Hankin n. puolitoista vuotta sitten 500 litraiseen akvaariooni 5 lehtikalaa. Kaksi koi-väristä (uros ja naaras) ja kolme luonnonmuotoa (2 urosta ja 1 naaras). Takoitus on ollut, että harvennan parvea kun pari tai parit on muodostuneet.
Mutta ongelmana on siis, ettei pysyviä pareja muodostu. Koi-värinen naaras on kutenut useita kertoja jokaisen uroksen kanssa vuoron perää. Se narttu vaihtaa miestä lähes joka kudun jälkeen. Ja kaikki kolme poikaa ovat silmin nähden lääpällään tuohon vaaleaa kaunottareen.
Luonnonmuoto naaras tykkäisi kovasti tuosta koi uroksesta. Se pysyttelee aina ihastuksensa lähettyvillä. Muut urokset se karkottaa välittömästi kauemmas. Valitettavasti tunne ei taida tämän parin osalla olla molemmin puolinen. Ei koi uros aja tuota bändäriään poiskaan, muttei myöskään ryhdy mihinkään kutupuuhiin.
Niinkö se siis todella on, että kaikki miehet himoitsevat blondeja. Tämä blondi vielä on varsin kevytkenkäistä sorttia ja käyttää tilaisuutta julkeasti hyväkseen. Onko tämä vain teini-ikäisten kokeiluja. Odotanko siis vieläkin kärsivällisesti parien muodostusta vai onko se vain myönnettävä, että altaassani yksi pitää bordellia ja kiltti naapurintyttö saa tyytyä kaukorakkauteen?
Pojatkaan eivät muuten pahemmin tappele. Uhittelevat kyllä toisilleen, mutta kolhuilta on vältytty.
Kaikki kudut ovat aina menneet sikäli poskelleen, että mäti on tullut syödyksi aina ensimmäisenä yönä. Niin kaunan kun valot ovat päällä kulloinenkin pari vahtii kutuaan uskollisesti, mutta kun valot sammuu liukenee pari paikalta. Yöksi kaikki viisi lehtistä kerääntyvät ryhmäksi akvaarion yhteen nurkkaan. Kuuvalokaan ei ole kannustanut pareja vahtimaan kutuaan yöllä. Partamonni saa siis kaikessa rauhassa käydä imuttamassa juhlaillallisen.
Onko tämä siis ihan normaalia? Minkä ikäisinä lehtikset yleensä ovat parinsa valkanneet?
Lehtikalojen vapaat suhteet
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalojen vapaat suhteet
I like them fresh!
Eipä ole kokemusta vastaavasta, vaan minun kalat ovat valinneet suoraan yhden.
Jos sinulla on kiire harventaa parvea, niin jätä pari joka on osannut hoitaa kutuaan parhaiten. Jos eroja ei ole, kannattaa jättää ne joista eniten pitää.
Jos kovin kiirettä ei ole, seuraa vielä onkin aikaa, ja katso josko joku uroksista nousisi suosikiksi.
Jos sinulla on kiire harventaa parvea, niin jätä pari joka on osannut hoitaa kutuaan parhaiten. Jos eroja ei ole, kannattaa jättää ne joista eniten pitää.
Jos kovin kiirettä ei ole, seuraa vielä onkin aikaa, ja katso josko joku uroksista nousisi suosikiksi.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
-
- Advanced Member
Luonnossakin kirjoahvenet yleisesti "vaihtavat paria", niiden monogaamisuus l. yksiavioisuus tarkoittaa lähinnä monogaamisuutta kudun aikana, kudun loputtua parisuhde yleensä purkaantuu ja uusi muodostuu. Akvassa yleensä saman partnerin kanssa kun vaihtoehtoja ei ole, mutta luonnossa eri.
Jos näyttäisi siltä, että toinen osapuoli on lääpällään toiseen mutta toinen torjuu, älä valitse tätä paria. Luultavasti torjuminen jatkuu myöhemminkin, mistä seuraa vain tappeluita, kun toinen haluaa kutea ja toinen ei.
Jos taas "blondi naaras" kutee kenen kanssa vaan, ja hommat sujuu, ei sinänsä ole väliä, kenet valitset kumppaniksi.
Nämä tämmöisinä yleisinä heittoina, kun ei itse ole tilannetta nähnyt on vaikeampi tarkemmin sanoa.
Jälkikasvuaan oppivat luultavasti puolustamaan tarmokkaammin iän karttuessa.
Jos näyttäisi siltä, että toinen osapuoli on lääpällään toiseen mutta toinen torjuu, älä valitse tätä paria. Luultavasti torjuminen jatkuu myöhemminkin, mistä seuraa vain tappeluita, kun toinen haluaa kutea ja toinen ei.
Jos taas "blondi naaras" kutee kenen kanssa vaan, ja hommat sujuu, ei sinänsä ole väliä, kenet valitset kumppaniksi.
Nämä tämmöisinä yleisinä heittoina, kun ei itse ole tilannetta nähnyt on vaikeampi tarkemmin sanoa.
Jälkikasvuaan oppivat luultavasti puolustamaan tarmokkaammin iän karttuessa.
Minä juon nyt kahvia!
Kiitos vastauksista!
Parven harventamisella ei ole kiirettä, tilan puolesta voisivat tuolla elellä vaikka loppu elämänsä. Ja kun eivät tappelekkaan niin mikäs heillä ollessa.
Sitä vaan ajattelin kun joka paikassa vouhkataan, että yhdessä akvaariossa vain yksi lehtikalapari tai isossakin altaassa korkeintaan kaksi. Minulla kun noita on nyt viidessäsadassa litrassa viisi lehtikalaa.
Mielelläni kyllä pitäisin kaikki. Kun ne ovat tuossa silmien alla uiskennelleet jo reilun vuoden niin kummasti niihin on kiintynyt. Kaikilla on nimi ja omanlaisensa persoona. Joskus olen leikitellyt ajatuksella parven harventamisesta. Vaikeaa se olisi. Miten voisin antaa pois Kuutimon, vaikka se onkin lehtikalksi varsin ruma neliskulmaisine ruumiineen. Tai sitten Q, se on kaunein koskaan livenä näkemäni lehtikala, suuri, lähes virheettömän pyöreä ja ylväät tikkusuorat evät. Ja niin ees päin. Mistään noista en mielelläni luopuisi!
Parven harventamisella ei ole kiirettä, tilan puolesta voisivat tuolla elellä vaikka loppu elämänsä. Ja kun eivät tappelekkaan niin mikäs heillä ollessa.
Sitä vaan ajattelin kun joka paikassa vouhkataan, että yhdessä akvaariossa vain yksi lehtikalapari tai isossakin altaassa korkeintaan kaksi. Minulla kun noita on nyt viidessäsadassa litrassa viisi lehtikalaa.
Mielelläni kyllä pitäisin kaikki. Kun ne ovat tuossa silmien alla uiskennelleet jo reilun vuoden niin kummasti niihin on kiintynyt. Kaikilla on nimi ja omanlaisensa persoona. Joskus olen leikitellyt ajatuksella parven harventamisesta. Vaikeaa se olisi. Miten voisin antaa pois Kuutimon, vaikka se onkin lehtikalksi varsin ruma neliskulmaisine ruumiineen. Tai sitten Q, se on kaunein koskaan livenä näkemäni lehtikala, suuri, lähes virheettömän pyöreä ja ylväät tikkusuorat evät. Ja niin ees päin. Mistään noista en mielelläni luopuisi!

I like them fresh!
-
- Advanced Member