Kuinka kauas lehtikala näkee?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suifish
Starting Member
Starting Member

Kuinka kauas lehtikala näkee?

Viesti Kirjoittaja Suifish »

Meille tuli ongelma kun laitettiin toinen akva noin 3 metrin päähän ja nyt 2 isointa lehtistä on sitä mieltä ilmeisesti että siellä uiva taistelukala on uhka? Voiko ne nähdä näin kauas ja uhitella sinne?
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

En yhtään ihmettele, eteenkän jos tastelukala on kirkkaan värinen. Minulla ainakin ruutanat näkivät kun nousin tietokoneelta ja tulivat heti ruokaa kerjäämään. :mrgreen:
Eli uskoisin että kalat erottavat voimakkaat värit (en tosin kalojen värinäöstä tiedä) ja liikkeet metrienkin päähän.
Mutta mitään varmaa faktaa minulla ei ole tarjota.
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Itse elän siinä tiedossa, että kalat eivät värejä varsinaisesti erota, vaan näkevät kaiken vihreän ja mustan eri sävyinä. Tosin mahdollistaahan tämäkin sen, että kirkkaat värit näkyvät kirkkaampana.

korjatkaa toki, jos olen väärässä... :|
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Löysin tällaisen: http://www.azod.com/Fishing/FlyFishing/ ... 20Eyes.htm. Oletan, että tuo on aika pätevää tekstiä, sillä päädyin sivulle Rochesterin yliopiston luentokalvojen lähdeluettelon kautta. [;)] Tekstissä mm. sanotaan, että kalat näkevät vedenalaiset kohteet tarkasti, ja että kalat näkevät väreissä (tämän tiedon korjasi tämä sivusto: "Most fish are colorblind, despite the opinion of many sportfishermen. Fish can see color shadings, reflected light, shape, and movement, which probably accounts for the acceptance or rejection of artificial lures used by fishermen."). Samoin sanotaan, että makeanveden kalat näkevät pitkälle, mutta kuinka pitkälle, sitä ei kerrota. Tuo, että kalan silmä sopeutuu ihmisen silmää hitaammin valaistuksen vaihteluun, oli minulle täysin uutta. Löysin muitakin hyviä linkkejä:

http://ebiomedia.com/gall/eyes/underwater.html
http://www.eyedesignbook.com/ch3/eyech3 ... #D.%20Fish
http://www.pigeon.psy.tufts.edu/avc/husband/avc4eye.htm

Englanninkielisestä opetusmateriaalista löysin kohdan, jonka mukaan kalat eivät näe 15 jalkaa eli noin 4,5m pidemmälle. Korjatkoon joku oikeasti asioista tietävä näitä tietoja. :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Suifish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Suifish »

Eli tuo tarkoittaa, että jos haluan ettei nuo stressaannu niin laitanpa siihen akvan päähän kiinteämmän peiton, nyt siinä on ollut pyyhe roikkumassa testi mielessä. No pitää keksiä joku siisti juttu siihen,m sekun on se pää akvaa joka on eniten näkyvillä.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Täällä jossain juteltiin tuosta auton ikkunakalvosta. Eli oli laittanut akvan päätyyn sitä. Siten, että sinne sisälle näkee (tietenkin), mutta ulos ei näe. Tämä sama voisi mahdollisesti tepsiä myös sinullekin. Koeta hakua asian suhteen.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

En ihmettele yhtään, etteikö lehtikalat näkisi 3 metrin päähän. Isukin lehtikala on varsinainen penkkiurheilija, se katsoo tv:stä kaikki futikset ja piirretyt (eli vihreät ja voimakkaan väriset ohjelmat) tv on noin 2-2,5 m päässä altaasta. Lisäksi se tykkää katsella tietokoneen ruutua erityisesti jos pelaa jotain peliä, jossa on musta tausta ja väriä paljon, mutta liike suht hidasta. Joskus, jos tv:n ja altaan välissä on jokin poikkeava osittainen näköeste, lehtis katselee tv:tä aika hassuissa asennoissa, kuten kyljellään tms.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minulla takkahuoneen altaassa sivu- ja takalasissa sininen kalvo tekee vedestä sinisemmän näköistä. Mutta parasta siinä on ettei heijasta kalalle omaa kuvaansa takaisin. Työhuoneessa olevassa altaassa ei ole kuin paperikuvatausta niin lehtikalan poikaset ärhentelevät päädyissä itselleen kun luulevat sillä toisen kalan olevan.

Siitä takkahuoneen altaan kalvosta näkee kylläkin läpi kalatkin. Huomaan sen kun olen tulossa työhuoneesta kiekot huomaavat minut kun olen noin kahden metrin päässä altaasta. :)
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla akvaarion ja tietokoneen välillä on matkaa jotain 3,5-4 metriä ja välissä on vielä sohva. Alkuun, kun kuparimonniset olivat vasta saapuneet, kalat uivat heti piiloon kun nousin tuolista ylös. Välillä oikein testasin. Olin kaikessa rauhassa istumassa, allasta tuijottaen nousin ylös ja *viuh* otukset piiloon, hetken päästä uusinta samoin tuloksin. Varoin silloin myös kolistelemasta mitään, että eivät sitä säiky.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Meillä lehtikalat huomaavat minut jo n.5 metrin päästä, ja viuhtovat heti etulasissa. Luulevat aina saavansa ruokaa kun olen näkyvissä. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
jnordi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jnordi »

itsellä muutama papukaija uiskentelee tuossa altaassa ja täytyy sanoa, että vaikka huoneiston valaistus on joskus "tunnelmallinen", eli heikko niin jos sohvalla istuu (noin 4 metrin päässä akvasta) ja nostaa käden pystyyn, niin sujahtavat välittömästi kannon taakse piiloon. Eivät ole vielä päässeet ujoudestaan irti. Veikeitä otuksia.

Jani
0 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”