Tammenlehdet akvaariossa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
schlee
Starting Member
Starting Member

Tammenlehdet akvaariossa

Viesti Kirjoittaja schlee »

Voiko ne lehdet laittaa akvaarioon suoraan sen jälkeen, kun on kuivannut ne, vai pitäsikö ne ensin liottaa?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Miksi olet tammenlehtiä akvaarioon laittamassa?
Mätäneehän ne sillä ja siten kuormittavat turhaan vesiarvoja. :(
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Eikös noilla yritetä laskea PH-arvoa?
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Mä olen laittanut tammenlehdet altaaseen kuivaamisen jälkeen ilman liottelua.Tammenlehdistä samoin kuin lepän "kävyistä"(nekin niitä ruskeita kuivia)liukenee veteen parkkihappoja.Itse olen noita molempia edellä mainittuja käyttänyt ja saanut altaani pH:n laskemaan sopiviin lukemiin(ennen 7,5 yläpuolella,nyt 6,5)
Tammenlehdet toki sotkevat enemmän kuin lepän kävyt,olen laponnut hajonneet lehden kappaleet vedenvaihdon yhteydessä pois altaasta ja taas viskanut pari uutta altaaseen eikä mitään ongelmaa ole ollut vesiarvojen tms kanssa.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

karihe kirjoitti:Miksi olet tammenlehtiä akvaarioon laittamassa?
Mätäneehän ne sillä ja siten kuormittavat turhaan vesiarvoja. :(
Tammenlehtiä käytetään useinkin akvaariossa, ja useat akvaarioharrastajat... [;)]
-Ansku
karihe
Advanced Member
Advanced Member

No oppiihan sitä viellä vanhankin jotain uutta. :mrgreen:

Pahoitteluni tyhmästä kysymyksestä. [:I]

Itse olen juurakoilla ja turpella tuon aikoinaan hoitanut. :)

Mutta tällä viikolla sitten siiryin 2000 luvulle ja kävin sammutin huollosta hakemassa kaksi kahden kilon co2 pulloa ja asensin toiseen altaaseen Zacplus kontrollerin ja jopas alkoi pelittää kyllä näkyy heti kasveissa ja ph:kin sai haluamakseen.

Toisessa altaassa Hydor co2 pullo ja tippalaskuri sekä sähköinen levitin ,mutta en suosittele altaassa co2 pitoisuus nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää. :D
petlau
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja petlau »

karihe kirjoitti:....nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää. :D
Mikä noilla on hintana Suomeen kannettuna?

-Pete
-Pete-
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla ei pH laske, vaikka altaassa on lepän käpyjä ja hiilari (aquaball-levityksellä). Sitkeesti pysyy 7,5 (joka on hanaveden pH.) GH 5 ja KH 5, eli kovin korkeita kumminkaan.. Pitäisikö jo alkaa pulaamaan turveuutteen tms. kanssa (kalat kun kaikki kuitenkin tykkäis enemmän alle pH7:n vedestä..)?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Vähän aihetta sivuten. Nuo lepänkävyt. Pitäisikö niitä kerätä vasta kun ne on ruskeita? Itse keräsin niitä aiemmin, jolloin ne olivat vielä vihreitä ja kuivasin ne. Onko näissä kuitenkaan niin suuria määriä parkkihappoja?
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Käsittääkseni sillä ei ole väliä ovatko ne ruskeita vai vihreitä. Ruskeita ei vaan tarvitse kuivata, eli laiskuus voittaa. :mrgreen:
NeNithelo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Jeps, noin mä vähän veikkailinkin ja siks poimisin niitä silloin kun satuin niitä näkemään. Tammenlehtiä pitää vielä käydä vaikkapa viikonloppuna poimimassa, ennen kuin keltaisiksi muuttuvat..
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
karihe
Advanced Member
Advanced Member

petlau kirjoitti:
karihe kirjoitti:....nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää. :D
Mikä noilla on hintana Suomeen kannettuna?

-Pete
Koodi

ZZ125 Kontrolleri eli säätölaite ja anturi 134,99
CO14 Paineenalennin+neulaventtiili 51,49
CO16 Mangnettiventtiili 39,99
Lisäksi tarvitaan levitin minulla nykypaketissa JBL kolmella jatkopalla. On suht hyvä kun ulostuloon viellä lisää letkunpätkän ja ilmastuskiven niin silloin toimii aika pienellä määrällä.

J63470 JBL CO2 Vario 20.75
J63480 JBL CO2 Vario jatkopala 8,95 / kpl

Otin hinnat viimevuotisesta laskusta mutta ei pitäisi olla noussut.
Tästä linkistä pääsee tarkistamaan Zoo Zajac ei muuta kuin koodi hakupaikkaan niin sieltä löytyy.

Ai niin rahdin osuus on ollut 15,34 ja paketissa on ollut 2 laiteistoa.
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Entäs vaahteran lehdet? Täällä korkeuksilla kun nuo tammet on aika harvassa.
Pessimisti ei pety.
stingray
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: tay

Viesti Kirjoittaja stingray »

Eli kuinka paljon nuo laskee pH:ta? Meillä on jo 6,5 eikä tarvii alemmas mutta haluaisin piikkiksille laittaa jos tykkäävät kerran niistä. Ja kauanko menee ennen kuin huononevat vedessä liikaa?
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
schlee
Starting Member
Starting Member

Damae: minun käsitykseni mukaan vaahteran lehdet käyvät yhtä hyvin kuin tammenlehdet :D
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Tuohan olisi kiva juttu, sattuu olemaan tässä lähistöllä meilläkin päin enempi vaahtera voittoista tuo puusto.
Että sitten vaan lehtiä keräilemään ulkoolta.
Ihan semmoisia puna-keltaisia vai ja sitten akvaarioon? Ja tuota, millonkas ne pitää ottaa pois, muuttuvatko sitten ruskeiksi?
En ihan ole saanut kaaliini taottua tuota asiaa [:I]
I'm #1 so why try harder?
schlee
Starting Member
Starting Member

Siis ensin kerätään niitä keltaisia/ruskeita lehtiä ja sitten kuivataan ne, (itse laitoin saunaan, kuivavat nopeasti) sen jälkeen ne voi joko liottaa ämpärissä niin kauan että uppoavat, ja laittaa akvaan,
tai sitten suoraan kuivaamisen jälkeen akvaan jolloin kelluvat muutaman päivän pinnalla :)
Niiden voi kaiketikin antaa olla akvassa, kyllähän se lehtimössö sitten lähtee vedenvaihdoissa lappoamalla pois.

Ja niitä kuivattuja lehtiä voi kaiketi säilöäkin, niin voi sitten myöhemmin käyttää.
Ja ne tosiaan laskevat sitä ph arvoa, ja taisin jostain lukea että pohjalle `lahotessaan´ kasvitkin saisi niistä hyvin ravinteita(?).
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä säilytän kuivat tammenlehdet kangaskassissa. Siitä niitä on helppo annostella taskuravuilleni.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kuinka muuten lehdet keräävät ilmansaasteita? Vielä voisin käydä vaahteranlehtiä keräämässä, kun sitä lajia tässä riittää, mutta asun keskustassa. Uskaltaako niitä kerätä vai onko matka suunnattava kauemmas?
schlee
Starting Member
Starting Member

Minä asun myös kaupungissa, laitoin ihan tuosta pihalta keräämiäni lehtiä, pesin kyllä huolella. (ei kyllä varmaan auta jos on saasteita keränneet) Ei ainakaan vielä mitään oireita ole kaloissa näkynyt.. Eikai niissä ihan hirveitä määriä saasteita ole jos ei ihan tien viereltä keräile.
marbleangel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marbleangel »

Montakos noita lehtiä tai käpyjä olisi hyvä kerralla laittaa? Ja voisiko ne laittaa suodattimeen esim.suodatinmateriaalin päälle niin säilyisi siisti ulkokuva?

Olen kuullut myös tammenlehtiuutteen teosta-missä suhteessa siihen lehtiä/vettä? :roll:
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

schlee kirjoitti:Siis ensin kerätään niitä keltaisia/ruskeita lehtiä ja sitten kuivataan ne, (itse laitoin saunaan, kuivavat nopeasti) sen jälkeen ne voi joko liottaa ämpärissä niin kauan että uppoavat, ja laittaa akvaan,
tai sitten suoraan kuivaamisen jälkeen akvaan jolloin kelluvat muutaman päivän pinnalla :)
Niiden voi kaiketikin antaa olla akvassa, kyllähän se lehtimössö sitten lähtee vedenvaihdoissa lappoamalla pois.

Ja niitä kuivattuja lehtiä voi kaiketi säilöäkin, niin voi sitten myöhemmin käyttää.
Ja ne tosiaan laskevat sitä ph arvoa, ja taisin jostain lukea että pohjalle `lahotessaan´ kasvitkin saisi niistä hyvin ravinteita(?).
No kiitoksia :D

Nyt uskaltaa lähteä kokeilemaan lehtisopan tekoa, tuonne kalasopan jatkeeksi :mrgreen:

Onhan se hauskaa harrastaa tätä akvaariota tuolla ulkona metsää penkomalla. Kaveritkin kattoo jo killiin, kun harvasen päivä ramppaan ulkoolta kanniskelemassa jos jonkinnäköistä kiveä ja keppiä sisään ja niitä sitten hinkkaan täällä kädet kipeenä :roll:
Mutta juups, eikun iltalenkille keräileens lehtiä tästä.
I'm #1 so why try harder?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minä käytin tammenlehtiä pohjalla. Olivathan ne kauniita, paitsi eivätpä olleet enää kun piikkisilmät hautasivat ne hiekan alle. Sinnepä mädäntyivät...

Noita lepänkäpyjä lykkäsin ensin ohjeella 1 käpy/10l, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, joten hulautin niitä enemmän sinne, jotain 20 kerralla. Silläkään ei ollut mitään vaikutusta vesiarvoihin. Lähinnä toimivat somistuksena ja piikkisilmien ilona, olen huomannut kuinka piikkisilmät kaivavat ihan innoissaan käpyjen välistä ja yrittävätpä ne välillä raukat syödä jopa itse kävyt! :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”