Voiko kaloja jo laittaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Voiko kaloja jo laittaa?

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Akvaarioon olisi tulossa kolme platynpoikasta, jotka ovat kaikki kaksikuukautta vanhoja, mutta seran nitriittitesti näytti 0,3mg/l. Voiko altaaseen jo laittaa kaloja, vai pitääkö odottaa vielä? Allas on 106L ja asukkaita ei vielä ole kuin lahjoittamani kierteinen Moppi. se on asunut sielä kolme-neljä päivää.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Kauan tuo allas on ollut pystyssä? Ja oletko seurannut onko nitriitti nyt nousussa vai laskussa? Eikös nitriitin pitäis olla 0 et kalat voipi laittaa. Jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä.
Mistä näistä tietää..
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kuinka olet kypsyttänyt?
96l+38l+20l
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mikkor kirjoitti:Kauan tuo allas on ollut pystyssä? Ja oletko seurannut onko nitriitti nyt nousussa vai laskussa? Eikös nitriitin pitäis olla 0 et kalat voipi laittaa. Jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä.
Siinä on oikeita kysymyksiä kysyjälle juu. Siitä että nitriitti on nolla, ei voi yksistään päätellä kypsyyden tilaa. Lisäksi, vedenvaihdot muuttavat nitriittipitoisuutta.

Tässä ohjeita kypsyttämiseen: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80014 Kalojen kanssa pitäisi vedenvaihdoin ja ruokintaa säätelemällä huolehtia nitriitin riittävän alhaisesta pitoisuudesta. Bakteeriymppi auttaa asiaa, esimerkiksi multaymppi.
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Allas on kaverini allas ja hän on sinne lisännyt seran nitriveciä. Ja allas on kypsynyt viime lauantaista asti. Mutta itselläni oma poikasaltaani (53L) kypsyi vain yhdenpäivän, koska uudet poikaset syntyi ja ne oli pakko laittaa uuten altaaseen, hyvin ne ovat kasvaneet siellä.
111na
Elite Member
Elite Member

Vaikea sanoa näillä tiedoin onko lainkaan järkevää laittaa kaloja vielä. Tosin kyllähän kalojen kanssa kypsyy, mutta nitriitistä on huolehdittava. Kunnollinen bakteeriymppi sinne on hyvä laittaa teki niin tai näin. Lue nuo ohjeet edellä linkistä.

Nitrivecistä olin eilen huomaavinani newssien puolella, että Sarakonnun Liisa on siinä käsityksessä että se jotenkin poistaisi nitriittiä vedestä. Se oli hyvin hämmentävä huomio, sillä eikö kyseessä ole vain "vanhakantainen" pullotettu bakteerivalmiste.. (?). Laitoin sinne viitteen tänne nyt.
SeijaKK
Member
Member

Re: Voiko kaloja jo laittaa?

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Seeprapleko kirjoitti:..seran nitriittitesti näytti 0,3mg/l. Voiko altaaseen jo laittaa kaloja, vai pitääkö odottaa vielä? Allas on 106L ja asukkaita ei vielä ole kuin lahjoittamani kierteinen Moppi. se on asunut sielä kolme-neljä päivää.
Seran NO2-testissähän on se mittataulukko NO2-N <0,1mg/l ja samassa värissä oltaessa NO2 < 0,3 mg/l. Suomennettuna "hyvä, moitteetonta".

Ja sitten on se seuraava värikohta, jossa NO2-N onkin sen 0,3mg/l ja NO2 on sitten 0,9mg/l ja tämähän on "vielä moitteetonta".

Eli tarkoitatko nyt tuota ensimmäistä (jonka alapuolelle et testitulosta tällä aineella testaten saa vaikka päälläsi seisoisit [;)] ) vaiko tuota toista arvoa ?

Minä olen vanhanaikainen ja luotan käytetyn altaan sisäsuodattimen ja niistä otettujen kasvien sekä soran voimaan ja lisäilen kaloja aika nopeasti uuteen altaaseen.

Toki tarkkailen tippatestillä kun sellainen kerran nykyään on olemassa ja käytössä, mutta en saa mitään nousu-lukemia aikaiseksi. Jos nousisi edes tuohon "vielä moitteetonta" niin ottaisin askeleen taaksepäin ja tarkistaisin sitten onko minulla oikeasti kiire vaiko ei.
111na
Elite Member
Elite Member

SeijaKK kirjoitti:Minä olen vanhanaikainen ja luotan käytetyn altaan sisäsuodattimen ja niistä otettujen kasvien sekä soran voimaan ja lisäilen kaloja aika nopeasti uuteen altaaseen.
Eipä tuossa ole yhtään mitään vanhanaikaista. Erillinen kalaton kypsytys on turhaa jos kypsyyttä voidaan siirtää toimivasta akvaariosta uuteen tarpeeksi.

Nuo Seran ohjeet ovat arvelluttavat. 0,3-0,5mg/l nitriittiä on vedenvaihdon turvarajana paljon asiallisempi, mutta siinäkin pitoisuudessa voi tulla oireita monille kaloille varsinkin tilanteen pitempään jatkuessa.
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

SeijaKK kirjoitti:
Seeprapleko kirjoitti:..seran nitriittitesti näytti 0,3mg/l. Voiko altaaseen jo laittaa kaloja, vai pitääkö odottaa vielä? Allas on 106L ja asukkaita ei vielä ole kuin lahjoittamani kierteinen Moppi. se on asunut sielä kolme-neljä päivää.
Seran NO2-testissähän on se mittataulukko NO2-N <0,1mg/l ja samassa värissä oltaessa NO2 < 0,3 mg/l. Suomennettuna "hyvä, moitteetonta".

Ja sitten on se seuraava värikohta, jossa NO2-N onkin sen 0,3mg/l ja NO2 on sitten 0,9mg/l ja tämähän on "vielä moitteetonta".

Eli tarkoitatko nyt tuota ensimmäistä (jonka alapuolelle et testitulosta tällä aineella testaten saa vaikka päälläsi seisoisit [;)] ) vaiko tuota toista arvoa ?

Minä olen vanhanaikainen ja luotan käytetyn altaan sisäsuodattimen ja niistä otettujen kasvien sekä soran voimaan ja lisäilen kaloja aika nopeasti uuteen altaaseen.

Toki tarkkailen tippatestillä kun sellainen kerran nykyään on olemassa ja käytössä, mutta en saa mitään nousu-lukemia aikaiseksi. Jos nousisi edes tuohon "vielä moitteetonta" niin ottaisin askeleen taaksepäin ja tarkistaisin sitten onko minulla oikeasti kiire vaiko ei.
Juu tarkoitin tuota että NO2-N on 0,3mg/l ja NO2 on 0,9mg/l. Eli siis kaloja voi laittaa altaaseen vai?
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Eikun siis minä henkilökohtaisesti jättäisin vielä tuossa vaiheessa kalojen lisäyksen tekemättä. Ottaisin siis askeleen taaksepäin ja vaihtaisin vettä ja tarkistaisin samalla olisiko jostain saatavilla ymppiä. (kukkapurkit yms.)

Tai niin arveleisin tekeväni, en ole vielä saanut nousua noihin arvoihin saakka tapahtumaan kun on ollut näitä käyttö-suodattimia aina tarjolla omista altaista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”