Hmm, tai mitäs jos ottaiskin tuosta matosta ton kuussatasen ja pistäis sen hiilaripömpeliin ja tilais sit 1000:n mattoonLiinanen kirjoitti:Luulisin että Eheimin 600 olisi myös ihan hyvä, ei tossa kolmesatasessa nyt sentään niin hirveät tehot ole.
Toimiiko tämä näin? (CO2)
Valvoja: Moderaattorit
-
lafe
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sain vihdoin kuvan räpsästyä. Siitä siis huomaa ettei levitintä juurikaan huomaa
http://www.freewebs.com/discusliina/250 ... medium.jpg
http://www.freewebs.com/discusliina/250 ... medium.jpg
-
2marjaa
- Senior Member

Onko sillä merkitystä onko täysillä pumpun tehot? Eiköhän ne kuplat sekotu vähemmälläki? Eikös se ole tarkotus että niitä kuplia ei pääse levitinpullosta ulos, ehtivät liueta pulloon?
Nimittäin täysillä pidettäessä paine pitää hiilarin letkussa. Vai pitäsköhän mun vaan reippaasti porata niitä reikiä isommiksi?
Pohja on nyt täynnä 1,5mm reikiä...
Niin, tää on nyt mulla 200litrasessa. Käykö 450litraseen samanlainen levitin; mutta yhdistettynä 2 kiljupulloon?
(anteeks jos oon ihan uuno...)
Nimittäin täysillä pidettäessä paine pitää hiilarin letkussa. Vai pitäsköhän mun vaan reippaasti porata niitä reikiä isommiksi?
Niin, tää on nyt mulla 200litrasessa. Käykö 450litraseen samanlainen levitin; mutta yhdistettynä 2 kiljupulloon?
-uusio-harrastaja-
-
Muffe
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Itse rakensin kanssa aktiivilevittimen. Vielä vähän suunnitteluvaiheessa: http://viive.fi/muffe/hiilari/
Poraa vaan isommiksi, ei ne kuplat niin helposti pääse karkuun kun pyrkivät ylöspäin. Minulla on 450 litraisessa 2 pulloa.2marjaa kirjoitti:Onko sillä merkitystä onko täysillä pumpun tehot? Eiköhän ne kuplat sekotu vähemmälläki? Eikös se ole tarkotus että niitä kuplia ei pääse levitinpullosta ulos, ehtivät liueta pulloon?
-
2marjaa
- Senior Member

Reiät on suurennettu ja nyt sain pumpun tehot täysille.
Yhtään kuplaa ei näytä tulevan levittimestä ulos joten kai se toimii ku kuplaa näyttää tulevan jatkuvalla syötöllä kiljupullosta. Mutta yhteyttämistä ei kyllä oo havaittavissa, sen ku vielä näkis joskus
Mutta sitte...Viritin isoon altaaseen toisen kiljupullon ja liitin T-liittimellä entiseen hässäkkään. Laitoin pullot jalustan alatasolle; eikä sitte kuplan kuplaa oo tullu enää levittimestä ulos. Aiemmin kiljuhässäkkä altaan päällä.
Mut ois siistimpää pitää akvan päällinen ilman niitä puteleita vaikkaki kiljupulloissa on hienot villasukat päällä!8-)
voi perskeles sentään. Ku yhen saa toimimaan niin ala sitte toista ihmetteleen että miks ei toimi...Työstä käy tää kiljunkeitto! *huoh*
Toimiiko esim. Liinasella nuo putelit ku käskystä vai lakkoileeko ne jopa sullaki joskus?

Yhtään kuplaa ei näytä tulevan levittimestä ulos joten kai se toimii ku kuplaa näyttää tulevan jatkuvalla syötöllä kiljupullosta. Mutta yhteyttämistä ei kyllä oo havaittavissa, sen ku vielä näkis joskus
Mutta sitte...Viritin isoon altaaseen toisen kiljupullon ja liitin T-liittimellä entiseen hässäkkään. Laitoin pullot jalustan alatasolle; eikä sitte kuplan kuplaa oo tullu enää levittimestä ulos. Aiemmin kiljuhässäkkä altaan päällä.
Mut ois siistimpää pitää akvan päällinen ilman niitä puteleita vaikkaki kiljupulloissa on hienot villasukat päällä!8-)
voi perskeles sentään. Ku yhen saa toimimaan niin ala sitte toista ihmetteleen että miks ei toimi...Työstä käy tää kiljunkeitto! *huoh*
Toimiiko esim. Liinasella nuo putelit ku käskystä vai lakkoileeko ne jopa sullaki joskus?
-uusio-harrastaja-
Kyllä ne minullakin lakkoilee, ja jatkuvasti saa olla "säätämässä". Ei tarvii muuta kuin että joku jättää esim partsinoven liian pitkäksi aikaa auki. Jos pullot laittaa ylös niin paremmin toimii, mutta esteettinen haitta on minustakin vähän liian suuri (ja pahimmassa tapauksessa voi tulla poliisit tekemään ratsian
) Joskus jotkut pullot käyvät oikein hyvin jopa kuukauden, mutta joskus eivät sitten millään. Olen huomannut että suodattimen diffuusoriin liitetty kilju käy paremmin. Tämä johtuu varmaan siitä että letkuun tulee pikemminkin alipaine kuin ylipaine, kun suodatin ikäänkuin imee hiilidioksidia.
Ei tämä aina niin helppoa ole![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei tämä aina niin helppoa ole
-
aquamarina
- Advanced Member

Lisään tähän ketjuun vielä tyhmän kysymykseni. Eli voiko sen hiilari systeemin laittaa sisäsuodattimen ilmanottoaukkoon ? Tartteeko siihen vielä jonkun pumppusysteemin väliin ? Ja oliko se niin että,1. kiljut pulloon, 2. siitä pesupulloon, 3. siitä letkulla suodattimeen ? Vai onnistuisko virittää tuo mousen ilmapumppuun jollakin keinoin, jakotukki löytyy, kun puhaltaahan se ainakin ilmaa ? Ja paljonko sitä kiljua kannattaa tehdä (250 l allas) ?
Tuota en hevillä usko, ellet sitten systeemin stoppaamisella tarkoittanut liitosten pitävyyttä. Myös liikuttamisen suhteen olen eri linjoilla, mutta se lienee enemmän fiilispohjainen asia.Liinanen kirjoitti:Liikuttaminen ei haittaa, mutta paine kylläkin. Eli jos letkuun tulee liikaan painetta niin ettei hiilidioksidi pääse purkautumaan kunnolla, niin silloin systeemi stoppaa helposti. Siksi letku ei saisi mennä kovin syvälle veteen.
Suuremmassa veden paineessa liukeneminen on myös parempaa. Muovinen simapullokin on toisinaan vaarassa räjähtää, mikä kertoo käymisen muodostaman paineen suuruudesta.
Kyllä voi tehdä juuri niin kuin mainitsit, sitä tuo Liinasen viestin (ennen omaasi) diffuusoriin liittäminen juuri tarkoittaa. Sen tehokkuudesta ollaan montaa mieltä, itse käytän sitä ja olen tyytyväinen. Luulen että suodattimillakin on eroa siinä kuinka tehokkaasti hiilidioksidin hajottaa: minulla on nimittäin kaksi Eheimin Aquaball-suodatinta, muuten samanlaisia mutta toisessa ns. suihkuputki. Tässä suihkuputkellisessa versiossa hiilari hajoaa pienemmiksi kupliksi, kooltaan alle millin. Pidän sitä tehokkaampana.aquamarina kirjoitti:Lisään tähän ketjuun vielä tyhmän kysymykseni. Eli voiko sen hiilari systeemin laittaa sisäsuodattimen ilmanottoaukkoon ? Tartteeko siihen vielä jonkun pumppusysteemin väliin ? Ja oliko se niin että,1. kiljut pulloon, 2. siitä pesupulloon, 3. siitä letkulla suodattimeen ? Vai onnistuisko virittää tuo mousen ilmapumppuun jollakin keinoin, jakotukki löytyy, kun puhaltaahan se ainakin ilmaa ? Ja paljonko sitä kiljua kannattaa tehdä (250 l allas) ?
250-litraiseen laittaisin hiilidioksidia tulemaan yhdestä pullosta, ainakin ensin. Voisihan sitä myöhemmin koittaa lisätä toisen pullon jos on todella tehokas valaistus ja hyvä lannoitus muutenkin eivätkä kasvit rehota toivotulla lailla.
Jotkut levittää hiilaria ilmapumpun avulla mutta siinä vissiin menee aika paljon harakoille hyvästä aineesta.
Itse olen vähän taipuvainen uskomaan että kaikilla joilla kilju "ei ala käymään" tai sitten hiilarin tulo lakkaa kun putkea laitetaan syvemmälle veteen, itse asiassa vuotaa letkujen liitokset. Kannattaa jättää kaikki ylimääräiset liitokset ja liittimet ja haarakkeet pois, hyvin silikonilla tiivistetty letku vain suoraan korkista levittimeen.
Varmaan näin, liitokset falskaa helposti. Mutta miksi joskus käy hyvin ja toisinaan vain pari päivää, se on vielä mysteeri. Samalla reseptillä kun aina teen kuitenkin?111na kirjoitti:Tuota en hevillä usko, ellet sitten systeemin stoppaamisella tarkoittanut liitosten pitävyyttä. Myös liikuttamisen suhteen olen eri linjoilla, mutta se lienee enemmän fiilispohjainen asia.Liinanen kirjoitti:Liikuttaminen ei haittaa, mutta paine kylläkin. Eli jos letkuun tulee liikaan painetta niin ettei hiilidioksidi pääse purkautumaan kunnolla, niin silloin systeemi stoppaa helposti. Siksi letku ei saisi mennä kovin syvälle veteen.
Suuremmassa veden paineessa liukeneminen on myös parempaa. Muovinen simapullokin on toisinaan vaarassa räjähtää, mikä kertoo käymisen muodostaman paineen suuruudesta.
Seuraavassa taitaa olla joitain omia käsityksiäni käymisestä yleensä. Innostuin asiasta 80-luvun alussa ja löysin aiheesta mainion kirjan. =) http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32844
Mainio linkki. Taitaa olla näitä ikuisuuskysymyksiä tämä kiljun käyminen kun sitä on jo monta vuotta pohdittu...111na kirjoitti:Seuraavassa taitaa olla joitain omia käsityksiäni käymisestä yleensä. Innostuin asiasta 80-luvun alussa ja löysin aiheesta mainion kirjan. =) http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32844
Teinivuosien kiljunväsäämisissä kilju alkoi aina käymään. Ja sitähän tehtiinMaaliskyy kirjoitti:Itse olen vähän taipuvainen uskomaan että kaikilla joilla kilju "ei ala käymään" tai sitten hiilarin tulo lakkaa kun putkea laitetaan syvemmälle veteen, itse asiassa vuotaa letkujen liitokset. Kannattaa jättää kaikki ylimääräiset liitokset ja liittimet ja haarakkeet pois, hyvin silikonilla tiivistetty letku vain suoraan korkista levittimeen.
*laa la laa*
En kyllä jättäisi pesupulloa pois kuin en myöskään takaiskuventtiiliä.Maaliskyy kirjoitti:Itse olen vähän taipuvainen uskomaan että kaikilla joilla kilju "ei ala käymään" tai sitten hiilarin tulo lakkaa kun putkea laitetaan syvemmälle veteen, itse asiassa vuotaa letkujen liitokset. Kannattaa jättää kaikki ylimääräiset liitokset ja liittimet ja haarakkeet pois, hyvin silikonilla tiivistetty letku vain suoraan korkista levittimeen.
-
2marjaa
- Senior Member

Minä taas en noilla mitään tee ku ei mitään pelkoa oo ylipursuamisesta!Liinanen kirjoitti:En kyllä jättäisi pesupulloa pois kuin en myöskään takaiskuventtiiliä.Maaliskyy kirjoitti:Itse olen vähän taipuvainen uskomaan että kaikilla joilla kilju "ei ala käymään" tai sitten hiilarin tulo lakkaa kun putkea laitetaan syvemmälle veteen, itse asiassa vuotaa letkujen liitokset. Kannattaa jättää kaikki ylimääräiset liitokset ja liittimet ja haarakkeet pois, hyvin silikonilla tiivistetty letku vain suoraan korkista levittimeen.
-uusio-harrastaja-
-
NeNithelo
- Junior Member

Vielä hiilidioksidin levittimestä
Itselläni heräsi aiheeseen kiinnostus ja väänsin ihan kaavakuvaakin.

Tarkoitus olisi siis laittaa hiilidioksidinlevitin mattosuodattimen taakse piiloon, Compat 600 viereen. Tuo sekoitusastia, jossa hiilidioksidi ja vesi sekoittuvat olis siis umpinainen ja jotta sinne ei muodostu liian suurta painetta, ulosvirtaava hiilidioksoitu vesi kulkee läpimitaltaan paksummassa putkessa kuin tuo sisääntuleva hiilidioksoitava vesi..
Vesi sitten johdettaisiin mattosuodattimen läpi ulos kirkasvesitilasta.
Olisiko uloskierrolle parempi, että vesi tulisi mattosuodattimen takaa yhdestä pisteestä, vai useammasta? (esim se tavallinen vesi takaa ylhäältä ja hiilidioksoitu vesi takaa alhaalta)
Miltä suunnitelma vaikuttaa?

Tarkoitus olisi siis laittaa hiilidioksidinlevitin mattosuodattimen taakse piiloon, Compat 600 viereen. Tuo sekoitusastia, jossa hiilidioksidi ja vesi sekoittuvat olis siis umpinainen ja jotta sinne ei muodostu liian suurta painetta, ulosvirtaava hiilidioksoitu vesi kulkee läpimitaltaan paksummassa putkessa kuin tuo sisääntuleva hiilidioksoitava vesi..
Vesi sitten johdettaisiin mattosuodattimen läpi ulos kirkasvesitilasta.
Olisiko uloskierrolle parempi, että vesi tulisi mattosuodattimen takaa yhdestä pisteestä, vai useammasta? (esim se tavallinen vesi takaa ylhäältä ja hiilidioksoitu vesi takaa alhaalta)
Miltä suunnitelma vaikuttaa?
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
-
Muffe
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Muuten näyttää hyvältä mutta laittaisin ehkä mattosuodattimen palan tuonne mistä CO2 pitoinen vesi tulee pois. Koska silloin se mattosuodattimen pala estää niitä kuplia pääsemästä akvaarion veteen. Kun jos tuo pumppu puhaltaa tarpeeksi kovaa se puhaltaa silloin kaikki kuplat levittimen alareunasta veteen.
Miksi noin monimutkainen kyhäelmä? Jos laittaisi kiljusta tulevan letkun suoraan tuohon piirroksen kohtaan, missä lukee "tästä kulkee vesi levittimeen", jäisi väliltä pois jokunen asia. Mitä eroa siitä tulisi hiilidioksidin liukenemiseen? Uskoisin ettei mitään, sillä olen katsellut kuinka hohkakivestä ylös nousevat hiilidioksidikuplat liukenevat kokonaan ennen pintaa.
Voisi myös kokeilla sitä, että laittaisi pullosta tulevan letkun suoraan maton alaosaan sisään mattoon. Vaikkei virtausta matossa ole kuin nimeksi, se saattaisi liuottaa hiilidioksin oikein hyvin veteen. Näet onnistumisen pH:n muutoksesta ja siitä jos kuplia ei tule paljoa pinnalle ilmaan.
Tehokkaan aktiivilevittimen kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, ettei liikaa hiilihappoa tule veteen, mikä riippuu hiilidioksidin lähteestä eli tässä kiljupullosta. Tuollainen systeemi jossa koitat jakaa osan pumpun tehosta levittimen käyttöön olisi äkkiä ajatellen tietenkin ihan hyvä mutta ei taida maksaa vaivaa. Kokeilisin ensin kiljupullon tehoa muilla tavoin, tehokkaalla levityksellä suoraan pumpulle ja eri tavoin passiivisena.
Monissa tapauksissa aktiivilevitin on suljettava yöksi ja tämä tapahtuisi kätevästi levittimen pumpun ajastamisella, mikä jälleen kyseenalaistaa suunnitelmasi järkevyyden. Sen sijaan pikku pumppu, kuten Compact 300 (on muuten todella pikkuruinen verraten kuussatasen mittoihin) ja siihen se limupullo-suodatinmatto-levitin ajastimeen, niin sinulla on asiallinen laite, jos passiivisemmat menetelmät eivät riitä.
Voisi myös kokeilla sitä, että laittaisi pullosta tulevan letkun suoraan maton alaosaan sisään mattoon. Vaikkei virtausta matossa ole kuin nimeksi, se saattaisi liuottaa hiilidioksin oikein hyvin veteen. Näet onnistumisen pH:n muutoksesta ja siitä jos kuplia ei tule paljoa pinnalle ilmaan.
Tehokkaan aktiivilevittimen kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, ettei liikaa hiilihappoa tule veteen, mikä riippuu hiilidioksidin lähteestä eli tässä kiljupullosta. Tuollainen systeemi jossa koitat jakaa osan pumpun tehosta levittimen käyttöön olisi äkkiä ajatellen tietenkin ihan hyvä mutta ei taida maksaa vaivaa. Kokeilisin ensin kiljupullon tehoa muilla tavoin, tehokkaalla levityksellä suoraan pumpulle ja eri tavoin passiivisena.
Monissa tapauksissa aktiivilevitin on suljettava yöksi ja tämä tapahtuisi kätevästi levittimen pumpun ajastamisella, mikä jälleen kyseenalaistaa suunnitelmasi järkevyyden. Sen sijaan pikku pumppu, kuten Compact 300 (on muuten todella pikkuruinen verraten kuussatasen mittoihin) ja siihen se limupullo-suodatinmatto-levitin ajastimeen, niin sinulla on asiallinen laite, jos passiivisemmat menetelmät eivät riitä.
-
NeNithelo
- Junior Member

Kiitoksia kommentoinneista, vastaan eri ehdotuksiin numeroin:
1) [AKTIIVI]
Joo piirtelin itselleni myös toisen systeemin, jossa CO2 tosiaan johdettin samaan letkuun ja liitoskohdassa oli se taka(isin)iskuventtiili, mutta riittäisikö se että se vesi siinä putkessa sekoittuu matkan varrella? Sehän tosiaan olisi yksinkertaisinta, enkä tarvitsisi koko muovipulloa. Letku saisi olla tarpeeksi pitkä, jolloin se tosiaan sekoittuisi kunnolla ja se johdettaisiin ihan akvaarion pohjalle.
2) [PASSIIVI]
Tuo olisi vieläkin yksinkertaisempi ratkaisu laittaa se putki vain jonkunmatkaa maton sisälle ja vaikka vielä silikonilla kiinni. Saisi sitten nousta mattoa pitkin pikkuhiljaa ylös ja liueta samalla veteen. Tämä olisi helppo systeemi!
Käteväähän kieltämättä olisi jos kytkisin tuon Compact 300 samaan ajastimeen kuin valaisimenkin, jolloin ne olisivat yhtäaikaa päällä.. Tässä nyt alustavasti vasta kyselin hyviä vaihtoehtoja. Voihan se olla että tuohon 300 päädyn, mutta tuntuu vain turhalta hommata samaan akvaan 2x Compact 300, jos voisin virittelemällä hoitaa homman yhdellä 600 tai tonnisella ja tällöin olisi vielä vähemmän sähkörompettakin akvassa
1) [AKTIIVI]
Joo piirtelin itselleni myös toisen systeemin, jossa CO2 tosiaan johdettin samaan letkuun ja liitoskohdassa oli se taka(isin)iskuventtiili, mutta riittäisikö se että se vesi siinä putkessa sekoittuu matkan varrella? Sehän tosiaan olisi yksinkertaisinta, enkä tarvitsisi koko muovipulloa. Letku saisi olla tarpeeksi pitkä, jolloin se tosiaan sekoittuisi kunnolla ja se johdettaisiin ihan akvaarion pohjalle.
2) [PASSIIVI]
Tuo olisi vieläkin yksinkertaisempi ratkaisu laittaa se putki vain jonkunmatkaa maton sisälle ja vaikka vielä silikonilla kiinni. Saisi sitten nousta mattoa pitkin pikkuhiljaa ylös ja liueta samalla veteen. Tämä olisi helppo systeemi!
Käteväähän kieltämättä olisi jos kytkisin tuon Compact 300 samaan ajastimeen kuin valaisimenkin, jolloin ne olisivat yhtäaikaa päällä.. Tässä nyt alustavasti vasta kyselin hyviä vaihtoehtoja. Voihan se olla että tuohon 300 päädyn, mutta tuntuu vain turhalta hommata samaan akvaan 2x Compact 300, jos voisin virittelemällä hoitaa homman yhdellä 600 tai tonnisella ja tällöin olisi vielä vähemmän sähkörompettakin akvassa
Takaiskuventtiilille en oikein keksi mitään muuta tarkoitusta kuin jos pullon puolella jokin liitos pettää. Koko systeemi on avoin vain toiseen suuntaan eli akvaarioon eikä mikään silloin työnnä sinne suljettuun osaan päin yhtään mitään. Hiilidioksidin (kaasu) sekoittumista veteen letkussa en myöskään ymmärrä. Kaasuahan syntyy siellä pullossa ja se tasan varmasti tulee avonaisesta kohdasta ulos. Jos tämä kohta on kiinnitetty pumpun ulospuhallukseen, kaasun liukeneminen tapahtuu siinä vesivirrassa, minkä pumppu vettä puhaltaa. Myös sitä voi kokeilla että laittaa hiilidioksidin syötön pumpun imuun, niin liukeneminen on todella tehokasta kaasun mennessä pumpun roottoripesän kautta. Tällöin kuitenkin voi olla vaarana että pesää tulee liikaa kaasua (vähintään sähkökatkoksessa) eikä pumppu ala pumpata "ilmataskun" takia sen jälkeen. Myös ylimääräistä ääntä pumppu saattaa pitää.
Kolmesatanen maksaa (Saksassa) kympin luokkaa. Tietenkin voit laittaa akvaarion sopivasti lähelle ikkunaa ja opiskella biologiaa 1900-luvun alkupuolen akvaariokirjallisuudesta, niin saat sähköt pois kokonaan. Ihan tosissaan, se minua kiinnostaa myös. Siinä akvaarionhoidossa on todellista hohtoa vastapainona näille hömpötyksille. Sitäpaitsi suomalaiset kirjoittivat todella hienoja ja päteviä kirjoja silloin.
Luulin että sinulla on matossa kuussatanen, mutta nyt puhutkin kolmesatasesta. Ei kai sitä erillisen hiilidioksidilevittimen pumppua mattoon kannata yhdistää.Ne'Nithelo kirjoitti:Käteväähän kieltämättä olisi jos kytkisin tuon Compact 300 samaan ajastimeen kuin valaisimenkin, jolloin ne olisivat yhtäaikaa päällä.. Tässä nyt alustavasti vasta kyselin hyviä vaihtoehtoja. Voihan se olla että tuohon 300 päädyn, mutta tuntuu vain turhalta hommata samaan akvaan 2x Compact 300, jos voisin virittelemällä hoitaa homman yhdellä 600 tai tonnisella ja tällöin olisi vielä vähemmän sähkörompettakin akvassa
Kolmesatanen maksaa (Saksassa) kympin luokkaa. Tietenkin voit laittaa akvaarion sopivasti lähelle ikkunaa ja opiskella biologiaa 1900-luvun alkupuolen akvaariokirjallisuudesta, niin saat sähköt pois kokonaan. Ihan tosissaan, se minua kiinnostaa myös. Siinä akvaarionhoidossa on todellista hohtoa vastapainona näille hömpötyksille. Sitäpaitsi suomalaiset kirjoittivat todella hienoja ja päteviä kirjoja silloin.
-
NeNithelo
- Junior Member

Mulla ei ole vielä mitään pumppua, mutta olin suunnitellut ostavani akvaarioon joko 600 tai 1000 Compactin ja tällä myös samalla hoitaa CO2 levityksen. Okei, ilmaisen itseni epäselvästi.:
Puhuin 300 koska sitä tohon hommaan mulle tyrkytettiin
Ja jos pumpun hommaan niin en sitä sitten siihen mattoon kiinnitä hoitaakseni levitystä passiivisesti, kun pumppu on!
Johdan todennäköisesti sen hiilidioksisin tosiaan suoraan siihen vesiletkuun, mutta en ennen varsinaista pumppua, koska rakastan hiljaisuutta ja ainakin nykyinen Fluval pitää "kauheaa mekkalaa" ilman mitään CO2 lisiäkään!
Tuossa vesiletkuun yhdistämisessä olisi sekin hyvä ominaisuus, että juurikin se ilmankerääntyminen ei ole ongelma, kun pumppu käy koko ajan (ilma ei pääse pumppuun).
Kieltämättä mua vähän risoo tämä nykyajan hömpötys tästä akvaariosta, kun asiat viedään niin pitkälle, mutta en mä kokonaan sähköistä luovu
Puhuin 300 koska sitä tohon hommaan mulle tyrkytettiin
Ja jos pumpun hommaan niin en sitä sitten siihen mattoon kiinnitä hoitaakseni levitystä passiivisesti, kun pumppu on!
Johdan todennäköisesti sen hiilidioksisin tosiaan suoraan siihen vesiletkuun, mutta en ennen varsinaista pumppua, koska rakastan hiljaisuutta ja ainakin nykyinen Fluval pitää "kauheaa mekkalaa" ilman mitään CO2 lisiäkään!
Tuossa vesiletkuun yhdistämisessä olisi sekin hyvä ominaisuus, että juurikin se ilmankerääntyminen ei ole ongelma, kun pumppu käy koko ajan (ilma ei pääse pumppuun).
Kieltämättä mua vähän risoo tämä nykyajan hömpötys tästä akvaariosta, kun asiat viedään niin pitkälle, mutta en mä kokonaan sähköistä luovu