.
Minä luotan karhunkieleen. Ei ole mitään teräviä osia joilla vahingossa raapia laseja.
Achate
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Achate »

Fumér kirjoitti:Levämagneetilla naarmuja? Ei onnistu ainakaan meidän vehkeillä :mrgreen: Tarkoitan levämagneetilla sitä kaksiosaista magneettia, jonka toinen puoli on akvaariossa ja toinen sen ulkopuolella.. Tuskin kukaan torvelo sillä naarmuja saa aikaiseksi :roll:
Fakkenoo kirjoitti:Juuri sellaisella on meidän 528 litraisen lasi naarmutettu pilalle. Sen väliin jää pienen pienet hiekan muruset ja se on lasin menoa. Sorapohjalle se sopii.
Minä olen naarmuttanut yhden akvaarion levämagneetilla. Oli muuten vielä sorapohja. Minusta nuo levämagneetit ovat aika tehottomiakin (paitsi naarmuttamisessa).
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mikäli levänpoistoon on aihetta useammin kuin kerran viikossa, niin sitten syventyisin akvan olosuhteisiin enkä levänpoistoon!

*yliruokinta
*liikakansoitus
*liian vähän kasveja
*liian vähäinen valaistus
*liian harvat ja vähäiset vedenvaihdot
*liian pieni suodatus ja virtaus...etc... [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Juu, ja kyllä se vanha luottokortti on tehokas ja vaaraton laseille. :D Pärjäsi muuten hyvin jossain Aponogetonin numerossa, missä oli leväskraba testi. [;)]
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

en suosittele hiekkapohjalle tuota levämagneettia, ei tarvitse kuin kerran magneetin irrota ja pudota hiekkaan, on vehje periaatteessa käyttökelvoton. Luottokortti, tiskiharja (ei siis mikään keittiön vanha harja, vaan uusi kaupasta ostettu akva käyttöön) on täällä käytössä.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jorge13 kirjoitti:en suosittele hiekkapohjalle tuota levämagneettia, ei tarvitse kuin kerran magneetin irrota ja pudota hiekkaan, on vehje periaatteessa käyttökelvoton.
8O Miten kelluva magneetti voi pudota hiekalle?
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Minä, onneton rähmäkäpälä, sain pari naarmua aikaan sillä luottokortillakin :( . Onneksi tarvitsee hyvin harvoin raapia laseja ja täst'edes teenkin sen pehmeällä tiskiharjalla tai sienellä ja äärimmäisen varovaisesti. Magneettia en edes harkitse, kun ensimmäinen akva oli sellaisella naarmittu.
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

En mitenkään mainosta magneettia, mutta itse en ole sillä saanut naarmuja edes muoviseen akvaarioon :? . Tosin en lääpi sillä kuin maks. 2cm pohjan läheisyydestä ja pohjana 1-2mm "sorahiekka". Toki olen aina sydän kylmänä, kun tuota operaatiota teen, mutta onneksi sellainen kerran kuussa riittää, talvella harvemmin. Itsekkin olen luottokortilla saanut naarmuja, kun olen hiekan pinnasta raapinut ja väliin on jäänyt hiekan muru. Kunpa joku keksisi levättymättömän lasin :mrgreen: .
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

Mikael kirjoitti:
jorge13 kirjoitti:en suosittele hiekkapohjalle tuota levämagneettia, ei tarvitse kuin kerran magneetin irrota ja pudota hiekkaan, on vehje periaatteessa käyttökelvoton.
Kelluva? Onko niitä sellaisiakin?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

jorge13 kirjoitti:
Mikael kirjoitti:
Kelluva? Onko niitä sellaisiakin?
No tottahan toki on! Minulla on käytössä kelluva MagFloat. Ei sitä kamalan usein tarvitse käyttää, tosin nyt voisi taas hinkkailla noita laseja..
Fumér
Starting Member
Starting Member

Minulla ei ainakaan ole ikinä mennyt hiekkaa levämagneetin ja akvaarion väliin. Tai saatikka tullut naarmuja 8O

Ja meillähän on sorapohja.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Fumér kirjoitti:Minulla ei ainakaan ole ikinä mennyt hiekkaa levämagneetin ja akvaarion väliin. Tai saatikka tullut naarmuja 8O

Ja meillähän on sorapohja.
Varmasti on lasi naarmuntunut, vaikka sorapohja onkin. Naarmut huomaa erittäin helposti kun olet juuri laittanut 700 euroa uuteen altaseen ja magneetti tekee pienenpienen naarmun. :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minulla on vanha magneettiskrapa. Tuli akvaarion mukana silloin 80-luvulla. Sillä olen (hyvin harvoin tarvinnut, onneksi) skrapannut levät lasista. Yhtään naarmua en ole saanut aikaiseksi. Tosin en kyllä sohi sillä villisti vaan vedän sitä hiljaa paikasta toiseen.

Huomasin kaupassa, kun tuollainen kelluva tuntui hyvältä idealta ja vanha uppoava on aika kulunut, että uusissa magneettiskrapoissa on terien sijasta jonkinlainen muoviharjapohja. Jätin kauppaan, terällä kun saa yhdellä pyyhkäisyllä levän pois. Ja miten sattuikaan sain työkaveriltasellaisen "karvamagneetin" lahjaksi, hän ei enää sitä halunnut. Sanoi huonoksi. Vielä ei tosin ole ollut tarvetta käyttää. Kun puhutte noista magneettiskrapoistanne tarkoitatteko silloin teräskrapaa vai harjaskrapaa? Vai löytyykö vielä muitakin versioita?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Eiköhän se harjasskapa ole se 99% käytetyistä. Myynnissä on ollut Hobby merkkistä terässkapaa jossa kummallakin pitkällä sivulla on terät mutta kyseinen vehje naarmutti minulla lasia.

Näiden kahden yhdistelmä löytyy täältä:
http://www.easyblade.de/indexe.html
eli kelluva nailontyynyllä varustettu magneetti johon voi liimata kiinni varren jossa on Handycleaner terä - samanlainen kuin käytetään keraamisten liesien puhdistamiseen. Terän saa varressa piiloon jolloin pelkkä tyynyosa poistaa levää.

Merivesialtaissa pohjalla on hienoa korallihiekkaa ja kun lasit on puhdistettava pohjan rajasta niin fiksuin tapa on käyttää tuota metalliterää eikä hiekan murut pääse magneetin ja lasin väliin. Myös lasiin tarttuvaa kalkkilevä on niin sitkeässä, että se ei lähde kuin metalliterällä.

Jos terä on vahingoittumaton niin se ei naarmuta mutta jos se vioittuu (esim. pohjalla olevaan kiveen) niin se alkaa naarmuttaa. Siksi itse en käytä samaa terää kuin vain kerran jos olen sillä esim. poistanut kalkkilevää joka voi viottaa terää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”