Apua polttimoiden valinnassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Apua polttimoiden valinnassa

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Olen nyt tilaamassa ensimmäistä "kunnon valaisinta" 180l altaaseeni ja tarvitsisin pikaista apua. Valaisin olisi 100cm pitkä 6x energiansäästölampuilla. Nyt vaan en tiedä miten monta otan kutakin poltinta.

Tässä siis polttimo vaihtoehdot:

Energiansäästölamppu 15W 10000K E27 kanta
Energiansäästölamppu 15W 10000K/actinic blue E27 kanta
Energiansäästölamppu 15W actinic blue E27 kanta

Tietääkseni energiansäästöpottimoiden W määrä kerrotaan kuudella. Kylläpä on noloa [:I]
jellu88
Member
Member

pidetäänkö minua niin uunona ettei kukaan rohjenne vastata :mrgreen:
saurama
Valopää
Valopää

Re: Apua polttimoiden valinnassa

Viesti Kirjoittaja saurama »

jellu88 kirjoitti:Olen nyt tilaamassa ensimmäistä "kunnon valaisinta" 180l altaaseeni ja tarvitsisin pikaista apua. Valaisin olisi 100cm pitkä 6x energiansäästölampuilla. Nyt vaan en tiedä miten monta otan kutakin poltinta.

Tässä siis polttimo vaihtoehdot:

Energiansäästölamppu 15W 10000K E27 kanta
Energiansäästölamppu 15W 10000K/actinic blue E27 kanta
Energiansäästölamppu 15W actinic blue E27 kanta

Tietääkseni energiansäästöpottimoiden W määrä kerrotaan kuudella. Kylläpä on noloa [:I]
Tuohon viimeiseen kohtaan. Energiasäästölamppu on siis loisteputki, joka vain satutaan ruuvaamaan kiinni perinteiseen E27-kantaan, johon hehkulamputkin kiinnitetään. Loisteputken hyötysuhde on noin kuusinkertainen verrattuna hehkulamppuun. Tarkoittaa siis sitä, että 100W loistotuubi antaa 6x enemmän valoa kuin 100W hehkulamppu, hehkussa suurin osa käytetystä energiasta muuttuu lämmöksi (infrapunasäteily) eikä näkyväksi valoksi.

6x15W eli 90 wattia 180-litraiseen merialtaaseen ei ole hirveän paljoa. Toisaalta, jos ei kivikoralleja halua vielä kasvattaa niin pärjäät varmaan alkuun. Onhan lampussasi muuten hyvät heijastimet polttimoille? Tilaatko Coral Reefistä? Siellä oli noita 30W versioitakin, niiden kanssa saisit jo hankalammatkin asukkaat pärjäämänä riutallasi. Tosin en tiedä yhtään, millaista sisustusta olet altaaseesi suunnitellut.

Sinivalot tuottavat kamalan vähän valoa. Pelkkiä actinicceja ei kannata montaa pistää. Sininen muovilevy altaan taustana tuo sitä monen kaipaamaa sinisyyttä erittäin paljon. Silloin puhtaat sinivalot voi jättää vähemmälle ja keskittyä enemmän siihen 10000K värilämpötilalliseen peruspolttimoon, jolla koralleille saadaan kasvamiseen tarvittavaa valoa. Voisit ajatella esimerkiksi neljää 10000K polttimoa ja kahta pelkkää actinic blue -polttimoa tai niiden sijaan kahta 10000/actinic blue -versiota. Minä saattaisin kallistua jälkimmäiseen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
jellu88
Member
Member

Kiitos :D Kyllä olen tilaamassa kyseisestä liikkeestä.
saurama
Valopää
Valopää

jellu88 kirjoitti:Kiitos :D Kyllä olen tilaamassa kyseisestä liikkeestä.
Ejpä kestä. Siellä oli näköjään noita metrisiä valaisimiakin. Mieti vielä, ottaisitko kuitenkin 30W polttimot 15-wattisten sijaan. Silloin valon määrä riittäisi varmasti hankalammillekin koralleille ja hintaero ei kuitenkaan ole kamalan suuri (4,5e/kpl vs. 6,5e/kpl vai miten ne nyt olivatkaan). Joku minua kokeneempi meriakvaristi voi toki kommentoida aihetta ja perustella pienempien polttimoiden käytön - minusta 90W ja 180 litraa kuulostaa aika vähältä. Altaasi on varmaan 100x40x45...
Samu Saurama
jellu88
Member
Member

Kallistuin 30w polttimoihin niin ei ainakaan harmita jatkossa [;)]
jellu88
Member
Member

Pistämpä tähän samaan niin tietää mistä selitän [;)] Riittääkö samainen valaisin enää 230l altaaseen, tietääkö kukaan miten nuo säätöjalat sitten toimivat eli pystyykö valaisinta pistämään 5cm lyhempään altaaseen?
saurama
Valopää
Valopää

jellu88 kirjoitti:Pistämpä tähän samaan niin tietää mistä selitän [;)] Riittääkö samainen valaisin enää 230l altaaseen, tietääkö kukaan miten nuo säätöjalat sitten toimivat eli pystyykö valaisinta pistämään 5cm lyhempään altaaseen?
Kyllä sinä pääset ihan hyvin alkuun 6x30 watilla 230 litraisessakin kunhan se ei ole kamalan paljon korkeampi kuin edellinen suunnitelma. Säätöjalka-termi viittaa siihen, että jalan paikkaa voi säätää eli se istuu useamman levyisen altaan päälle. Parhaiten saat infoa valaisimesta pistämällä sähköpostia suoraan Coralreefiin ja kysymällä, että mikä on jalkojen säätöalue eli minkä levyisiin (min/max) altaisiin se metrinen lamppu istuu.
Samu Saurama
Niilo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Sininen muovilevy altaan taustana tuo sitä monen kaipaamaa sinisyyttä erittäin paljon.

Mistäs tällaisia saa? Kuulemma ainakin on clas ohlsonilta saanut ohuita sinisiä muovilevyjä, itse en sellaisia kuitenkaan löytänyt.

Kokemusta on sinisistä kartonkisista taustalevyistä, jotka kuitenkin ajan kanssa haalistuvat. Näitä on myös hankala tiivistää lasiin kiinni, jottei suolavesi pääse lasin ja kartongin väliin. Suolavesi tekeekin valuessaan sitten mukavia valkeita raitoja takalasiin :? Silikoonaaminen lienee paras ratkaisu?
saurama
Valopää
Valopää

Niilo kirjoitti:Mistäs tällaisia saa? Kuulemma ainakin on clas ohlsonilta saanut ohuita sinisiä muovilevyjä, itse en sellaisia kuitenkaan löytänyt.
Teollisuus-Etola on akvaristin ystävä :mrgreen: . Alixin nanossa akryylinpala on siis altaan sisäpuolella, ylivuotoseinän eteen liimattuna.
Samu Saurama
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

saurama kirjoitti:Teollisuus-Etola on akvaristin ystävä :mrgreen: . Alixin nanossa akryylinpala on siis altaan sisäpuolella, ylivuotoseinän eteen liimattuna.
Tuossa näkee kuvaa: http://www.freewebs.com/kamelontti3/alixinnano.htm
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”