Ehdotuksia Etelä-Amerikka geotooppiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Serafia
Member
Member

Ehdotuksia Etelä-Amerikka geotooppiin

Viesti Kirjoittaja Serafia »

No niin! Allas on nyt käyty eilen tilaamassa ja ois tulossa parin viikon sisään sellanen ulkomitoiltaan 309litranen pytty. (125x45x55, 55 siis korkeus) Suodattimeksi Eheimin 2217 ulkosuodatin, lämmittimen tai valaisimien merkkiä en muista, mutta kauppiaan mukaan sopivat tuohon.

Haluaisin asuttaa altaan eteläamerikkalaisilla kaloilla. Kovasti viehättävät kääpiöahvenet ja miksei hiukan isommatkin kirjoahvenet, kunhan ovat rauhallisia ja sopivat yhteen pienten kalojen ja kasvillisuuden kanssa. Myös monniset ovat suloisia, mutta kuinkahan mahtuvat affenoiden kanssa, kun viihtyvät pohjan tuntumassa molemmat?

Antakaapas vinkkejä ja ehdotuksia ihan omien mieltymystenne mukaan, millaisia lajeja ehdottaisit akvaariooni. Ainut kriteeri on, että ovat Etelä-Amerikasta kotoisin, ja sopivat yhteen muun kalaston kanssa ja akvaario on sopivan kokoinen muuten.

Haluaisin parven (20-30yksilöä) jotain kaunista tetraa uiskentelemaan, pari isompaa katseenvangitsijaa ja joitakin monneja. Millaisia vesiarvoja suosittelisitte? Nyt on helppo vielä rukata kalastoa ja muita juttuja suuntaan jos toiseen, kun allaskaan ei ole vielä kotona. Suunnitteluasteella siis, mutta haluan tehdä perusteelliset suunnitelmat, ettei tule virhehankintoja. Suunnitelmieni virkistämiseksi kaipaisin ehdotuksia, ihan laidasta laitaan.

Jos saisit valita, mitä tekisit kolmesataalitraselle pytylleni? :mrgreen:
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Itselläni on kanssa saman tapainen geotooppiakvaario. Kaloina minulla on tällä hetkellä 6 luonnonmuoto lehtikalaa, 15 mustatetraa, 11 tapparakalaa, 12 kuparimonnista, 14 täplämonnista, 2 purjesampimonnia ja partis. Olen ajatellut hommaavani vielä keisaritetroja altaaseen tai/ja jonkin kääpiökirjoahvenparin esim. perhoskirjoahvenen. Se on hienon värikäs aikuisena.

Kokoa altaallani on 461 litraa ja pituus on 150 cm. Korkeutta ja leveyttä en muista, mutta tarpeeksi. Kasveina minulla on miekkakasveja ja vallisneriaa ja jättiläisvaallisneriaa.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Pintaan tapparakaloja, keskiveteen kardinaalitetroja ja nuolimonneja, pohjalle haaremi korukääpiöahvenia, parvi safiirimonnisia, partamonni ja muutama Panague sp. tai Hypancistrus sp. pleko.

Kasveista ja sisustuksesta (vaikket sitä kysynytkään tässä ;) )... Miekkoja on niin monenlaisia että niillä saa komean Amazon sisustuksen. Itselläni löytyy "Melkein Amazonista" Echinodorus osirista, Echinodurus sp., E. cordifoliusta, E. quadricostatusta ja E. angustifoliusta (E. tenellus hakusessa). Pinnalla kellu pistiaa. Lisäksi paljon puutavaraa puuplekoille mussutettavaksi ja kääpiöaffenille reviirirajoiksi. Lisäksi pohjalla on lehtiä ja kariketta jonka alle monniset pääsevät piiloon.

Siinäpä se.
Serafia
Member
Member

srd: Toi norsunkallo on kyllä upee! 8-)

Mä olin alunperin ajatellut, että altaaseen tulis pariskunta jotain hiukan isompaa, mutta mukavan luonteista kirjoahventa (avain ehkä), mutta koska niiden sukupuolen tunnistaminen kaupassa on vaikeaa ja joutuis sitten ottaan enemmän, joista myöhemmin muodostuis pari, jolloin muista olis luovuttava, joten... Voipi olla että pitäydyn sitten "vaan" noissa kääpiöahvenissa (mitenkään heidän sympaattisuuttaan väheksymättä [;)] ). Käppänöistä kait erottaa sukupuolet jo ostotilanteessa?

Tällä hetkellä ois ajatus jotakin tämänsuuntaista:

- parvi (10) tapparakaloja
- parvi (20) jotain sinisiä tetroja (sinineontetra/kerritetra tms...)
- parvi (10) nuolimonneja
- 2 paria tai haaremi käppänöitä (kelta-/loisto-/töyhtökääpiöahven tms...)
- parvi (10) kaarimonnisia

Onkohan nuo määrät ok? Onko liikaa? Pitäiskö tuota tetraparvea olla kuitenkin 30 että näyttää joltain?

Mulla varmaan noi kalavalinnat kerkee muuttuun moneen kertaan vielä! :mrgreen:
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Serafia kirjoitti:srd: Toi norsunkallo on kyllä upee! 8-)

Mä tiedän! :mrgreen: Vaikkei sitä tällä hetkellä sieltä kasvien alta edes näy KUVA

Kyllä laittaisin tetroja väh sen 30 kpl. Mulla on 128 litraisessa 15 kardinaalitetraa ja kaikki sanoo et niitä ei ees huomaa sieltä. Toisaalta mä kyllä pidän hieman pienemmistä parvista. Nojaa.. [;)] Monnisiakin menis varmaan se 15 kpl.

Etkö meinaa plekoa ottaa? Ne vie sormen ja koko käpälän ja puolet varpaistakin kun ekan hankkii :mrgreen:
Serafia
Member
Member

srd kirjoitti:Etkö meinaa plekoa ottaa? Ne vie sormen ja koko käpälän ja puolet varpaistakin kun ekan hankkii :mrgreen:
Hui, raajatonna sais sitten elellä... 8O :mrgreen: :mrgreen:

No jaa, jos löytäisin jonkun silmää miellyttävän turjakkeen, muttakun tuppaavat olemaan niin ylettömän rumia. (siinä kai piilee osa viehätyksestä? 8-) ) Joku isompi pohjamönkiäinenvois olla kyllä ihan kiva. Ehdotuksia? Kuvia?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse hankin juuri 204-litraiseen akvaariooni kaksi avainkirjoahventa. Tietty toivoisin, että olisivat pariskunta, mutta varmuutta ei ole. Avaimiin päädyin pitkällisen lueskelun jälkeen juuri niiden rauhallisuuden vuoksi. Myös myyjä suositteli juuri niitä, kun rauhallisuutta korostin. Toinen niistä on hänen mukaansa melko varmasti koiras, mutta siitä toisesta ei sitten tiedä. Päätin kuitenkin, että moinen epävarmuus on kestettävä, joten tässä nyt sitten odottelen niiden kasvamista. Paljon ne ainakin tuntuvat syövän :).
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Isommaksi pohjaturjakkeeksi juovaokamonni, ehkä parikin. :) On kaunis, ainakin minun silmissäni. Sävyisä mussukka, eikä ainakaan oma yksilöni syö pieniä tetrojakaan. Pituuttahan näille tulee yli 20 cm ja leveyttä melkein yhtä paljon. :roll:

Kuva vaikkapa tässä
http://www.newlink.cl/virtualfish/image ... status.jpg
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Serafia
Member
Member

7330 kirjoitti:Isommaksi pohjaturjakkeeksi juovaokamonni, ehkä parikin. :) On kaunis, ainakin minun silmissäni. Sävyisä mussukka, eikä ainakaan oma yksilöni syö pieniä tetrojakaan. Pituuttahan näille tulee yli 20 cm ja leveyttä melkein yhtä paljon. :roll:

Kuva vaikkapa tässä
http://www.newlink.cl/virtualfish/image ... status.jpg
Täytyy kyllä sanoa, että ompa harvinaisen kaunis "pohjaturjake"! :P Onko tuo 300litranen riittävän kokoinen, kun noinkin isoksi kasvavat?
Mrs.Smith
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mrs.Smith »

No jaa, jos löytäisin jonkun silmää miellyttävän turjakkeen, muttakun tuppaavat olemaan niin ylettömän rumia. (siinä kai piilee osa viehätyksestä?
Nämäkö rumia?!?

http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi

http://images.google.fi/images?svnum=10 ... co&spell=1
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Serafia kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että ompa harvinaisen kaunis "pohjaturjake"! :P Onko tuo 300litranen riittävän kokoinen, kun noinkin isoksi kasvavat?
250 litraa ainakin yleensä näkee mainittuna minimikooksi, eli mahtuu kyllä. :) Tuolla aktiivisuuden asteella ei omasta 317-litraisestakaan käytetä koko pituutta kuin kerran parissa viikossa. :roll: Nuorempana se oli vähän liikkuvaisempi, ja onnistuin välillä kesyttämään sen niin, että se tuli valoisalla syömään melkein päivittäin. Viime aikoina olen muutellut pohjan järjestystä turhan usein sen makuun, joten se on ottanut nokkiinsa eikä enää suvaitse liikkua valoisaan aikaan, mutta tuskin uudelleen kesytys kestää kauankaan.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Serafia
Member
Member

Tällä hetkellä kalastosuunnitelma näyttäis tältä:

- 10 marmoritapparakalaa
- 30 sinineontetraa
- 10 nuolimonnia
- 4 keltakääpiöahventa (2 paria)
- 15 kaarimonnista
- 1 juovaokamonni

Kalojen pituuden mukaan nämä tarvitsisivat tilaa 334 litraa, eli onko jotain karsittava?

Viihtyykö juovaokamonni yhtä hyvin yksin, kaksin tai porukassa?

Onko pohjalla liikaa porukkaa (kääpiöahvenet, monniset ja juovaokamonni)?

Onko liikaa parvia?

Sanokaa suoraan vaan jos tuosta olisi hyvä jotain muuttaa! Tässä vaiheessa se on vielä helppoa. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Hyvältä kuulostaa. :D
En ainakaan keksi mitään moitittavaa. Pienet parvikalat eivät paljon tilaa vie isosta altaasta, ja sisustamalla pohjalle tarpeeksi piilopaikkoja vähenevät ahventen ja monnisten yhteenotot. Okamonni ei päiväsaikaan vie tilaa kuin oman tilavuutensa verran :mrgreen: ja nuolimonnithan liikkuvat lehdillä ja laseilla enemmän kuin pohjalla.

Juovaokamonni lienee enemmänkin "ihan sama"-otus, eli ei paljon välittele, onko sillä seuraa vai ei. Joskus vuosia sitten minulla oli vähän aikaa kaksi juovaokaa. Huomasin pienemmän välillä seurailevan isompaa, mutta ne eivät koskaan nukkuneet samassa kolossa tai muutenkaan suuremmin viihtyneet yhdessä.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Minulla on 135-litrainen, pohjapinta-alaltaan 75x45 cm allas, jossa on kalasto E-Ameriksta.

kääpiöakarakoitas x 2 + naaras x 4
nuolimonni x 6
L-15 x 1
rubiinitetra x 11

Täytyy sanoa, että jos kääpiöakaraa löydät, niin harkitse hankintaa. Ja rubiinitetra on nättimus maximus.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Serafia
Member
Member

No tuo kääpiöahven-kohta on oikeestaan ainut, joka on vielä hiukan auki, joten kehukaa, ylistäkää omia suosikkejanne! Kertokaa mikä niissä on niin viehättävää, että minun kannattaisi ottaa! :D Kuviakin olisi kiva nähdä. :)
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Minulla on 135-litrainen, pohjapinta-alaltaan 75x45 cm allas, jossa on kalasto E-Ameriksta.

kääpiöakarakoitas x 2 + naaras x 4
nuolimonni x 6
L-15 x 1
rubiinitetra x 11

Täytyy sanoa, että jos kääpiöakaraa löydät, niin harkitse hankintaa. Ja rubiinitetra on nättimus maximus.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Täällä on vähän penempi pala Etelä-Amerikkaa, 100 litraa.

Kalasto:
5 marmoritapparakalaa
10 kardinaalitetraa
3 perhoskirjoahventa
1 partamonni

Tapparakaloja oli 6 kpl parvi, mutta yksi teki itsarin hyppäämällä kansilasin nurkassa olevasta pikkuraosta ulos :( Ehti kuivua lattialle, ennen kuin huomasin. Tapparoille siis erittäin tiiviit kansilasit! Hankinnassa on pari kpl lisää.
Perhoskirjoahvenet ovat erittäin kauniita, temperamenttisia ja persoonallisia kaloja, kuten monet muutkin kääpiöt. Meillä oli alun perin pariskunta, "kolmas pyörä" (naaras) tuli vasta n. 1 kk sitten. On yllättäen rauhoittanut perhosten välillä aika rajuotteista perhe-elämää.
Altaassa aiemmin uineet monniset joutuivat lähtemään, perhoskirjoahvenet eivät kerta kaikkiaan sietäneet niitä!

Ja ei, kääpiökirjoahventen sukupuolta ei välttämättä erota vielä kaupassa.. ainakaan kauppias :mrgreen:

Kasvisto:
viuhkalehteä
konnanputkea
jättiläismiekkakasvi
peniä tummamiekkakasveja
karttulehteä
neulaheinää
pinnalla pistiaa ja pikkulimaskaa

Kasveja paljon! Muuna sisustuksena toimivat kaksi kantoa, yksi vielä osittain kelluva juurakko ja kivistä tehty luola.

Tasapainoinen kalasto, kaikissa vesikerroksissa on elämää.

Jos tilaa olisi kolminkertainen määrä, lisäisin tapparakaloja (ehkä jotain toista lajia), pari lehtikalaa, ison parven kerritetroja sekä parven ottoja.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Jos vielä kiinnostaa rajata tuota geotooppia niin FishBasesta voi etsiä kaloja alkuperämaan / joen perusteella (siis siellä alalaidassa "Information by country / island"; kalojen tieteelliset nimet on oltava selvillä). Mieti vaikka yksi laji, jonka ehdottomasti haluat ja etsi samasta maasta "kavereita". Täällä on myös yksi biotooppijuttu Venezuelasta, mitä voisi käyttää pohjana: noitamonneja, nuolimonneja, pikku- ja kuparimonnisia, banjomonneja, tapparoita, "jotain tetroja" + rubiinikääpiöahvenia.
Be merrier with a terrier!
Serafia
Member
Member

Mä olen antanut tuon kalastopohdinnan nyt hautua ja olen taas ihan pihalla mitä haluan... :| Kaikenlaisia ehdotuksia siis otetaan edelleen vastaan!!! Ensi viikon aikana luulisi akvaarion tulevan (täytyy huomenna hätyytellä myyjää, joka siis myös itse valmistaa altaat). Biltemassa käytiin eilen hiekka ostoksilla ja hirvensarvisuolaakin ois. :mrgreen:
Serafia
Member
Member

Soitin sitten eilen sinne liikkeeseen, niin "soittele ensviikon keskiviikkona" oli vastaus. [}:)] Ja kahdessa viikossa lupas. :roll: Odottavan aika on pitkä... 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”