Lisää ongelmia

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Lisää ongelmia

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Tähän laitoin jo aloittamani keskustelun muta ehkä helpommin aisan löytää täältä hoito, ongelmat ja kalataudit osiosta.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=

Mutta siis nyt....Lasitetrat ovat kyseessä. Kahdelta niistä puuttuu pala vatsan alta. Se kohta josta pala puuttuu on reunoiltaan sileä ei sellainen pepäisty tai puraistu. Yhdellä niistä on leuan ja vatsan välissä vaalea pallukka joka on siis kalan sisällä ja kuultaa sieltä läpi kummallekkin puolelle. Isokokoinen kalaan nähden. Toisella tälläinen vaalea läntti pallukka on pyrstössä ja se myös kuultaa kalan takaosan sisältä.

Tietääkö kukaan mitä mun akvassa on tapahtunut kun kaikilla melkein alkaa olla joku vikana. Onko niiden uusien kuparitetrojen mukana tullut joku karmea tauti?

Lääkettä en vielä ole mitään ostanut mutta nyt varmaan on aika hankkia jotain kun ensin kuparitetroissa on vikaa ja nyt vikaa on tullut lasitetroihin.

Ei kai tälläinen palan puuttuminen viittaa reikätautiin tai valereikätautiin? Reikätaudista kerkesin jo lueskella ja erillaista jälkeä tekee kun nyt kaloillani on mutta tuli vaan mieleen.

Tää on ihan uskomatonta, kaikki akvan kanssa on menny hyvin ja nyt tulee takapakkia oikein kunnolla. Olipa tyhmää iloita kauniista kaloista ja muutenkin ihanasta akvasta.

Lueskelin kalasairauksien listaa oireista mutta mikään ei vastaa lasitetroilla olevaa kuvausta. Se pallukka leuan ja vatsan välissä on sen näköinen jos sitä rapsuttaisi niin se voisi puhjeta kuin finni esimerkiksi.

Osaisiko kukaan sanoa ostanko jotain lääkettä vai onko taälläinen ihan normaalia ja paranee itestään. Onko bakteeri lääke hyvää vai joku muu? En osaa ite sanoa onko bakteeri tulehdust vai loisia vai mikä tälläisen aiheuttaa.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
marjo77
Member
Member

Myöhään yöhön kaikenmaailman sivujen selaamiseen jälkee tulin siihen tulokseen että kyseessä on joku isäloinen nyt meillä. kipaisin aamulla ostaan parasite clear poretapuja ja hoito alkaa .

Paljonkohan mä laitan niitä akvaan porisemaan kun ohjeessa on että 1 tapletti 40l vettä ja mulla on juwel rio 180. Eli sitä vettä pitäisi mennä sinne se 180l mutta onhan sorat ja muut niin laitanko 4½ vai 4 poretaplettia ettei tule liikaa ?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Ei kuullosta loiselta. Kalatubilta ehkä???
Minä juon nyt kahvia!
marjo77
Member
Member

Ai jaa.....No voi perkule. [}:)] [}:)] [}:)] No, onko siitä haittaa jos lääkitsen kalani nyt tuolla lois yms. mato häätöaineella? Ja miten ton annostuksen kanssa? Ja miten kun sitä laitetaan kolme kertaa 48tunnin välein ja ennen annostusta vauhdetaan vettä 20% niin laitetaanko koko annon uusiksi vai vaan sen 20% tilalle mitä vaihdetaan vettä? Oon ihan pihalla nyt koko hommasta.
marjo77
Member
Member

Nyt olisi apunne todella tarpeen. Tilanne akvassa on mennyt nyt siihen että kaksi lasitetraa ovat muuttuneet täysin valkoisiksi ja kuolleet samoin yksi lasimonni. Mitä voi tehdä että loput kalat säilyvät elävinä!

Auttakaa ihan oikeesti mua kun ite en osaa tehdä enää mitään... :cry:
marjo77
Member
Member

Loislääke ei auta...Aletaan kokeilemaan bakteerilääkettä. Soittelin faunaan ja siellä ole omistaja erittäin asian tunteva ja sain mahtavaa palvelua! Bakulääkkeet saan ilmaiseksi ja jos kyseessä on se kamala kalatubi jota hän uskalsi epäillä varovasti jos bakteerilääke ei auta niin sitten on vaan alettava rakentaan uusi kalasto jossain vaiheessa. Muisti myös erittäin asiantuntevasti opastaa varovaisuudesta kalatubi altaan hoidosta minua.

No kokeillaan uutta lääkettä miten toimii ja jos ei auta niin kalakanta menee uusiksi. Milloinkas tälläisessä tapauksessa sitten on turvallisinta alkaa uudet kalat hankkimaan? Mä jo harmittelen etukäteen kaikkea kauheeta tapahtuvan...
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

marjo77 kirjoitti:Bakulääkkeet saan ilmaiseksi ja jos kyseessä on se kamala kalatubi jota hän uskalsi epäillä varovasti jos bakteerilääke ei auta niin sitten on vaan alettava rakentaan uusi kalasto jossain vaiheessa.
Vaikka lääkitys ei auttaisikaan, ei siitä voi vielä päätellä kyseessä olevan kalatubin. Voi myös olla, että bakteerilääkitys on vain aloitettu liian myöhään ja myös aiemmin tehty väärä diagnoosi ja lääkitys on voinut heikentää kaloja. -Tahtoo siis sanoa, että tuo tauteilu olisi ehkä voitu karanteenilla estää eikä välttämättä kyseessä ole tubi, jolloin nostetaan kädet vaan pystyyn ja heitetään kirves kaivoon :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
marjo77
Member
Member

Mä en heitä ainakaan ensimmäisenä kirvestä jorpakkoon. Karanteeni olisi ollut hyvä mutta kun ei ollut niin ei auta. Kaikkeni kyllä vielä yritän tehdä pelastaakseni kalani mutta jos sitten ei enää mikään auta niin minkäs teet. Sitten on vaan keksittävä uutta kalastoa ja hommattava karanteeni kippo välittömästi. Mutta onhan toi hyvä ottaa kuitenkin korvantaakse toi tubi ettei tule sitten kauheana yllärinä. Varaudun kaikkeen nyt tästä eteenpäin.

Kaloja varmaan auttaa jos lääkekuurien jälkeen (onnistui hoito tai ei) niin antaa vitamiini kuurin. ,vai? Vai mikä olisi hyvää hoitoa kaloille puhtaan veden lisäksi jos ei vitamiinit?
memma
Advanced Member
Advanced Member

marjo77 kirjoitti:Kaloja varmaan auttaa jos lääkekuurien jälkeen (onnistui hoito tai ei) niin antaa vitamiini kuurin. ,vai? Vai mikä olisi hyvää hoitoa kaloille puhtaan veden lisäksi jos ei vitamiinit?
Vitamiineista ei ainakaan haittaakaan ole, muutenkin jos kalat syövät normaalisti, niin kannattaa tarjota hyvälaatuista ruokaa ja vaikka pakasteita. Kuitenkin kohtuudella, että vedenlaatu säilyy hyvänä; kovimmat bakteerilääkkeet kun verottavat myös suodatinbakteeristoa. -Toivottavasti loput kalasesi tervehtyvät! :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
marjo77
Member
Member

Onko hyvälaatuista tälläinen ruoka kun jbl novo bel ja gala joita mulla nyt täällä on käytössä? Anna kaloille myös surviaisia illalla kuivaruuan lisäksi. Olisiko ruuan suhteen jotain lisättävää?
memma
Advanced Member
Advanced Member

marjo77 kirjoitti:Onko hyvälaatuista tälläinen ruoka kun jbl novo bel ja gala joita mulla nyt täällä on käytössä?
Noista ruoista ei ole kokemusta, mutta käytän kyllä joitain JBL:n tabletteja omille kaloilleni, lisäksi Hikaria ja New Life Spectrumin ruokia, O.S.I:a ja Tetraa. Uskaltaisin väittää, että isoimpien akvaariotarvikevalmistajien ruoat ovat hyviä ja korkealuokkaisia (Seraan eivät kalaseni oikein innostuneet enkä itse tykkää käyttää mitään hiutaleruokia), kunhan ruoat on hyvin säilytetty. Itse laitan ruoat pakastimeen ja pidän huoneenlämmössä vain viikon-kahden "käsikassaa".

Vitamiineja löytyy ainakin Tetran TetraVital, jota annostellaan (paljon!) veteen, ja Dupla:n Vit, jota voi annostella veteen tai suoraan pakasteruoan päälle. Seralla taitaa myös olla vastaavanlainen vitamiinivalmiste, taitaa olla hinnaltaan murto-osan Duplasta. Itse käytän satunnaisesti Duplaa, ja joskus lurauttelen vähän Tetraakin.
marjo77
Member
Member

Täytyypä tässä pitkästä aikaa kirjoitella ja kysellä taas.

Nyt on siis kaloilla takana loishäätö kuuri ja bakteerikuuri. no kuparitetrat ja lasitetrat oireilivat vaan vieläkin lääkityksien jälkeen ja hetken jo luulin että päästiin ongelmasta mutta niinpä alkoi ilmestymään taas vaaleita alueita lasitetriuhin ja rohtuneisutta kupareihin...no kiitos elkää hiiltykö mutta mulle siinä vaiheessa kiitos riitti ka kaikki jokaikinen tetra sai lähtöpassit akvaariosta menetelmällä henki pois ja iäksi.

Lehtikaloilla eika lasimonneilla ole ollut mitään oireita kuin ei myöskään pandamonnisilla ja partisukoilla. Töyhtökääpiöahven on muös terve.

Kysymys kuuluukin olisiko nyt mun vielä tehtävä jotain erikoista akvalle? Lääkekuureista mitään ei varmaankaan kannata uusia varmuuden vuoksi.

Mites kun ajattelin joskus ehkä kuun lopussa hankkia jonkun uuden kalan niin voinko niin pian tehdä sen nyt kaiken tämän jälkeen?

Neuvokaa ja opastakaa mua, mutta tetroista moralisointia ei nyt kiinnosta lukea ne on ollut ja mennyt ja en todellakaan jaksanu kattoa niiden sairastelua. [:I]
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tietysti jos lääkekuurista on ollut apua, mutta oireet on parantunut niin ei muuta kuin uusimaan! Jos apua on yleensä ollut, niin sitten ei tubi vaan joku muu!

Vaikea sanoa onko uusimisesta apua jos ei ole tarkkaa diagnoosia, mutta toisaalta eräskin akvaarioliikkeen myyjätär totesi kerran lääkinneensä kidusloista 6 kk ennen lopullista voittoa. Se voi olla itselle parempi että ainakin tietää yrittäneensä kaikkensa!

Nää lääkkeiden valmistajat eivät yleensä kehoita uusiman kuurejaan, luodaan ehkä tehokkaampi mielikuva (lääke altaaseen ja ongelma välittömästi pois!). Sitten esim. Tetran GeneralTonicissa kehoitetaan uusimaan kuitenkin 3-4 kertaa tarpeen vaatiessa, ZMF:n (Tetran firma?) Gyrotoxissa kehoitetaan uusimaan varmuuden vuoksi ainakin kerran.

Jos Tetran GeneralTonicia on lähistöltä saatavilla, on käsitykseni mukaan suhteellisen tehokas lääke, vaikka tuommoinen laajavaikutteinen yleislääke onkin. Tämä väite tosin perustuu ei tutkittuun tietoon vaan omakohtaiseen kokemukseen vain.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”