Olen perustamassa 100l akvaariota, ja mitä enemmän olen kypsytyksestä lukenut, sitä enemmän on pää pyörällä. Eli voisko joku ystävällisesti selittää mulle niin yksinkertaisesti kun voi, että mitä nyt seuraavaksi?
Nyt on siis akvaariossa pesty hiekka, muutama kivi ja vesi. Suodatin (käytetty, eli tuleeko sitä jonkinlaista bakteerikantaa?) on paikallaan, muttei päällä vielä. Mitäs sitten? voiko kasvit hommata jo, vai pitääkö ennen niitäkin kypsyttää? No miten kypsytän? Mitä aineita sinne pitää lotrata? Mikä on ymppi??? Entä ammoniakki, mistä saa ja miksi sitä pitää laittaa, ja onko ihan välttämätöntä? On niin tyhmä olo, kun kuvittelin osaavani yhden akvaarion laittaa, mutta eipä olekkaan niin yksinkertaista. Mulla aikanaan ollut akvaario hoidossa, mutta siinä kun oli kaikki valmiina niin ei tarvinut kypsytellä tms.
Vääntäkää mulle rautalangasta!
Valvoja: Moderaattorit
En oo mäkään mikään ammattilainen mutta mulla ainakin alko allas toimimaan ihan moitteettomasti kun laitoin käytetyn suodattimen, kannon ja pari kiveä ja niitä semmosia bakteeri tabletteja missä on valmiiksi kaikki tarvittava. sitte vaan laitoin suodattimen käyntiin ja vähän ruokaa sinne että ne bakteerit lisääntyy ja sitte odottelin. kasvit voi kai perjaatteessa laittaa aika alussa mutta mä laitoin vasta pari päivää ennen ku ostin ekat kalat.
Allas kypsy n. 2 viikkoa.

Allas kypsy n. 2 viikkoa.

Kysy sen jälkeen uudestaan, kun olet lukenut tuon: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=80014 Jos se on tuttu, lue uudestaan. Mikä jää epäselväksi?
Se lienee kohtuullinen tai jopa hyvä ymppi, mikäli ei ole paljoa kuivannut välillä tai seissyt liikkumattomassa ja hapettomassa vedessä. Multaa lisäksi ei oikeastaan kannata olla laittamatta kuitenkaan.joannak kirjoitti:Suodatin (käytetty, eli tuleeko sitä jonkinlaista bakteerikantaa?) on paikallaan, muttei päällä vielä.
On se erittäin yksinkertaista, mutta toisinaan ennenkuin typenkierron ja typpibakteerien merkityksen siihen tajuaa, uudet termit ja sekavat selostukset vain hämäävät.joannak kirjoitti: On niin tyhmä olo, kun kuvittelin osaavani yhden akvaarion laittaa, mutta eipä olekkaan niin yksinkertaista.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
No jos tuolle Bactozym-tabletti-linjalle lähdet, niin ainakin 3 viikkoa on odotusta edessä aivan niin kuin ammoniakkikypsytyksessäkin, vähintään.
Monikaan täällä ei pidä noita bakteerivalmisteita minään, mutta itse kypsytin altaan ilman nitriittiä juuri tuolla Bactozymillä; paketin annostusohjeen mukaisesti mutta tabletteja altaaseen 3 vrk:n välein. Kaloilla ei tosin ole mitään asiaa altaaseen ennen kuin 3-4 viikon päästä vaikka paketin kyljessä toisin väitetään, ja senkin jälkeen pitää välttää rajua kuormitusta eli ei kaikkia kaloja kerralla.
Jos vanha suodattimesi on ollut kuivilla tai pitkän aikaa suljettuna, ei siellä terveellistä bakteerikantaa enää ole.
Kasveja voi laittaa, mutta koska tuota odottelua ennen kalojen tuontia on joka tapauksessa se väh. kolmisen viikkoa edessä, on turha pitää valoja päällä. Saattaa aiheuttaa vain turhan leväinvaasion. Sinuna ostaisin kasvit vasta vähän ennen kalojen tuontia ja pitäisin valot kiinni kypsyttelyn ajan. Tämä on tietysti makuasia.
Monikaan täällä ei pidä noita bakteerivalmisteita minään, mutta itse kypsytin altaan ilman nitriittiä juuri tuolla Bactozymillä; paketin annostusohjeen mukaisesti mutta tabletteja altaaseen 3 vrk:n välein. Kaloilla ei tosin ole mitään asiaa altaaseen ennen kuin 3-4 viikon päästä vaikka paketin kyljessä toisin väitetään, ja senkin jälkeen pitää välttää rajua kuormitusta eli ei kaikkia kaloja kerralla.
Jos vanha suodattimesi on ollut kuivilla tai pitkän aikaa suljettuna, ei siellä terveellistä bakteerikantaa enää ole.
Kasveja voi laittaa, mutta koska tuota odottelua ennen kalojen tuontia on joka tapauksessa se väh. kolmisen viikkoa edessä, on turha pitää valoja päällä. Saattaa aiheuttaa vain turhan leväinvaasion. Sinuna ostaisin kasvit vasta vähän ennen kalojen tuontia ja pitäisin valot kiinni kypsyttelyn ajan. Tämä on tietysti makuasia.
Testasitko kypsyyden ammoniakilla - jos et, mistä tiesit että allas on kypsä?Fisuliina kirjoitti: Monikaan täällä ei pidä noita bakteerivalmisteita minään, mutta itse kypsytin altaan ilman nitriittiä juuri tuolla Bactozymillä; paketin annostusohjeen mukaisesti mutta tabletteja altaaseen 3 vrk:n välein.
(Kysymys ei ole kettuilua, tahtoo vaan käsittää.)