Kuplia suodattimesta..kasvit kärsii(kö)?
Valvoja: Moderaattorit
Kuplia suodattimesta..kasvit kärsii(kö)?
Mulla on akvassa sisäsuodatin..jossa pieni letku siirtää huoneilmaa suodattimen putkeen josta tulee kuplia ja virtausta altaaseen.
Onks tää siis joku lisäominaisuus, vai onko joka suodattimessa tollanen virtauksen "aiheuttaja". Jos oikein oon käsittäny, niin eikö se käytännössä poista kasvien tarvitsemaa hiilidioksidia vedestä?
Mietin vaan, että jos tuo "kuplitus" on kohdistettu kasviin, niin kärsiikö se kasvi siitä jotenki enemmän..?
Onks tää siis joku lisäominaisuus, vai onko joka suodattimessa tollanen virtauksen "aiheuttaja". Jos oikein oon käsittäny, niin eikö se käytännössä poista kasvien tarvitsemaa hiilidioksidia vedestä?
Mietin vaan, että jos tuo "kuplitus" on kohdistettu kasviin, niin kärsiikö se kasvi siitä jotenki enemmän..?
Aika hämärää että kasvit jollakin siitä kärsiis. Meillä ei kasvit piittaa mitään. Muistakaa että huoneilma sisältää huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin happea.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Mut mites tuo ... "en käytä sitä" -osuus menee. Ei mulla ilmeisesti sitä saa pois päältä.. Jos sen haluu pois päältä ni pitää ottaa koko suodatin pois käytöstä.Kissanhiekka kirjoitti:Itelläkin on tommonen kuplitusjuttu ja en käytä sitä kun en nää itelläni sitä mitenkään tarpeelliseksi. Ja se poistaa sitä hiilidioksidia(jos oikein muistan).
Perskeles ku olin taas fiksu. Noinhan mulla on monesti käyny ku vedenvaihdon jälkeen tuo suodatin ei pulputa enneku putkeen puhaltaa ilmaa.
Mut mietin vaan, että onko tolla nyt oikeesti positiivinen vai negatiivinen vaikutus kaloihin/kasveihin, että putkesta tulee kuplia? Milläs muulla sitte tuo vesi kiertäis tuolla altaassa?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mut mietin vaan, että onko tolla nyt oikeesti positiivinen vai negatiivinen vaikutus kaloihin/kasveihin, että putkesta tulee kuplia? Milläs muulla sitte tuo vesi kiertäis tuolla altaassa?

Nii tarkotus oli kirj. että huoneilma sisältää hiilidioksidia enemmän mitä pihailma. Tuostaki voidaan olla eri mieltä. (Riippuu miten talo on rakennettu ja koska)
Eli en vieläkää pidä huononona ideana sitä että kuplia tulee, sillä nyt lämpimällä se on ihan hyvä. Ja sit taas pimeällä kasvit ei voi elää ilman happea. Jos on paljo kasvia nii ne tuottaa sitä happea mutta ne myös kuluttaa sitä paljo.
Mutta onhan monilla hiilarilevittimiäki joita mä pidän ainaki tässä vaiheessa turhina ku kasvit ja kalat voi hyvin. Kokemuksella tuosta taitaa saada parhaan tiedon.
ellmarj@luukku.com
No otappa nyt sitten selvä. Onko se pulputus hyödytön vai ei? Kannattaako sen pulputtaa? Itellä Eheimin aquaballit molemmissa altaissa ja ne pöhisee aikas lailla. Eli jos laitan pupputtimen kiinni tuleeko vahinkoa kaloille/kasveille? Kuitenkin vesi kiertää, ilman pulputusta?? Voiko ph laske akun pulputus on päällä?? Tyhmänä täällä kyselen!! 

~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
ilmastuksesta
Enpä ole kokenut ilmastuksesta mitään hyötyä. Itselläni toisessa akvassa apusuodattimena Eheim 2048, jossa tuo mahdollisuus sekoittaa ilmaa letkun kautta vedenkiertoon on mukana. Olen sitä pariin otteeseen kokeillut ja seurauksena on huomattavasti lisääntynyt levä sekä kasveissa että laseissa. Tästä syystä käytän suodatinta aivan tavanomaisesti vain vettä kierrättämässä.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ilmastamisen hyödyt ja haitat ovat kokonaan altaasta, kalastosta ja lämpötilasta riippuvaisia.
Ilmastus on hyödyksi jos altassa on muuten huono vedenkierto, kalat saavat paremmin happea. Lisäkuplia on hyvä käyttää altaissa, joissa elelee kaloja jotka eivät piittaa kovaasta virtauksesta.
Ilmastusta on hyvä käyttää lämpimällä säällä kun happea liukenee veteen huonommin (lämpimämpi vesi sitoo happea huonommin).
Ilmastusta on huono käyttää jos suurella vaivalla on työntänyt lisähiilidioksidia altaaseen. Paitsi ehkä öisin jos pelkää hiilidioksidimäärän nousevan liian korkeaksi (pH tippuu). Mutta tällöin saa kyllä työntää hiilidioksidia aika railakkaita määriä...
Eli ilmastus ei haittaa ketään eikä mitään paitsi hiilidioksidin lisäystä. Kuitenkaan suurimmassa osassa altaita ilmastus ei myöskään auta mitään, jos pintavesi kiertää niin allas hapettuu. Lämpimällä voi nostaa suihkuputken niin, että vedenpinta rikkoontu, ilmastaa ihan yhtä hyvin. Muttasiis jos pitää kuplista niin pitää ne vaan siinä (jos ei koita lisätä hiilidioksidia).
Ilmastus on hyödyksi jos altassa on muuten huono vedenkierto, kalat saavat paremmin happea. Lisäkuplia on hyvä käyttää altaissa, joissa elelee kaloja jotka eivät piittaa kovaasta virtauksesta.
Ilmastusta on hyvä käyttää lämpimällä säällä kun happea liukenee veteen huonommin (lämpimämpi vesi sitoo happea huonommin).
Ilmastusta on huono käyttää jos suurella vaivalla on työntänyt lisähiilidioksidia altaaseen. Paitsi ehkä öisin jos pelkää hiilidioksidimäärän nousevan liian korkeaksi (pH tippuu). Mutta tällöin saa kyllä työntää hiilidioksidia aika railakkaita määriä...
Eli ilmastus ei haittaa ketään eikä mitään paitsi hiilidioksidin lisäystä. Kuitenkaan suurimmassa osassa altaita ilmastus ei myöskään auta mitään, jos pintavesi kiertää niin allas hapettuu. Lämpimällä voi nostaa suihkuputken niin, että vedenpinta rikkoontu, ilmastaa ihan yhtä hyvin. Muttasiis jos pitää kuplista niin pitää ne vaan siinä (jos ei koita lisätä hiilidioksidia).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.