Akvaarion rakennus/kokemuksia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Akvaarion rakennus/kokemuksia
Onko siis otsakkeen mukaisia kokemuksia ja mitä pitäisi ottaa puuhaan ryhtyessään huomioon. Nim.inspiraatio 

Erittäin paljon lyhennettynä, eikä oikeastaan edes "akvaario"..
Kaivoin(hiellä, tuskalla ja pelolla) vanhasta matkatöllöttimestä sisukset ulos, etu- ja takaosa irti toisistaan, jonka jälkeen kaiversin kaikki ylimääräiset ulokkeet sisäpuolelta irti. Tämän jälkeen sopivan kokoista muovilevyä sisäpuolelle seiniksi, takaseinään sininen ja muut kirkkaita. Silikonilla kiinni ja toimii
Tosin yksi sauma on tehty vanhentuneella silikonilla, ja alkoi tässä juuri vuotamaan, joten paikkailua täytyy tehdä. Mutta on hyvän näkönen, litroja about 15. Valona spottivalo.
Kaivoin(hiellä, tuskalla ja pelolla) vanhasta matkatöllöttimestä sisukset ulos, etu- ja takaosa irti toisistaan, jonka jälkeen kaiversin kaikki ylimääräiset ulokkeet sisäpuolelta irti. Tämän jälkeen sopivan kokoista muovilevyä sisäpuolelle seiniksi, takaseinään sininen ja muut kirkkaita. Silikonilla kiinni ja toimii

Tosin yksi sauma on tehty vanhentuneella silikonilla, ja alkoi tässä juuri vuotamaan, joten paikkailua täytyy tehdä. Mutta on hyvän näkönen, litroja about 15. Valona spottivalo.
*laa la laa*
Ei mitään kaloja ainakaan omaani, kun on vaan tuo 15 litraa.Kyseessä siis pieni vanha mustavalkoinen matkaTV, josta tuli nyt kertaheitolla värillinen
Täytyy katsoa kun saa tuon taas toimintaan, jos saisi kuvia otettua.
Omppuja ajattelin laittaa muutaman, tai jotakin muuta pikkueläväistä. Hieno kyllä ihan pelkkine kasveineenkin!

Omppuja ajattelin laittaa muutaman, tai jotakin muuta pikkueläväistä. Hieno kyllä ihan pelkkine kasveineenkin!
*laa la laa*
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Haulla varmaan löytyy miljardi keskustelua aiheesta, mutta pääpiirteittäin kannattaa huomioida lasin paksuus, silikonin laatu (että sopii akvaariokäyttöön), lasien oikea kasaamistapa (pohjalasin ympärille, ei päälle), riittävän paksu sauma lasien väliin (tulitikun paksuuden verran), riittävä kuivumisaika, oikeaoppiset tukilistat (lasiset), altaan muoto suhteessa aiottuun kalastoon. Kunhan noista ottaa selvää, ei altaan rakentaminen ole vaikeaa. Pahanhajuista ja hikistä joskus. Eikä se ole valmista allasta halvempaa ellei satu löytämään jotain superhalpaa lasia jostain.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
^^ Voi kyllä ne lemuaa. Tosi hyvä tuuletus & joku hengityssuoja ovat täällä päin ainakin ihan välttämättömät.
Hoh, aion alkaa tässä rakennella 120cm pitkää parisataista allasta. Ostin kympillä kehykset ja jalustan, jotka odottelevat tuolla maalausta. Sitten vaan lasitushommiin. Tuota tuota, pitäisköhän tuohon tehdä saumat kahdessa erässä? Noita vanhoja kehysakvaarioita purkaessa on nimittäin tuntunut, että yhdellä sivulla on tavallaan kaksi saumaa, siinä lasien välissä ja sitten vielä lasien päällä ts akvaarion sisäpuolella.
Hoh, aion alkaa tässä rakennella 120cm pitkää parisataista allasta. Ostin kympillä kehykset ja jalustan, jotka odottelevat tuolla maalausta. Sitten vaan lasitushommiin. Tuota tuota, pitäisköhän tuohon tehdä saumat kahdessa erässä? Noita vanhoja kehysakvaarioita purkaessa on nimittäin tuntunut, että yhdellä sivulla on tavallaan kaksi saumaa, siinä lasien välissä ja sitten vielä lasien päällä ts akvaarion sisäpuolella.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-
- Senior Member
Hyvä idea tuo,ostaa kehykset. Ei tullut mieleeni että jollain saattaisi olla hajonnut allas varastossa mikä joutaisi poistoon josta saisi kehykset ja samalla voisi myös tärpätä se jalustakin. No kaikki jotka lukevat tätä niin voi tarjota 100 l kehyksiä ylöspäin. Meinaan nyt hajuista huolimatta
kokeilla tehdä. Haasteene kiva.

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Nuo saumat pitää kyllä vetää kerralla, silikoni ei tartu kuivuneeseen silikoniin...
Listathan sitten eivät korvaa kunnon lasitukia, suurin osa kaupallisista altaista ovat väärin kasattuja (=pohjalasin päälle) ja listat ovat pelkästään koristesyistä niissä. Altaiden saumoja ei teippailla maalarinteipillä saatikka siistitä millään muulla tavoin, siksi listat nurkissa peittävät näppärästi sotkuisen silikonin. Jos joku rupeisi kasaamaan altaita oikein ja vielä siisteillä saumoilla (niinkuin kokolasialtaaseen usein haluaa) niin työmäärä ja sen mukana hinnat nousisivat niin korkealle pilviin, ettei kukaan ostaisi. Siksi meidän kokolasialtaamme ovat kaikki itse rakennettuja.
Muttatosiaan listoja voi hyvin liimata altaaseen niin ei ole hätää vaikka itse sotkisi hieman
Jos sotkee silikonausvaiheessa silikonia jonnekin keskelle lasia niin kannattaa antaa kuivua ja sitten raaputta se pois terävällä veitsellä, jos sitä rupeaa märkänä pyyhkimään pois on tulos usein katastrofi. Etenkin jos käyttää kokolasialtaissa suosittua mustaa silikonia...
Listathan sitten eivät korvaa kunnon lasitukia, suurin osa kaupallisista altaista ovat väärin kasattuja (=pohjalasin päälle) ja listat ovat pelkästään koristesyistä niissä. Altaiden saumoja ei teippailla maalarinteipillä saatikka siistitä millään muulla tavoin, siksi listat nurkissa peittävät näppärästi sotkuisen silikonin. Jos joku rupeisi kasaamaan altaita oikein ja vielä siisteillä saumoilla (niinkuin kokolasialtaaseen usein haluaa) niin työmäärä ja sen mukana hinnat nousisivat niin korkealle pilviin, ettei kukaan ostaisi. Siksi meidän kokolasialtaamme ovat kaikki itse rakennettuja.
Muttatosiaan listoja voi hyvin liimata altaaseen niin ei ole hätää vaikka itse sotkisi hieman
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Meille kun juuri tuossa keväällä koulussa puhuttiin, että silikoni tarttuu hyvin tehokkasti itseensä. Myös tuossa omassa miniakvassa on tarttunut hyvin.
Ainoa miinus tuo vanhentuneen silikonin käyttö, ei pysy kulmassa kiinni
No onneksi on vaan pienestä alueesta kyse, kun "akvakin" on vaan n. 15l.Eikä oikeastaan lity tähän aiheeseen taas..
Ainoa miinus tuo vanhentuneen silikonin käyttö, ei pysy kulmassa kiinni

*laa la laa*
-
- Junior Member
Joo elikkä, tällaista olin kyllä kuullutkin, mutta mietitytti vain se, kun tosiaan noita kehysaltaita purkaessa olen törmännyt tähän kaksi saumaa-ilmiöön.
Sen silikonin kanssa saa olla melkoisen varovainen, koska se oikeasti sotkee. Märkää ei todella parane käydä pyyhkimään lasista...
Ja kun silikoonaa, kannattaa tarkastaa ennen koetäyttöä ettei sitä silikonia ole missään muualla kuin missä kuuluisi. Nimim. olkkarissa akva jossa silikoniroiske etulasissa.
Sen silikonin kanssa saa olla melkoisen varovainen, koska se oikeasti sotkee. Märkää ei todella parane käydä pyyhkimään lasista...

"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-
- Starting Member
...
Minäkin olisin kiinnostunut tekemään oman akvaarioni itse. Olen suunnitellut sellaista 270 litraista allasta joka olisi 120 cm x 45 cm x 50 cm (pituus x leveys x korkeus).
Olen aiemmin rakentanut melkein akvaarion...
Olen siis rakentanut gerbiileilleni terraarion gerbiiliyhsityksen ohjeen mukaan.
Olisi muutama epäselvä asia:
1. Miksi ne lasit pitää kasata sen pohjalasin ympärille, eikä päälle? (minusta tuntuu että se olisi ihan sama...
)
2. Tuossa aikaisemmin mainittu lasiset tukilistat. Siis mihin ne laitetaan ja miten? Luin tuolta jostain aiheesta että sen pitkän sivun ylälaitaan, mutta ei sivu laseihin kiinni(jos nyt oikein ymmärsin). Miten ne muka tukee sitä lasia? Vääntäkää mulle rautalangasta, muuten mä en tajua...
3. Kuinka paksua lasin tulisi olla? Tällä sivulla olevan taulukon perusteella lasinpaksuudeksi tulisi 8 mm mutta onko siitä mitään haittaa jos varmuuden vuoksi laittaisin 10 mm lasit?
4. Minkälainen pöytä/jalusta tuohon akvaarioon kannattaisi laittaa? kun eikö tuon kokoinen allas paina vesineen ja hiekkoineen yli 300 kiloa?
Tätä kirjoittaessani unohdin luultavasti useita kysymyksiä, jotka ovat pyörineet päässäni viime aikoina, lisäilen sitten kun muistuu mieleen...
Olen aiemmin rakentanut melkein akvaarion...

Olen siis rakentanut gerbiileilleni terraarion gerbiiliyhsityksen ohjeen mukaan.
Olisi muutama epäselvä asia:
1. Miksi ne lasit pitää kasata sen pohjalasin ympärille, eikä päälle? (minusta tuntuu että se olisi ihan sama...

2. Tuossa aikaisemmin mainittu lasiset tukilistat. Siis mihin ne laitetaan ja miten? Luin tuolta jostain aiheesta että sen pitkän sivun ylälaitaan, mutta ei sivu laseihin kiinni(jos nyt oikein ymmärsin). Miten ne muka tukee sitä lasia? Vääntäkää mulle rautalangasta, muuten mä en tajua...

3. Kuinka paksua lasin tulisi olla? Tällä sivulla olevan taulukon perusteella lasinpaksuudeksi tulisi 8 mm mutta onko siitä mitään haittaa jos varmuuden vuoksi laittaisin 10 mm lasit?
4. Minkälainen pöytä/jalusta tuohon akvaarioon kannattaisi laittaa? kun eikö tuon kokoinen allas paina vesineen ja hiekkoineen yli 300 kiloa?
Tätä kirjoittaessani unohdin luultavasti useita kysymyksiä, jotka ovat pyörineet päässäni viime aikoina, lisäilen sitten kun muistuu mieleen...

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: ...
Ei ole haittaa, parempi vaan pelata varman päälle.Hepseliini kirjoitti: olevan taulukon perusteella lasinpaksuudeksi tulisi 8 mm mutta onko siitä mitään haittaa jos varmuuden vuoksi laittaisin 10 mm lasit?
Alumiinijalusta tai sitten akvaariotarkoitukseen suunniteltu kaapisto, jotkut rakentelee leca harkoista jalustansa.
Mistä näistä tietää..
APUA!!
Arvatkaa tuliko nyt hinku ruveta rakentelemaan allas itse...
ihana olis löytää joku kaatikselle menevä töllö, kaapia siitä sisukset hiiteen ja tehdä siitä uudenlainen töllö. Tollanen 28" olis aika söötti vaikka makkariin
Pitänee lähteä huhuilemaan läheisiin lasiliikkeisiin paljonko lasi mahtaa maksaa näillä kulmilla...
Jalustan olen aina tehnyt ihan lecaharkoista ja vanerista. Minun silmääni se miellyttää enemmän kuin alumiini-putkijalustat
Niin, kertokaas minullekin tuosta lasi-tukijutusta vähän enemmän..!

Jalustan olen aina tehnyt ihan lecaharkoista ja vanerista. Minun silmääni se miellyttää enemmän kuin alumiini-putkijalustat

Niin, kertokaas minullekin tuosta lasi-tukijutusta vähän enemmän..!
Ex-kiekkoilija...
-
- Starting Member
...
Lisää asiaa akvaarion rakennuksesta...
Minkä päällä se akvaario kannattaisi rakentaa? (kun tosiaan se rakentamani terraario pysyi aika kauan siinä pöydällä, jonka päällä se kasattiin, paikallaan ja tiukasti...
)
Ja se teippaus, lähteekö se teippi irti niistä laseista ja silikoonista siististi kun se silikoni on täysin kuiva?
Ovatko Tällä sivulla, tuolla aika alhaalla olleissa kuvissa nyt se lasisten tukilistojen kiinnitys vaihe? Mä en kyllä vieläkään ymmärrä että mitä hyötyä niistä on...

Minkä päällä se akvaario kannattaisi rakentaa? (kun tosiaan se rakentamani terraario pysyi aika kauan siinä pöydällä, jonka päällä se kasattiin, paikallaan ja tiukasti...

Ja se teippaus, lähteekö se teippi irti niistä laseista ja silikoonista siististi kun se silikoni on täysin kuiva?
Ovatko Tällä sivulla, tuolla aika alhaalla olleissa kuvissa nyt se lasisten tukilistojen kiinnitys vaihe? Mä en kyllä vieläkään ymmärrä että mitä hyötyä niistä on...

Tuo oli kyllä aika kaoottista luettavaa, toivottavasti oma rakennus projektini sujuu paremmin, enkä viillä ranteitani auki...Muffe kirjoitti:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... aanantaina

Re: ...
Akvaarion rakennus on pirun tarkaa hommaa. Ihan pilkun viilaamista. Jos lasi ei ole kokonaan paikoilaan kuivumassa oikein niin oou. Kun täytät altaan vedellä ja jos yksikin lasi on millinkin pois kohdaltaan niin PAM! Ja uusia laseja saa ostaa ja uutta rakentaa (kokemusta löytyy)Hepseliini kirjoitti:Lisää asiaa akvaarion rakennuksesta...
Minkä päällä se akvaario kannattaisi rakentaa? (kun tosiaan se rakentamani terraario pysyi aika kauan siinä pöydällä, jonka päällä se kasattiin, paikallaan ja tiukasti...)
Tuo oli kyllä aika kaoottista luettavaa, toivottavasti oma rakennus projektini sujuu paremmin, enkä viillä ranteitani auki...Muffe kirjoitti:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... aanantaina
Tell me why we build castles in the sky?