Mitä materiaaleja kannattaa käyttää

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
samikles
Starting Member
Starting Member

Mitä materiaaleja kannattaa käyttää

Viesti Kirjoittaja samikles »

Tarkoitukseni on rakentaa "paksu ja ontto seinä" ja sen sisään toimiva merivesi systeemi. Mitsä materiaaleista kannattaisi ns. seinä rakentaa. itse olen ajatellut filmivanerin sopivan tähän käyttöön onko kokemuksia? Gyprokista ei varmaankaan kannata lähteä rakentelemaan...
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Meriallas vaatii reilusti valoa, joka taas tuottaa reilusti lämpöä, joka aiheuttaa reilusti haihtumista. Kosteutta tulee siis olemaan paljon, ja ylimääräistä lämpöä. Altaan päälle tuleva rakenne kannattaa maalata sopivalla kosteuden sulkevalla muovimaalilla umpeen kaikilta sisäpinnoiltaan ja lisäksi huolehtia, että lamppujen puskema lämpö pääsee haihtumaan jonnekin eli ilmanvaihto täytyy olla.

Vesivaneri on ainakin hyvää, mutta jos saat Gyprocin tms. vain suojattua huokuvalta kosteudelta niin ei se välttämättä huono ratkaisu ole.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
raa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA 007

Viesti Kirjoittaja raa »

Itselläni on allas siporex-seinän sisällä eli allas kodinhoitohuoneessa ja näkymät olohuoneeseen. Tällä ratkaisulla allas on saatu vesieristettyyn tilaan.

Siporexin hyviä puolia on materiaalin hengittävyys (= ei kosteusongelmia) ja helppo työstettävyys ml. muotoilu. Huonona puolena on pinnan tasoitetyöt (ammattitaito).
samikles
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja samikles »

Haihtuminen aiheuttaa yläosan sisäseinissä varmaankin vesipisaroiden valumisia eli nämä pitäisi saada ohjattua takaisin altaaseen eikä lasien ja seinärakenteiden väliin... Ilmastointi reiät tulee tehdä asuintilojen puolelle, kuinka paljon allas ~600 litraa kosteuttaa huoneilmaa? Kesällä ikkunoiden ollessa auki, ei ongelma mutta kehkeytyykö kosteudesta talvella ongelma, ikkunat hurtuu yms. yms.??
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Itselläni on 800 litrainen meriallas jossa on umpinainen katto altaan päällä. Vettä haihtuu luokkaa 15 litraa vuorokaudessa eikä siitä tippaakaan tiivisty katon sisäpuolelle koska puhaltimet painavat ilmaa katon sisään ja sinne syntyy ylipaine ja kostea ilma purkautuu huonetilaan.

Talossa on koneellinen ilmastointi eikä kosteus ole koskaan tiivistynyt ikkunoihin - ei kesällä eikä talvella. Kosteusprosentti on tällä hetkellä 70% ja ulkona on vesisade. Talvella kosteusprosentti pyörii 50% paikkeilla.

On kuitenkin muistettava, että ilmanvaihto on hyvin asuntokohtaista.
Mantis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Mulla myös 950l merivesisysteemi, jossa kattoon asti ylettyvä "koppa" päällä ja valoja kopassa vähän yli 1000w. Ilma kopassa on lämmintä, mutta kopan yhteen seinään laitettu ilmanpoistoaukko tuulettimella on pitänyt ilman niin hyvin liikkeellä, ettei mitään ongelmaa ole ainakaan vielä kosteuden kanssa ilmennyt. Toinen puoli kopasta on minulla ek-gyprocia, eikä ainakaan tunnu tippaakaan kostealta. Mitään muita takuita mulla ei sen kestävyydestä kuitenkaan ole kuin 6kk käyttöä ilman ongelmia.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Tee muovista niin ei tarvi leikkiä maalien ym. pinnotteiden kanssa. Kestää kosteutta,vettä,ym. mutta suoran lämpösäteilyn pääsy levyn pintaankannattaa estää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”