Miten kiekot kotiutetaan?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piuku
Member
Member

Miten kiekot kotiutetaan?

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Olen perustamassa 500-litraista kiekkoallasta ja kysyisin seuraavaa asiaa:miten kiekot kotiutetaan uuteen altaaseen,samalla tavalla kuin "tavalliset" akvaariokalat vai onko näillä omat jipponsa?Olen yrittänyt etsiä vastausta viestiketjuista,mutta turhaan tai sitten en vain ole osanut etsiä oikeista paikoista :roll: Tarkoitus olisi hommata 8-10 yksilön parvi.Sellaista mietin myöskin että jos nyt löydän esim. 5 sopivaa kiekkoa kerralla liikkeestä(olen tutkaillut kivoja värimuunnoksia,tuskin löytyvät kaikki kerralla samasta paikasta,vaikka eihän sitäkään tiedä),saan ne toivon mukaan onnistuneesti kotiutumaan ja sitten bongaan myöhemmin muualta parveen täydennystä,mites näiden uusien yksilöiden kotiutus parven jatkoksi tapahtuu?AleXin kiekkosivuilla puhuttiin esim Protozinin lisäämisestä parina kotiutuksen jälkeisenä päivänä,onko kokemuksia sellaisesta,onko tarpeen?
Olikohan tämä nyt tarpeeksi sekavasti kysytty,toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa... :)
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Kiekkokalojen kotiutus tapahtuu ihan samallalailla ku minkä muunkin tahansa kalan. Karanteenin kautta kannattaa uudet kalat kotiuttaa. Tietty kun ekaa satsia tuot ja jos ns. pääallas on vielä tyhjä muista asukeista, voit mielestäni laittaa kalat suoraan sinne.

Itse en ole laittanut mitään lääkettä altaaseen, vedenparannus ainetta ainostaan, jotta vähentäisin kalojen stressiä. Sitäkään en muuten yleensä käytä.

Onnea uusille kiekoillesi !
Piuku
Member
Member

Mitä vedenparannusainetta tarkoitat?Entä se karanteeni,sitä varten tarvitaan kai erillinen allas ja sellaista minulla ei ole? :(Altaaseen tulee kaksi Eheimin ulkosuodatinta(2329 ja 2028) ja yksi sisäsuodatin(Eheim 2252),miten sijoittaisin sisäsuodattimen sekä ulkopönttöjen suihku-ja imuputket ettei virtaus ole vääränlainen kiekoille? Kiitos onnentoivotuksista,onnea tässä tullaan varmasti tarvitsemaan :)
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Minulla on ihan Tetran AquaSafea, en varmaan edes ole muistanut joka kerta sitä laittaa vaikka olen kotiuttanut kaloja. Oulussa on sen verran hyvä vesi, että hanasta vaan suoraan altaaseen.

Karanteeni tarkoittaa nimenomaan sitä, että uusia kaloja pidetään alkuun erillään omassa altaassa eli toisen altaan siihen hommaan kyllä tarttee. Jos "nakkaat" uudet kalat suoraan ns. pääaltaaseen missä sinulla on jo muita asukkeja - otat riskin siitä, että jos uusilla tulokkailla onkin jokin tauti niin koko kalastosi saattaa sairastua. Kiekot ku on arvokkaita kaloja, mutta jokainen tietty toimii miten parhaaksi näkee.

Täytyy tässä yhteydessä kyllä tunnustaa, että toisinaan itsekkin kyllä luistan karanteenauksesta. Viimeksi taisi altaaseen tulla uusi pleko ja kippasin sen suoraan kiekkojen sekaan. Mutta riskinhän tässä touhussa itse ottaa ja itseään saa syyttää jos jotain ikävää sattuu.

Niin ja tuosta suodattimien virtauden säädöstä. Kiekothan eivät juuri virtauksista pidä, joten itse olen melko pintaan ne suunnannut. Kiekot uiskentelee nimittäin paljon keskivedessä vain ruokaa tulevat pinnalta hakemaan.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Karanteenin kautta kyllä kannattaa käyttää. Se kuinka pitkään niitä siellä pidät onkin eri juttu. Jotkut sanovat että 6 viikkoa on ok.
Tauti voi olla myös jo altaassa olevilla kaloilla eikä pelkästään uusilla tulokkailla. Sen takia kannattaa "rokottaa" karanteenia ottamalla pieniä määriä vettä pää-altaasta. Tätä ei toki kannata tehdä heti vaan vasta esim. 1 viikon päästä.
Kalat kun ovat immuuneja erilaisille loisille(niitä on jokaisella) ja nyt kun sekoitat kaloja niin bakteerit siirtyvät ja uudet, tai vanhat kalat saavat uusia pöpöjä toisistaan. Jos tauti puhkeaa kalan ollessa karanteenissa, kauppias on velvollinen tekemään asialle jotain.
Perusasiat selviävät täältä: http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php
Meillä ei ilman karanteenia tulla( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=74934 )
Kyllä se kirpaisee jos vaikka 10 kiekkoa tipahtaa malttamattomuuden vuoksi.
Onnea kiekkoiluun ja ehkä hieman hyvää tuuriakin tarvitaan... :)
MISAKAN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MISAKAN »

Kiitokset Jorg linkeistä! en nimittäin millään muistanut, mistä olin tuosta karanteenauksesta lukenut aiemmin. Ihan ohjeen mukaisesti tässä on kuitenkin tullut toimittua.
Piuku
Member
Member

Eli siis joko ostan koko parven kerralla tai sitten on edessä karanteenialtaan hankinta.Tässä alkaa kyllä suorastaan pelottamaan kiekkojen hankinta kun koko ajan tupsahtelee lisää miettimisen aihetta,miten ihmeessä mä tän kaiken osaan tehdä oikein 8O Ymmärsinkö nyt oikein ton jarvij:n jutun karanteenialtaista että se pidetään ekat päivät ilman suodatusta?Entä minkä kokoinen sen kiekkojen karanteenialtaan pitää olla?Mikä sen suolanlisäysjuttu oli jonka yhdestä ketjusta luin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”