Turhia paniikkihetkiä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
wimpu
Starting Member
Starting Member

Turhia paniikkihetkiä

Viesti Kirjoittaja wimpu »

Onko muilla ollut sellaisia? Itse joku aika sitten kuulin kaamean naksahduksen nelisatasen altaan luota ja pelästyin että menikö pohjalasi rikki. Aikani katselin ja tuumin mutta rauhoituin kun kaikki näytti olevan ok ja ajattelin että mitä lie ääntä oli (täällä on myös nisäkkäitä jotka saattavat epämääräisiä ääniä epämääräisiiin aikoihin aiheuttaa). Noh, seuraavana päivänä taas kuului ISO NAKS ja minä taas tikkana ihmettelemässä. Meni pohjahiekan tonkimiseksi sitten kun halusin varmistaa löytyykö särö, ei löytynyt. Noh, "paniikki" toistui sitten harva se päivä ja mietin/tutkin kaiken tekniikan yms. läpi että mikä tuon äänen aiheuttaa ja löytyihän syy vihdoin. Niinkin simppeli että lehtikalat käyvät pinnalla napsuttelemassa suullaan. Ääni on välillä todella voimakas ja todellakin sellainen että tyhmempi luulee jotain äkkikamalaa 8O tapahtuvan juuri nyt.

Ei mitään vakavaa täällä ainakaan juuri tähän hätään. :P (kauhulla lukenut altaiden hajoamisista). Nimim. Ennen vaan pikkupurkkien kanssa pelannut...
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Tuotiin itse uusin iso allas (560 l) muutama päivä sitten taloon. Kalojen ruokinnasta noin 30 min kuuluu karmea napsahdus. Guess who was guilty? No lehtikalathan ne jostain nurkasta löysivät ruuan rippeet ja kävivät nappaamassa ne pois pinnalta. Sydän jätti pari lyöntiä väliin. :mrgreen:
wimpu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wimpu »

Ahaa, en ole siis ainoa lehtikalojen "uhri", pirskutin peloittelijat ! :mrgreen: .
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Sitä se siis oli! :P Eilen illalla ihmettelin todella kauan mikä naksuminen yhdestä altaasta kuului. Ensin syyllistin partamonnia, sitten suodatinta. Päätin tutkia asiaa tänään lisää, mutta kas kummaa, pian sen jälkeen kun valot sammutettiin, naksuminen loppui.. :roll:
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

No joo, minä pelästyin vettä lattialla... Vedenvaihdon jälkeen. Tapana pultata letku pohjaan isolla kivellä ja jotenkin pamautin sen sinne eilen. Illemmalla sittenvettä lattialla ja lähtöpaikka juurikin tuon 500 litraisen alta... 8O Tutkin ja hutkin ja siirtelin soraa eikä halkeamaa, luojan kiitos...

Ulkosuodattimet olivat edelleen pois päältä joten kilpikonnat eivät olleet ulostuloletkuakaan päässeet riepottaamaan suihkimaan vettä lattialle. Tämänkin kokenut samaisen 500 litraisen kohdalla joskus. Vanhat imukupit...

Noh, kuivailin lattioita ja ihmettelin mistä se vesi tullut lattialle. Olohuoneen puoleltakin löytyi vettä! huijui! Sieltä sitten löytyi syy. Letkun olin laiskana jättänyt edelleen hanaan kiinni ja letkun pää lattialla olohuoneessa. Ah, nuo ihanat poikalapsosethan olivat laittaneet hanan päälle! Helpotuksen huokaus. Mitä tästä opimme taas, hoida akvat lasten nukkuessa tai kotoa poissaollessa ja siivoa jäljet välittömästi...
Damae
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Damae »

Joskus vedenvaihson yhteydessä akvani naksuu, syytän vanhoja silikoneja. Pelaan aikalailla venäläistä rulettia sen pytyn kanssa, kun tiedän että silkkarit on vanhat enkä ole niitä uusinut. Mut ei oo vielä paikkaa mihin sijoittaa kalat uusimisen ajaksi. Eli tässä sitä vaan ootellaan että millon kuuluu isompi naksahus.. 8O

Tietysti mulla voi naksua omassa päässäkin, kauhulla kun oon täältä lukenut juttuja vuotamisista sun muista kauhuista :mrgreen:
Pessimisti ei pety.
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Näistä paukkuvista kaloista tuoli mieleen vielä touhunuoliaiset, pitävät aivan naurettavan kovaa "napsetta" ruokaillessaan.
Ensin säikähdin tuota napsahtelua ennen kuin tajusin mistä se kuuluu :roll:
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

minerva kirjoitti:Näistä paukkuvista kaloista tuoli mieleen vielä touhunuoliaiset, pitävät aivan naurettavan kovaa "napsetta" ruokaillessaan.
Ensin säikähdin tuota napsahtelua ennen kuin tajusin mistä se kuuluu :roll:
Mulla kävi alkuun ihan samalla lailla, olin ihan varma että lasi halkeilee jostain, kun kävi sen verran kova naksuminen. Vaan touhut ne siellä naksutteli, saattavat joskus mennä pintaankin naksuttelemaan :)
-Ansku
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Täällä myös lehtikalat klupsuttelee toisilleen, pari kertaa sitä ihmettelin ennen kuin satuin näkemään ne itse teossa. Evät pörhöllään oleva kala "venyttää" kurkkunsa alaspäin ja sitten kuuluu naksahdus. Meluisia ovat mokomat :)
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Ja täällä naksuttelee sekä helmirihmat että kiinanmonnit herkkujen perässä..
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Näistä paukkuvista kaloista tuoli mieleen vielä touhunuoliaiset, pitävät aivan naurettavan kovaa "napsetta" ruokaillessaan.
Ensin säikähdin tuota napsahtelua ennen kuin tajusin mistä se kuuluu Sarcastic
Naksuvatko myös muut nuoliaiset? Minulla on alkanut kuulua aivan järisyttävää naksumista altaasta öisin, enkä ole keksinyt mistä se voi kuulua. Pompin useita kertoja yössä olohuoneessa tarkastamassa onko akvaario hajonnut, mutta kaikki näyttää normaalilta. Naksuminen on selvästi erilaista kuin television naksuminen (terävempää ja "naksahtavampaa"), jota meillä myöskin kuuluu öisin.

Naksuminen on alkanut aikalailla samoihin aikoihin kun meille tuli harlekiininuoliaisia; voisivatko ne olla syyllisiä? Muita mahdollisia naksujia minulla ei taida olla elleivät tetrat tai plekot naksu... Stressaa tuo tuommoinen 8O
kimboski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimboski »

Tiikerinuoliaiset myös naksuttelevat aika usein, välillä käyvät pinnnalta hakemassa ruokaa, kuuluu "naks naks"
~500L allas olohuoneessa.
froggie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggie »

Meillä myös toisessa altaassa naksuttelevat verkkonuoliaiset ja toisessa kääpiörihmakala Möhkö. :D Möhkön tyttökaverit eivät tätä tee ollenkaan, mistäköhän johtuu... Kerran myös säikähdin kun akva, jossa kääpiöt meillä ovat, näytti vuotavan, vettä oli akvaarion jalustalla ja lattialla ja sitä oli aika paljon. Etsin vuotokohtaa ja sitä ei löytynyt, ei niin mistään. Annoin asian olla, vaikkakin hermostuneena kyttäsin allasta 24/7. Seuraavan vedenvaihdon aikana syy sitten selvisi, Möhkö otti vettä suuhun ja ruikki sitä päälleni! Jatkoi koko vedenvaihdon ajan, välillä vain kävi tyttöjen perään katsomassa. Samoin avoni on joutunut Möhkön "uhriksi", oli aamuvuoroon mennessään kävellyt akvan ohi niin eiköhän ukkeli räkinyt päälle.... :?
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Kyllä ne muutkin nuoliaiset napsuttelevat! Minulla vyönuoliaiset tekevät tätä.

Nappaavat kiinni pohjatablettiin ja "posket" punaisina naksuttavat käsittämättömän kovaa! Ensimmäisinä päivinä kun minulla oli nuo touhottajat, säikähdin ihan mielettömästi altaasta kuuluvaa naksutusta. 8O Olin heti että nyt repeää silikonisaumat ja allas on pian tyhjä.

Onneksi asialla olivat vain vyönuoliaiset. Huomasin niiden olevan asialla kun seurasin niden syöntiä hieman tarkemmin.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Imujon kirjoitti:Naksuvatko myös muut nuoliaiset?
Kyllä naksuu.
Meillä naksuttelee nämä ihanaiset kaarinuoliaiset, eikä pelkästään ruokapallalla vaan ne "osoittavat mieltä" ja myös viestivät toisilleen tällä naksuttelulla.

Toinen haaleampi naksutus tai rutina kuuluu helmirihmakalalta, en tiedä kuuluuko se jotenkin "labyrinttielimen" käyttöön vai mihin, mutta sillointällöin rutisevat.

Sitten kolmas äänellinen fisu altaassani on timanttirihmakala, nämä taas kurnuttavat hauskasti, viestivät sillä kai toisilleen.
Vedenalainen maailma ei todellakaan ole hiljainen. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”