Synodontis notatus, S. nummifer ja S. ocellifer

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

mamaxxx
Starting Member
Starting Member

Re: Harmaaripsimonni

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

memma kirjoitti:
mamaxxx kirjoitti:Pituutta on varmaankin aika tarkalleen 20cm ja ikää kunnioitettavat 20v.
Eikös noista luonnossa tulisi lähemmäs puolimetrisiä, siinä 40 cm kuitenkin :?
En itseasiassa tiedä ko. kalasta juuri mitään,
aika heikosti tietoa saatavilla... :(
Monni on ollut minulla vasta muutaman viikon,
ja käsittääkseni asustellut sitä ennen monta vuotta aika paljon
pienemmässä pöntössä.
Eikös se altaan koko jonkinverran vaikuta siihen,
että pääseekö kala omiin mittoihinsa, vai joutuuko
"kääpiöitymään" :roll: ?
Luotan kyllä edellisen omistajan sanaan siitä, että
monni on ostettu v.-86
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Jatkan tähän ketjuun, vaikka tämä kai pitäisi olla muualla(?):
Onko kukaan tunnistanut Kuopion Akvaarioliikkeessä olevia ripsimonneja? Onkohan siinä joku risteytymä kyseessä, minun olemattomilla tiedoillani en osannut lajia arvioida. Omistaja sanoi, että olivat tulleet semmoisella nimellä, jota hän ei esim. kuuklettamalla löytänyt lainkaan.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Nyt siis olen päätynyt S. eupterukseen, sulkaripsimonniin. Vielä varmistan teiltä kokeneemmilta, ennen kuin tilaan ko. otuksen (otuksia) muutaman asian:

Pohjan koko on siis 46x130, piilokoloja on isoillekin kaloille. Kasvistoa on myös niin, että sekin tarjoaa suojaa. Altaan korkeus on 53cm.

1# Altaassa on tulipyrstö, joka on tällä hetkellä pohjan suvereeni kingi. Ei tosin hyökkäile muiden kimppuun, mutta antaa pikalähtöjä. Onko odotettavissa yhteenottoja, pärjääkö ripsari? Altaassa on myös maalaispartamonni, mutta se on enimmäkseen piilossa, eikä ole aggressiivinen. Pohjalla elää myös 5 kultapäämonnista, mutta nämä ovat oikein rauhallisia.
2# Kuinka käy kasvustolle sulkaripsimonnin kanssa? Altaassa on Anubiaita (erilaisia), kurttukriinumi, pari isohkoa miekkaa, jaavansaniaisia, kierrevallisneriaa sekä suodatinpöntön päällä sekalainen lajitelma, mm. intianvesitähdikkiä. Voitteko suositella jotain kasveja, jotka eivät olisi salaattia tälle kalalle?
3#Olisiko sulkaripsimonneja parempi olla yksi vai useampi? Sopiiko altaaseen myöhemmin useampi ripsimonni, eri lajinen? (kun muu kalasto vähenee)

Kiitos kaikista vastauksista, neuvonne ovat kullanarvoisia!
Klenkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Klenkku »

Mulla on sulkaripsimonni asustellut 160 x 50 altaassa reilun vuoden rengasripsimonnin kaverina, hyvin pärjäävät molemmat. Kumpikaan ei ole koskenut mihinkään kasviin, kaikki muu syötävä sitten kelpaa mainiosti. Koruripsari tuolta piti myydä pois, koska se ahmi tötterösuullaan pohjatabut yms. sapuskat muiden pohjakalojen nenän edestä!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Nonih, vihdoin eilen sain Betulan ansiosta sulkaripsimonnin, vaan heikostihan tässä kävi :? . Kala ei kestänyt reilun kahden vuorokauden pussieloa, ja viimeinen naula arkkuun oli sopeutuminen altaaseen: illalla kala vielä läähätti pohjalla, vaan aamulla oli kuollut. Harmittaa vietävästi, kala oli todella upea!

Sulkaripsimonnin hankinta näyttääkin hankaloituvan: kala ei näköjään kestä kuljetusta kovin hyvin, eli tuskin tuota uskaltaa tilata kauempaa..? Pussiolo ei muutenkään ole kovin sopivaa, kala oli puhkonut kaksinkertaiseen kuljetuspussiinsa toistakymmentä reikää!

Ovatko kaikki ripsimonnit yhtä hankalia kuljetettavia, olisiko jotain helpompaa..? Olen yrittänyt hankkia kalaa täkäläisten liikkeiden kautta, mutta ripsimonnien kanssa näyttää olevan vähän heikko tilanne; varmuudella luvataan toimittaa "ripsimonni" mutta tarkasta lajista ei saa takeita.
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Sulkaripsimonsteri oli pussissa tarkasti laskettuna 1 vrk ja 4 tuntia. Mutta vesi oli välillä vähissä, kun monsteri tosiaan puhkoi kaksinkertaisen kuljetuspussinsa yhden tunnin sisällä, ja sitten piti tehdä hätävaravirityksiä (ei ollut ämpäriä käytössä) ja lisäillä vettä ja ilmaa.

Jos sen olisi kuljettanut ämpärissä, olisi ehkä selvinnyt? Vaikka en yhtään ihmettele, vaikka olisi saanut ämpärinkin kaatumaan... :twisted: [}:)]
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”