Tilanne on siis seuraava. Minulla on 180l akvaario, joka on kypsytetty hirvensarvisuolalla. Ensimmäiset kalat hankin siihen kesäkuun alussa, ja nyt kalastona on
1 taistelukalakoiras
14 viisiraitabarbia
8 kuparimonnista
1 partis
Valaistuksena on 2x30W loisteputket, joista toinen on kasviputki. Putket eivät ole uuden uutukaiset. Valaistus on ollut päällä 12h/vrk. Suodattimina Eheim 2048 ja ulkosuodatin 2224.
Vettä olen vaihtanut 1x viikossa 50%. Ruokaa annan 2-3x päivässä, hiutaleita ja tabletteja. Välillä pakastetoukkia ym. lisäksi. Lannoitteena on pohjatabletit, lisäksi olen lisännyt Seran Florenaa kahdessa osassa viikottain. Hiilidioksidilevitin käytössä (tosin tarkoitettu n. 100l akvaarioon). Tuntuu, että hiilidioksidia ei kulu akvaarioon niin paljon kuin aiemmin, ts. levitin tarvitsee täyttää harvemmin.
Vesiarvot: pH n. 7, pehmeä vesi, NO2 0, NO3 15.
Kasveina mm. vedensuosikkia, intianvesitähdikkiä, konnanputkea, anubiasta, miekkakasveja, melalehtiä sekä paria pintakasvia.
Ongelma on, että vedessä on ns. vihersamennus. Lisäksi erityisesti intianvesitähdikin lehdet on menneet rusehtaviksi. Vedensuosikin pinnalla on ruskeaa levää, joka irtoaa helposti kevyesti hankaamalla.
Mitä siis tehdä? Huomaako jonkun kokeneemman silmä jotain pahasti vialla hoitorutiineissa tms.? Hyvät neuvot tarpeen. Ymmärsin, että totaalipimennys voisi auttaa vihersamennukseen? Tai vaihtoehtoisesti lyhentää valaisuaikaa reippaasti. Auttaisikohan kolmannen valaisinputken hankkiminen? Nestemäistä lannoitettakin olen tainut lurautella vähän turhan reilulla kädellä.
Leväongelma, apua!
Valvoja: Moderaattorit
Vihersamennuksen vaivaamassa altaassa hiilidioksidia kyllä pitäisi kulua eli ei kai levitin ole tukkeutunut? En tiedä millaisesta levittimestä puhut mutta jos siinä on jonkinlainen kalvo, se saattaa olla tukossa.
Ei kai akvaarioosi pääse paljon päivänvaloa tai jopa aurinkoa? Se on yksi yleisimmistä samennuksen aiheuttajista.
Hankaamalla lähtevä levä on piilevää, jota ilmaantuu usein uusiin akvaarioihin ja se häviää sitten ajan kanssa.
Kannattaa varmaankin näin ensialkuun kokeilla sitä pimennystä ja parin päivän paastoa kaloille mikäli ovat aikuisia.
Ei kai akvaarioosi pääse paljon päivänvaloa tai jopa aurinkoa? Se on yksi yleisimmistä samennuksen aiheuttajista.
Hankaamalla lähtevä levä on piilevää, jota ilmaantuu usein uusiin akvaarioihin ja se häviää sitten ajan kanssa.
Kannattaa varmaankin näin ensialkuun kokeilla sitä pimennystä ja parin päivän paastoa kaloille mikäli ovat aikuisia.