Minun "kivitaustani"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Räähkä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Minun "kivitaustani"

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Aloinpa tässä loman ajankuluksi veistellä styroksista taustoja akvaarioihini. Styroksin valitsin siksi, että pidän veistämisestä. Minua ei myöskään kiinnostanut alkaa etsiskellä SikaTop Sealia, koska Cascon kotikittiä oli helposti tarjolla. Silikoonasin sopivia paloja toisiinsa, jotta saan kaikki laitteet taustan taakse piiloon. Kuumailmapuhallinta en käyttänyt paljon, koska se melkein pilasi veistelyni. Lopuksi muutama kerros kotikittiä pintaan ja viimeisen värjäsin Uula-tuotteen maaväreillä. Halusin vähän särmikkäämmän ja värikkäämmän taustan mitä useimmat näkyvät tekevän. Aloitin pienimmästä akvaariosta, koska en ollut varma lopputuloksesta.

http://i107.photobucket.com/albums/m313 ... arioni.jpg
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Kivan näköinen, kelpaisi minullekin. :)

Mitä tuo Cascon kotikitti on? Onko se ihan akvaarioturvallista? Vaikeasti käytettävää? Hankalasti saatavaa? Kallista? Uteliaisuus heräsi.
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Netistä ohjeet kaivelin. Täälläkin on siitä jossakin ollut juttua. Sitä ovat tanskalaiset ja ruotsalaiset käyttäneet jo kauan, eikä sitä tarvitse lakata. Löysin sitä ihan rautakaupasta, 2,5 kg maksoi jotain parikymppiä. Se riittää jo melkoiseen määrään, pienempiäkin paketteja on saatavilla.

------------------

Niin, ja helppo käyttää. Senkun sekoittelee jauhetta veteen ja levittelin pensselillä. Ei kannata vaan tehdä liian paksua seosta.
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Hieno tausta on :D
Minkä kokoinen on tuo allas?
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Se on 40 litraa. Kalat ovat olleet nyt akvaariossa toista viikkoa, eikä ole mitään ongelmia ollut. Lyhyt aikahan se on, mutta uskoisin toisten kokemusten perusteella sen olevan turvallista. Jotkut ovat epäilleet kitin nostavan aluksi pH:ta, mutta minulla tausta ei ole vaikuttanut vesiarvoihin millään tavalla. Akvaario oli siis käytössä jo aiemminkin, mutta jouduin tyhjentämään sen saadakseni taustan kiinnitettyä.
minimi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minimi »

Hieno kelpais mullekkin [;)]
Akvaariot:83 ja 300 litraiset.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Miten tuollainen styroksi tausta pysyy akvaariossa? Ja tuo kitti, onko kevyttä/painavaa? Kilpikonnien raapimisen kestävää? Mietiskelin olisiko mahdollista tehdä tällä tavalla kilpikonnille kelluva lämmittely/kuivattelutaso...
Räähkä
Junior Member
Junior Member

No se pysyminen onkin suurin ongelma. Se pitää liimata silikonilla. Liimasin myös taustan päälle veden yläpuolelle styroksipalat, jos se auttaisi sitä pysymään. Hirveätä raapimista se tuskin kestää, siis jos ne oikein kaivamalla kaivavat sitä. Mutta jos kittiä on paksusti, niin ei pikku kynnen raapaisut varmaan sitä hajota.

-------------------

Ja se styroksi kelluu taatusti, vaikka kittiä olisi useampikin kerros. Ainakin minulla kellui, kun kokeilin ensin asetella sitä kiilaamalla täyteen altaaseen. Toivoton yritys...
tuhoeläin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuhoeläin »

Ai että tuota kittiä käytetään taustoihinkin:D

Sen verran kovaa se on, että sillä koloja paikataan sisäseinistä. Ei siis ole mitään askartelukipsiä. Sitä voi lattaa ihan huoletta paksummankin kerroksen kerroksen(10cm) tarvittaessa, koska se ei halkeile. Saatavana 750g, 2.5kg ja 10kg pakkauksissa. En usko että se on niin painvaa, että pysyisi pohjassa ilman silokonin apua. Kuitenkin epäilyttää tuo kelluva lautta, pelkäisin että se kiepsahtaisi ympäri, ellei sitten alapuoli olisi muutenkin painavampi.
/\(¨)/\
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ihan kivan näköinen tausta. Onko sulla kuvia teko vaiheesta ? Ei oikein detaljit erotu kasvien takaa.
Kyllä tuo styrox on syytä liimata huolella kiinni. Muuten pomppaa ylös ja kovaa... :)
Olen miettinyt voisiko tota kotikittiä käyttää ihan valutaustan tekoon myös. Se ei ole joustavaa mutta riittävän paksuna kerroksena ja jollain tukikankaalla(verkolla) vahvisttetuna se voisi jopa kestää. Ainakin jos tausta on reilusti 3D niin se tukee itse itseään.
Nanopoli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nanopoli »

Upea tausta Itsekin haluaisin tuollaisen tulevaan akvaani. Jos sitten intaantuisin rakentelemaan.
KaarinN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Tosi hieno :P Onko kuvaa ennen akvaarioon laittoa? Mulla on nimittäin taustanteko alkamassa, myös styroksista. Kaikki virikekuvat ovat nyt tervetulleita!
Räähkä
Junior Member
Junior Member

No en tietenkään muistanut ottaa kuvia tekovaiheessa, vaikka oli tarkoitus. Mutta otan nyt näistä seuraavista ja laitan ne tänne näkösälle, jos jotakuta kiinnostaa. Tässä vasta aika alkutekijöissään. On mitattu altaisiin sopiviksi ja nelisatasen taustaa olen alkanut jo veistellä. Päätin ensin veistää sen ennen pilkkomista, jotta siitä tulisi yhtenäisen näköinen. Sitten se pitää leikata kappaleiksi, jotta sen saa menemään tuohon Juwelin altaaseen noiden poikkitukien takia.

http://i107.photobucket.com/albums/m313 ... G_7266.jpg

http://i107.photobucket.com/albums/m313 ... tausta.jpg
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Räähkä, sinulla on taito hyppysissä! En muista ennen nähneeni noin luonnollisen näköistä veistettyä taustaa! Onnittelut yhdeltä kateelliselta joka voisi vaikka itsekin intoutua moiseen puuhaan jos taustan asennus ei vaatisi altaan tyhjennystä. Mitäs luulisit, voisiko taustan styroxiin saada upotettua vaikka liuskekiveä painoksi tai lasinpuhdistusmagneetteja, joilla sen voisi sitten kiinnittää lasiin vaikka altaassa olisi vedet? Millä liimaat styroxit toisiinsa?
KaarinN
Junior Member
Junior Member

Mitä käytät työkaluna, kun saan noin tasaista jälkeä? Minä kun kokeilin yhteen jätepalaseen, niin jälki oli turkasen rosoista. Niin ja minä korvia myöten styroksinmuruissa!
höntti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja höntti »

Ja mistä nuita uulan maavärejä saa? Kalliitako?

Upeita taustoja! Ehkä minäkin saan jonkunlaisen taustan näillä ohjeilla värkättyä tulevaan tanganjika-altaaseeni. Eihän minulla tarvitse taustaan tehdä kuin kiviä :D

Eli tarvitsee vain styroksia, sitä kotikittiä ja maavärejä sekä silikoonia? Ei muuta?

Minuakin kiinnostaa se väline jolla taustaa työstit!
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia vaan kehuista! Tasaisinta jälkeä saa sellaisella askarteluveitsellä(?), johon voi vaihtaa teriä. Mattopuukkoa vastaava, mutta mattopuukossa on varmaan liian lyhyt terä. Siitä katkeaa terä helposti, joten syvimmät kohdat olen kaivanut ensin pitkäteräisellä keittiöveitsellä. Se vaan repii styroksin rumasti.

Styroksit liimasin silikonilla, enkä saanut tuota ensimmäistä pysymään pohjassa, vaikka kokeilin laittaa liuskekiviä päälle. Jos ne upottaisi alareunaan taustan sisään, niin voisi pysyä, jos tausta ei ole muuten paksu. Varmasti magneetit toimivat, jos niitä on tarpeeksi. Mikä lie sitten tarpeellinen määrä...

Maavärejä ostin Värisilmä-liikkeestä. Tosin eivät osanneet antaa niitä, kun kysyin nimellä maavärit. Kun selitin, että ovat jauheita, niin jo löytyi.

Tarvikkeet siis silikoni, styroksi, vaihtoteräveitsi, saha, mittanauha tai viivotin, pensseli, purkkeja värin ja kitin sekoittamiseen, Cascon kotikitti ja maavärejä. Yksi pikku purkki maksoi väristä riippuen 3,5-5
euroa. Suureen taustaan tarvitsee varmaan useamman purkin.

Minulle kävi sellainen "vahinko" viimeistä kerrosta sekoitellessani, että en viitsinyt sekoittaa värijauhetta kunnolla kittiin. Siihen jäi siis paukkuja, jotka huomasin levittäessäni värjättyä kerrosta. Ajattelin taustan menneen pilalle, tai että vähintään joudun levittämään vielä yhden kerroksen lisää. Lopputuloksesta tulikin parempi, koska viimeiseen kerrokseen jäi reikiä, josta alla oleva kittikerros näkyy.

Tässäpä kuva taustasta lähempää:
http://i107.photobucket.com/albums/m313 ... -lhemp.jpg
Qsmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Qsmis »

Vau vau ja vau!
Upean näköistä kerta kaikkiaan! Itsellä heräsi kova tarve lähteä etsiskelemään tykötarpeita vastaavanlaisen taustan toteutukseen! :D
500 litraiseen saa varmaan kivasti eloa kun hieman jaksaa askarrella..
Suuret kiitokset tekemästäsi "ostoslistasta"! Sillä pääsee hyvin alkuun.
Montako eri väriä käytit taustaan? Ja ymmärsinkö oikein, että sekoitit värijauheen kittiin ja sitten sitä sudit taustaan?
*hykertelyä*
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
KaarinN
Junior Member
Junior Member

Nuo värit tuntuvat olevan aika hankalia sekoittaa kittiin. Huomasin, että tasaisemman värin saa kun ensin sekoittaa värin veteen ja sitten kitin siihen.
Mulla tuli eka yrityksellä liian tummaa kun luulin että väriä on liian vähän ja lisäsin ja lisäsin. Kun aloin kokeilla maalata, väri ikäänkuin "aukesi" kitin sisältä ja tuli kovin värikästä. Ei muuta kun sekoittamaan uudelleen ja silloin keksin veteen sekoittamisen!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

KaarinN kirjoitti:Nuo värit tuntuvat olevan aika hankalia sekoittaa kittiin. Huomasin, että tasaisemman värin saa kun ensin sekoittaa värin veteen ja sitten kitin siihen.
Mulla tuli eka yrityksellä liian tummaa kun luulin että väriä on liian vähän ja lisäsin ja lisäsin. Kun aloin kokeilla maalata, väri ikäänkuin "aukesi" kitin sisältä ja tuli kovin värikästä. Ei muuta kun sekoittamaan uudelleen ja silloin keksin veteen sekoittamisen!
Osa Uulan väripigmenteistä liukenee hyvin veteen, jotkut vain tärpättiin. Pigmenttejä voi tarpeen vaatiessa vaikka liuottaa yön yli vesitilkassa ja sitten tehdä niistä tahna voimakkaasti pigmenttejä hiertämällä astian reunoja vasten. Väritahnaa onkin sitten helpompi sekoittaa vaikka siihen kittiin tai mitä nyt onkaan värjäämässä. Näin olen itse tehnyt maaleja sävyttäessäni.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Tässä topicissa kuvia minun taustasta sekä kuivana että akvaariossa. Tausta on 125 * 60 ja on nyt ollut akvaariossa 9kk. Hyvin on kestänyt paitsi että näkyy rai valkoista kohtaa missä partis on käynyt herkuttelemassa (ehkä liian ohut pinta...)

Tein viime viikolla Sune Holmin tekniikalla käyttäen kotikitistä ison kiven, olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, kuvia tulee ensi viikolla.
KaarinN
Junior Member
Junior Member

Se kiviprojekti kiinnostaa. Jäi nimittäin kotikittiä vähän tähteeksi [;)] Laita ihmeessä kuvia! Laitoitko "kiveen" jotakin painoksi, pikkukiven tms ? Tuntuu vaan tuo kitti kovin kevyeltä!
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

no höh, linkki puuttui edellisestä viestistäni. Tässä on pari kuvaa taustastani: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

voikun itsekkin vaan viitsisi ruveta tekemään...
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member

kotikitti ja tausta

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

Omani lasikuitutausta projekti nytkähti eteenpäin... levitin juuri eka kerroksen injektiohartsia pintaan.
Rojektin vaiheet: Jigin teko styroksista jota käytin muotin valmistamiseen paperimassasta.Paperimassamuotin pinnan käsittely vedellä ohennetulla puuliimalla.Laminointi polyesterihartsilla about kolme kerrosta... taustojen kuivatus...Hartsin levitys pintaan johon puhallushiekkaa päälle koko n.0.2-0.9mm tämän suoritin kahdesti.Kuivatusta viikon verran.
Kotikittiä sävytettynä hiekan päälle...
Kitin kuivuttua injektiohartsia pintaan,koska monnit muuten jyystävät puhki ! Sitäpaitsi luulen,että kitti imee vettä ajanmyötä itseensä.
Ainakin hartsi näkyy imeytyvän siihen.
Levitän vielä toisen kerroksen hartsia ja annan sen kuivua n.vuorokauden jonka jälkeen kastelen taustan jotta kiilto häviäisi niin ainakin pitäis. :?
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”