Kala hypännyt pois akvaariosta (oli:Aapuaa!)
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kala hypännyt pois akvaariosta (oli:Aapuaa!)
akvaarion tilavuus ja mitat: 128 litraa, pituus 80cm, korkeus 40cm, syvyys 40cm
valaistus: En tiedä
suodatus: Sisäsuodatin (En muista merkkiä)
akvaarion hoito: Vettä 1 kerran viikossa, ruokaa 2 kertaa päivässä vähän.
akvaarion asukit: Kuparimonninen (1kpl), Kardinaalitetra (4kpl+1kpl)
vesiarvot: En tiedä
mikä on ongelma: Ongelma on se, että veljeni istui vahingossa kansilasin päälle ja se meni rikki. Laitoin siihen kelmun ja ajattelin, että kyllä se kelmu on hyvä ja kalat pärjää, mutta seuraavan kerran, kun menin katsomaan akvaariota kardinaalitetra oli kelmun päällä, eli se oli hypäänyt pois akvaariosta. Laitoin sen pieneen astiaan mihin laitoin hapettimen pienelle. Kala on astiassa maha ylös päin, joten onko se kuollut? Olen vielä aloittelija, joten en oikein tiedä. Siksi en laittanut sitä akvaarioon, koska ajattelin, että jos se on kuollut siitä ei leviä mitään bakteereja jotka sairastuttaisivat kalat.
Minun piti mennä huomenna ostamaan kaloja, mutta onko se järkevää, jos juuri joku kaloista on hypännyt pois akvaariosta?
Edit: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.
valaistus: En tiedä
suodatus: Sisäsuodatin (En muista merkkiä)
akvaarion hoito: Vettä 1 kerran viikossa, ruokaa 2 kertaa päivässä vähän.
akvaarion asukit: Kuparimonninen (1kpl), Kardinaalitetra (4kpl+1kpl)
vesiarvot: En tiedä
mikä on ongelma: Ongelma on se, että veljeni istui vahingossa kansilasin päälle ja se meni rikki. Laitoin siihen kelmun ja ajattelin, että kyllä se kelmu on hyvä ja kalat pärjää, mutta seuraavan kerran, kun menin katsomaan akvaariota kardinaalitetra oli kelmun päällä, eli se oli hypäänyt pois akvaariosta. Laitoin sen pieneen astiaan mihin laitoin hapettimen pienelle. Kala on astiassa maha ylös päin, joten onko se kuollut? Olen vielä aloittelija, joten en oikein tiedä. Siksi en laittanut sitä akvaarioon, koska ajattelin, että jos se on kuollut siitä ei leviä mitään bakteereja jotka sairastuttaisivat kalat.
Minun piti mennä huomenna ostamaan kaloja, mutta onko se järkevää, jos juuri joku kaloista on hypännyt pois akvaariosta?
Edit: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.
-
MrLogistics
- Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Hei!
Katso liikkuvatko kalan kidukset! Ja jos kuollut niin värit haalistuvat... En oikein ymmärtänyt et miten laitoit sen kelmun, jos samalla lailla kuin lasin niin eihän siihen oikein pitäisi jäädä rakoja mistä hyppiä... Pienemmässä akvaariossani ei ole laseja tai muutakaan ollenkaan ja kalat pysyneet altaassa! Älä täytä ihan täyteen allasta nii luulisi fisujen pysyvän sisällä
Jos kuitenkin arveluttaa kalojen osto niin hae uusi lasi lasiliikkeestä, ei kovin kalliita
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Re: Hei!
Meillä allas 50cm korkea, vettä yläkehyksen alareunaan asti. Kehys on n.4cm korkea, ja reteesti oli toissayönä loikannut levänuoliainen lattialle. Kuollut ja kuivakin se jo oli, joten ei mitään enää tehtävissä. En ole ikinä nähnyt että loikkis pintaan päin, mutta näköjään tekee sitäkinJanneimmonen kirjoitti:Pienemmässä akvaariossani ei ole laseja tai muutakaan ollenkaan ja kalat pysyneet altaassa! Älä täytä ihan täyteen allasta nii luulisi fisujen pysyvän sisälläJos kuitenkin arveluttaa kalojen osto niin hae uusi lasi lasiliikkeestä, ei kovin kalliita
*laa la laa*
-
marsupialia
- Starting Member

-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Itse olen todennut ihan käteväksi läpinäkyvää, vahvaa muovia olevan n. 4-5 mm. paksun (pleksi?)levyn. Siihen saa sahattua helposti pienen aukon ruokintaa ja sisäsuodattimen johtoja varten. Huonona puolena mainittakoon, että taipuu hieman alaspäin, mutta ei mitenkään haittaavasti. Saa varmaan ainakin rautakaupoista.
-
murme_monni
- Starting Member

Meillä hyökkäsi mustatetra ruuan kimppuun niin innokkaasti, että lensi lattialle asti. Siinä se sitten pomppi parketilla ja kukaan ei meinannut uskaltaa koskea siihen, mutta pakkohan se oli siitä sitten käsin nostaa takaisin altaaseen.
Alun vinossa uimisen jälkeen näyttäisi olevan ihan kunnossa, tapahtumasta siis jo jonkun aikaa. Melkoisen kauhunhetken aiheutti kylläkin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Alun vinossa uimisen jälkeen näyttäisi olevan ihan kunnossa, tapahtumasta siis jo jonkun aikaa. Melkoisen kauhunhetken aiheutti kylläkin.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Staret, kuiville hypännyttä kalaa ei kyllä kannata alkaa erilliseen altaaseen näpertämään - seuraavalla kerralla paiskaa vain nopeasti takaisin akvaarioon. Siitä sitten toipuu, jos on toipuakseen.
Nyt koko kesän on ollut joka altaasta kansilasit auki ja vettä yläkehykseen saakka. Yhden lasimonnin olen menettänyt.
Se oli vieläpä ilmeisesti parven johtaja, päätellen siitä, että se oli suurin ja kaikki muut lasimonnit ovat piiloutuneet kasvien sekaan, niitä tuskin edes näkee enää. Kuten arvata saattaa, kyseiseen altaaseen laitoin heti kansilaseja sen verran, ettei kaloja enää mahdu ulos.
Muuten kaikki kalat, tetrat, rasborat ja jopa paratiisikalat ovat pysyneet turvallisesti akvaariossa.
Nyt koko kesän on ollut joka altaasta kansilasit auki ja vettä yläkehykseen saakka. Yhden lasimonnin olen menettänyt.
Muuten kaikki kalat, tetrat, rasborat ja jopa paratiisikalat ovat pysyneet turvallisesti akvaariossa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
tuttu juttu
Itsellä loikkasi eilen hiekanvaihdon yhteydessä ahven ämpäristä pois, sillä väliä kun olin putsaamassa hiekkaa vessassa. Olin siellä 20min ja tulin takaisin niin kuollut kala lattialla.. :/ Koitin pistää veteenb mut oli liian myöhöästä.. Meni kyllä itsemurhan piikkiin, sen kaveri kuoli sitä edellisenä päivänä...
janne anttila