Oma pariskuntani ovat niin sanotusti "himonussijoita". Pahimmillaan poikueita tulee kuukausittain. Sinileuoista onkin sanottu, että resepti on: 1 uros, 1 naaras, lisää vesi ja kutu on valmis.
Kaivelevat pohjaa toden teolla ja lähellä olevat kasvit saavat kyytiä. Saattavat olla hieman agressiivisia muita kaloja kohtaan siten, että häätävät ne liian läheltä pois kutukuoppaansa. Suoranaisesti väkivaltaisia eivät ole. Kutu liimataan yleensä sivulasiin tai jonkin tason taakse.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
Raffu: kulkevatko pariskuntasi yhdessä vai uskentelevatko erikseen?
Mulla kun nuo eivät juurikaan osoita mielenkiintoa toisiinsa. Uros kyllä on tänään koko päivän nyppinyt yhtä komeaa kasviani ( ) ja leikkii kingiä ajaen muita kaloja pois.
Naaras pysyttelee piilossa paljon. Lähinnä ruoka-aikaan tulee esille. Nyt tosin piileskelee tuon koiraan nyppimän kasvin takana...
Tavallisesti hengaavat pariskuntana ympäri akvaariota. Kutuajan tultua kutevat, jonka jälkeen uros yleensä jahtaa naarasta häätäen sen pois pesästä. On myös tapahtunut niin, että naaras on häätänyt uroksen pesästä. Ovat hyvin monipuolisia käytökseltään.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
Onko lämpötilalla väliä sinileukojen kutemisessa? Mietin vain, miten saada tuo koiras ja naaras rakastumaan.. Vettä olen vaihtanut tiheämmin ja monipuolisempaa ruokaa olen antanut.
En itselläni ole huomannut lämpötilan vaihtelussa suurtakaan eroa kutuhommiin. Ehkäpä, jos nyt ajattelen, niin vedenvaihdon jälkeen viileämpää vettä laskettuani alkavat kutea helpommin. Ei mielestäni suurtakaan merkitystä ole ollut lämpötilalla. Ilmeisesti sinileuat ovat hyvinkin yksilöllisiä kutuhommissa. Olen kyllä muiltakin kuullut, että kutevat jatkuvasti eli pitäisi olla helposti kudetettava. Ehkäpä sinullakin ajan kanssa...