Tammenlehdet akvaariossa
Valvoja: Moderaattorit
Tammenlehdet akvaariossa
Voiko ne lehdet laittaa akvaarioon suoraan sen jälkeen, kun on kuivannut ne, vai pitäsikö ne ensin liottaa?
Mä olen laittanut tammenlehdet altaaseen kuivaamisen jälkeen ilman liottelua.Tammenlehdistä samoin kuin lepän "kävyistä"(nekin niitä ruskeita kuivia)liukenee veteen parkkihappoja.Itse olen noita molempia edellä mainittuja käyttänyt ja saanut altaani pH:n laskemaan sopiviin lukemiin(ennen 7,5 yläpuolella,nyt 6,5)
Tammenlehdet toki sotkevat enemmän kuin lepän kävyt,olen laponnut hajonneet lehden kappaleet vedenvaihdon yhteydessä pois altaasta ja taas viskanut pari uutta altaaseen eikä mitään ongelmaa ole ollut vesiarvojen tms kanssa.
Tammenlehdet toki sotkevat enemmän kuin lepän kävyt,olen laponnut hajonneet lehden kappaleet vedenvaihdon yhteydessä pois altaasta ja taas viskanut pari uutta altaaseen eikä mitään ongelmaa ole ollut vesiarvojen tms kanssa.
No oppiihan sitä viellä vanhankin jotain uutta. 
Pahoitteluni tyhmästä kysymyksestä.
Itse olen juurakoilla ja turpella tuon aikoinaan hoitanut.
Mutta tällä viikolla sitten siiryin 2000 luvulle ja kävin sammutin huollosta hakemassa kaksi kahden kilon co2 pulloa ja asensin toiseen altaaseen Zacplus kontrollerin ja jopas alkoi pelittää kyllä näkyy heti kasveissa ja ph:kin sai haluamakseen.
Toisessa altaassa Hydor co2 pullo ja tippalaskuri sekä sähköinen levitin ,mutta en suosittele altaassa co2 pitoisuus nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää.
Pahoitteluni tyhmästä kysymyksestä.
Itse olen juurakoilla ja turpella tuon aikoinaan hoitanut.
Mutta tällä viikolla sitten siiryin 2000 luvulle ja kävin sammutin huollosta hakemassa kaksi kahden kilon co2 pulloa ja asensin toiseen altaaseen Zacplus kontrollerin ja jopas alkoi pelittää kyllä näkyy heti kasveissa ja ph:kin sai haluamakseen.
Toisessa altaassa Hydor co2 pullo ja tippalaskuri sekä sähköinen levitin ,mutta en suosittele altaassa co2 pitoisuus nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää.
Mulla ei pH laske, vaikka altaassa on lepän käpyjä ja hiilari (aquaball-levityksellä). Sitkeesti pysyy 7,5 (joka on hanaveden pH.) GH 5 ja KH 5, eli kovin korkeita kumminkaan.. Pitäisikö jo alkaa pulaamaan turveuutteen tms. kanssa (kalat kun kaikki kuitenkin tykkäis enemmän alle pH7:n vedestä..)?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Koodipetlau kirjoitti:Mikä noilla on hintana Suomeen kannettuna?karihe kirjoitti:....nousee turhan ylös yön aikana eli täytyypä saksasta tilata pari Zacplus satsia lisää.
-Pete
ZZ125 Kontrolleri eli säätölaite ja anturi 134,99
CO14 Paineenalennin+neulaventtiili 51,49
CO16 Mangnettiventtiili 39,99
Lisäksi tarvitaan levitin minulla nykypaketissa JBL kolmella jatkopalla. On suht hyvä kun ulostuloon viellä lisää letkunpätkän ja ilmastuskiven niin silloin toimii aika pienellä määrällä.
J63470 JBL CO2 Vario 20.75
J63480 JBL CO2 Vario jatkopala 8,95 / kpl
Otin hinnat viimevuotisesta laskusta mutta ei pitäisi olla noussut.
Tästä linkistä pääsee tarkistamaan Zoo Zajac ei muuta kuin koodi hakupaikkaan niin sieltä löytyy.
Ai niin rahdin osuus on ollut 15,34 ja paketissa on ollut 2 laiteistoa.
Tuohan olisi kiva juttu, sattuu olemaan tässä lähistöllä meilläkin päin enempi vaahtera voittoista tuo puusto.
Että sitten vaan lehtiä keräilemään ulkoolta.
Ihan semmoisia puna-keltaisia vai ja sitten akvaarioon? Ja tuota, millonkas ne pitää ottaa pois, muuttuvatko sitten ruskeiksi?
En ihan ole saanut kaaliini taottua tuota asiaa![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Että sitten vaan lehtiä keräilemään ulkoolta.
Ihan semmoisia puna-keltaisia vai ja sitten akvaarioon? Ja tuota, millonkas ne pitää ottaa pois, muuttuvatko sitten ruskeiksi?
En ihan ole saanut kaaliini taottua tuota asiaa
I'm #1 so why try harder?
Siis ensin kerätään niitä keltaisia/ruskeita lehtiä ja sitten kuivataan ne, (itse laitoin saunaan, kuivavat nopeasti) sen jälkeen ne voi joko liottaa ämpärissä niin kauan että uppoavat, ja laittaa akvaan,
tai sitten suoraan kuivaamisen jälkeen akvaan jolloin kelluvat muutaman päivän pinnalla
Niiden voi kaiketikin antaa olla akvassa, kyllähän se lehtimössö sitten lähtee vedenvaihdoissa lappoamalla pois.
Ja niitä kuivattuja lehtiä voi kaiketi säilöäkin, niin voi sitten myöhemmin käyttää.
Ja ne tosiaan laskevat sitä ph arvoa, ja taisin jostain lukea että pohjalle `lahotessaan´ kasvitkin saisi niistä hyvin ravinteita(?).
tai sitten suoraan kuivaamisen jälkeen akvaan jolloin kelluvat muutaman päivän pinnalla
Niiden voi kaiketikin antaa olla akvassa, kyllähän se lehtimössö sitten lähtee vedenvaihdoissa lappoamalla pois.
Ja niitä kuivattuja lehtiä voi kaiketi säilöäkin, niin voi sitten myöhemmin käyttää.
Ja ne tosiaan laskevat sitä ph arvoa, ja taisin jostain lukea että pohjalle `lahotessaan´ kasvitkin saisi niistä hyvin ravinteita(?).
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä säilytän kuivat tammenlehdet kangaskassissa. Siitä niitä on helppo annostella taskuravuilleni.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
marbleangel
- Junior Member

No kiitoksiaschlee kirjoitti:Siis ensin kerätään niitä keltaisia/ruskeita lehtiä ja sitten kuivataan ne, (itse laitoin saunaan, kuivavat nopeasti) sen jälkeen ne voi joko liottaa ämpärissä niin kauan että uppoavat, ja laittaa akvaan,
Nyt uskaltaa lähteä kokeilemaan lehtisopan tekoa, tuonne kalasopan jatkeeksi
Onhan se hauskaa harrastaa tätä akvaariota tuolla ulkona metsää penkomalla. Kaveritkin kattoo jo killiin, kun harvasen päivä ramppaan ulkoolta kanniskelemassa jos jonkinnäköistä kiveä ja keppiä sisään ja niitä sitten hinkkaan täällä kädet kipeenä
Mutta juups, eikun iltalenkille keräileens lehtiä tästä.
I'm #1 so why try harder?
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minä käytin tammenlehtiä pohjalla. Olivathan ne kauniita, paitsi eivätpä olleet enää kun piikkisilmät hautasivat ne hiekan alle. Sinnepä mädäntyivät...
Noita lepänkäpyjä lykkäsin ensin ohjeella 1 käpy/10l, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, joten hulautin niitä enemmän sinne, jotain 20 kerralla. Silläkään ei ollut mitään vaikutusta vesiarvoihin. Lähinnä toimivat somistuksena ja piikkisilmien ilona, olen huomannut kuinka piikkisilmät kaivavat ihan innoissaan käpyjen välistä ja yrittävätpä ne välillä raukat syödä jopa itse kävyt!
Noita lepänkäpyjä lykkäsin ensin ohjeella 1 käpy/10l, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, joten hulautin niitä enemmän sinne, jotain 20 kerralla. Silläkään ei ollut mitään vaikutusta vesiarvoihin. Lähinnä toimivat somistuksena ja piikkisilmien ilona, olen huomannut kuinka piikkisilmät kaivavat ihan innoissaan käpyjen välistä ja yrittävätpä ne välillä raukat syödä jopa itse kävyt!
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/