Raskas(?)metallit vedessä - mitä oireita?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Raskas(?)metallit vedessä - mitä oireita?

Viesti Kirjoittaja viivis »

Muutimme vanhaan taloon, jossa tietysti ikivanhat putket. Parhaillaan menossa putkiremontti parin rapun päässä ( rappuja yhteensä 16 ).

Millaisia oireita kaloille tulee, jos veteen on liuennut metalleja ( laitoin otsikkoon raskasmetallit, mutta kysymysmerkillä. Ei enää muistissa mitkä on raskasmetalleja ja mitkä eivät, tai mitä vesijohtoputkissa käytetään :roll: )? Miten sen voi tutkia vai voiko tutkia "kotikonstein"?

Voi olla tyhmiä kysymyksiä jonkun mielestä :D mutta en löytänyt haku-toiminnolla vastausta.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Riku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riku »

Tuskin niistä vanhoista putkista mitään kaloille hirveän vaarallista irtoaa, muuten olisi tämä harrastus aika vähäistä kaupungeissa jossa on vanha rakennuskanta.
Osa raskasmetalleista on myös tärkeitä hivenaineita.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Todennäköisesti putkista irtoaisi juuri kuparia. TÄmä värjää veden vihreäksi (vrt. kuparipitoinen lääke, vesi täysin vihreätä). JOtta näin ei kävisi, veden pH:ta pidetään 7:n korkeammalla puolella. En usko, että vanhat putket sinänsä erityinen riski ovat.
Minä juon nyt kahvia!
viivis
Senior Member
Senior Member

:D Ok. Kiitos lohduttavista tiedoista. Ehkä silloin, kun oma rappu on remontissa, voi vähän hillitymmin vaihtaa kuitenkin vettä. Joskus kun nyt on ollut vesikatkoja ( onneksi harvoin ), on ollut tulovesi tumman ruskeaa. Vartin veden juoksutuksen jälkeen vaalentunut.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Minä olen vieläkin käsityksessä että kupari on uusien putkien ongelma. Kupari saa pintaansa suojaavan hapettuman aika pian.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Helppo konsti selvittää, onko vedessä paljon jotain ylimääräistä, on laittaa hanan alle joku valkoinen kangas ja jättää hana vuotamaan päälle. Metallipitoinen vesi värjää kankaaseen tahran. Raudasta tulee ruskea (ruosteen värinen) läikkä, kupari värjää vihreäksi. Rautapitoinen vesi voi myös haista pahalle. (Nimim. "lakanapyykin pilannut" [;)] )
Kasvit tykkää kyllä tällaisista vesistä, kalat ei. Olen lukenut täällä parikin keskustelua aiheesta (sekä vaihtanut yv:iä), kun kalat ovat alkaneet salaperäisesti kuolla pilaantuneen kaivon tai vanhoista putkista irronneen kuparin vuoksi.
Vedenparannusaine sitoo raskasmetalleja.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
viivis
Senior Member
Senior Member

Tänään tulin kotiin vuorokauden mittaiselta reissulta. Olin jo laskenut vettä paljonkin, koska vaihdoin kaikkiin altaisiin vedet ( en tosin keittiöstä ollut laskenut). Kahvivettä mittasin puolen litran tuopilla, vesi oli ruskehtavaa 8O . Tämän ilmiön olen todennut usein, kun lasken vettä teräskattilaan tms. Siitä tämä tulikin mieleen kysyä.

Tuo Tassun vinkki oli hyvä :D Kiitos siitä. Pitää kokeilla, jollain valkoisella t-paidalla ( mieluiten ei omalla 8-) ).
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Jos vedessä on kuparia, niin en suosittele käyttämään akvaariossa. Ainakin viljelyolosuhteissa tehtyjen kuparialtistuskokeiden perusteella kalat ovat todella herkkiä kuparille. Varsinkin pienet poikaset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”