Apua! Eheim 2217 "naksuttaa"!
Valvoja: Moderaattorit
Apua! Eheim 2217 "naksuttaa"!
Eli eheimin 2217 ulkosuodatin naksuttaa kummasti, ei koko ajan kylläkään. Huomasin sen aamulla, kun akvaarion ohi kulkiessa alkoi kuulua nopea naks-naks-naks ja sen perään semmoinen kumma rutina. Pysäytin ja purin koko laitoksen, tarkistin kaiken mahdollisen, roottorissa ei ole vikaa, vesi pääsee kulkemaan letkuissa vapaasti, kaikki oli kohdillaan... Ostin käytettynä, eli minulla ei ole takuupapereita laitteelle, vaikka kuulemma ei ole kovin vanha. Laitoin ihan äsken sen takaisin toimintaan, ilmaa ei jäänyt pyörimään suodattimeen, vesi kiertää normaalisti, nakutusta ei kuulunut kuin hetken ajan. Onko nyt kaikki sitten ihan ok?
Naksutteli aika kauan kuitenkin, mistäköhän olisi voinut johtua?

"Naksutus" on uusi vikatyyppi tuolle härvelille. en ole kuullut ennen. Yleensä noiden kivut tulevat kuluneesta tai katkenneesta ropellista. Tai vuotavasta kansi tiivisteestä. Tai sitten särkyneistä suodattimen osista.
Koita rasvata kannen tiiviste. Huulivaseliinilla,valkovaseliinilla tms.
se auttaa usein.
Koita rasvata kannen tiiviste. Huulivaseliinilla,valkovaseliinilla tms.
se auttaa usein.
Oletko varma, ettei suodattimen massat ole päässeet tukkeutumaan ja näin vettä ei pääse kunnolla kulkeutumaan roottorikammioon? Itse olen huomannut, että Eheimin Classic-sarjan suodattimet saattavat alkaa "naksuttamaan", mikäli imuputki tai massat ovat tukkeutuneet. Myös lika tai muu ylimääräinen aines roottorissa aiheuttaa ylimääräisiä ääniä.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Levyt pois?
TERE
Mitkä levyt / levyn otit pois suodattimesta?
ps. Samoja propleemia aina välillä noiden ulkosuodattimien kanssa..
Mitkä levyt / levyn otit pois suodattimesta?
ps. Samoja propleemia aina välillä noiden ulkosuodattimien kanssa..
Otin pois hienosuodatuslevyt, joita oli 3kpl, jätin siis karkeasuodatuslevyt (2 kpl) ja Eheim substrat prot sisään, nyt ei enää nakuta. Ei nuo kaikki siis alunperin olleet sullottuna sinne suodattimeen, vaan vaihdoin hienosuodatuslevyt karkeasuodatukseen. Eli siitä oli vain kyse, ei onneksi mitään isompaa... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)