Helmirihmakalan silmä
Valvoja: Moderaattorit
Helmirihmakalan silmä
Mikähän mahtaa olla tommonen valkoinen n.5mm mittainen "nauha" ku tulee Helmirihmakalan silmämunan raunasta ? Aikasemmin se oli vähän lyhyempi, nyt se on pidentynyt. Onks se jotain nahkajutskaa, mikä siinä roikkuu. Vai voiko se olla jotain vakavampaa ?
Mulla on 160L allas, jossa 4 Helmirihmaa, 4 leväbarbia, taistelukala, 2 partamonnia ja 2 kääpiökynsisammakkoa.
Mulla on 160L allas, jossa 4 Helmirihmaa, 4 leväbarbia, taistelukala, 2 partamonnia ja 2 kääpiökynsisammakkoa.
Toi allas on 120cm pitkä, että minusta noi neljä levistä ovat siellä hyvin viihtyneet. Joo, nykyään on jostain syystä tullut joku juttu, ettei kääpiökynsisammakoita suositella kalojen kanssa samaan.
Itse ostin ne sammakot 10 vuotta sitten, silloin vielä oli olemassa ohut kirjanen 1997 vuodelta kääpiökynsisammakoista, joissa mainittiin että sopivat hyvin seura-akvaarioon kalojen kanssa.
Ja en ole huomannut näinä vuosina mitään estettä, kalat ovat eläneet pitkään ja sammakotkin elää vielä...toivottavasti pitkäänkin
Asiaan, eli tuo valkoinen mikä lie oli Helmirihman silmän reunassa, niin ei ole enää. Kalan käytöksessä ei ole mitään poikkeavaa. Täytyy seurata tilannetta, josko sillä jotain samanlaista tulee jatkossa.
Itse ostin ne sammakot 10 vuotta sitten, silloin vielä oli olemassa ohut kirjanen 1997 vuodelta kääpiökynsisammakoista, joissa mainittiin että sopivat hyvin seura-akvaarioon kalojen kanssa.
Ja en ole huomannut näinä vuosina mitään estettä, kalat ovat eläneet pitkään ja sammakotkin elää vielä...toivottavasti pitkäänkin

Asiaan, eli tuo valkoinen mikä lie oli Helmirihman silmän reunassa, niin ei ole enää. Kalan käytöksessä ei ole mitään poikkeavaa. Täytyy seurata tilannetta, josko sillä jotain samanlaista tulee jatkossa.
Tuota voidaan tietysti spekuloida vaikka kuinka. Akvaariohan ei ole koskaan riittävän iso kaloille ollakseen palanen jotain luontoa.mustaneon kirjoitti:Hmm.. Levikset kylläkin tarvii pitemmän altaan, ne tykkää ottaa pikku spurtteja.Vaikka kala pysyisikin hengissä ja uisi ei se välttämättä tarkoita sitä että se viihtyy.
Tuossa 120cm altaassa ne mahtuu ottamaan pieniä spurtteja.
Monet isommat altaat kuin tuo 160L eivät ole noin pitkiä.
Jos puhutaan että mulla ois 240L allas, niin se ei varmasti ois liian pieni leviksille kovin monen mielestä. Mutta eroa tuossa olisi leveyssuunnassa 10cm, joka ei sinänsä ole mitään. Pituussuunnassa ei taas olisi eroa yhtään.
Tämä ei kuitenkaan ole syynä Helmirihmakalan silmästä roikkuneeseen valkoiseen hötöön, joka tosiaan hävisi...irtosi vai mitä sit tapahtuikaan.
Levikset ei oo labyrinttikaloja, joten jos keskustelua joku haluaa jatkaa, niin siirtää sen keskustelun tonne nuoliaisiin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Koitappa saada siitä kuva. Hankaileeko kala itseään esim. kasveihin, kiviin? Vesiarvot?
Sammakot eivät todellakaan kuulu samaan altaaseen kalojen kanssa, se mitä vuonna 1997 painettu kirja sanoo ei välttämättä vain pidä paikkaansa. Kirjatieto kun usein vanhentuu vuosien kuluessa kun asioita tutkitaan lisää. Suosittelen tutustumaan Herppiin.
[mielipide]Ja vielä tuohon levis asiaan; 240 litrainenkin 120cm pitkäolisi vielä pieni/lyhyt, itse kyllästyin kuuntelemaan lasien kolinaa 150x50cm pohjapinta-alalla varustetussa 450litraisessa kun 6kpl täysikasvuisia leviksiä intoutui kunnolla kisailemaan. + että mieleeni ei olisi tullut majoittaa niitä missään vaiheessa 150cmx30cm pohjapinta-alalla varustettuun 225litraiseemme, olisi kolissut varmasti huomattavasti enemmän.[/mielipide]
Sammakot eivät todellakaan kuulu samaan altaaseen kalojen kanssa, se mitä vuonna 1997 painettu kirja sanoo ei välttämättä vain pidä paikkaansa. Kirjatieto kun usein vanhentuu vuosien kuluessa kun asioita tutkitaan lisää. Suosittelen tutustumaan Herppiin.
[mielipide]Ja vielä tuohon levis asiaan; 240 litrainenkin 120cm pitkäolisi vielä pieni/lyhyt, itse kyllästyin kuuntelemaan lasien kolinaa 150x50cm pohjapinta-alalla varustetussa 450litraisessa kun 6kpl täysikasvuisia leviksiä intoutui kunnolla kisailemaan. + että mieleeni ei olisi tullut majoittaa niitä missään vaiheessa 150cmx30cm pohjapinta-alalla varustettuun 225litraiseemme, olisi kolissut varmasti huomattavasti enemmän.[/mielipide]
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Oon samaa mieltä kuin crisse_83!crisse_83 kirjoitti:
Jupeko:Akvaariohan ei ole koskaan riittävän iso kaloille ollakseen palanen jotain luontoa.
Eipä niin, mutta ei se (ainakaan mun mielestä) tarkoita sitä että kaloja voisi pitää liian pienessä akvaariossa alle suositusten. Tai, kyllähän niitä VOI pitää, mutta ei se ole kovin miellyttävän näköistä esteettisesti kun iso levis törmäilee laseihin vaikka uisi ja "viihtyisi" muuten. Mistä muuten tiedät että ne viihtyy?
Vaihdetaan 240l kokolasiakvaario isompaan.
Joo...tämä olikin arvattavissa, alkuun meinasin etten edes mainitse tänne, että akvaariossani sammakoita kanssa. Voin sanoa ihan vilpittömästi tutustuttuani jo paljon aiemmin herppinettiin, niitä kirjoituksia lukiessani en tiennyt että itkeäkö vai nauraa. Tästä on aiempaa keskustelua täällä aqua webissa, olen siitä mielipiteeni jo sanonut. Joten ei sen enempää tässä keskustelussa.
Leväbarbini ei ole "alle suositusten" altaassa. Sen verran voin tähän sanoa, että pienempään en niitä laittaisi. Mutta sen mitä ne tuolla rallia ovat välillä vetäneet, niin hyvin mahtuvat kiertämään. Ja ei siitä edelleenkään sen enempää tässä. 8 vuotta ovat akvaariossani asustaneet ja voivat hyvin, virkeitä, eikä koskaan ole ollut sairauksia.
Asiaan, joo olen seurannut tuota rihmakalaa jo joitakin viikkoja...ja tosiaan tuntuu ihan normaalisti käyttäytyvän, ei hankaa mihinkään itseään ja on rauhallinen, sekä syö normaalisti. Säännölliset vedenvaihdot viikottain on suoritettu ja arvot on ihan kunnossa, mikään ei heitä yli rajojen.
Ei kukaan muu ole huomannut vastaavanlaisen valkoisen nöyhtän roikkuvan kalansa silmästä ja selvinnyt, että mikä se voisi olla ?
Leväbarbini ei ole "alle suositusten" altaassa. Sen verran voin tähän sanoa, että pienempään en niitä laittaisi. Mutta sen mitä ne tuolla rallia ovat välillä vetäneet, niin hyvin mahtuvat kiertämään. Ja ei siitä edelleenkään sen enempää tässä. 8 vuotta ovat akvaariossani asustaneet ja voivat hyvin, virkeitä, eikä koskaan ole ollut sairauksia.
Asiaan, joo olen seurannut tuota rihmakalaa jo joitakin viikkoja...ja tosiaan tuntuu ihan normaalisti käyttäytyvän, ei hankaa mihinkään itseään ja on rauhallinen, sekä syö normaalisti. Säännölliset vedenvaihdot viikottain on suoritettu ja arvot on ihan kunnossa, mikään ei heitä yli rajojen.
Ei kukaan muu ole huomannut vastaavanlaisen valkoisen nöyhtän roikkuvan kalansa silmästä ja selvinnyt, että mikä se voisi olla ?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
KLIK
Linkin mato tutunnäköinen? Onko mato siis suoraan silmässä, silmän reunassa vai aivan silmän vieressä?
Linkin mato tutunnäköinen? Onko mato siis suoraan silmässä, silmän reunassa vai aivan silmän vieressä?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Kiitos linkistä, mutta enemmänkin se "minun" "mato" on vaan semmoisen valkoisen 5mm pitkä roskan näköinen, ihan ohut...se ns leijuu vaan ja lähtee silmän reunasta heti. Nyt sitä ei taas näy ollenkaan...crisse_83 kirjoitti:KLIK
Ilmeisesti tarttee vaan katsella, et ainako sillä kalalla se joku kumma roska, vai mikä lie on aina samassa kohtaa silmässä ja välillä ei oo ollenkaan.
Tuolla ne kaikki syövät tyytyväisinä ja pirteinä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Sanonko..? En.. Sanon.. E-en.. Äsh, sanon kuitenkin:
Kiva, kun keskustelut rönsyilee..
Levikset on sitten nuoliaisia..?jupeko kirjoitti:Levikset ei oo labyrinttikaloja, joten jos keskustelua joku haluaa jatkaa, niin siirtää sen keskustelun tonne nuoliaisiin.

Kiva, kun keskustelut rönsyilee..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Kannattaa seurailla sitä rihmiksen silmää, että onko mahdollisesti jokin loinen vai mitä. Käy myös lueskelemassa esim. tuolta hoito ja kalataudit-osiosta jos löytyisi apua.
Ja nyt täytyy myös "avautua", että on se vähän ihme juttu että jos täällä kysellään kalojen terveyden tilasta tai ylipäänsä muistakin akvaarioasioista jotain ja "erehdytään" kertomaan myös muita seikkoja omasta altaasta, kuten altaan koosta, muusta kalastosta yms., niin heti ollaan arvostelemassa että "onpas ne levikset nyt liian pienessä altaassa" tms., ja jää tavallaan se itse asia selvittämättä! Ymmärrän kyllä että täällä on erittäin eläinrakkaita ihmisiä foorumilla, itsekin olen sellainen ja onhan ne leväbarbit toki isoiksi kasvavia vonkaleita, ja jupekokin sen varmasti tietää, mutta annetaan kuitenkin kaikkien kukkien kukkia, jookos, eikä oteta sitä hernettä heti neppariin
Ja nyt täytyy myös "avautua", että on se vähän ihme juttu että jos täällä kysellään kalojen terveyden tilasta tai ylipäänsä muistakin akvaarioasioista jotain ja "erehdytään" kertomaan myös muita seikkoja omasta altaasta, kuten altaan koosta, muusta kalastosta yms., niin heti ollaan arvostelemassa että "onpas ne levikset nyt liian pienessä altaassa" tms., ja jää tavallaan se itse asia selvittämättä! Ymmärrän kyllä että täällä on erittäin eläinrakkaita ihmisiä foorumilla, itsekin olen sellainen ja onhan ne leväbarbit toki isoiksi kasvavia vonkaleita, ja jupekokin sen varmasti tietää, mutta annetaan kuitenkin kaikkien kukkien kukkia, jookos, eikä oteta sitä hernettä heti neppariin

Juurikin näin mitä Tindin sanoi...että koitetaan pysyä aiheessa 
Mulla on levikset olleet monta vuotta jo, joten tiijän kyllä että eivät ihan pieniä ole
Akvaarion kuvia voi katsella "kuukauden allas, kesä2006" ja se 160L allas on mun.
Jees...aiheeseen
...ei oo nyt pitkään aikaan näkynyt silmässä mitään...et en tie mikä ihme se oikeen oli..ku näytti ihan joltain nahanriekaleelta joka välillä näkyi ja välillä häipyi. Mutta nyt en oo nähny taas koko juttua aikoihin.

Mulla on levikset olleet monta vuotta jo, joten tiijän kyllä että eivät ihan pieniä ole

Jees...aiheeseen