Kultakaloilla yhtäkkiä erimielisyyksiä- kokemuksia?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Kultakaloilla yhtäkkiä erimielisyyksiä- kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tinzue »

ELikkäs alunperinperin minulla oli neljä kultakalaa joista yksi menehtyi eväruttoon ja kolme muuta paranivat ja pyrstöt ja evätkin kasvoivat hienosti takaisin. Muutoin kultakalojeni kanssa ei ole juuri ollut ongelmia (paitsi ne jotka olivatkin jo odotettavissa eli kasvien repiminen ja hirveä porsastelu) mutta nyt sitten yhtäkkiä jouduin yhden kultseista eristämään altaasta tänä aamuna, ja koska hätävara-allas on todellakin vain 20 litrainen purkki, on asialla hieman kiire.

Tosiaan 15 minuuttia jaksoin katsoa touhua kun kaksi kultsipalloa ajoi yhtä takaa ja näykkivät sitä lähinnä pyrstön alta. Pieni reppana ei meinannut enää edes jaksaa uida, joten siirsin sen pikapikaa pois altaasta. Tapahtuuko tällaista esimerkiksi kutuaikana? Epäilen nimittäin näitä kahta kultakalaa koiraiksi ja tätä eristettyä naaraaksi. Epäillys johtuu siitä, että näillä kahdella on nyt viikon parin ajan ollut valkoisia nystyjä kiduksissa(ensin luulin että kyseessä on pilkkutauti, mutta sille se ei kyllä enää vaikuta.) ovatko nämä koiraiden kutukyhmyt sitten millaiset? isotkin? itse olen löytänyt vain tiedon että sellaiset ovat, ja että ne ovat valkoiset.... Tietäisikö joku paremmin? Ja uskallanko minä tuon pikkuisen nyt laittaa takaisin tuonne pahisten joukkoon, vai kiusaako ne sen hengiltä?

Toista niistä isottelevistakin kultseista on muuten näykkäisty kyljestä... Toivottavasti tästä viestistä ei nyt tullut hirmuisen sekava, ja jospa siihen jotakin vastausta löytyisi....
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kutukäyttäytymistä taitaa olla ilmassa. Ne nystyrät on luokkaa mannaryyni, tai hiukan isommat.

Kultakalakoiraat ovat kiivaita rakastajia ja jos altaassa ei ole hyviä piiloja, niin naaras saattaa joutua aika huonolle hapelle.

Monet kultakalaviljelijät pitävät eri sukupuolta olevia kaloja yleensä eri tankeissa välttääkseen naaraskalojen suomuvauriot.

Asiaa viitaten: Samanlaisia Casanovia on vissiinkin ruutanat, meilläkin ulkoaltaan isoimmat kalat ovat arvatenkin naaraita, kylkien kunnosta päätellen :roll:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
tinzue
Member
Member

niin justiinsa

no perhana, pitäisikö minun laittaa tuonne isoon altaaseen sitten tytölle joku kunnon purkki väliaikaisesti että pääsee karkuun vai annanko minä heiän kosiskella? ei tässä muutoin varmaan mikään hätä ole, mutta kun sen eväruton takia aikoinaan meni rahaa lääkkeisiin melko paljon ja jäi vähän sellainen olo, että jos kalan iho on vähänkään rikki niin siihen iskee samantien sitten rutto. En haluasi aloittaa samaa rumpaa taas. Vai pitäisikö vastaavasti toinen pojista eristää että saavat kahdestaan kosiskella? Ärsyttää kyllä nyt nuo poikien himot kun pitää olla niin perhanan päälle käyvä!!
Blondikala
Starting Member
Starting Member

Porsaita ovat kultisukot

Viesti Kirjoittaja Blondikala »

Jos hyvin käy naaras kestää menoa ja antautuu ja kohta on vauvoja tulossa. Tosin muut syövät ne kutupallerot. Jos taas huonosti käy (kuten kävi minulla) naaras pukattiin ulos akvasta kerran ja kun homma ei tasaantunut - kaikilla ukoilla oli eri aikaan kutuvimma - niin naaras-parka menehtyi. Tämä oli valitettavaa. Jos vain niistä pienistä kaloista näkisi mitä sukupuolta ovat niin kandee hankkia vain yhtä sukupuolta olevia ellei ole paikalla vahtimassa menoa ja vara-akvaa mahdollisille poikasille. Neuvonkin - hanki varapurkki ja laita vain naaras ja yksi koiras sinne kahdestaan. Meno on meinaan tosi rankkaa eikä ne koiraat tule sitä jättämään rauhaan edes kasvillisuuden seasta. Yksi ratkaisu olisi laittaa erillinen lasilevy eristämään uros ja naaras toisista kaloista. Se ei maksa paljoa ja kuitenkin ne ovat ns. parvessa kun näkevät toisensa. Varoituksesksi vain - itse en tajunnut kuinka kovaksi meno voi mennä ja siinä oli tulos. Ei mitään kaunista touhua.
"Jos et pidä enää akvaariokaloistasi - hanki kissa"
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kuinka iso allas on kyseessä?

Kolme kalaahan ei ole vielä parvi. Jos akvaarion koko (väh. 500-litraa) antaa myöten parven kasvatuksen, niin tekisin sen. Ja jos taas ei luopuisin kokonaan kultseista tai hankkisin isomman akvaarion.
Viestistäsi ymmärsin että kyseessä on huntupyrstöiset kultakalat?

Parven kasvatus auttaa tietenkin vain silloin jos naaraita tulee lisää. Asian tuntevassa eläinkaupassa saatetaan osata erottaa naaraat ja koiraat toisistaan, vaikka kutunystyjä ei näkyisikään.

Itse päädyin erottamaan pojat ja tytöt toisistaan "verkko virityksellä", toissa talvena kun pojat jahtasivat tyttöjä aivan liikaa. Vaikka minulla onkin kaksi poikaa ja kolme tyttöä, niin meno oli silti todella rajua.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Kuinka nuorina kultsit alkavat tuon kutupuuhastelun harjoittelun?

Toin tänään kotiin kaksi pientä kultakalaa, eikä kauaa mennyt, kun alkoi melkoinen toinen toisiinsa kyhnyttely ja toinen erityisesti pyrki pienemmän lajitoverinsa vatsan alle ja kuonolla hipelöimään vatsaevien välistä ja pyrstön alta. Ei näyttänyt nahistelulta, kun molemmat lähes hymyssä suin könysi toisen kyljessä "mä tykkään susta kovasti"-ilme naamalla.... :roll:

Eipä juolahtanut mieleenikään kysäistä liikkeen myyjältä, josko se osaisi erottaa sukupuolet evineen hädin tuskin 5-senttisistä naperoista....
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Omilla kaloillani tuntui pahin kutu vimma olla juuri suunnilleen viisi senttisinä (ainakin pojilla). Vaikka eihän tuossa vaiheessa (ainakaan meillä) mitään poikasia tullut vielä...
Toin tänään kotiin kaksi pientä kultakalaa,
Oliko sinulla siis ennestään jo kultakaloja? Vaiko ovatko nuo kaksi nyt ainoita? Jos ovat, niin kipin kapin ostamaan ainakin kolme lisää kahden kaveriksi. Kultakalahan viihtyy paremmin parvessa. Minkä kokoinen akvaario on kyseessä?
OV miljoonakaloja & kasveja
tinzue
Member
Member

altaani on kultakaloille liian pieni, tiedän sen. Kalat myytiin minulle sanoen että menevät vaikka puolta pienemmässä. Nykyään ollessani itse töissä akvaarioliikkeessä, kuulen päivittäin asiakkailta niin hirveitä juttuja kultakalojen pito-olosuhteista, että mieleni tekisi ottaa kaikki heidänkin kalansa. Eilen yritin selittää asiakkaalle ettei kultakalat voi olla 20 litraisessa, tuloksetta. Ja tänä aamunakin kuuntelin asiakkaan kertomusta altaastaan, joka on 40 litraa ja asukit ovat: kolme kultakalaa, taistelukala, kaksi neontetraa, kaksi miekkapyrstöä, yksi miljoonakala, kaksi partaimumonnia, viisi kuparitetraa....En ole varma jäikö listasta joku pois. Tällasta päivittäin kuullessaan, nykyään itse viisaampana, tuntuu oma 240 litrainen kuin taivaalta kultakaloille....Niin pahalle kuin se teistä ehkä kuulostaakin. Onneksi omani ovat vielä pieniä poikasia ja meillä on aikaa joko valita niistä luopuminen tai isomman altaan ostaminen. Onneksi miehenikin on sillä asenteella liikkeellä, että penskoille pitää saada isompi koti, heti kun tiedämme missä omamme on. Eli muutto on itsellämmekin parin vuoden sisällä ajankohtainen, sitä ennen emme aio isompaa allasta ostaa. En tiedä onko tämä mielestänne itsekästä vai ei, mutta...
tinzue
Member
Member

altaani on kultakaloille liian pieni, tiedän sen. Kalat myytiin minulle sanoen että menevät vaikka puolta pienemmässä. Nykyään ollessani itse töissä akvaarioliikkeessä, kuulen päivittäin asiakkailta niin hirveitä juttuja kultakalojen pito-olosuhteista, että mieleni tekisi ottaa kaikki heidänkin kalansa. Eilen yritin selittää asiakkaalle ettei kultakalat voi olla 20 litraisessa, tuloksetta. Ja tänä aamunakin kuuntelin asiakkaan kertomusta altaastaan, joka on 40 litraa ja asukit ovat: kolme kultakalaa, taistelukala, kaksi neontetraa, kaksi miekkapyrstöä, yksi miljoonakala, kaksi partaimumonnia, viisi kuparitetraa....En ole varma jäikö listasta joku pois. Tällasta päivittäin kuullessaan, nykyään itse viisaampana, tuntuu oma 240 litrainen kuin taivaalta kultakaloille....Niin pahalle kuin se teistä ehkä kuulostaakin. Onneksi omani ovat vielä pieniä poikasia ja meillä on aikaa joko valita niistä luopuminen tai isomman altaan ostaminen. Onneksi miehenikin on sillä asenteella liikkeellä, että penskoille pitää saada isompi koti, heti kun tiedämme missä omamme on. Eli muutto on itsellämmekin parin vuoden sisällä ajankohtainen, sitä ennen emme aio isompaa allasta ostaa. En tiedä onko tämä mielestänne itsekästä vai ei, mutta...
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Nämä kaksi uutta ovat ainoita - ainakin toistaiseksi. Kahta olen ajatellut lisää, jahka juuri oikean sorttiset jostain löydän. [;)]

Kasvavat jonkin aikaa 200-litraisessa.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Ihan OK:han se on tietenkin pitää "kasvatuskotina" vähän pienempääkin allasta kuin tuota viisi sataa litraista. Itse suosittelen kumminkin että kaikki hankkisivat sen akvaarion (VÄH. 500-litraa viidelle kalalle) heti kultseille, missä aikoo näitä pitää "koko loppu elämän" ja perusteluina on yksin kertaisesti se että mistä tietää kun kultakala on kasvanut liian isoksi akvaarioon? Huomaako sitä siinä vaiheessa? Entäpä jos kala ei vain yksinkertaisesti mahdukkaan kasvamaan enempää?
En kumminkaan tuomitse pienien (ja nuorien) kalojen 200 litraisessa pitoa mitenkään, KUNHAN se isompi akvaario on tosiaan ostos listalla ja se aijotaan ostaa mahdollisimman pian.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”