Lehtikala ja taistelukala ne yhteen soppii?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Lehtikala ja taistelukala ne yhteen soppii?
Vai sopiiko? Mulle tuli uuden altaan mukana mm. taistelukala ja ajattelin tänään sinne tuoda kolme lehtikalaa. Miten on, siirränkö "Taiston" kiekkoaltaaseen vai annanko olla lehtikalojen seurana?
Lehtikala altaaseen ajattelin jättää myös ison parven (n.20 kpl) kaardinaalitetroja. Nämä ovat jo hyvin kasvaneita yksilöitä ja tulevat lehtikalat ovat vielä poikasia, joten uskon, ettei lehtikalat voi tetrojani syödä.
Pohjalla uiskentelee yksi partamonni.
Kiekkoaltaassa on ylikasvaneita leväbarbeja (olen koittanut kasvattaa kiekkojani), voisinko siirtää nekin lehtikalojen seuraksi?
Lehtikala altaaseen ajattelin jättää myös ison parven (n.20 kpl) kaardinaalitetroja. Nämä ovat jo hyvin kasvaneita yksilöitä ja tulevat lehtikalat ovat vielä poikasia, joten uskon, ettei lehtikalat voi tetrojani syödä.
Pohjalla uiskentelee yksi partamonni.
Kiekkoaltaassa on ylikasvaneita leväbarbeja (olen koittanut kasvattaa kiekkojani), voisinko siirtää nekin lehtikalojen seuraksi?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Lehtikala ja taistelukala ne yhteen soppii?
Kuinka iso se lehtikalojen pytty on? Kerro myös mitat. Keitä kaikkia ajattelit lehtikalojen seuraksi?minnakoo kirjoitti:Kiekkoaltaassa on ylikasvaneita leväbarbeja (olen koittanut kasvattaa kiekkojani), voisinko siirtää nekin lehtikalojen seuraksi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Junior Member
"Pyttyni" on 240 litranen Juwelin Rio merkkiä - nyt en jaksa mittanauhaa mennä hakemaan, mutta taitaa olla niin yleinen allas, että mitat löytyy ihan netin kautta helposti.
Ei siellä lehtikalojen lisäksi ole tällä hetkellä ku ne kaardinaalitetrat ja jämä neontetra parvesta (3 kpl) sekä yksi partamonni hoitamassa pohjan siivouksesta. Levikset ovat edelleen kiekkoaltaassa, mutta mieleni tekisi siirtää ne lehtikalojen joukkoon, hiukan laihdutuskuurille
Ei siellä lehtikalojen lisäksi ole tällä hetkellä ku ne kaardinaalitetrat ja jämä neontetra parvesta (3 kpl) sekä yksi partamonni hoitamassa pohjan siivouksesta. Levikset ovat edelleen kiekkoaltaassa, mutta mieleni tekisi siirtää ne lehtikalojen joukkoon, hiukan laihdutuskuurille

-
- Junior Member
Taisto ei ole mitenkään ollut "hankala" lehtiksiä kohtaan tai toisinpäinkään uhitteluakaan ei ole näkynyt. Tosin Taisto on liikkunut vähemmän - syynä altaan lämpötilan lasku 30 -> 27 ?
Onneksi kuusi pienintä kiekkoani saa ensiviikolla uuden kodin, jospa ne sitten alkaisivat kasvamaan - leväbarbit kun ovat kiitettävästi tosiaan pitäneet puolensa ruoan saannissa. Ajattelinkin, että taitavat olla liian isoja asukkeja tuohon 240 litraseen. Antaapa sitten olla siellä missä nyt ovatkin...
Mutta mitä pohjakalaa ehdottaisitte lehtikala altaaseen? Nyt siellä ei ole ku se yksi partamonni. Varmaan kuitenkin hyvä joku toinenkin olla siellä altaan pohjaa siivoamassa?
Onneksi kuusi pienintä kiekkoani saa ensiviikolla uuden kodin, jospa ne sitten alkaisivat kasvamaan - leväbarbit kun ovat kiitettävästi tosiaan pitäneet puolensa ruoan saannissa. Ajattelinkin, että taitavat olla liian isoja asukkeja tuohon 240 litraseen. Antaapa sitten olla siellä missä nyt ovatkin...
Mutta mitä pohjakalaa ehdottaisitte lehtikala altaaseen? Nyt siellä ei ole ku se yksi partamonni. Varmaan kuitenkin hyvä joku toinenkin olla siellä altaan pohjaa siivoamassa?
Lehtikalat tarvitsevat vähintään 500 litrat ja leväbarbit sekä kiekkokalat vähintään 1000 litran akvaarion, eli taidat pitää kalojasi aivan liian pienissä altaissa. Mutta tämä on minun pielipiteeni.minnakoo kirjoitti:"Pyttyni" on 240 litranen Juwelin Rio merkkiä - nyt en jaksa mittanauhaa mennä hakemaan, mutta taitaa olla niin yleinen allas, että mitat löytyy ihan netin kautta helposti.
Olen paras
Aivan varmastiOutolintu kirjoitti:Lehtikalat tarvitsevat vähintään 500 litrat ja leväbarbit sekä kiekkokalat vähintään 1000 litran akvaarion, eli taidat pitää kalojasi aivan liian pienissä altaissa. Mutta tämä on minun pielipiteeni.

-
- Starting Member
lehtikalat ja taisto
Meillä menee lehtikalalla ja taistolla ihan hyvin 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ihan kiva, että tämä ketju pomppasi esiin. Kiva, että on myös positiivisia kokemuksia lehtikalojen ja labyrinttikalojen yhteiselosta. Itse miettinyt lähinnä taistelukaloja, kun kuullut kokemuksia, että lehtikaloja kiinnostaisivat taistelukalojen evät.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-
- Junior Member
Kaverin altaassa tulivat loistavasti toimeen. Itse asiassa jopa"metsästivät" miljoonakaloja yhdessä. Oli juuri tullut pesua milliksiä, niin näillä kavereilla olikin nälkä. 2 lehtikalaa+1 taisto oli, ja vuorotellen söivät. Toimivat siten, että 2 kalaa ajoi pesuetta takaa, kunnes pesue oli nurkassa, jolloin 3 kala syöksyi altapäin ja söi 1-2 poikasta. Tätä jatkui kunnes kaikki kalat olivat lehtikalojen ja taiston mahassa.