Onko sopivat kalat?
Valvoja: Moderaattorit
Onko sopivat kalat?
Minulla on 60 litranen akvaario. Ja ottaisin sinne 6 kiila kylkeä, 1 partamonnin, 1 piikkisilmän ja taitelukala uroksia 1. Onko sopivia? Mitä pois mitä tilalle? Taiston ainakin haluaisin pitää.. Entä Kovuus Millainen pitäisi olla?
Re: Onko sopivat kalat?
Toivottavasti kuitenkin tarkoitit vain yhtä taistelukala urosta. Uroksia ei nimittäin saa pitää samassa altaassa, sillä ne nimensä mukaisesti taistelee toisensa hengiltä. Yksi taistelukala uros on hyvä tämän kokoiseen altaaseen.Nobara kirjoitti: ja taitelukala uroksia
Piikkisilmiäkin voisit ottaa muutaman enemmän, ettei yksikseen tarvitse olla vaikka piikkisilmä ei varsinaisesti parvikala ole.
Partamonni kyllä kannattaa unohtaa koska kasvaa liian suureksi 60 litraiseen. Mielestäni myös kiilakylkiä voisi ottaa pari lisää (esim 8-10kpl)
Hyvä olisi hankkia vielä nitraatti (NO3) ja kokonaiskovuustesti (en nyt ulkoa muista oliko tämä se kh vai gh?!)
Akvaario 275l
Re: Onko sopivat kalat?
Se on toi GhSenja kirjoitti:ulkoa muista oliko tämä se kh vai gh?!)Nobara kirjoitti: ja taitelukala uroksia
Tell me why we build castles in the sky?
-
- Member
Jos käytät suomalaista vesijohtovettä etkä ota kovan veden kaloja, et ehkä tarvitse GH-testiä, koska täällä tapaa olla aina hyvin pehmeä vesi joka tapauksessa.
Sanoisin, että pH-testi (ja siinä parhaat arvot 6-7 välillä), akvaarion kypsyttelyvaiheessa nitriittitesti ja jatkossa nitraattitesti ovat tärkeimmät. Jos pH tuntuu olevan korkealla ja joudut tiputtamaan sitä, KH-testi on GH:ta huomattavasti tärkeämpi, koska karbonaattikovuus vaikuttaa suoraan siihen, miten helppoa pH:ta on alentaa.
60-litraiseen ei partista, on sille ihan liian pieni ja piikkisilmät, jos eivät nyt ihan parvikaloja, niin seuraa kaipaavia otuksia eli ehkä 4 kappaleesta kannattaisi lähteä liikkeelle. Piikkisilmille pitää muistaa hiekkapohja, eli ei perussoraa!
Kiilakyljet ovat ihan perusparvikaloja, ja minulle on useimmiten suositeltu minimiparvikooksi jotain 8-10 kalaa. Joku 6 kalaa yksinäisinä siellä akvaarion keskellä voi olla säikky ja huonosti viihtyvä yhteisö.
Taisto menee noiden kanssa hyvin, mutta frouvia en ottaisi sille noin pieneen altaaseen.
Tuo kokoonpano arvostanee lämpötilaa jossain 26 asteen tietämillä, ja jos haluaa vettä käsitellä jollain, pitävät kaikki turveuutelisäyksestä. Itse tehty turveuute myös alentaa pH:ta (kuten hiilidioksidilisäys), mutta esim. Tetran Torumin on tässä suhteessa vaaratonta/hyödytöntä riippuen halutusta vaikutuksesta.
Muista kypsyttää allas!
Sanoisin, että pH-testi (ja siinä parhaat arvot 6-7 välillä), akvaarion kypsyttelyvaiheessa nitriittitesti ja jatkossa nitraattitesti ovat tärkeimmät. Jos pH tuntuu olevan korkealla ja joudut tiputtamaan sitä, KH-testi on GH:ta huomattavasti tärkeämpi, koska karbonaattikovuus vaikuttaa suoraan siihen, miten helppoa pH:ta on alentaa.
60-litraiseen ei partista, on sille ihan liian pieni ja piikkisilmät, jos eivät nyt ihan parvikaloja, niin seuraa kaipaavia otuksia eli ehkä 4 kappaleesta kannattaisi lähteä liikkeelle. Piikkisilmille pitää muistaa hiekkapohja, eli ei perussoraa!
Kiilakyljet ovat ihan perusparvikaloja, ja minulle on useimmiten suositeltu minimiparvikooksi jotain 8-10 kalaa. Joku 6 kalaa yksinäisinä siellä akvaarion keskellä voi olla säikky ja huonosti viihtyvä yhteisö.
Taisto menee noiden kanssa hyvin, mutta frouvia en ottaisi sille noin pieneen altaaseen.
Tuo kokoonpano arvostanee lämpötilaa jossain 26 asteen tietämillä, ja jos haluaa vettä käsitellä jollain, pitävät kaikki turveuutelisäyksestä. Itse tehty turveuute myös alentaa pH:ta (kuten hiilidioksidilisäys), mutta esim. Tetran Torumin on tässä suhteessa vaaratonta/hyödytöntä riippuen halutusta vaikutuksesta.
Muista kypsyttää allas!
112L