Että mikä olisi paras loisteputki vaihtoehto kasvittomaan malawi-altaaseen ?
tällä hetkellä on aikamoinen kejiuleväongelma, elik pitäis valita putket jotka ei olisi varsinaisesti tarkoitettu kasveille.
onkos ideoita ?
r.
loisteputket
Valvoja: Moderaattorit
Teho vaikuttaa enemmän kuin värilämpötila. Tosin jotkut aallonpituudet kasvattavat levää paremmin kuin toiset, mutta asia on loppujenlopuksi aika marginaalinen.
Ennemmän kannattaa keskittyä muihin asioihin kuin loisteputkien väriin. Osta putket joilla kalat näyttää parhaalta ja hankkiudu levästä muilla keinoilla.
Tiheämmät vedenvaihdot, lyhyempi ajastus valoissa, parempi virtaus. Kannattaa aloittaa parin viikon pituisella pimentämisellä. Vain sen verran valoa että kalat pärjää. Käytä vaikka hehkulamppua valaistukseen.
Ennemmän kannattaa keskittyä muihin asioihin kuin loisteputkien väriin. Osta putket joilla kalat näyttää parhaalta ja hankkiudu levästä muilla keinoilla.
Tiheämmät vedenvaihdot, lyhyempi ajastus valoissa, parempi virtaus. Kannattaa aloittaa parin viikon pituisella pimentämisellä. Vain sen verran valoa että kalat pärjää. Käytä vaikka hehkulamppua valaistukseen.
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Hommatkaa vaikka tuollainen lihatiskilamppu joka toistaa punertavia sävyjähyvin.
No tottapuhuen lähinnä sellaiset valot joita käytetään graafisentyö työpisteissä tai erityisen suurta tarkkuutta vaativissa töissä. Monimetallilamput esim.
Mutta loisteputkista esim. philips 9:llä ja 8:ll alkavat sarjat.
Philipsiltä 840, 940, 950 965 ja 865 sekä mahdollisesti Aquarelle.
Itse mulla on käytössä 830/840 koska ne ovat kohtalaisen hyviä ja edullisia.
Akvaarioliikkeestä ostettuja putkia rasittaa hemmetin moinen hinta ja niiden huonot ominaisuudet kalojen värien toistossa.
Täältä löytyy hyvää asiatietoa valoista jo valmiina.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=6522
Ja toinen
http://www.lighting.philips.com/fi_fi/i ... d=&lang=fi
ja sieltä lamppuopas.
Ja jos itse haluaa jotain väriälisää niin ihan reilusti tussia putkenpintaan.
Älä kuitenkaa laita tussia putken päihin sillä ne kuumenee tosi paljon.
Mitään muovikalvoja tai vastaavia ei kannata käyttää sillä ne saattaa syttyä tuleen.
Vetäsinmpä ite joskus maalaten yhtä tankoa punaisella spraylla ja mulla oli loisteputkivalaisin ihan lähellä joka värjäytyi punaiseksi. no minä laitoin sen sitten akvaariokäyttöön jossa se toimi ihan hyvin.
Muistakaa vaihtaa putket tarpeeksi usein !!! (1,5-2,5 vuoden välein siirrätte putket vaikka akvaariosta autotalliin)
No tottapuhuen lähinnä sellaiset valot joita käytetään graafisentyö työpisteissä tai erityisen suurta tarkkuutta vaativissa töissä. Monimetallilamput esim.
Mutta loisteputkista esim. philips 9:llä ja 8:ll alkavat sarjat.
Philipsiltä 840, 940, 950 965 ja 865 sekä mahdollisesti Aquarelle.
Itse mulla on käytössä 830/840 koska ne ovat kohtalaisen hyviä ja edullisia.
Akvaarioliikkeestä ostettuja putkia rasittaa hemmetin moinen hinta ja niiden huonot ominaisuudet kalojen värien toistossa.
Täältä löytyy hyvää asiatietoa valoista jo valmiina.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=6522
Ja toinen
http://www.lighting.philips.com/fi_fi/i ... d=&lang=fi
ja sieltä lamppuopas.
Ja jos itse haluaa jotain väriälisää niin ihan reilusti tussia putkenpintaan.
Älä kuitenkaa laita tussia putken päihin sillä ne kuumenee tosi paljon.
Mitään muovikalvoja tai vastaavia ei kannata käyttää sillä ne saattaa syttyä tuleen.
Vetäsinmpä ite joskus maalaten yhtä tankoa punaisella spraylla ja mulla oli loisteputkivalaisin ihan lähellä joka värjäytyi punaiseksi. no minä laitoin sen sitten akvaariokäyttöön jossa se toimi ihan hyvin.
Muistakaa vaihtaa putket tarpeeksi usein !!! (1,5-2,5 vuoden välein siirrätte putket vaikka akvaariosta autotalliin)
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Teemu Salonen