Perhoskirjoahvenelle sopivat oltavat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

pallokala84
Starting Member
Starting Member

Perhoskirjoahvenelle sopivat oltavat

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

Mites sais perhoskirjoahvenille sopivat oltavat? En ole vielä hankkinut kyseisiä affenia, mutta haluaisin kovasti hankkia. Mietityttää vanna, että sopivatko ne tuohon 102-litraiseen altaaseen? (vai onko joku muu ahven laji, minkä voisin ottaa?) Ja mitä kalaseuraa niille kannattaisi olla? Monnisista tykkään. Mitään kaloja ei vielä ole tuossa altaassa.
Elikkäs miten allas kannattaisi sisustaa ja kuinka monta affenta on sopiva lukumäärä? (Jossain oli, että 1+1 ja jossain, että haaremi. Kumpi oikein?)
Hri-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Pariskunta nyt sopii hyvin ainaki. Reilusti kasveja ja laakeita kiviä muutama
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tuossa on vähän aiempana muutamakin perhosketjua, katsele sieltä jos löytyisi vastauksia!
Minä juon nyt kahvia!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Omasta kokemuksestani voisin sanoa etteivät perhoset ole ainakaan helpoimmasta päästä koirjoahvenia. Itselläni on ollut suuria vaikeuksia pitää ne hengissä, tai oikeastaan naarasta joita on jo muutamia menetetty, koiras on kyllä pulska ja hyvinvoiva.

El varsinkini jos päädyt hankkimaan perhosia kypsytä altaasi huolella ennen kalojen hankintaa. Vaihtoehtoiseksi ja monnisystävälliseksi lajiksi voisin ehdottaa keltakääpiöahvenia. Kauniita ja helppoja ja niiden kutupuuhia on ilo seurata! [;)]
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Joo itseeni pikkasen hermostutti ottaa näin vaikeiksi tiedettyjä kaloja. No hyvin näyttävät voivan karanteenissa, kerjäävät ruokaa lasissa kiinni koko ajan.

Ei kai vaikeina pidetyt kalatkaan ihan mahdottomia ole, vaativat vain hyvät ja säännölliset hoitorutiinit. Mutta virheitä eivät kyllä ehkä juuri anteeksi anna. Lämpötilahan lienee parhaimmillaan jotain 26-27, pH lievästi hapan. Veden on syytä olla puhdasta -> hyvä kypsytys, kunnon biologinen suodatus ja vähäinen typen kuormitus (= ei liikaa kaloja altaaseen).
Minä juon nyt kahvia!
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Oli muuten kaunista katseltavaa kun eilen siirsin perhosparin tuosta 60-litraisesta jossa olivat olleet vain kahdestaan, tuohon 240-litraiseen seura-altaaseen. Pelotti kovasti että miten paljon stressaavat, mutta kävi päin vastoin; upeampia värejä en ole perhosillani nähnyt!

Hyvin kaunis kala siis, mutta vaatii kunnon karanteenin ja säännöllisen hoidon. Suosittelen kyllä ehdottomasti kypsään altaaseen, jonka säännöllisistä vedenvaihdoista ym. rutiineista huolehditaan.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Itse olen tosiaan noista vesiarvoista ja säännöllisistä hoitorutiineista yrittänyt huolehtia parhaani mukaan. Vedenvaihto alta viikon välein, nitraatti alta 10 ja pH yms kohdillaan. Ja ystävällänikin ollut vastaavia ongelmia saada perhostytöt pysymään hengissä. Alkanut vähän epäilyttämään josko pahapäinen perhosukko olisikin ongelmiini syy...
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Perhosukot voivat tiettävästi olla aika äkäisiä vaimokkeilleen. Vaikkeivät suoraan listisi niin pitkäaikainen painostaminen voi johtaa stressiin ja sairastumiseen. Avuksi lisälitrat, kasvit ja muut piilopaikat - minkä varmaan jokainen kyllä jo tietää.
Minä juon nyt kahvia!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Jep, mullakin reilu 300 litraa lukuisine kantoineen ja piiloineen, luulisi tilan riittävän... Saa luvan kyseinen perhosukko riehua tuolla yksinään ellen löydä todella pulskaa ja tervettä eukkoa hälle seuraksi.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No ei Juulialla pitäisi tilasta pulaa olla! Vaikeahan se on näistä sanoa ilman mikroskooppia ja alan koulutusta että mihinkä nuo on menny...
Minä juon nyt kahvia!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Itselläni jonkin verran koulutusta kalabiologian alalla mutta mää oon vaan tyytynyt ajatukseen ettei mun akvaarionhoitotaidot nirppanokka perhosakoille riitä vaan heittävät suosiolla lusikan nurkkaan. :mrgreen:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Hups, toivottavasti meillä menestyy, on niin paljon tullut näitä epäonnistumisraportteja... Perheen naisväen vaatimuksesta minä näitä sitten menin ostamaan!

Joku väitti tuossa että vaatisivat erittäin hapekasta vettä. Ei kai sitä kala välttämättä vähäiseen hapenpuutteeseen heti kuole, mutta voisiko taas stressata tms.
Minä juon nyt kahvia!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Juu, toivottavasti sinulla menestyvät, ehkä tämä on vaan listalla ei minulle sopiva laji. Etsinyt olen toki hapetuksestakin syitä mutta pintavesi kiertää melko hyvin mattosuodattimen ja Eheim Powerline 2048 ansiosta. Ja kun tosiaan tämä ukko voi vallan mainiosti vaan hältä on jo kolme eukkoa kuollut. :?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No, onneksi meillä ollaan toistaiseksi terhakoita, nälkäisiä ja huomionkipeitä, kohta sitten muutto isoon altaaseen (180 L) edessä...
Minä juon nyt kahvia!
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Säännöllisistä hoidoista ja huolenpidosta huolimatta mulla nämä ahvenet ei vaan yksinkertaisesti menesty :cry: 2 ukkoa jo mennyt ja nyt näyttää enemmän kuin pahalta tuon "sissi" tytön kohtalo (oma ketju ).
Olenkin miettinyt, että onko nämä kalat todella niin jalostettuja. Enään näitä en taida itselleni ostaa. Ovat kyllä niin kauniita,että siihen oikeastaan tykästyin. Harmittaa vietävästi.
Mikähän ahven olisi kestävä "teräskala" 128 litraiseen? :roll:
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kyllähän perhonen on herkän maineessa, ihan ilman jalostustakin.

Sekään ei ole mahdotonta että jotain suolistoloisia olisi jotka sitten hitaasti syövät kalaa, vaikka varsinaisia ulkoisia oireita ei olisikaan.
Minä juon nyt kahvia!
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Meillä perhoset otettiin(3 urosta ja 3 naarasta) juuri kypsyneeseen altaaseen. Oleet nyt n.puoli vuotta eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Toisesta ketjusta luin että Ph:n pitäisi olla 6,5 mutta meillä koko ajan 7-7.2 eikä näytä haittaavan. Lämpötila ollut 27 astetta mutta pari viikkoa sitten laskin lämmöt 25 asteeseen, ei mitään vaikutusta. Kala seurana mm. 22 tiikeribarbia mutta ei näytä sekään haittaavan. Ihmetyttää vaan kun kaikki moittii että herkkä kala, eikä itsellä mitään ongelmia. Uskonkin että suurimmalla osalla harrastajia perhoset voivat hyvin mutta jostain syystä saanut herkän kalan maineen.Voin tietysti olla väärässäkin. Joka tapauksessa hieno ja värikäs kala.

Kuva
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Se Vege voi olla myös niinkin, että monella myyntiin tulleella kalalla on joku lois- tai bakteeri-infektio jo valmiiksi ostettaessa, piilevänä tosin. Niin ja eihän tuo puhkijalostettu/sisäsiittoinen kalakantakaan toki mikään poissuljettu ilmiö ole, esiintyyhän näitä muillakin lajeilla.

Minä en hirveänä virheenä pitäisi sitä, että paljastaa epäonnistuneensa herkäksi tiedetyn kalan pidossa. Olen tällä palstalla itsekin jokusen epäonnistumiseni esiin tuonut. Moni niitä sitten tuntuu kyllä peittelevän, syystä tai toisesta. Mutta jos omat perhosesi ovat pärjänneet hyvin niin mikäs siinä!
Minä juon nyt kahvia!
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Minä en hirveänä virheenä pitäisi sitä, että paljastaa epäonnistuneensa herkäksi tiedetyn kalan pidossa
En todellakaan tarkoittanut asiaa näin. Varmasti itsekkin kommentoisin jos jokin olisi pielessä. Ilmeisesti itselle sattunut terveet yksilöt ja vesiarvotkin osuneet kohdalleen tai sitten altaassa vaan on jotain että viihtyvät. Ei kait se ole häpeä jos jollakin vaikeatkin kalat pärjäävät ja sen tuo esiin. En kyllä ole oikein hyvä laittamaan ajatuksia sanoiksi joten toivottavasti tämä viesti tulkitaan oikein :mrgreen: .
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Eipä tässä mitään. Mutta netissä kyllä on tosi helppo sanoa jotain puolihuolimattomasti - ja sitten kun ilmeet ja äänenpainot eivät välity lukijalle, väärinkäsitys onkin jo valmis. Olen tuon itsekin huomannut.

Tietysti sen hymiön voi pukata perään, mutta senkin lukija voi tulkita ihan eri tavalla kuin oli tarkoitus.
Minä juon nyt kahvia!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

En minäkään saanut lajin kuduista ikinä mitään elävää uimakuntoon, joten olen taipuvainen ajattelemaan ettei (helsinkiläinen) vetemme sellaisenaan ihan riitä näille kaloille vaikka ne olisivat terveitäkin. Sitä en sitten osaakaan sanoa että mitä siihen lähtisi lisäämään, kovuuksia kenties kuitenkin? Liian viileään ei kannata lähteä yrittämäänkään, mieluummin se 27-30 astetta jonka FishBasekin mainitsee. 26 astetta kuulostaa minusta jo potentiaaliselta kuolinsyyltä eivätkä lämpömittaritkaan ole niin tarkkoja että yhteen voisi kunnon kyynikko luottaa.

Ja mitä te oikein höpsitte, kyllähän onnistumistarinoilla on aina enemmän arvoa kuin epäonnistumisilla. Molemmista voi toki oppia mutta loppupeleissä juuri onnistumiset ovat niitä jotka voivat johdattaa muut samaan lopputulokseen. :D
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Siis, onko 26 astetta liian vähän? Mulla kalat karantteenissa olivat 25 asteisessa vedessä ja pää altaassa 26 asteisessa vedessä. Kuolivat ihan parissa viikossa pääaltaassa, mutta olivat (kuukauden) ja kutivat karantteenissa. En ajatellut lämpöä olevan liian vähän :roll: !
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Olen minä nähnyt Maisun mainitsemia alempiakin lämpötilasuosituksia.

Tuota kai onnistumisilla on arvoa tietysti, en minä sitä. Ja näihinhän sitä halutaan muitakin johdattaa. Mutta toisaalta jos näin vaikean kalan - kuten Maisu itse myöntää - pitämisessä on ongelmia, jopa niin että kalat kuolevat, niin kyllä näistä pitää voida keskustella. Kuten Maisukin teki.

Sitä vain joskus tuntuu, että tällä palstalla lyötyä lyödään helposti, mikä ei ole minusta ihan oikein välttämättä. Että pitäisi pitää kaikki epäonnistumisensa omana tietonaan mahdollisimman tarkasti, ettei vain tule lianneeksi omaa vitivalkoista akvaristinprofiiliaan. Vegen suhteen vaistoni oli sitten ihan väärässä, kuten Vegen oma komentti kertoo.

No, kommentti voi olla kärjistetty toki, mutta sen perusteella voi hyvällä tahdolla ymmärtää itse tarkoittamani asian.
Minä juon nyt kahvia!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Höpötys kirjoitti:Siis, onko 26 astetta liian vähän? Mulla kalat karantteenissa olivat 25 asteisessa vedessä ja pää altaassa 26 asteisessa vedessä. Kuolivat ihan parissa viikossa pääaltaassa, mutta olivat (kuukauden) ja kutivat karantteenissa. En ajatellut lämpöä olevan liian vähän :roll: !
Olen nähnyt perhoskirjoahventen kutevan kaupan myyntialtaassakin. Kalahan kutee usein minkä tahansa vedenlaatumuutoksen yhteydessä. Itse kyllä huomasin täysin selkeän eron siinä oliko lämpöä 25 vai 28 astetta.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Tässä voisi vetää yhteen mahdollisia epäonnistumisen syitä, ainakin:

- liian alhainen lämpötila
- väärä pH tai muut vesiarvot
- vitamiinien puutostila
- likainen vesi
- jo ostettaessa esiintyvät lois- ja bakteeri- infektiot

Tuleepa mieleeni että mites noita kohdellaan kaupassa? Ainakin itse nähnyt noita ihan lämmittämättömissä altaissa, allaslämpötila huoneenlämmön lämmittämänä 23 astetta, ilmoitti eräs myyjä, mielestäni erillistä lämmitintä ei tosiaankaan ollu. Jäi mieleen että ainakin taistojen valitti olevan ihan kohmeisia tuossa lämpötilassa. Voisiko tuo altistaa jollekin bakteeri-infektiolle tms?

Pitänee kokeeksi nostaa lämpöä isommalle kuitenkin!
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”