Vedenvaihto helpommaksi esim. pumpuilla?
Valvoja: Moderaattorit
Taloon on tulossa n. 400-500-litrainen akvaario. Sen kokoisen kanssa ei huvittaisi enää vetää ämpärirallia pitkin kämppää.
Nykyisistä akvoista olen ottanut vettä lappoamalla 20l ämpäreihin ja laponnut uudet vedet samoista ämpäreistä, jotka on nostettu keittiön tuoli-jakkaravirityksen päälle.
Täyttämiseen olen miettinyt esim vessan pesukoneen hanasta haaroituksella otettavaa letkua, jonka päässä on hana ja esim. suihkun suutin. tämän suuttimen voisi sitten kiinnittää tukevasti akvan reunaan valuttamaan ja tarvittaessa veden tulon voi sulkea nopeasti akvaarion luota.
Tyhjennykseen taas letku akvaariosta viemäriin, välissä jonkinlainen pumppu (ehdotuksia, suosituksia?) Letkuun taas kiinnitys altaan reunaan ja jonkinlainen kalanimaisusuoja. Tätä samaa härdelliähän voisi käyttää myös täyttämiseen seuraavalla tavalla: ämpäri kylpyammeen hanan alle, hana juoksemaan ja pumppu imemään vettä ämpäristä. Kylpyammeesta suoraan imeminen epäilyttää mahdollisten pesuainejäämien takia?
Matkaa vessasta akvaariolle olisi n. 10 metriä
Millaisilla virityksillä vaihdatte vettä?
Nykyisistä akvoista olen ottanut vettä lappoamalla 20l ämpäreihin ja laponnut uudet vedet samoista ämpäreistä, jotka on nostettu keittiön tuoli-jakkaravirityksen päälle.
Täyttämiseen olen miettinyt esim vessan pesukoneen hanasta haaroituksella otettavaa letkua, jonka päässä on hana ja esim. suihkun suutin. tämän suuttimen voisi sitten kiinnittää tukevasti akvan reunaan valuttamaan ja tarvittaessa veden tulon voi sulkea nopeasti akvaarion luota.
Tyhjennykseen taas letku akvaariosta viemäriin, välissä jonkinlainen pumppu (ehdotuksia, suosituksia?) Letkuun taas kiinnitys altaan reunaan ja jonkinlainen kalanimaisusuoja. Tätä samaa härdelliähän voisi käyttää myös täyttämiseen seuraavalla tavalla: ämpäri kylpyammeen hanan alle, hana juoksemaan ja pumppu imemään vettä ämpäristä. Kylpyammeesta suoraan imeminen epäilyttää mahdollisten pesuainejäämien takia?
Matkaa vessasta akvaariolle olisi n. 10 metriä
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse tekisin tosiaan niin että lappoefektillä vesi altaasta pois letkua pitkin ja vesi letkulla hanasta altaaseen (itseasiassa tällä tavalla omassa 317l vesi vaihtuukin). Jos jotakin pumppua haluaa käyttää niin jokin märkä/kuivapumppu, tyyliin pieni uppopumppu, voisi olla todella kätevä. Jos kotona olisi vaikka kasvatusräkki niin hankkisin tuollaisen pumpun tyhjennystä varten.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Siitä miten kukakin altaansa tyhjentää ja täyttää löytyy keskusteluja esimerkiksi täältä, täältä ja täältä.
Itse lappoan nykyään niinkin, että samalla kun toisesta letkusta tulee vettä altaaseen niin toisesta poistuu. Ei tarvitse sammuttaa suodattimia ja lämmittimiä eikä vahtia ylimenoa täyttövaiheessa kun sen sopivan vauhdin tarkistaa alkuun. Pohjaa voi siinä samalla halutessaan lapota vaikka kuinka ja kauan, niin saa tehtyä senkin homman huolella.
Itse lappoan nykyään niinkin, että samalla kun toisesta letkusta tulee vettä altaaseen niin toisesta poistuu. Ei tarvitse sammuttaa suodattimia ja lämmittimiä eikä vahtia ylimenoa täyttövaiheessa kun sen sopivan vauhdin tarkistaa alkuun. Pohjaa voi siinä samalla halutessaan lapota vaikka kuinka ja kauan, niin saa tehtyä senkin homman huolella.
"Mä luin jostain..."
Voiskohan poistoon käyttää esim. mahdollisen mattosuodattimen pumppua? Letku kiinni pumppuun ja menoksi? Miten esim. Eheim compact 1000:sessä on ulostulo, voisiko siihen saada letku kiinni?
Eihän tuo imemällä lappoaminenkaan mikään iso ongelma ole, imenhän nytkin. Pitkää letkua saa kuitenkin imeä hullun lailla, eiköä ole niin kiva imeskellä letkun päätä, joka majailee osan ajasta lattiakaivossa
Eihän tuo imemällä lappoaminenkaan mikään iso ongelma ole, imenhän nytkin. Pitkää letkua saa kuitenkin imeä hullun lailla, eiköä ole niin kiva imeskellä letkun päätä, joka majailee osan ajasta lattiakaivossa

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
vedenvaihto
Itselläni on kaksi akvaa (180 l ja 360 l). Vedenvaihdon teemme niin, että pumppuna käytämme vanhaa (olisiko ollut Sharkin malli) sisäsuodatinpumppua, johon letkun saa suoraan kiinni. Kesällä letku ulos saaviin ja samalla saa hyvää kasteluvettä puutarhaan. Toisessa päässä letkua on hanaliitin, jolla kylppäristä suoraan uutta vettä. Väliaikana sitten ehtii tehdä hyvin kaikkia huolto- ja putsaustoimia.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Tuosta tulikin mieleeni että meillähän se letkun pää käy joskus vessanpytyssäkinTeuski kirjoitti:eiköä ole niin kiva imeskellä letkun päätä, joka majailee osan ajasta lattiakaivossa

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
Syöttää esim bidé suihkun letkusta (tai hanasta) liittimen kanssa syöttöveden letkuun, niin ei tarvitse imeä. Kun ilma tullut pois letkusta, voi letkun irroittaa ja laittaa sen toisen pään vessan pönttöön tai lattiakaivoon. Sellainen sisäkierteillä oleva liitin letkuun ( joka sopii tuohon vessan bidé suihkuun ei maksanut paljoa ).
Tosin ei ole vedenvaihto enää yhtä "maukasta"..

Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
vedenvaihdosta
pari kertaa tuskailtuamme liki solmussa olevan 10 metrisen 16mm puutarhaletkun kanssa kokeilimme seuraavaa:
vanha resun magic-jet magi-700 sisäsuodatin ilman patruunaa letkun päähän ja altaaseen, tällä siis pitäisi vaihtua vettä 700 litraa tunnissa
Eka kerta menossa ja hyvältä näyttää, helppoa ku mikä... tuli tuollekkin romulle käyttöä, sattui tuurilla olemaan juuri tuohon tarkoitettu sovitin paketissa mukana.
edit:
toimi muuten erittäin hyvin, jätin suodattimen paikoilleen (virrattomana) kun laitoin letkun toisen pään hanaan ja laskin korvausveden. Voin suositella tätä tapaa jos vaihdat vettä yksin, etkä halua ottaa riskiä letkun karkaamisesta lattialle.
Lisäetuna suodatin hajotti altaaseen virtaavan veden niin, että se ei aiheuttanut mitään ei toivottua samentumista vedessä![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
vanha resun magic-jet magi-700 sisäsuodatin ilman patruunaa letkun päähän ja altaaseen, tällä siis pitäisi vaihtua vettä 700 litraa tunnissa

Eka kerta menossa ja hyvältä näyttää, helppoa ku mikä... tuli tuollekkin romulle käyttöä, sattui tuurilla olemaan juuri tuohon tarkoitettu sovitin paketissa mukana.

edit:
toimi muuten erittäin hyvin, jätin suodattimen paikoilleen (virrattomana) kun laitoin letkun toisen pään hanaan ja laskin korvausveden. Voin suositella tätä tapaa jos vaihdat vettä yksin, etkä halua ottaa riskiä letkun karkaamisesta lattialle.
Lisäetuna suodatin hajotti altaaseen virtaavan veden niin, että se ei aiheuttanut mitään ei toivottua samentumista vedessä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: vedenvaihdosta
Vielä kun joku vinkkaisi toimivamman lappoamistekniikan, jonka vaikka voisi yhdistää tuohon pumppuun.... ei nappaa tuo sankojen kanssa pelaaminen. 

Toinen keino välttyä letkun imemiseltä on kouhaista lappo-osa täyteen akvaariovettä, nostaa se lyhyeksi hetkeksi pystyyn, jolloin vesi alkaa tietysti virrata letkusta myötämäkeen kohti puutarhaa tai viemäriä ja hetoitis nopsaan upottaa lappo uudelleen veteen. Niinkin lappoilmiö käynnistyy ja vieläpä tosi kätevästi.viivis kirjoitti:Syöttää esim bidé suihkun letkusta (tai hanasta) liittimen kanssa syöttöveden letkuun, niin ei tarvitse imeä. Kun ilma tullut pois letkusta, voi letkun irroittaa ja laittaa sen toisen pään vessan pönttöön tai lattiakaivoon. Sellainen sisäkierteillä oleva liitin letkuun ( joka sopii tuohon vessan bidé suihkuun ei maksanut paljoa ).
Tosin ei ole vedenvaihto enää yhtä "maukasta"..
-
- Advanced Member
- Viesti:
tuota yritin tänään, olin "kätevästi" yhdistänyt lapon letkuun... mutta turhaan, mitenköhän tuon sisäsuodattimen tai jonkun muun pumpun saisi tuohon avuksi?Fisumamma kirjoitti: Toinen keino välttyä letkun imemiseltä on kouhaista lappo-osa täyteen akvaariovettä, nostaa se lyhyeksi hetkeksi pystyyn, jolloin vesi alkaa tietysti virrata letkusta myötämäkeen kohti puutarhaa tai viemäriä ja hetoitis nopsaan upottaa lappo uudelleen veteen. Niinkin lappoilmiö käynnistyy ja vieläpä tosi kätevästi.
-
- Advanced Member
Re: Vedenvaihto helpommaksi esim. pumpuilla?
Itse tyhjennän 325l ja 225l eheim 2260 kiertovesipumpulla johon kiristän puutarhaletkun kiinni letkun kiristimellä ja siinä on suojus systeemi ettei kalat pääse roottoriin asti. Eikä tyhjennyksessä mene 325l kanssa kuin 5-10min.Teuski kirjoitti:
400-500l akvaarioon soveltuu sama pumppu varmasti.
http://www.sankos.net/akva3.html
Siis, tähMörrikkä kirjoitti:tuota yritin tänään, olin "kätevästi" yhdistänyt lapon letkuun... mutta turhaan, mitenköhän tuon sisäsuodattimen tai jonkun muun pumpun saisi tuohon avuksi?Fisumamma kirjoitti: Toinen keino välttyä letkun imemiseltä on kouhaista lappo-osa täyteen akvaariovettä, nostaa se lyhyeksi hetkeksi pystyyn, jolloin vesi alkaa tietysti virrata letkusta myötämäkeen kohti puutarhaa tai viemäriä ja hetoitis nopsaan upottaa lappo uudelleen veteen. Niinkin lappoilmiö käynnistyy ja vieläpä tosi kätevästi.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Meillä on puutarhaletku, mikä menee kylppäriin. Isäntä imaisee toisesta päästä ja jo alkaa vesi virrata pois akvasta. Sitten kun olen sillä letkun päällä putsannut (imuroinut) liat pois hiekan päältä yms. muut toimenpiteet, niin sitten tämä letkun ulostulopää vain kiinnitetään liittimin suihkun hanaan, tarkistetaan tuleva veden lämpö ja sit vain altaaseen valumaan. Valumapäässä minulla on suodatinpatruunasta kiinnitetty pallukka letkun suuhun, vesi ilmastuu samalla, sillä pidän letkun päätä veden pinnan yläpuolella.
Eli kuten toiset ovat tämän jo aiemmi kertoneet, helppoa ja yksinkertaista. Minua ei saisi sankolappoamaan enää (en edes kunnolla kokeillut sitä milloinkaan). Emmekä laita letkun ulostulopäätä mihinkään pönttöön tai kaivoon, valuu lattiakaivon viereen, saanpahan poimittua vahingossa imutetut kasvit takaisin akvaan. Kaloja ei ole vielä mennyt.
Eli kuten toiset ovat tämän jo aiemmi kertoneet, helppoa ja yksinkertaista. Minua ei saisi sankolappoamaan enää (en edes kunnolla kokeillut sitä milloinkaan). Emmekä laita letkun ulostulopäätä mihinkään pönttöön tai kaivoon, valuu lattiakaivon viereen, saanpahan poimittua vahingossa imutetut kasvit takaisin akvaan. Kaloja ei ole vielä mennyt.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-
- Starting Member
Kannattaa muuten unohtaa se pesukoneliitin-vaihtoehto, koska sieltä tuleva vesi on kylmää...
Voisi kalaparat paleltua...
Voisi kalaparat paleltua...
En imaisisi vaikka mikä olisi!
Minulla on se lappoletku ja pidempi puutarhaletku. Puutarhaletkun toinen pää on kylppärin lattiakaivossa. Lappoletkun upotan niin että ilmat tulee pois, sitten peukku letkun päähän. Sitten laitan lappoletkun puutarhaletkun sisään, kun se sinne hyvin mahtuu. Ja kas näin, vesi menee suoraan viemäriin.
Täyttö meinaa olla ongelmallisempaa; puutarhaletku kiinni keittiön hanaan (akva siis keittiössä) ja hana auki tietty. Mutta letku pitää sitoa/teipata akvaan kiinni, muuten vedet lattialla. Tämä siis jos yksin vaihtaa vesiä.
Tuohon kun keksin ratkaisun alan lähennellä neroutta
Minulla on se lappoletku ja pidempi puutarhaletku. Puutarhaletkun toinen pää on kylppärin lattiakaivossa. Lappoletkun upotan niin että ilmat tulee pois, sitten peukku letkun päähän. Sitten laitan lappoletkun puutarhaletkun sisään, kun se sinne hyvin mahtuu. Ja kas näin, vesi menee suoraan viemäriin.
Täyttö meinaa olla ongelmallisempaa; puutarhaletku kiinni keittiön hanaan (akva siis keittiössä) ja hana auki tietty. Mutta letku pitää sitoa/teipata akvaan kiinni, muuten vedet lattialla. Tämä siis jos yksin vaihtaa vesiä.
Tuohon kun keksin ratkaisun alan lähennellä neroutta

Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Mulla on Halpa-Hallista ostetut ehkä 2 euroa maksaneet sellaset muoviset "pihdit", joilla letkun saa kätevästi pysymään tyhjäyksen & täytön ajan akvaariossa. Siis niillä pihdeillä puristetaan letku akvan kehykseen tai keskitukeen kiinni.
Ja palanen mattosuodatinmattoa letkun päässä, että a) kalat / roskat ei imeydy letkuun (roskia imuroin pohjalta satunnaisesti ihan "käsipelissä" ämpäriin) ja b) puhdas vesi ilmastuu akvaarioon tullessa, eikä muodostu niitä kaasukuplia.
Ja palanen mattosuodatinmattoa letkun päässä, että a) kalat / roskat ei imeydy letkuun (roskia imuroin pohjalta satunnaisesti ihan "käsipelissä" ämpäriin) ja b) puhdas vesi ilmastuu akvaarioon tullessa, eikä muodostu niitä kaasukuplia.
Be merrier with a terrier!