Hiekkapuhallushiekkaa akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
marienella
- Starting Member

Hiekkapuhallushiekkaa akvaarioon?
Saisin ilmaiseksi hiekkapuhalluksessa käytettävää hiekkaa, joten voinko laittaa sitä akvaarioni pohjaksi? Mitä sille pitää tehdä ennen akvaarioon laittoa? Huuhdella jotenkin? Kasvavatko kasvit paremmin hiekassa kuin sorassa? Pitääkö hiekkapohjaan ostaa jotain kotiloita? Mitä kotiloita, mistä ja kuinka paljon mahtavat maksaa? Vai riittääkö piikkisilmät pitämään hiekan ilmavana?
-
irkku82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Onko merkistä tietoa? Ja paketin kyljessä lukee varmasti hiekkapuhallushiekka eikä hiekkapuhallusaine? Bilteman hiekka taitaa olla ainoa, jota ei tarvi pestä. Pöly, joka siitä aiheutuu laskeutuu kyllä ja suodatin puhdistaa n. parin päivän jälkeen.
Kasvien kasvamisesta taitaa olla sekä että mielipiteitä, jotkut tykkää, toiset ei. Ainakin minusta kasvit ainakin pysyy pohjassa paremmin, kun on hiekkaa. Monnisten takia jo vaihdoin soran pois. Piikkisilmät tulevat myöskin pitämään hiekasta enemmän.
Kierteissarvikotilot pitää pohjan ilmavana, eivätkä syö kasveja sekä pitävät hiekan puhtaana. Liikaruokinnan huomaa, jos kierteiset lisääntyy ihan tolkuttomasti. Itse sain kotilot ihan ilmaiseksi akvaarioliikkeestä, mutta ihan harrastajilta kannattaa kysellä. Jos ei kotiloita halua, niin itse aina vedenvaihdon aikana möyhii pohjaa joko ihan sormin tai jonkin tikun avulla. Myöskin kantojen ja kivien alta aina aika ajoin. Pohjalannoitteiden paikat kannattaa tällöin yrittää pitää mielessä, ettei pahemmin pölähtele hiekasta.
Kasvien kasvamisesta taitaa olla sekä että mielipiteitä, jotkut tykkää, toiset ei. Ainakin minusta kasvit ainakin pysyy pohjassa paremmin, kun on hiekkaa. Monnisten takia jo vaihdoin soran pois. Piikkisilmät tulevat myöskin pitämään hiekasta enemmän.
Kierteissarvikotilot pitää pohjan ilmavana, eivätkä syö kasveja sekä pitävät hiekan puhtaana. Liikaruokinnan huomaa, jos kierteiset lisääntyy ihan tolkuttomasti. Itse sain kotilot ihan ilmaiseksi akvaarioliikkeestä, mutta ihan harrastajilta kannattaa kysellä. Jos ei kotiloita halua, niin itse aina vedenvaihdon aikana möyhii pohjaa joko ihan sormin tai jonkin tikun avulla. Myöskin kantojen ja kivien alta aina aika ajoin. Pohjalannoitteiden paikat kannattaa tällöin yrittää pitää mielessä, ettei pahemmin pölähtele hiekasta.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin