Eristäytyvät kiekot
Valvoja: Moderaattorit
Eristäytyvät kiekot
Minulla on kymmenen kiekkoa, 6 vanhempaa ja 4 nuorta. Kaksi näistä kiekoista piilottelee, eikä niitä juurikaan näe. Toinen on vanhempi ja toinen nuori uusi tulokas. Tämä on varmaan ihan normaalia kiekoille, mutta huolestuttaa niiden syöminen koska eivät ole ruoka-aikoinakaan esillä. Minulla on 200 litrainen (60x60x60) akvaario valmiina, kannattaisiko nämä arat yksilöt siirtää sinne omaan rauhaan vai annanko niiden vaan olla tuolla isossa akvaariossa muiden joukossa?
Näistä neljästä uudesta kiekosta kolme on tosi rohkeita ja syövät jopa kädestä. Niiden tulo taas sai yhden vanhoista kiekoista tulemaan pois piilostaan, eli silloin kun niitä oli vain 6 niin niistäkin kaksi piilotteli. Jos nyt siirtäisin nämä kaikki uudet niin todennäköisesti taas yksi piilottelisi kuitenkin, vaikeeta 

itse en siirtelis piilottelijoita minnekkään, kuin äärimmäisessä tilanteessa. Kyllä meilläkin yksi pieni enimmäkseen piilossa pysyttelee mutta syömässä käy ja näyttää muuten kunnossa olevan. Kyllä niillä vaan niin vahva tuntuu tuo parvikalan luonne olevan, että piilottelevakin kiekko on onnellisempi kuitenkin sen porukkansa lähettyvillä kuin yksin/toisen arkaeväisen kanssa jossakin muualla. Ja jos otat nämä pois, luultavasti se "seuraavaksi heikoin lenkki" on vuorossa sinne piiloon.
En minäkään siirtäisi niitä pois.
Olen huomannut vuosien varrella että yleensä parvessa on yksi tai kaksi kiekkoa jotka piilottelevat mutta ruokaikaan tulevat syömään.
Sitten kun parveen on hankittu uusia yksilöitä on tilanne saattanut muuttua.
Pääasia kait on että kalat näyttävät terveeltä evätkä kyyhötä tummanvärisinä jonkun kannon alla.
Olen huomannut vuosien varrella että yleensä parvessa on yksi tai kaksi kiekkoa jotka piilottelevat mutta ruokaikaan tulevat syömään.
Sitten kun parveen on hankittu uusia yksilöitä on tilanne saattanut muuttua.
Pääasia kait on että kalat näyttävät terveeltä evätkä kyyhötä tummanvärisinä jonkun kannon alla.
Itseasiassa toinen kyyhöttää kannon alla, mutta näyttää muuten kyllä ihan terveeltä. Se ei mahdu olemaan siellä aivan suorassa, mutta lähes. Ajattelin vähän kaivaa hiekkaa niin että mahtuu sinne paremmin kun kerran siellä viihtyy. Muutamia kertoja olen sen nähnyt uivan parven mukana ihan aikaisin aamulla, mutta kun näkee minut niin painuu oitis kannon alle. Muut kerjäävät minulta ruokaa nenä kiinni lasissa. Annan noiden olla niinkauan kuin näyttävät terveiltä.karihe kirjoitti:Pääasia kait on että kalat näyttävät terveeltä evätkä kyyhötä tummanvärisinä jonkun kannon alla.
-
- Member
Meillä oli kanssa noita piilottelijoita aluksi, mutta nyt näyttää ainoastaan kaikkein pienin olevan pusikoissa mielellään. Sopii kyllä porukkaan aina välillä, kukaan ei aja takaa ja saa rauhassa syödä. Terveen näköinen kaveri. En olisi niin kauhean huolissaan.
Minä ruokin kalasia silloin alkuun usempaan eri kohtaan akvaarion koko pituudelta, niin uskaltautui aratkin syömään kun yksi kingi ei kerkiä kontrolloimaan muiden syöntiä. Nyt ihan selvästi on rohkaistunu koko sakki.
Minä ruokin kalasia silloin alkuun usempaan eri kohtaan akvaarion koko pituudelta, niin uskaltautui aratkin syömään kun yksi kingi ei kerkiä kontrolloimaan muiden syöntiä. Nyt ihan selvästi on rohkaistunu koko sakki.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Missä pidät akvaariotasi onhan sellaisella paikalla missä liikutaan useita kertoja altaan ohi. Minulla oli aikoinaan yksi kiekkoallas työhuoneessa jossa olin yleensä vain iltaisin.Liinanen kirjoitti:Itseasiassa toinen kyyhöttää kannon alla, mutta näyttää muuten kyllä ihan terveeltä. .
Kiekot olivat pelokkaita ja piiloutuivat. Sitten kun siirsin ne olohuoneen altaaseen olivat muutaman päivän jälkeen aina etulasin luona kerjäämässä ruokaa kun kävelin ohi.
No taisit sanoa että vain kaksi piiloutuu mutta jos ovat syrjäisellä paikalla tämä saattaisi olla selitys.