Olen suunnitellut luovani kiivaasti virtaavan joki/vuoristopuro-akvaarion, ja laskin että kokoa olisi suunnilleen 210L. Akvaario ei olisi kovin korkea mutta pohja pinta-alaa olisi paljon . Olen siis teettämässä kyseisen akvaarion, ja sisustuksesta sen verran että suodattimen ulostuloputki laskisi pyöreiden kivien yli ja virta päätyy akvaarion toisessa päädyssä olevalle matalammalle suvantopaikalle. Kiviä tulee ulostulon kohdalle paljon, ja virran olisi tarkoitus olla todella voimakas, ehkä kaksi ulkosuodatinta luomassa nopean virran (tähän ideoita?) joka luo hyvin hapekkaan veden. Pohjaksi tulee puhdasta vaaleaa hiekkaa ja kasveista ilmeisesti jaavansammalta/saniaista tai jokin mikä kestää lujaa virtaa. Suvantopaikalle ehkä jotain hennompia kasveja ja mahdollisesti pitkulainen kanto.
Olen ideoinnut "noin" suurpiirteisesti varsinaista kalastoa tälläiseen, mutta en ajatellut tietyn alueen biotooppia rakentaa, vain muistuttamaan "
koskea". En ottaisi kovin paljon kaloja tähän akvaarioon, mutta saatan ottaa muutaman harjaravun(Siniharjarapu
Atya gabonensis tai Juovaharjarapu
Atyopsis moluccensis joka menestyisi suvantopaikalla hiekkapohjalla. Tässä kohtaa on paljon aikaa suunnitella mm. lämpötilaa ja ph-arvoa.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden akvaristien ideoita ja ehdotuksia kalastosta, Kasveista ja vesiarvoista, voisi sitten katsoa niistä kiintoisimpia ja pohtia tällä tavoin kokonaisuutta.