Katselin tuossa Turun Uuden Akvaarion tarvikeluetteloa ja mukana oli tuonmerkkinen (AIM) valaisin kahdella putkella, hinta mielestäni aika halpa: 52 euroa/80 cm, sis. putket 2x20w. Mukaan saa heijastimen ja pidikkeet, joilla valaisimen voi kiinnittää akvaarioon. Onko kenelläkään kokemuksia tästä valaisimesta?
Jonkin kaksiputkisen valaisimen haluaisin tuohon Juweliin eli systeemin pitäisi olla sellainen, että sopii kokolasialtaan päälle mielellään pidikkeillä (kattoon en viitsisi ripustaa). Arcadian Overtank olisi hieno, mutta tuhottoman hintainen. Voisiko tuohon laittaa aivan tavallisen kaksiputkisen valaisimen??
AIM valaisimesta kokemuksia?
Valvoja: Moderaattorit
Itse ostin samasta paikasta saman pituisen valaisiminen joskus viime vuonna. Toimi ihan hyvin ja toivottavasti toimii edelleenkin uudella käyttäjällä.
Tosin kannattaa kysyä minkä standardin loisteputket tulevat mukaan ts. millaiset putket valaisimeen käyvät, koska itselläni lamppuun kävi vain aasialaiset/kiinalaiset loisteputket, jotka olivat hieman lyhyempiä kuin normaalit Suomessa euroopan standardin mukaan myytävät putket. Näitä loisteputkia ei nimittäin myydä missä vain ja Uusi akvaario oli ainoa, missä minä niitä löysin Turusta.
Toki niitä löytyy Helsingin akvaariokeskuksesta.
Pidikkeet olivat ihan kätevät varsinkin kesällä, kun piti ola kansilasit pois. Tosin allas, johon pidikkeitä käytin, oli kehyksellinen.
Tosin kannattaa kysyä minkä standardin loisteputket tulevat mukaan ts. millaiset putket valaisimeen käyvät, koska itselläni lamppuun kävi vain aasialaiset/kiinalaiset loisteputket, jotka olivat hieman lyhyempiä kuin normaalit Suomessa euroopan standardin mukaan myytävät putket. Näitä loisteputkia ei nimittäin myydä missä vain ja Uusi akvaario oli ainoa, missä minä niitä löysin Turusta.
Pidikkeet olivat ihan kätevät varsinkin kesällä, kun piti ola kansilasit pois. Tosin allas, johon pidikkeitä käytin, oli kehyksellinen.
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
Putket eivät ole paljonkaan lyhyempiä, muutamista milleistä on kysymys korkeintaan sentistä, jos oikein muistan. Tästä syystä käy vain AIM putket, jota ei ollut ainakaan silloin kuin joskus ostin niin Biolux (punertavan sävyinen kasvilamppu). Lampun mukana tuli AIM:n päivävalo (nimeä ei nyt muista) ja biolux putki.Jos putket ovat lyhyempiä, riittääkö valo hyvin myös akvaarion päätyihin ja nurkkiin?
Kai niitä putkia saisi tilattua erilaisia, en kysynyt tosin. Lisäksi putkissa on ilmeisesti se ominaisuus, että se palaa loppuun ja sammahtaa. Ainakin yksi putki sammui noin vuoden kuluttua 12h/vrk käytön jälkeen. No, mitä voi odottaa halpa tuotteelta, koska ei ole putki hinnalla pilattu. Muistaakseni maksoin putkesta 8 €.
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
-
-Tassu-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Meillä on kaksiputkinen, säädettävä (säätövara 20-70 cm) Ai M -akvaariovalaisin. Tuli käytetyn akvaarion mukana kesällä ja valaisee nyt 100-litraistani.
Tuohon kävi kyllä ihan tavallisesta kaupasta ostetut loisteputket
Olen tykännyt valaisimesta, oikeastaan ostin koko akvaariopaketin juuri lampun takia
(Hox: olisi edullisesti tarjolla tyhjä, 82-litrainen allas..
)Valoa on huomattavasti enemmän kuin vanhassa 1-putkisessa ja pintakasvieni takia on mukavaa, että lamppu on vähän korkeammalla.
Toimii kyllä ilman noita "telineitäkin", kokeilin.
Tuohon kävi kyllä ihan tavallisesta kaupasta ostetut loisteputket
Olen tykännyt valaisimesta, oikeastaan ostin koko akvaariopaketin juuri lampun takia
Toimii kyllä ilman noita "telineitäkin", kokeilin.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..