Kuutamovalaistuksen toteutus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Kuutamovalaistuksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Joskus järkkään akvaariooni tuollaisen valaistuksen, mutta se toteutus on vähän hakusessa... Miten ne ledit kiinnitetään siihen alustaan? mitä ainetta alusta on? puulevyä? Minkä värisiä ledejä olisi hyvä käyttää? sinisiä ja valkosia sekasin ja missä suhteessa vai pelkästään sinisiä?
Haluan kaiken mahdollisen informaation.
Käytin hakua, mutta ei löytäny kaikkiin kysymyksiini vastausta :) !
henene
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Itse olen laittanut puolet sinisiä ja puolet valkoisia. Riippuu tietysti kohdasta mihin ledit tulevat, mutta helpoin ne on laittaa pieneen muoviseen sähkökouruun.
Sitten vain muuntaja ja ledien eteen sopivat etuvastukset.
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Alustahan voi olla vaikka oma valaisin... jos on sähkö hommat hanskassa ja luvat kunnossa niin homma on aikas yksinkertanen toteuttaa.

Ite purin Giantin valaisimen ja porailin haluttuihin kohtiin ledin mentäviä reikiä. Tosiaan tarvikkeet; ledit, vasta plugi muuntajalle, etuvastukset (kauppa josta haet kamat kyllä neuvoo sopivan kokoiset) johdot juotin kiinni ja laitoin vielä varmuuden vuoksi kutiste sukkaa paljaan pinnan päälle, tinaa ja kolvi. Biltemasta alueeltaan sopiva muuntaja ja homma on siinä.

Ledejä kannattaa stemmailla sopivaan kulmaan tai sitten vain lämäistä suoraan kiinni ne valaisimen koteloon. Mä sijoittelin ledit halutuille kohdille erilaisin kulmiin minne ne anto valoa akvaarioon (ei kohti suoraan)... sitten vaan silikoni tipalla kiinni. ja homma oli bueno!

Omat ledini on kaikki sinisen eri sävyjä mitä sattu kaupasta löytymään. Kaverin antamalla vihjeellä en ottanut valkoisia, kirkkautensa takia, ollenkaan vaan ostin tosiaan elektroniikkaliikkeen kaikki sini sävyiset ledit hyllyiltä tyhjäksi.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Onko jossain sellaisia valmiimpia malleja noista kuuvaloista, jotka itselläkin hankinnassa.
Vähän arka tekemään sähköhommia, eikä nuo vastukset sun muut oikein ole tutuksi tulleet. Hirvittää siksikin, ettei altaassa ole kansilaseja, päällä kaksi 1m pituista valokoteloa, joissa molemmissa 2 loisteputkea.

Voiko niihin kiinnittää kuuvalot jotenkin siihen koteloon, loisteputkien väliin. Ja jos voi, miten ne pysyy siinä putoamatta altaaseen ( pikaliimalla?)?
Voi kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta pakko myöntää, että tuollaisissa asennushommissa olen tyhmä [:I]
Huonekalujen kasaaminen onkin eri asia, niihin ei tarvita "insinööriä" :roll: .
@nsku
Junior Member
Junior Member

kuuvalot

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Itse olen laittanut altaaseeni kuuvalot Ikeasta ostetuilla valosarjoilla. Niissä on valmiita valolistoja, jotka voi kiinnittää pakkauksen mukana tulevilla tarroilla tai kannattimilla valaisin koteloon.

Omassa altaassani (165x55x45) on kolme sinistä + kaksi valkoista listaa. Hieman kallis vaihtoehtohan toi on, jouduin ostaa kaksi sarjaa valoja, mutta erittäin helpot ja hyvännäköisetkin.

Näistä löytyy keskustelua palstalta, hakua kehiin...
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
kojootti
Starting Member
Starting Member

kuuvalot

Viesti Kirjoittaja kojootti »

käy ostamassa ikeasta kuuvalosarja (trettioen) 29€, neljällä valodiodi putkella.
itselläni pelkät siniset valot overtankkiin asennettuna, hyvin toimii :P
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: kuuvalot

Viesti Kirjoittaja janma »

kojootti kirjoitti:käy ostamassa ikeasta kuuvalosarja (trettioen) 29€, neljällä valodiodi putkella.
itselläni pelkät siniset valot overtankkiin asennettuna, hyvin toimii :P
Suosittelen myös näitä, helppo käyttää ja asentaa!
"A day without sunshine is like, you know, night."
viivis
Senior Member
Senior Member

:mrgreen:
Nuo Ikean valot kai sitten helpoimmat ( joskaan ei halvimmat ). Mutta alkavalla kesälomalla onkin ihanaa lähteä törsäysreissulle Ikeaan. Sieltä aina tarttuu kaikkea muutakin mukaan :roll:
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

viivis67 kirjoitti::mrgreen:
Nuo Ikean valot kai sitten helpoimmat ( joskaan ei halvimmat ). Mutta alkavalla kesälomalla onkin ihanaa lähteä törsäysreissulle Ikeaan. Sieltä aina tarttuu kaikkea muutakin mukaan :roll:
Joo, haettiin valaisimille sellasta seinään kiinnitettävää hyllyä ja samalla tosiaan jäi käteen kaikkee muuta, kolmesataa hukku matkalle 8O
viivis
Senior Member
Senior Member

[;)]
On se Ikea sitten kallis paikka. Kolmen sadan hyllyt.. saapas nähdä kuinka paljon kuuvalot tulee maksamaan.
Kemppi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kemppi »

Tällainen antaa kivan valon akvaarioon yöllä.
Sininen tai valkoinen tai sininen+valkoinen.
Yhteen muuntajaan taisi saada kaksi putkea kiinni. En sitten ikinä tullut hankkineeksi toista, yksi sininen riitti minulle.

http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=1133
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

viivis67 kirjoitti:[;)]
On se Ikea sitten kallis paikka. Kolmen sadan hyllyt.. saapas nähdä kuinka paljon kuuvalot tulee maksamaan.
On se, ainakin kalliit pahvilaatikot. Ostin sieltä just yli sadalla eurolla pahvilaatikoita :mrgreen: Niitä Kassetteja - saa kaikki roinat piiloon kätevästi.

Se ikean valosarjaviritelmä on liki kolmekybää, että aika arvokas sinänsä, mutta helppo kyllä asentaa. Itselläni ei sitä ole, mutta kaverilla on. Kaikkea neljää en yhteen altaaseen laittaisi, voipi tulla nimittäin aika kirkas allas.. Oon ajatellut itse ostaa moisen ja jakaa sen 3 altaan välille - tarttee vain vähän hommata johtoa lisää :roll:
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Olisko kellään laittaa kuvaa miltä näyttää Ikean TRETTIOEN valkoisilla ledeillä?
"A day without sunshine is like, you know, night."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”