Keltakääpiöahvenen opal ja pantanal-muodoista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Keltakääpiöahvenen opal ja pantanal-muodoista

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Eli olen kuullut keltakääpiöahvenia (apistogramma borellii) olisi kahta eri "värimuotoa". Omien päätelmieni mukaan opal tarkoittaisi sinistä/sinertävämpää muotoa ja pantanal taas keltaista/kellertävämpää. Olenko oikeassa?
Voinko ottaa esim. sinisen (opal) koiraan ja keltaisen (pantanal) naaraan? Haittaako naarasta/urosta jos se on eri "värimuodon" kanssa? Vai onko sillä väliä?
Onko molempia (opal ja pantanal) värejä myynnissä? Vai onko toista väriä myynnissä useammin? :roll:
Kuvista päätellen naaras on huomattavasti keltaisemman värinen, jos se on pantanal ja koiras taas värikkäämpi jos se on opal. Olenko ihan hakoteillä? :roll: Olen nimittäin ajatellut ottavani pantanal-naaraan ja opal-uroksen. [;)] Jos molempia on siis myynnissä! :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
masi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masi »

Kyllä, borelliitä on kahta eri värimuotoa. Näitä muotoja nimitetään ainakin Dwarf Chichlids kirjassa ihan vain siniseksi (blue colour-variety) ja keltaiseksi (yellow variety) muodoiksi, tosin olen jossakin nähnyt tuota "opal" nimitystä myös käytettävän tästä sinisestä muodosta. No jokatapauksessa, sinisen muodon uros on aikalailla kauttaaltaan sinertävä, päässä on joitakin punertavia länttejä. Keltaisen muodon ukolla taas on pää ja etuvatsan alue keltainen ja takaruumis sininen. Naaraiden värityksien eroista en ole varma mutta tuntuma on ettei niissä paljon ole eroa. Minulla on ollut kumpaakin muotoa ukko, naaraista en siis osaa sanoa enkä siitä mitä muotoa tulee poikasista jos nämä eri muodot lisääntyvät keskenään. Kummankin muodon uros on hyvän näköinen jokatapauksessa ;)
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Keltakääpiöahvenen opal ja pantanal-muodoista

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Onko jollain tietoa, että löytyykö tota opal -värimuotoa myös luonnosta, vai onko jalostuksen tulosta ja millaisen? Vähän koetin googlettaa tietoa ulkomaisilta sivuilta, mutta en oikein löytänyt asiasta luotettavan oloista tietoa.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”