Ompot ja kansilasit
Valvoja: Moderaattorit
Ompot ja kansilasit
Itselläni on omenakotiloita akvaariossa, jossa on kaikki kansilasin kulmat auki. En oikein tiedä millä "tukkisin" ne. Onko ideoita? Ja pyrkivätkö ompot muulloin ulos altaasta kuin etsiessään munaryppäälle paikkaa?
Jos reijät ovat ompun mentäviä aukkoja (eli melko isoja), niin ehkä ne olisi syytä tukkia - ainakin osittain. Itse olen joskus joutunut tukkimaan kansilasien aukkoja ja silloin käytin muovisten karkkilaatikoiden kansia. Leikkasin niistä sopivan kokoisia / muotoisia palasia ja tarvittaessa kiinnitin niitä teipeillä. Tosin jokin tuuletusrako olisi ehkä hyvä jättää että ilma vaihtuu.
Kyllähän ne omput saattavat karata altaasta jos sopivia aukkoja löytyy, mutta kyllä ne täytyy melko isoja rakoja olla... Oletko laskenut veden pintaa alaspäin? Jos ompuilla on tilaa jättää munaryppäitään veden ja kannen väliin, tuskin ne mihinkään karkaavat...
-Nani-
Kyllähän ne omput saattavat karata altaasta jos sopivia aukkoja löytyy, mutta kyllä ne täytyy melko isoja rakoja olla... Oletko laskenut veden pintaa alaspäin? Jos ompuilla on tilaa jättää munaryppäitään veden ja kannen väliin, tuskin ne mihinkään karkaavat...
-Nani-
Minulla on valaisinkansi ja kerran on yksi omppu löytynyt lattialta, sekä kerran muunnoslimakotilo ja kolme kertaa seepraleväkotilo. Ne olivat lähteneet valaisinkannessa olevien johdoille varattujenreikien kautta. Tukin reiät muovipusseilla (ryttäsin palloksi ja laitoin paikalleen). Eli reiät voit tukkia melkein millä vain. Muovipussit ovat kyllä rumia kansilaseihin laitettuna.. (valaisin kannessa ne eivät näy
)

Kyllä niillä on tilaa tehdä kanteen munia. Yhtenä päivänä tuo iso lila kotilo yritti tulla ruokinta-aukosta ulos, mutta kuori otti kiinni. Sitten parin päivän päästä se teki munat kansilasiin. Nuo muut eivät ole vielä pyrkineet ulos, mutta siellä on sen kokoisia, jotka mahtuvat. Täytyy kokeilla tuota karkkilaatikon kantta. Sitten kun sellaisen jostain löydän..Nani kirjoitti:Oletko laskenut veden pintaa alaspäin? Jos ompuilla on tilaa jättää munaryppäitään veden ja kannen väliin, tuskin ne mihinkään karkaavat...
Minulla on akvaariossa vain puolet kansilaseista ja joissain ei ole kansilaseja ollenkaan. Yksikään omenakotilo ei ole lähtenyt karkuteille ja ne munivat reunalistan alle. Kerran olen yhden omenakotilon nähnyt käyvän vilkaisemassa ulkomaailmaa ja sekin päätti fiksuna palata takaisin altaaseensa.
Ja näin on ollut jo pari vuotta. Uskon että ne pysyvät jatkossakin avonaisissa altaissa hyvissä oloissa ja hyvin syöneinä.

Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Tekisi mieli kutsua teidät joiden kotilot pysyvät altaissa ilman kansilaseja hieman kouluttamaan noita omiani
Viimeeksi toissailtana kaverit päättivät vedenvaihtojen yhteydessä kömpiä altaasta, kun otinn kansiverkon pois, ja tietysti useammalta sivulta samanaikaisesti.Itse en pitäisi kyllä ilman laseja, ettei kissat turhaan pääse lattialle pudonnita omppuja.

Viimeeksi toissailtana kaverit päättivät vedenvaihtojen yhteydessä kömpiä altaasta, kun otinn kansiverkon pois, ja tietysti useammalta sivulta samanaikaisesti.Itse en pitäisi kyllä ilman laseja, ettei kissat turhaan pääse lattialle pudonnita omppuja.
minulla myös omput hyvin kilttejä ja pysyvät akvaariossani. kansilaseja ei ole ,koska akvaarioni alkuaikoina vahingossa rikoin ne. kuitenkin on akvaariossa metalliset listat reunoilla niin että sisään päin kääntyvät ylhäällä kannatellakseen kansilaseja. väliä on muutama sentti veden pinnalla ja akvaarion reunalla. siinä ehkä syy miksi omput pysyvät akvassa. mene ja tiedä.
Jostain syystä meillä voi päivisin pitää akvaariota avoimena, mutta annas olla kun ilta tulee... melkoisia akrobaatteja ovat. Vaikka kuinka olisi tilaa munia akvaarion reunan alapuolelle. Sen jälkeen kun yksi omenakotilo löytyi aamulla lattialta, olen käyttänyt kansilaseja yöaikaan ja kotoa poissa ollessa.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)