Haaveissa miljoonakala-allas

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Haaveissa miljoonakala-allas

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Tää on niin tätä! :mrgreen: Vasta keväällä saatiin hankittua ensimmäinen akvaario ja nyt tekee jo mieli toista!
Tuntuu, että mitä enemmän noita kauppoja kiertelee ja harrastuksesta oppii, niin sitä enemmän haluttais omistaa kaikki maailman kalalajit! :D

Nyt olen iskenyt pahasti silmäni milliksiin ja haluaisinkin omistaa niille kokonaan oman altaan.
Olen suunnitellut sellaista yli 170 litraista, johon saisi asuttaa näyttävän parven.
Pelkkiä koiraita olen suunnitellut, sillä tarkoituksenani ei ole ainakaan vielä alkaa kasvatuspuuhiin.

Onko täällä kellään milliksiä vähän isommassa altaassa?
Vinkkejä ja linkkejä teidän millisaltaisiin otetaan kernaasti vastaan!
Mukava lietsoa tätä kalakuumetta vielä enemmän! :P
solina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja solina »

Mulla oli taannoin satasessa pääasiassa pelkkiä milliksiä. Niitä on niin iloinen katsoa, kun ne viipottaa ja ärhämöi ja etsii ruokaa ja jahtaa tyttöjä. Lapsia tulee makuuni vähän liikaa, ja siihen se millisprojekti aikoinaan loppuikin.

Mutta tänään olin käymässä Tampereella kalakaupassa, ja näin muutamia todella kauniita yksilöitä (uroksia). Pojilla oli kullankeltainen vartalo, jossa filigraani(?)kuviointia ja oranssinpunainen liehuva pyrstö, jossa kylkilinjan alapuolella (siis ikään kuin pyrstön alakulmassa melko lähellä tyveä) kaksi tummanpunaista pistettä. Taidetta, harmi vain, ettei luonnon. Kuvittelisin, että nekin yksilöt ovat Kaukoidästä. Silti! Innostukseni heräsi uudelleen. Se on yleensä erittäin paha merkki. :)

Ei mulla oikein mitään neuvoja tai näkemyksiä ole antaa, mutta ajattelin jakaa vähän innostusta.

Millaista millisallasta suunnittelet?

Solina
Ahtisaari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahtisaari »

Omassa 140 litraisessa akvaariossa ei olekaan muita kaloja pääasiassa kuin miljoonakaloja, mitä nyt platyjen jäänteitä, sekä huikea isopurjepleko!

Lisääntymisen ainakin osaavat. Nyt noin kymmenen aikuiskokoista ja runsaat 40 poikasta. Ajattelin myydä niitä halvalla pois, jahka ovat kasvaneet runsaammiksi ja ostajat löytyvät. En pidä poikasia edes poikasaltaassa rajoittaakseni niiden lisääntymistä. Vaan eivätpä täysikasvuiset kalat ole kiinnostunut heistä, lähinnä naaraista vain ja pohjan kaivamisesta, sekä plekon härnäämisestä. :roll: Olen kaikenlaisia luolia kivistä kasannut niille ja käyttänyt kaupasta ostettuja rikkoontuneita siltoja ja muita koristeita akvaarioon niille, vaan eivätpä ole kiinnostunut. Lähinnä pinnassa nyhjäävät ja polskuttavat keskivedessä. Tavataan usein akvaarion keskellä "tyynessä" kohdassa. Naaraat ovat sen sijaan taitavia harhauttelemaan ukkoja kasvien väleihin.

Arvoisa kirjoittaja Nöpö, koirailla tulee keskenään riitaa, mitään en varmaksi sano, mutta jostain olen kyseisen tiedon onkinut.
AASIANMUTAKALA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AASIANMUTAKALA »

Ahtisaari kirjoitti:Omassa 140 litraisessa akvaariossa ei olekaan muita kaloja pääasiassa kuin miljoonakaloja, mitä nyt platyjen jäänteitä, sekä huikea isopurjepleko!
Eikö allas ole isopurjeelle aivan liian pieni?
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Itse olen hankkimassa 250-350litraista allasta pelkästään synnyttäville hammaskarpeille. Tällä hetkellä nuo kalaset uivat vähän reilu 100L altaassa. Platyja, milliksiä, miekkapyrstöjä ja suunnitelmissa myös jotain harvinaisenpaakin.
Kuvia
317L kalakippo.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ahtisaari kirjoitti: Olen kaikenlaisia luolia kivistä kasannut niille ja käyttänyt kaupasta ostettuja rikkoontuneita siltoja ja muita koristeita akvaarioon niille, vaan eivätpä ole kiinnostunut. Lähinnä pinnassa nyhjäävät ja polskuttavat keskivedessä. Tavataan usein akvaarion keskellä "tyynessä" kohdassa. Naaraat ovat sen sijaan taitavia harhauttelemaan ukkoja kasvien väleihin.
Jos milliksesi ovat noin flegmaattisia, niissä on jotain vialla. Omat millikseni (sekä naaraat että koiraat) ovat TAVATTOMAN vilkkaita uiskentelijoita ja käyttävät kaikkia veden kerroksia. Yleensä ovat hajautuneet ympäri ämpäri ylös ja alas allasta.

Näin myös edellisessä altaassani.
Kuvia
317L kalakippo.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

solina kirjoitti: Ei mulla oikein mitään neuvoja tai näkemyksiä ole antaa, mutta ajattelin jakaa vähän innostusta.

Millaista millisallasta suunnittelet? Solina
Innostuksen jakaminenkin käy vallan mainiosti! :D Nämä akvaarioprojektit kun tunkeutuvat jo uniinkin asti. Värikkäät miljoonakalat akvaarioliikkeiden altaissa ovat innoittaneet minuakin. Niin kaunis ja eettinen ajatus kuin olisikin ottaa vain luonnonmuotoisia milliksiä, niin pinnallisen esteettinen piruni taitaa viedä voiton ja hankin joitain värikkäitä yksilöitä elämäni iloksi. Tampere on muuten kesälomareittini varrella, täytyypä käydä katsastamassa teikäläistenkin miljoonakala-altaat :)

Haluaisin altaaseen paljon tiheitä kasveja suojaksi ja hiekkapohjan. Nyt kun vesi jouduttaisiin kovettamaan niin omenakotilotkin kävisivät varmaan myös altaaseen?

Vanhasta akvaariosta taidan siirtää toisen "ylimääräisen" suodattimen. Miljoonakalat tuskin ovat elintavoiltaan kovin sotkevaisia? Ja tuskimpa pitävät kovasta virtauksesta?

Onko muilla mielipiteitä asiaan, että urokset käyttäytyisivät keskenään aggressiivisesti? Olen lukenut monienkin harrastajien pitävän koiraita yhdessä liikakansoitusta karttaen. Toisaalta tulisi arvokkaaksi ostaa kaikki millikset parisataa litraiseen altaaseen :roll: Tätä täytyy miettiä...
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Millisurokset eivät koskaan ole sieltä väkivaltasimmasta päästä. Eviä saatetaan nyhjöä ja toisia jahdata, mutta siihen se jääkin. Näin siis minun altaassani jossa on sekä naaraita että uroksia.
Uroslauma, ilman naaraita, on yleensä hyvin sopuisa. On se kumma mihin naiset pystyvät kalojenkin maailmassa, ihan sotaa aiheutetaan :mrgreen:

Omenakotiloista olen kuullut puhuttavan sen verran, että kyllä kovetettua vettä tarvitsevat, mutta pH voi olla ongelma. Milliksien pH olisi 7-8.

Muista sitten ottaa selvää aina ennen kuin milliksiä akvaariokaupasta ostat, että minkälaisissa vesioloissa ne on kasvatettu. Tämäkin nimittäin vaihtelee suuresti ja toiset millikset elävät onnellisina keskikovassa vedessä kun taas toiset kaipaavat kovaa vettä että pysyvät terveinä ja vilkkaina.

Millikset eivät ole sotkevaa sorttia, eipä niillä ole paljoakaan voimaa saatikka kokoa siirrellä kasveja tms.
Virtauksesta ne sen sijaan pitävät, omani tykkäävät uida suodattimen virrassa vastavirtaan. Isompi virtaus tekee kaloista heti virkeämpiä, suosittelen.
Kuvia
317L kalakippo.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Yleensä olen havainnut tietynlaisen säännön: "mitä koreampi miljoonakala on, sitä vaativampi se on". Huntupyrstöt ja viuhkapyrstöt ovat vaativammasta päästä, kun yleensä ylämiekat ja alamiekat ovat sitkeämpiä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Ahtisaari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahtisaari »

AASIANMUTAKALA kirjoitti:Eikö allas ole isopurjeelle aivan liian pieni?
Kyllä vain, vaihtuu partamonniin ja isopurjepleko pääsee 700 litraiseen. Toistaiseksi siis tuossa purkissa.
tricolour kirjoitti:Jos milliksesi ovat noin flegmaattisia, niissä on jotain vialla. Omat millikseni (sekä naaraat että koiraat) ovat TAVATTOMAN vilkkaita uiskentelijoita ja käyttävät kaikkia veden kerroksia. Yleensä ovat hajautuneet ympäri ämpäri ylös ja alas allasta.

Näin myös edellisessä altaassani.
Ilmaisin asian luultavasti liian karusti. Eivät ole kiinnostuneita rakentamastani kiviluolasta, mutta muista pitävät ja uivat usein paikalla oltuaan koristeiden läpi. Pinnassa nyhjäämisellä tarkoitin lähinnä sitä, että elävät suuren osan pintakerroksessa ja todella aktiivisesti uivat nurkasta toiseen. Virtaus on kohtalaisen suuri, kun puhdistin suodattimen niin eivät ilmeisesti jaksa uida kovassa virtauksessa vaan ovat hiljaisemmassa virtaavissa kohdissa.

Käyttävät akvaarion kaikkia vesikerroksia, mutta eniten pintaa, kenties sen takia, että suurin osa poikasista on pinnassa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

JukkaV kirjoitti:Yleensä olen havainnut tietynlaisen säännön: "mitä koreampi miljoonakala on, sitä vaativampi se on". Huntupyrstöt ja viuhkapyrstöt ovat vaativammasta päästä, kun yleensä ylämiekat ja alamiekat ovat sitkeämpiä.
Ja olisiko tämä se säännön vahvistava poikkeus: Minulla on ollut millisaltaassa vesiongelmia, seurauksena neljä villimuotoista milliskoirasta on kuollut, korea huntupyrstö ei ole moksiskaan.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Oletko varma että millikset olivat juuri luonnonmuotoja?
Itse olen käsittänyt, että jos millikset ovat äärimmäisen sukurutsatusta suvusta, poikaset alkavat pikkuhiljaa muistuttamaan luonnonmuotoa, vaikka tosiasiassa ovat jotain aivan muuta.

Tämä selittäisi niiden heikkouden.
Kuvia
317L kalakippo.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

tricolour kirjoitti:Oletko varma että millikset olivat juuri luonnonmuotoja?
Itse olen käsittänyt, että jos millikset ovat äärimmäisen sukurutsatusta suvusta, poikaset alkavat pikkuhiljaa muistuttamaan luonnonmuotoa, vaikka tosiasiassa ovat jotain aivan muuta.

Tämä selittäisi niiden heikkouden.
No nämä ovat Iekulta ja Kaizulta, luulisin, että he tietävät mitä kasvattavat.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Ahtisaari kirjoitti: Arvoisa kirjoittaja Nöpö, koirailla tulee keskenään riitaa, mitään en varmaksi sano, mutta jostain olen kyseisen tiedon onkinut.
Ei minulla aikoinaan ollut mitään ogelmia miljoonakalakoiraiden (viiden kalan) parven kanssa. Kalat elivät sulassa sovussa, eikä mitään riitaa ollut.
OV miljoonakaloja & kasveja
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Millikset todellakin ovat kauniita, itsekkin olen hankkimassa kaksi koirasta ja neljä naarasta.
Ja koiraita kuulemma voi pitää ongelmitta yhdessä, jos naaraita ei ole.
Mutta jos naaraitakin aikoo hankkia koiraiden kanssa, niin yhtä koirasta kohti kannattaa olla ainakin kaksi naarasta.
Nanopoli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nanopoli »

Joskus otin 50 litraiseen akvaan 6 millistä. 3 Naarasta ja 3 koirasta. Kaikki sellaisia tylsän harmaita. 4 kk päästä oli montaa eri väristä keltaisesta mustaan ja punaiseen. Sitten alkoi riittämään kun joka viikko uudet 10 poikasta tuli eikä mennyt mihinkään kaupaksi.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

WIIII! Nyt on uusi allas kannettu sisään ja suodatin on paikoillaan pörisemässä. Täytyi sittenkin tyytyä vähän pienempään altaaseen, kun huomasin suuruudenhullujen suunnitelmien surmaksi tulevan yksinkertaisesti liikkumistilanpuutteen. Oltais jouduttu muutoin hankkimaan makkariin miehen kanssa kerrossängyt tilaa säästämään :mrgreen:

No mutta nyt on 128 litrainen odottamassa sisustusta ja kaloja! Siirsin toisesta akvaariosta mattosuodattimen tähän uuteen siinä toivossa, että sen mukana tulee tarvittava bakteerikanta. Nyt täytyy vain alkaa mittailemaan vesiarvoja ja hankkimaan uusia kasveja. Saas nähä mitä kaikkea vielä tuohon "lajialtaaseen" päätyy, kun miestä kiinnostaa myös platyt ja itseä miljoonakalojen lisäksi myös omenakotilot :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”