Leopardimonniset eivät osaa olla kolmestaan?
Valvoja: Moderaattorit
Leopardimonniset eivät osaa olla kolmestaan?
Eli minulla on 68l akva ja siinä 3 leopardimonnista, 10 neontetran parvi ja yksi taistonaaras.
Tiedän että monnisilla pitäisi olla vähintään 5 parvi, mutta mistään en ole löytänyt niin montaa lisää että tulisi parvi (aina on yksi tai ei ollenkaan) akvaarioliikkeestä siis puhun.^
Sitten siihen asiaan. Olen seurannut, että nuo leopardimonniset eivät oikein osaa olla kolmestaan, aina joku on yksin ja kaksi muuta puuhailevat kahdestaan. Yksin jäänyt ei siis aina ole sama, aina välillä se on "vanha" monnini ja välillä se on toinen "uusista".
Olen siis miettinyt että pitäisikö olla parillinen määrä monneja, eli 4 tai 6?
Tuo akvani ei ole mistään suurimmasta päästä ja mahtuisiko sinne pohjalle edes neljää, viittä tai kuutta leopardimonnista?
Tiedän että monnisilla pitäisi olla vähintään 5 parvi, mutta mistään en ole löytänyt niin montaa lisää että tulisi parvi (aina on yksi tai ei ollenkaan) akvaarioliikkeestä siis puhun.^
Sitten siihen asiaan. Olen seurannut, että nuo leopardimonniset eivät oikein osaa olla kolmestaan, aina joku on yksin ja kaksi muuta puuhailevat kahdestaan. Yksin jäänyt ei siis aina ole sama, aina välillä se on "vanha" monnini ja välillä se on toinen "uusista".
Olen siis miettinyt että pitäisikö olla parillinen määrä monneja, eli 4 tai 6?
Tuo akvani ei ole mistään suurimmasta päästä ja mahtuisiko sinne pohjalle edes neljää, viittä tai kuutta leopardimonnista?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itseasiassa se 6 yksilöä on parven minimi ja sen verran nuo kaipaisivat. Ehkä liikkuva pari ovat naaras ja koiras, ja yksinäinen kaveri sitten kolmas pyörä? Paha sanoa. Meillä eri lajot hyysäävät keskenään vailla rasismin häivää (pantterit, kuparit, safiirit). Onhan pohjamateriaali hiekkaa eikä soraa?
Löytämisongelma ratkeaa varmasti kun paljastat asuinpaikkakuntasi, esim. Kouvolassa näitä olisi tarjolla koko parvellinen.
Löytämisongelma ratkeaa varmasti kun paljastat asuinpaikkakuntasi, esim. Kouvolassa näitä olisi tarjolla koko parvellinen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pohja materiaali on itse asiassa sora..
Akvaario liikkeestä kysyttiin, että pitäisikö vaihtaa hiekaksi (olen itsekkin ajatellut että monnit pitäisivät enemmän hiekasta) mutta siellä sanottiin että ei tarvitse vaihtaa.
Onkohan kyseessä ollut joku aloitteleva myyjä vai olisiko parempi hiekaksi vaihtaa?
Akvaario liikkeestä kysyttiin, että pitäisikö vaihtaa hiekaksi (olen itsekkin ajatellut että monnit pitäisivät enemmän hiekasta) mutta siellä sanottiin että ei tarvitse vaihtaa.
Onkohan kyseessä ollut joku aloitteleva myyjä vai olisiko parempi hiekaksi vaihtaa?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Kyseessä on ollut ihminen joka ei välttämättä ole erikoistunut/omaa kokemusta juuri corydoraksista tai ei vain tiedä kaikesta kaikkea
. Kun on kerran nähnyt monniset puuhastelemassa hiekassa niin ei niitä enää soraan laittaisi. Vaihda siis vaan.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
- Advanced Member
Meillä ainakin 6 monnista käyttäytyy kuten parvi, alle sen kun mennään alkaa möllötys ja piilottelu. 7 tai 8 on sitten vaan isompi parvi!
Tuo parven minimikoko vaihtelee tietenkin lajin mukaan. Varsinaista lähdeluetteloahan minulla ei ole siitä, kuka tuon on päättänyt.
Eli kyllä nuita leopardejakin ainakin sen kuusi saisi olla.

Tuo parven minimikoko vaihtelee tietenkin lajin mukaan. Varsinaista lähdeluetteloahan minulla ei ole siitä, kuka tuon on päättänyt.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli kyllä nuita leopardejakin ainakin sen kuusi saisi olla.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: hmm
Taitaa tuo 6 olla ihan minimimääriä siihen, että suht todennäköisesti parveen osuu molempia sukupuolia, ja sitä(kin) kautta eläinten käyttäytyminen voi olla luonnonmukaisempaa.frank kirjoitti:Mietinpä mistä lähtien , tai ken on keksinyt että juuri 6 kappaletta on parvi? Hyvä luku sinänsä, mutta miksei 7 tai 8?
Jos itseltäni kysytään, niin onhan enempi toki parempi kuin kuusi, ja Coryja saa mieluusti olla parvessa yli 10. Isossa altaassa 6 ei oikein riitäkään parveksi, koska kalat levittäytyvät niin laajalle, etteivät näe toisiaan. Omat monniseni (Perun vihreät) eivät ole sieltä rohkeimmasta päästä monnisia muutenkaan. Pohjan pinta-ala kuitenkin toimii rajoittavana tekijänä pienessä altaassa, ja suotavaa olisikin valita vain pieniä lajeja pieneen altaaseen, niin että mahtuu kunnon parvi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei