Näin akvaarioliikkessä Palettikaloja. Oli kyllä lumoavan näköisiä minun mielestä . Olen etsinyt netistä Palettikaloista tietoa. Olen kyllä niistä monta sivua lukenut, mutta olen saanut ristiriitaista tietoa. Eräällä sivulla sanottiin sitä "kauniiksi pirulaiseksi", kun taas toisaalla luki "hyvätapainen akvaarion komistus". Joten onko kellään teistä kokemusta Palettikaloista? Onko se tosiaan pirulainen vai hyvätapainen? Kiitos jo näin etukäteen .
Palettikala on reviirikala ja jos sillä ei ole mahdollisuutta reviiriinsä, se on kyllä ärhäkkä tappelemaan sen saamiseksi. Muuten kyllä on siivo kala ja hauska elintavoiltaan. On helppo lisääntymään, helposti on pulassa poikasten määrän kanssa.
Suosittelen riittävän isoa allasta min 100 l.
Minulla on palettikalapariskunta. Nämä ovat olleen säyseitä jopa kutuaikana. Ovat pitäneet vain pienen reviirin ja puolustaneet sitäkin kohtuullisen kiltisti. Alunperin pariskuntaa hankkiessa sainkin vahingossa kaksi koirasta ja niiden kesken oli voimankoitosta ennen kuin sain vaihdettua toisen naaraaseen. Muita kaloja nämä eivät ole koskaan jahdanneet. Pariskunta asuu 180 litraisessa altaassa ja joukossa on ollut muitakin kirjoahvenia ilman ongelmia. Kun poikaset kasvavat riittävän suuriksi, saattaa niiden keskeinen sekä vanhempien välinen yhteiselo muuttua nopeasti rauhallisesta hyökkääväksi. On siis varauduttava siihen, että poikaset saa tarvittaessa nopeasti siirrettyä muualle, myytyä tai vietyä eläinkauppaan. Poikasiahan nämä tekevät takuuvarmasti, jos omistaa pariskunnan.
Olen kuitenkin kuullut, että paletit ovat melko yksilöllisiä tuon "kiltteyden" suhteen, joten etukäteen ei kai voi tietää miten käy.
Mulla oli sävyisä pariskunta ensin 140 ja myöhemmin 300-litraisessa. Hyvin tulivat toimeen muuten paitsi kutuaikana, jolloin innokkaasti kaikki liian lähelle tulleet muut kalat ajettiin pois. Suosittelen!
Mikä mahtaa olla kysyntä palettikalan poikasilla? Oletteko tarjonneet akvaarioliikkeisiin ja ovatko ottaneet vastaan ja ehkä korvanneetkin niistä jotain?
Mieli halajaisi yhtä (tai kahta) pariskuntaa 400L afrikka-akvaani kyhmyotsien, käärmekalan ja teräkalan seuraksi, mutta uhka populaation räjähdysmäisestä kasvusta hirvittää.....
Tosin saattahan akvan muut asukit onnistua luonnollisella tavalla karsimaan poikasmäärää.....
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Meillä upposi aikanaan käärmekalalle jopa partamonnin poikaset joten eiköhän ne karsiudu kun löytyy kerran teräkalaa ja kyhmyäkin.
Aika kausittaista on tuo palettikalojen vastaanotto vaikuttanut olevan. Välillä niitä kun ei meinaa kuulemma saada ? Ja välillä niitä taas tunkee joka ainoasta ovesta ja ikkunasta sisään pilvin, pimein.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vähän menee jo aiheesta sivuun, mutta meidän käärmes ei vielä ainakaan (on vasta vähän aikaa sitten hankittu, n. 25-senttinen) tajua muiden kuin kärpäsentoukkien päälle. Kyhmyotsatkin ovat vielä sellaisia 3-senttisiä sinttejä, ja rauhassa saavat nekin olla. Kuten myös pienet albiinopartiksen poikaset (2 kpl). Totesin, että vaikka afrikka-akvaa olenkin kyhäämässä, työläiset (albiinopartikset ja leväbarbit) on tuotava ulkomailta.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Palettikalojen kysyntä on kauppiaiden puheiden perusteella aaltomaista, aina kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Siis poikaset saattavat mennä kaupaksi... tai sitten ei.
Kun itse runsas vuosi sitten ostamassa palettikaloja, sain etsiä ja odotella. Vuoden mittaan on niitä ollut myynnissä ajoittain, ei aina.
Minulla on hyviä kokemuksia kilteistä paleteista. Vain monniset joutuvat kokemaan ärhentelyä liikaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Riippuu rasboralajista. Mustajuovarasborat muistaakseni sopivat yhteen moitteettomasti aikoinaan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).