Omenakotiloille kalkkia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Omenakotiloille kalkkia?

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

http://kapsi.fi/skare/akvaario/omenakotilo.html kirjoitti:Kotilo voi kasvattaa uutta kalsiumkuorta jos veden laatu paranee. Uusi kuori ei kuitenkaan vastaa vanhaa kuorta (uloin osa on kuollutta materiaalia eikä se kasva takaisin). Myös näkyvissä olevien kudosten päälle kasvaa ajan mittaan ohut kalsiumkuori.
Toimenpiteet tämän ehkäisemiseksi
- Veden kovuus täytyy pitää korkeana (sekä GH että KH)
- Veteen kannattaa lisätä kalsiumia jossakin muodossa: esimerkiksi korallimurskaa tai murskattuja kananmunankuoria.
Niin, aiheuttaako tämä vesiarvojen muutosta (kovuutta tai pH:ta)? 8O
Entäs, aiheuttaako murskattu kananmunankuori haittaa platyjen poikasille? :roll:
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Helpoimmalla pääset, kun käyt ostamassa rautakaupasta mallikipsiä ja sitä lisäät ämpärilliseen vettä noin teelusikallisen, mittaat gH -arvon ja säädät sitäkautta arvon kohdalleen. Myös sitä ruokasoodaa pitää lisätä kH -arvon nostamiseen, mikä taas stabiloi pH:ta viisaammat korjatkoon, jos olen hakuteillä. :)
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Mutta noiden lisäksi mitä seeprapleko tuossa mainitsi omenakotiloille pitää olla myös kalkkina eläinkaupasta saatavaa seepiansuomua josta ne saavat järsiä lisää kalkkia kuoreensa.
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Seepiansuomu, juu olen lukenut, tänään menen Tampereelle, joten voin ostaa sieltä sitä seepiaa. :mrgreen: Kun minä olen lukenut seepiansuomusta, niin ymmärtääkseni se maksaa yleensä noin 2€ :mrgreen: Ei kallis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”