Kuinka kauan kanto kelluu?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mamaxxx
Starting Member
Starting Member

Kuinka kauan kanto kelluu?

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

Moni muukin on varmasti hakenut ihan vaan
metsästä juurakkoja, joten kiinnostaisi tietää jotain suuntaa
antavaa aikaa, että kuinka kauan kestää ennenkuin kanto
on hörpännyt tarpeeksi vettä pysyäkseen upoksissa?
En tiedä onko siitä apua, mutta laitoin isännän poraamaan
kannon "nurjan puolen" täyteen isoja (n. 2cm halk.) reikiä,
jos se yhtään auttaisi sitä uppoamaan.
Kanto on nyt ollut upoksissa kuukauden päivät (kivien ja poikittaistukien väliin kammetun riman avulla 8O ) eikä uppoamisesta näy merkkiäkään... :?
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
gerbera
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gerbera »

Kaverillani on luonnosta haettu "iso" kanto, se ei pysy vieläkään kunnolla pohjassa. On ollut jo tammi- tai helmikuusta asti siellä..
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SEEPRARIPSIMONNI »

Iso kanto kesti mulla melkeen vuoden ennen kuin pysy veden alla ilman painoa,voi olla et saatte vielä odotella :)
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Pari kuukautta olen pientä kantoa upoksissa pitänyt,
ja vielä kelluu iloisesti! -Kärsivällisyyttä!
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Antti =)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Antti =) »

Kannattaa kokeilla kaataa kannon päälle kiehuvaa/kuumaa vettä, saattais vähän auttaa. ainakin mulla auttoi. Kärsivällisyyttä kannon upotuksessa tarvitaan melko paljon, mulla sitä ei ole. saattaa olla että juuri siitä syystä pihalla on hieno kanto mikä oli ennen saavissa likoomassa. :roll:

Toiset suutuspäissään heittää telkkareita pihalle parvekkeelta, minä taas heitän kantoja. :mrgreen:
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Jos täällä jossain on toinenkin ketju näistä kanto-asioista niin kertokaa minullekkin.

Sitä tietoa odotellessa esitän jälleen kerran tyhmän kysymyksen: onko oikeasti turvallista tuollaisille silmänkoriste-kaloille jos laitan niiden altaaseen vaikkapa männyn "kannon" tai oksan tai jotain sellaista ?
Mikä muu puu kävisi,omenapuita en kuulemma saa mennä katkomaan tähän tarkoitukseen :? sanoi mieheni.

Silmänkoriste-kalat ovat ihan sekalaista seurakuntaa, noita itsestään sikiäviä hammaskarppeja (yhteensä 20 kpl) ja nuori mutta innokas talkkarinsa (maatiaspartamonni), allas virallisesti 317 litraa mutta eihän siinä toki niin paljon vettä ole [;)] .

Menen heti hukuttamaan ulos saaviin pientä männyn kantoa, jonka jo ennätin maasta kaivamaan, toki tarkistan sen turvallisuuden teiltä ennen kuin laitan sen altaaseen. (ja ilmeisesti hyvinkin ennätän tämän tarkistaa kun kerran ikuisuus menee upotusyritykseen)

Oikeasti leikittelen ajatuksella, että olisi sellainen kanto jonka se kanto-osa olisi niin pitkä että se jäisi pinnalle. Siihen sitten laittaisi pajulla verhoillussa purkissa istumaan kierreröyhyvihvilän, se kun tykkää kosteasta ilmasta ympärillään. Tulisi altaaseen tavallaan enemmän ilmettä kun siinä töröttäisi sellainen rehukin.
mamaxxx
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

SeijaKK kirjoitti: Oikeasti leikittelen ajatuksella, että olisi sellainen kanto jonka se kanto-osa olisi niin pitkä että se jäisi pinnalle. Siihen sitten laittaisi pajulla verhoillussa purkissa istumaan kierreröyhyvihvilän, se kun tykkää kosteasta ilmasta ympärillään. Tulisi altaaseen tavallaan enemmän ilmettä kun siinä töröttäisi sellainen rehukin.

Minulla kanto tulee vähän
pinnan yläpuolelle ja olen huomannut semmoisen ikävän seikan, että siihen veden yläpuolelle alkaa äkkiä kasvaa hometta :x
en kyllä tiedä miten pidemmän päälle, lakkaako se home sitten kasvamasta, kun kanto on kauttaaltaan vettynyt, vai täytyykö se kaivaa hiekan sisään niin, ettei yllä pintaan.
Tuo ukko ei kyllä varmasti sitä enää suostu sitä sahailemaan ym... :mrgreen:

Edit: Korjattu lainaus.
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
SeijaKK
Member
Member

Ahaa, onhan tuokin varmaan yksi ikävä syy miksei näitä tälläisiä viritelmiä näe. :?

Tuolla ulkona veuhtoessani räppäsi mieleeni tarkistaa että mitenkäs mahtaisi kataja kiusata kalojen hyvinvointia vai kiusaisiko se?

Meillä kun hevoset eivät ole kovinkaan lainkuuliaista kansaa ja pystykuivattivat yhden pylväskatajan talvella. Siitä lähtee kuori näppärästi ja koska se on kiemurainen rungoltaan (raasu, kitukasvuinenhan se oli ja siksi kai se armahdetiin [;)] hevosten toimesta) niin se olisi aika sievä altaassa. Ihan perinteisesti, kokonaan veden alla siis.

Onko jossain lista mitä puita ei saisi akvaarioon tunkea ?

Kiitän taas kovasti.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

SeijaKK
Member
Member

Kiitos lafe!

Eihän tässä malta mitään hakusanoja miettimään kun pää sauhuaa suunnitelmien parissa.

Pistin ihanaisen, hevosten valmiiksi kuoriman katajan kylpyammeeseen lillumaan.

Pienemmän oksan siitä samasta katajasta siirrän jo perjantaina (kuuden päivän liotus takana) tuohon sylinterialtaaseen. Kuvittelen saavani sen pysymään paikallaan, minulla on aina ollut vilkas mielikuvitus ja optimistinen suhtautuminen kokeelliseen toimintaan [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”