Loiskotiloitako? (syövät minun kasvit)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Hanna-
Starting Member
Starting Member

Loiskotiloitako? (syövät minun kasvit)

Viesti Kirjoittaja Hanna- »

En oikein tiedä minne kohti tämmöinen pitäis laittaa, mutta kait tämä jonkin sortin ongelma on. Minun 200l ja 100l akvaarioissa olen huomannut pieniä torvimaisia kotiloita, jotka ilmeisesti syövät kasveja, ainakaan minä en ennen ole niitä huomannut , ja ennen oli kasvit ehjiä :| Miten nämä pienet ongelmakotilot saa pois? [:I] ajattelin kysyä, kun minulla on omppuja ja kierteisiä, niin ei varmaankaan mitään kotilomyrkkyjä voi laittaa ? [:I] olen kerännyt niitä heti pois kun olen huomannut, mutta jostain niitä vaan lisää ilmestyy :cry: harmittaa, kun juuri hankin uusia kasveja (varmaan niitten mukana tulleet, vaikka pesin ja hinkkasin ne hyvin).. :( Onko jollakin ollut sama ongelma ja saanut ne jotenkin pois ? :|
Ystävät eivät odota, että olisit täydellinen. Suoraan sanottuna he ällistyisivät, jos olisit..
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Poistaminen saattaa olla hankalaa, kerääminen liiskaaminen lasia vasten ja sitten on olemassa näitä kaupallisia kotiloansoja, joiden tehosta porukka on ollut montaa mieltä. Ja myrkyllä taitaa kuolla sitten nuo omput ja kierteisetkin.
Mistä näistä tietää..
Hanna-
Starting Member
Starting Member

nii in :cry: voi itku,. :( mitenkäs sitten, kun kuulin että on semmosia kaloja jotka syöpi niitä loisia ? vai syövätkö ne sitten omput ja kierteisetkin ? :|
Ystävät eivät odota, että olisit täydellinen. Suoraan sanottuna he ällistyisivät, jos olisit..
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Tämähän niitä syö vaan taitaa olla sinun akva hiukan pieni,valitettavasti.
Mistä näistä tietää..
Hanna-
Starting Member
Starting Member

"Akvaarion minimikoko pienelle parvelle on 500 L" aaaika pieni :| ööh, onkos niitä muita ? :roll:
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

En ole pallokala-asiantuntija, mutta olen siihen käsitykseen päässyt, että pallokalasto hoitaa homman myös tehokkaasti.
Hanna-
Starting Member
Starting Member

jjuuh, mutta syöpiköhän ne pallot niitä omppuja ja kierteisiäkin sitten ? 8O
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Pallot voi syödä omppujen sarvet ja juu, kierteisetkin maistuu oikein hyvin. Eli ei kannata edes kokeilla. Pallokaloille muutenkin lajiakvaario. Kaikki kotiloita syövät kalat, syövät kaikenlaisia kotiloita. Kerääminen ja liiskaaminen tässä tapauksessa taitaa olla se paras keino. Aina vaan, kun näkee niin pois.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Hanna-
Starting Member
Starting Member

Ok, niin minä ajattelinkin. :| Harmi vaan niitä minun kasveja. :cry:
Hanna-
Starting Member
Starting Member

Entäs pystyykö niitä kasveja varjelemaan jotenkin ? :| Harmittaa, kun kaikki uudet syövät.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minulla eivät ainakaan ne pienet kehäkotilot kasveja lainkaan syö, tai en ole ainakaan huomannut. Ehkä sinun pitäisi vain saada kasvit kasvamaan kunnolla, niin ei niitä reikiä ehdi edes huomaamaan.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=26049
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Jos ei hävittäminen onnistu, ruoki niitä josko jättäisi kasvit rauhaan... 8-)
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Joo ruokkiminen voi auttaa. Ja jos ei auta voit harkita ostaa kasveja joissa kotiloiden jäljet eivät kunnolls näy kuten jaavansammalta.
Hanna-
Starting Member
Starting Member

Ook :o :) Mitäs niille voipi syöttää? :roll:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse en menisi kotiloiden ruokkimista suosimaan, jos ketjun aloittaja haluaa niistä eroon. Kiristämällä ruokavyötä ja keräämällä kotilot pääsee niistä eroon. Jos niitä haluaa ruokkia, niin tarjoaisin vaikka tuoreita vihanneksi ja salaattia. Hyvin ruokittuna nuo pikkukotilot lisääntyvät nimittäin räjähdysmäisesti.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Hanna-
Starting Member
Starting Member

Joo :| No taidampa kerätä ne sittenkin pois :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”