CO2- levitin välttämätön?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquankka
Starting Member
Starting Member

CO2- levitin välttämätön?

Viesti Kirjoittaja Aquankka »

Juolahti tuossa mieleen, että hiilidioksidihan on raskas kaasu.
Jos hiilaria johtaa letkua pitkin altaaseen, se nousee pintaan, mutta ilmaa raskaampana pitäisi siitä suuri osa jäädä vedenpinnan ja peitinlasin väliin josta se liukenee veteen pintavedenkierron myötä????

Näin vain kotikemistinä ajatellen..
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hiilidioksidilevitin ei ole tarpeen tavallisessa seura-akvaariossa.

Mikäli haluaa kasvattaa kasveja "ihan kympillä" silloin voidaan jo ruveta keskustelemaan sen tarpeellisuudesta.

Itselläni kiljupönttö tossa altaan vierellä muutaman kuukauden pörisi, mutta mainittavaa hyötyä en huomannut. Ilman sitä rehottaa vihannekset kunnolla, miekat rupeaa kohta saavuttamaan metrin korkeuden, vesiasteri lähes läpitunkemattoman viidakon. Samoin miekoilla komeat kukat. Normaalit kasviravinteet lisään, tosin niitäkin olen nyt vähentänyt. Haluan kuitenki mahtuu koirineni tähän kämppään edelleen:)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

...jos käyttää peitinlaseja... [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Aquankka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aquankka »

-Alix- kirjoitti:...jos käyttää peitinlaseja... [;)]
Erittäin hyvä pointti... :?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Teemu Salonen kirjoitti:Hiilidioksidilevitin ei ole tarpeen tavallisessa seura-akvaariossa.
Minusta tämä on aikamoinen yleistys... [;)]
Minulla pitää ehdottomasti olla hiilarilisä (kansilasillisessa altaassa ;) ) jos en halua että allas täyttyy tupsulevällä ja jos haluan että kasvit ylipäänsä kasvavat yhtään. Enkä ole ihan noviisi hiilariasioissa ;) Toisilla hiilidioksidin lisäys voi olla paikoillaan jos haluavat laskea pH:ta ja toisilla se on pelkästään "se pieni ekstra jolla kasvit rehottavat aivan kympillä. Altaat ovat niin erilaisia.

Kalathan eivät vaadi hiilidioksidin lisäystä, joten jos kaikki muu paitsi kalat ovat epäolennaista niin juu, silloin ei hiilidioksidilla ole merkitystä missään altaassa. Onhan niitä muitakin tapoja alentaa pH:ta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hiilidioksidin kanssa puljaamaan kyllästyneille, on tullut Easy-Lifelta tuote nimeltä Easycarbo. Liuos sisältää nestemäistä hiiltä ja sitä voi käyttää hiilidioksidilisäyksen korvikkeeksi tai tukemaan sitä.
Ainetta annostellaan akvaarioon päivittäin (menee samalla kätevästi kun ruokkii) ja ei ole hinnalla pilattu. Puolen litran pullo riittää 25 000 litraan ja maksaa 16 €, 250 ml riittää vastaavasti 12 500 litraan ja hintaa on 9,50 €.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Lähinnä tarkotin niitä, jotka hankkivat akvaarion kodin koristeeksi. Siis parvi neontetroja ja monni:)
Tosin tällä palstalla ei sitä ryhmää taida pahemmin pyöriä. Itse olen siis harrastanut akvaariota enemmän tai vähemmän jo kymmenen vuoden ajan ja todennut hiilarin lisäyksen tarpeettomaksi. Mutten kuten sanottu, altaita on erilaisia, jokaisessa erilaiset olosuhteet. En nyt kuitenkaan ensimmäiseksi lähtisi sellaista värkkäämään. Kannattaa seurata, mihin tilanne menee.
Marilla on mechelinin kadulla aika komea allaskokonaisuus jossa kasvikset rehottaa, siinä ei muistaakseni käytetä minkäänlaista hiilarilisää. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Valaistuksella on varmaan suuri osuus asiaan tarviiko hiilaria vai ei. Itse en voi pitää 450 litraista viikkoakaan ilman hiilidioksidilisäystä, koska kuten Alixillakin, levät ottavat vallan omiin käsiinsä. Altaassa 4X58W loisteputket. 140 litraisessa on vain 2x18 wattia valaistusta ja sen voi pitää ilman levitystä, mutta levittimellä kasvit kasvavat noin kaksi kertaa nopeammin kuin ilman. Myyn paljon kasveja ja niitä ostavat hyvin monet neontetramonni -akvaarioiden omistajat, jotka joutuvat jatkuvasti ostamaan lisää kasveja kituvien tilalle.

Tällä hetkellä neljässä altaassa viidestä on hiilidoksidilisäys, mutta toivonkin että kasvit kasvaa rehottaa :D
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Teemu Salonen kirjoitti:Lähinnä tarkotin niitä, jotka hankkivat akvaarion kodin koristeeksi. .
Niin kyllä tuo minun kippo on ns. kodin koriste, hiilidioksidia sinne kuitenkin menee, ilman hiilaria ei olisi niin kovin komea "koriste"
Mistä näistä tietää..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”