Heips! Lähiaikoina olis tarkoitus laittaa uusi isompi allas kun "nälkä kasvaa syödessä". Tuo 130 L käy auttamatta pieneksi kun haluaisin kalastooni muutaman isommankin kalan,joko isoja rihmoja ja/tai lehtikalaparin. Katselin netistä pakettien hintoja ja Juwelin rio 300 L tuntuisi passelilta.Korkeuskin riittäisi lehtareille Paikallisissa akvaarioliikkeissä hinnat olivat huimasti korkeammat kuin netin kautta tilaamalla. Osaako kukaan kertoa kyseisestä juwelin altaasta tai suositella vastaavan kokoista muuta merkkiä?Käytettyä en uskalla lähteä ostamaan.Mikä suodatin olis hyvä n.300 litraseen tankkiin? Onko kukaan tilannu Helsingin akvaariokeskuksen kautta tai Kalajuttu-sivun kautta altaita?
Kovin kiitollinen olisin vastauksista
Minä tilasin kalajutun kautta akvaarioni ja tässä mielipiteeni: Altaan piti olla 240 litrainen, oikea koko oli 220 litraa.. Suodattimen pumppu oli alimitoitettu, jouduin ostamaan uuden (50 € ylimääräistä meni siihen). Ylipäätään tarvitsee apusuodattimen, ja mulla on eheimin aquaball siihen hommaan laitettu. Altaan kansiratkaisu kehno: ei pysty esim. ulkosuodatinta laittamaan, sillä letkut eivät mahdu mistään, ellei leikkaa tai poraa reikiä kanteen, mikä taas saattaa pilata koko kannen. Lisäksi allas kuumuu kahden paahtavan loisteputken vuoksi. Mulla ei ole läämitin päällä ja vesi on jopa 27 asteista (yöllä 25 -26). Kylmän veden kalojen altaaksi se ei siis sovellu.
Muuten ihan toimiva akvaario, mulla ei siis ole juwelin allas vaan sellainen siustusakvaario kaapistoineen.
Mielipiteeni siis: hommaa Helsingin akvaariokeskuksesta akvaariosi. Sieltä saat luultavasti asiantuntevampaa palvelua.
300 litraiseen altaaseen ei riitä pelkkä sisäsuodatin, paitsi mattosuodatin. Siitä löydät tietoa haulla. Toinen vaihtoehto on ulkoinen suodatin, mutta pienellä vaivannäöllä saa mattosuodattimesta kelposuodattimen (sen kanssa kannattaa olla jokin roskankerääjämoottorisuodatin apuna).
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Multa ääni mattosuodattimelle. Mulla on ollu kahdessa eri altaassa (200l ja 480l) suodatus pelkän mattosuodattimen varassa ja hyvin on toiminut ja halvalla päässyt. Pumput ja suodatinmatto ollaan saksasta tilattu ja siihen ku vähän jotain putkee tai letkua lisäks niin suodatus on valmis. ja lämmittimen saa piilotettua suodattimen sisään.